Geld & Recht alle pijlers

Ik ben verdachte

22-09-2015 18:53 173 berichten
Ga het kort en bondig houden:

situatie is als volgt; een paar weken geleden ben ik door een redelijk gestoorde en asociale buurvrouw in mijn buik geschopt nadat zij mij over een akkefietje in de wijk helemaal de huid had volgescholden en bedreigd ik heb op dat moment willen bemiddelen. Ik ben op dat moment 6 maanden, nu 7 maanden zwanger.

Om mijzelf te beschermen heb ik haar van mij weggeduwd.

Later op die avond heeft zij met haar vader -die volgens de agent in kwestie bezopen was- de wijkagent aangesproken en aangegeven aangifte te willen doen van mishandeling (door mij).

Op advies van de wijkagent heb ik ook ik (tegen mijn zin, want ik heb helemaal geen zin in gedoe en wilde het voorval zsm vergeten) aangifte vanwege de trap gedaan. Dat is opgenomen als poging tot doodslag (in dit geval op mijn ongeboren kind). Volgens de wijkagent en de agent die de aangifte opnam zou een officier van justitie/rechter het er op gooien dat we het met bemiddeling moeten oplossen. Ik vertrouwde daarop.

Tot mijn verbazing valt er vandaag een brief in de bus waarin ik opgeroepen word voor een verhoor als verdachte.

Onnodig om te vertellen dat ik in mijn toestand -in de ziektewet vanwege zwangerschapsklachten, zware bekkeninstabiliteit en vruchtwaterverlies- helemaal geen zin in spanningen heb. Ik heb gelezen dat men personen aanmerkt als verdachte om ze te kunnen aanhouden en evt in te sluiten.

Juridisch advies heb ik ingewonnen, maar bij het verhoor (want je gaat vrijwillig op uitnodiging) mag geen advocaat aanwezig zijn.

Ik zit in de piepzak. Wordt ik straks echt opgesloten en max. 15u vastgehouden terwijl ik zwanger ben? Ik schijt écht peultjes. Of mijn kinderen komen straks in de Jeugdzorg mallemolen omdat ik na een kutactie van een buurvrouw straks als dader wordt behandeld.

Iemand meer advies?
Alle reacties Link kopieren
quote:TheJoker schreef op 22 september 2015 @ 20:36:

[...]

Dank! Je verwoord eigenlijk waar ik heel bang voor ben. Dat ik ga met de insteek om het op te lossen, en vervolgens vastgezet word met 7-maanden buik en klein kind thuis waar voor gezorgd moet worden.

Ik heb geen trek om nog harder genaaid te worden. Zo voelt het nu namelijk.

Precies, en daarom ga je niet. Je hebt medische complicaties bij een zwangerschap. Anders had je het eventueel nog kunnen overwegen.

Wat ze dan doen -want dat vroeg iemand- is dat ze ofwel niets doen (als de verdenking niet serieus genoeg is en het delict niet ernstig genoeg) of ze gaan je aanhouden en dan kunnen ze je dus zomaar komen halen.

Knappe agent die voor zoiets een hoogzwangere vrouw komt arresteren en afvoert in zijn politiebusje. Maar stel, stel dat ze dat wel doen. Dan vraag je dus direct om door een arts gezien te worden en je belt een advocaat.

Die advocaat is dan bij het verhoor (als dat al door mag gaan van de arts) en zorgt dat ze geen valse geintjes uithalen en eist bijvoorbeeld dat je eerst hoort waar je dan van wordt verdacht (dus wat die buurvrouw heeft verzonnen) voordat jij je in allerlei bochten wringt omdat je eigenlijk niet weet waar je je tegen moet verweren.
Wat draven jullie door met zn allen zeg.

Ik denk dat ze is uitgenodigd als verdachte in het ZSM proces. Daar word je echt niet vastgezet.
Geen ervaring of tips hier, wel veel sterkte!

Mijn mond valt open van het aso-gedrag van die buurvrouw!
quote:cupcakegirl schreef op 22 september 2015 @ 20:55:

Ik denk dat ze is uitgenodigd als verdachte in het ZSM proces. Daar word je echt niet vastgezet.Wat is het ZSM-proces?

Ik denk dat ze is uitgenodigd als verdachte in het ZSM proces. Daar word je echt niet vastgezet.Nee, dat is nog erger;

ZSM
He wat naar :(. Die ruzie en trap alleen al, en dan nu dit er allemaal achteraan. Ik heb geen tips, geen idee hoe dit allemaal werkt, maar ik wil je heel veel sterkte wensen.

Ik denk dat ze is uitgenodigd als verdachte in het ZSM proces. Daar word je echt niet vastgezet.

Wat is ZSM?

In het ZSM-traject werken politie, Openbaar Ministerie, Slachtofferhulp Nederland, Reclassering en de Raad voor de Kinderbescherming nauw samen om veel voorkomende criminaliteit daadkrachtig/voortvarend op te lossen. Zowel u als de verdachte krijgen daardoor gemiddeld binnen een week nadat de verdachte bij de politie in beeld kwam, te horen voor welke vervolgstap de officier van justitie kiest. De officier van justitie laat uw wensen en schade meewegen in zijn besluit. In veel zaken is het daarom belangrijk dat u aangifte doet.

Alleen in deze zaak is TO verdachte.

een slimme verdachte , helpt niet actief mee aan zijn eigen veroordeling.

Nou ben ik maar een simpele electricien , maar ZSM riekt naar een strafbeschikking.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Ik vind het ook allemaal nogal overdreven. Ik ben ook ooit uitgenodigd op het politiebureau omdat iemand aangifte tegen me had gedaan. Ik ben gegaan en heb mijn verhaal gedaan. Er werden geen foto's gemaakt en geen vingerafdrukken genomen, en nadat mijn verklaring was opgeschreven mocht ik weer vertrekken. Ik was vals beschuldigd, dus de zaak is uiteindelijk geseponeerd. Het loopt allemaal zo'n vaart niet.
Bij JOU liep het zo'n vaart niet, Prik.

En TO heeft zwangerschapskwalen en moet stress vermijden.
quote:hiltje schreef op 22 september 2015 @ 21:10:

En TO heeft zwangerschapskwalen en moet stress vermijden.Al die Indianenverhalen hier leveren haar volgens mij meer stress op dan een gesprekje op het politiebureau.
quote:prik schreef op 22 september 2015 @ 21:13:

[...]

Al die Indianenverhalen hier leveren haar volgens mij meer stress op dan een gesprekje op het politiebureau.Ja dat denk ik dus ook. Maar goed, als ik TO was zou ik het advies van een advocaat en/of arts opvolgen. Als die zegt niet gaan, dan niet gaan. Maar niet nav al die dolle verhalen hier.
Even een heel blonde vraag trouwens, is na die trap wel gekeken of de baby in orde is? Of is dat overdreven.
quote:prik schreef op 22 september 2015 @ 21:13:

[...]

Al die Indianenverhalen hier leveren haar volgens mij meer stress op dan een gesprekje op het politiebureau.

Ik zie niet veel indianenverhalen. Wel logisch nadenken en ervaringen. Bij jou viel het mee maar Hiltje heeft blijkbaar de ervaring dat het soms ook wel eens niet meevalt. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken als het ook makkelijk(er) kan?

Hoe dan ook, politie is er nu al in geslaagd om TO een slechte week te bezorgen. En dat met 7 maanden zwangerschap. Fijn hoor.
quote:Nyx- schreef op 22 september 2015 @ 21:17:

Even een heel blonde vraag trouwens, is na die trap wel gekeken of de baby in orde is? Of is dat overdreven.Gezond en mollig!
Ik sluit me bij prik aan; ik schrik ook een beetje van het aantal forummers hier dat insinueert dat de politie je zal ondervragen op zo'n manier dat ze vals bewijs tegen je vergaren en zonder reden een hoogzwangere vrouw gaan vastzetten. Is dat bij één van die forummers daadwerkelijk gebeurd? Want ik ken de politie namelijk helemáál niet van een dergelijke kant. En die mensen moeten een procedure doorlopen en dat is nu eenmaal hoor en wederhoor. Als iemand aangifte doet, is het logisch dat men ook de andere kant van het verhaal wil horen.

En TO, mocht het helpen: een vriend van mij heeft in een soortgelijk pakket gezeten. Tijdens het uitgaan een paar klappen ontvangen van een labiele dame, haar hardhandig van zich afgeduwd, politie bijgehaald etc. en kreeg vervolgens te horen dat zij aangifte tegen hem had gedaan. Hij is op aanraden van zijn advocaat juist wèl naar dat gesprek gegaan (onder het motto; dan kan je meteen wat zaken rechtzetten en goede wil tonen) met het advies gewoon eerlijk te vertellen wat er was gebeurd. Hij stond na 20 minuten weer buiten, geen vingerafdrukken, geen mugshots, geen opsluiting.

Zijn zaak werd inderdaad geseponeerd omdat zijn verhaal overeen kwam met dat van de uitsmijter en deze dame bovendien al als agressief bij justitie bekend stond.

Ik snap dat je je erg zorgen maakt, TO, maar laat je niet opjutten op een forum. Win direct morgen advies in bij een advocaat en ga op zijn professionele mening af. Dat kan hopelijk ook jouw zorgen een beetje verlichten.

edit; dat heb je al gedaan, zie ik nu. Mooi zo. Doe wat zij adviseert en probeer je er verder niet druk om te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc

why not to talk to the police

voor de naïevelingen , die nog steeds denken dat de politie je vriend is.
quote:TheJoker schreef op 22 september 2015 @ 21:19:

[...]

