Gezondheid alle pijlers

Peesplaatirritatie

24-09-2015 22:25 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Heeft iemand van jullie tips voor een peesplaatirritatie in beide voeten. Ik heb continu pijn in mijn voeten en heb al zooltjes.

Beide voeten continu soort van pijn onder de hiel en voorvoet. Kan niet lang staan wordt er helemaal gek van. Loop er nu al meer dan een jaar mee. Tips zijn welkom;-)
Heb je ook hielspoor of alleen irritatie.?

Wat mij erg geholpen heeft is schoenen kopen die niet helemaal plat zijn.

Geen hakken maar schoenen waarvan de zool bij de hiel iets dikker is zodat je wat meer naar voren staat.

En shockwave therapie, maar ik weet niet of dat helpt bij alleen irritatie.
naar de fysio en tape erom.
wij slapen nooit.
Stoppen met lopen en min mogelijk je voeten belasten. Dat was het enige wat bij mij echt hielp uiteindelijk. Die zooltjes heb ik weggegooid want die maakte het alleen erger en wanneer mogelijk op blote voeten lopen. Wat je wel kan doen is balansoefeningen op een Bosu-bal, zodat je alle spiertjes in je voet gaat gebruiken. Massage bij de fysio heb ik ook geprobeerd en dat was vooral erg pijnlijk, kan me niet herinneren dat ik er wat mee opschoot eigenlijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:dolfje schreef op 24 september 2015 @ 22:29:

Heb je ook hielspoor of alleen irritatie.?

Wat mij erg geholpen heeft is schoenen kopen die niet helemaal plat zijn.

Geen hakken maar schoenen waarvan de zool bij de hiel iets dikker is zodat je wat meer naar voren staat.

En shockwave therapie, maar ik weet niet of dat helpt bij alleen irritatie.Op een of andere manier liepen hoge hakken toen inderdaad een stuk fijner.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Zooltjes hielpen mij ook niet,werd bij mij ook erger.

Blote voeten lopen is voor mij juist niet goed.
de fysio moet ook niet masseren maar je uitleggen hoe je je voeten intaped.

met masseren verspreid je alleen de kalk.

ik had het ook jaren eerder moeten doen, maar ja, beetje pijn in je voeten, gaat wel over.

totdat je een feestje hebt en je ineens niet meer op je hakken kan lopen.
wij slapen nooit.
quote:[

MrsStanleyWalker schreef op 24 september 2015 @ 22:33[/message]:

[...]

Op een of andere manier liepen hoge hakken toen inderdaad een stuk fijner.ja, omdat je voeten daaraan gewend zijn, de mijne tenminste wel.
wij slapen nooit.
Ik heb ook een paar injecties van de huisarts gekregen, kan ik je ook niet aanraden. Wat een pijn en het hielp niks..

Het scheelt echt welke schoenen ik aan heb,heb nauwelijks nog last nu.
Bedankt voor alle reacties! Konden jullie wel lang staan? Met lang bedoel ik 5 minuten...

Ik heb geen hielspoor. Ik heb holvoeten welke doorgezakt (door de zwangerschap) zijn dus die pees staat continu op rek. En hele hypermobiele voeten. Word er gek van! Wat bedoelen jullie met tapen?
Wat bij mij goed heeft geholpen

- fysio (oefeningen voor verstevigen spieren rondom voet en voor vlak voor het opstaan 'ochtends, masseren van spieren in kuit en achilles-omgeving)

- podoloog ( tips voor schoenen, aangemeten zooltjes).

- Schoenen met stevigheid rondom de enkel, een lage hak en beetje demping/vering.

Gaat al lang goed, maar zodra ik mijn zooltjes niet in mijn schoenen heb of als ik verkeerde schoenen draag is het weer mis. De oefeningen helpen dan goed.

En ik lees nu net je laatste bericht: hier ook klachen door (beetje) hypermobiliteit. Vandaar dat die oefeningen om de spieren te verstevigen zo belangrijk zijn.
Staan is niet goed, lopen beter.

Ik kan nu zelfs trimmen(ben nog aan het opbouwen ) dat had ik nooit verwacht .
quote:[statafel schreef op 24 september 2015 @ 22:43[/message]:

Bedankt voor alle reacties! Konden jullie wel lang staan? Met lang bedoel ik 5 minuten...

Ik heb geen hielspoor. Ik heb holvoeten welke doorgezakt (door de zwangerschap) zijn dus die pees staat continu op rek. En hele hypermobiele voeten. Word er gek van! Wat bedoelen jullie met tapen?

tape om je voet.

je krijgt dan een andere houding zodat je je voeten minder belast.

de 1e tijd heb je dan wel pijn in je knieen/heupen/weetikveelwaar door de nieuwe houding.
wij slapen nooit.
Bleeeehhh heb een kleine thuis en hebben nog een kinderwens. Ik stel t uit omdat ik me niet mobiel genoeg voel maar vraag me af wanneer dat moment zal komen. En ben eerlijk gezegd ook wel beetje bang om door zwangerschap nog meer last te krijgen. Ook m'n benen en rug zijn hierdoor een drama.
quote:statafel schreef op 24 september 2015 @ 22:57[/message]:

Bleeeehhh heb een kleine thuis en hebben nog een kinderwens. Ik stel t uit omdat ik me niet mobiel genoeg voel maar vraag me af wanneer dat moment zal komen. En ben eerlijk gezegd ook wel beetje bang om door zwangerschap nog meer last te krijgen. Ook m'n benen en rug zijn hierdoor een drama.

nek, rug, schouders, heel herkenbaar.

een fysio zoeken dus die je die intape truc kan aanleren , en je hele houding gaat verbeteren.
wij slapen nooit.
Misschien een podoloog? Podotherapeut - Wikipedia
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Triggerpointtherapie en koop fitflops. Een verademing. Klik.
Ga naar een fysio.

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk; zoals tapen, shockwave therapie, massage, mobilisatie van de voeten, oefeningen, etc.

Wat je zelf kan doen, is met je voet over een balletje rollen en dan de hele peesplaat goed masseren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb dit jaren geleden gehad en alle mogelijke behandelingen geprobeerd, shockwave, steunzolen, massage (voet over golfballetje rollen), koelen en uiteindelijk een injectie. Daarna heb ik een aantal jaar weinig last gehad.

Vorig jaar begonnen de klachten opnieuw. Ik ben wel altijd steunzolen blijven dragen. Ik heb toen op advies van een bevriende sportarts een nachtspalk laten aanmeten.

Dit heb ik een maand of 4 elke nacht gedragen en dat heeft goed geholpen. Door de spalk staat de voet 's nachts in een hoek van 90 graden en daardoor rekt de peesplaat op. Daardoor had ik 's morgens steeds minder klachten. Nu gebruik ik alleen nog steunzolen.

De eerste keer ben ik er veel te lang mee blijven lopen, omdat ik vooral 's ochtends last had en als ik een tijdje aan het lopen was minder last. Ik heb daar van geleerd dat ik voortaan bij de eerste klachten dit meteen serieus moet nemen. De spalk heb ik bewaard, dus als ik weer klachten krijg ga ik deze weer dragen.

Pijn onder de voorvoet heb ik ook, dat komt omdat ik doorgezakte voeten heb. Een half jaar geleden ben ik daarvoor bij de orthopeed geweest. Hij heeft een spuit in de zenuwknoop gezet en dat heeft tot nu toe goed geholpen.

Ik heb een staand beroep en draag voornamelijk stevige schoenen met een goede demping.

Al met al zijn mijn voeten echt mijn zwakke plek, helaas.
Ik heb een aantal jaren geleden mee gedaan aan een proef in de St. Maartenskliniek in Nijmegen. Ze hadden nog nooit iemand gezien die zo'n erge peesplaatontsteking had aan beide voeten; aan mij de twijfelachtige eer....

Voor die tijd had ik al van alles geprobeerd; verende zolen, stugge zolen, harde steunzolen, zachte steunzolen, fysiotherapie, tapen, hakverhogingen, rust; het hele arsenaal heb ik geprobeerd, ik werd er compleet gestoord van want niets hielp!

Ik kreeg in de St. Maarstenskliniek twee braces met luchtkussens onder de voet en aan de onderkant van de achillespees aangemeten, al 'lopende' (het was meer strompelen) masseerden die luchtkussens de peesplaten en de achillespees. I.c.m. nachtspalken die mijn kuiten gedurende de nacht oprekten en rekoefeningen van nek, rug, bovenbenen en kuiten was ik er na ruim 1,5 jaar ellende binnen een paar weken vanaf!

De braces heb ik compleet versleten (zijn helaas nergens meer verkrijgbaar) en de nachtspalken heb ik nog heel lang gebruikt. Zodra ik weer klachten krijg ga ik weer rekken, zo voorkom ik dat ik opnieuw peesplaatontsteking krijg.

Mijn advies is dus: rekken, rekken, rekken. Niet je voeten maar alles vanaf je nek naar beneden.

Heel veel succes en beterschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven