Gezondheid alle pijlers

Amandelstenen - 'stinksteentjes'

22-09-2008 20:54 46 berichten
Een 'smakelijk' verhaal....

Mijn broer had toen wij klein waren al vaak last van 'stinksteentjes', zoals wij ze toen noemden. Geel-witte korrels die achter uit zijn keel kwamen. En geur was verschrik-ke-lijk.

Sinds een jaar of 15 heb ik er zelf ook last van. Soms een tijd heel veel, dan weer een tijd niet of weinig. Maar ik produceer nu al een jaar of twee bijna non-stop van deze korrels. Ik kan ze letterlijk dagelijks, soms zelfs meerdere keren per dag, uit mijn keel drukken.

Ik poets 2 tot 3 keer per dag mijn tanden en tong en ik flos/tandenstook daar ook bij. Ik ben 30 maar heb nog helemaal geen gaatjes. Met mijn mondhygiëne is niets mis en toch heb ik door die 'stinksteentjes' altijd een vieze adem. Wie heeft hier ook ervaring mee? Heb ik chronisch ontstoken amandelen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn KNO heeft aangegeven mijn amandelen wel te willen verwijderen, maar het is niet medisch noodzakelijk. Ook prima om ze te laten zitten dus. Ik ben in het verleden vaak geopereerd en voor mij weegt de psychische belasting voor een operatie zwaarder dan de korrels. Als het nodig is, is het nodig en anders niet wat mij betreft.

Overigens schijnt het inderdaad geen kleine ingreep. Hoe ouder, hoe lastiger.
Bestaat er geen andere oplossing dan verwijderen?

Ik bedoel, het klinkt een beetje alsof een amandel ontstoken is, zouden daar geen medicijnen tegen bestaan?

Veel succes in