Gezond en mollig!Dat is dan weer goed nieuws
quote:TheJoker schreef op 22 september 2015 @ 21:19:

[...]

Gezond en mollig!Top! Hopelijk blijft hij/zij nog mooi even zitten . En dit zal ook wel loslopen TO, jij hebt meer getuigen.
Ik heb een bizar soortgelijk verhaal meegemaakt, ook 6 maanden zwanger toen het gebeurde.

En ik was volkomen onschuldig (dat is ook gebleken hoor, allemaal goed afgelopen) en weet dus precies hoe je je voelt, inclusief de hormonen

Heb net het hele verhaal opgeschreven maar ik vond het toch te persoonlijk en dus liever niet hier.

Maar als je van ervaringen wilt wisselen mag je me een Pb sturen.
quote:happy-daddy schreef op 22 september 2015 @ 21:22:

voor de naïevelingen , die nog steeds denken dat de politie je vriend is.Ja echt hè. Misschien wat meer verborgen camera beelden bekijken van deze blauwalgen. Ik geloof Hiltje en zie daar geen indianenverhalen in. Alleen vraag ik mij wel af wat de consequentie is als je niet gaat? Ben je dan niet extra verdacht?
quote:happy-daddy schreef op 22 september 2015 @ 21:22:

voor de naïevelingen , die nog steeds denken dat de politie je vriend is.Nu ben ik wel benieuwd; zelf slechte ervaringen met de politie? Of ga je in je uitingen louter af op een obscuur praatje van een al evenzo obscure meneer die het over een rechtssysteem heeft dat totáál anders in elkaar zit dan het Nederlandse?
TO je bent idd waarschijnlijk een ontboden verdachte in een ZSM procedure. Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken over vingerafdrukken en mugshots. En langer vasthouden is ook onwaarschijnlijk al was het alleen omdat ze het risico liever niet lopen dat je ter plekke bevalt. Gezien jouw omschrijving kan verschijnen juist enorm in jouw voordeel werken. Een kleine hoogzwangere vrouw tegenover een stevige tokkie. Maar echt nodig is het niet. In je aangifte heb je jouw kant van het verhaal al verteld. Je kunt geen extra stress gebruiken. Bel ze af ivm je conditie en verwijs naar jouw aangifte. En voeg er heel bereidwillig aan toe dat als ze dan toch nog vragen hebben die van belang zijn voor het onderzoek, ze altijd even langs mogen komen bij jou thuis.
Ik zou wel gaan en gewoon eerlijk en op een nette manier je verhaal vertellen. Dat je je rot geschrokken bent dat je in je buik geschopt werd terwijl je 5 maanden (of 7, ben het het kwijt) zwanger bent. Je reactie lijkt me logisch.

Als je wegens medische redenen niet kunt gaan zou ik die verklaring opsturen en aangeven dat je wel bereid bent je uitleg telefonisch te geven.

Man, man.... Wat een verhaal. Wat is dat voor geschift mens?!

Ik zou me niet eens meer prettig voelen om daar te wonen.

Sterkte TO.

Ik hoop dat alles goed is met jou en je kindje.
To,

Ik wil toch even reageren op jouw post en ook naar aanleiding van sommige reacties hier. Ik werk zelf ook in de sector en weet hoe het gaat. Allereerst wat een klote situatie. Helaas kun je die nu even niet veranderen.

Nooit niet gaan zonder iets te laten weten. Bel even naar de contactpersoon op de brief of ga juist wel. Als je niks laat weten kennen ze jouw situatie niet en kunnen ze je inderdaad aanhouden. Als het echt niet gaat bel dan even. Maar dat is eigenlijk alleen maar uitstellen. Want dan zullen ze je na je bevalling alsnog willen horen.

Je moet het op dit moment meer zien als hoor en wederhoor. Ze gaan je echt niet vasthouden. Als ze dat hadden willen doen hadden ze dat al lang gedaan. Althans zo gaat het in de meeste gevallen. Dan nodigen ze je echt niet met een brief uit.

Neem ook jouw aangifte mee. Die kun je laten zien (als ze niet meteen in het systeem de jouwe kunnen ophalen) en desnoods geef je aan dat daar al je hele verhaal in staat.

Veel sterkte en succes maar ik wil je echt op het hart drukken te gaan of op z'n minst even te bellen als het echt niet kan.
quote:the-dowager schreef op 22 september 2015 @ 21:32:

[...]

Nu ben ik wel benieuwd; zelf slechte ervaringen met de politie? Of ga je in je uitingen louter af op een obscuur praatje van een al evenzo obscure meneer die het over een rechtssysteem heeft dat totáál anders in elkaar zit dan het Nederlandse?

Wat is er dan anders met betrekking tot de opsporings/verhoor methoden?

Een law-school professor is natuurlijk ook heel obscuur

ik heb geen bijzonder slechte ervaringen met nederlandse politie.

enkel goede ervaringen met de belgische politie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven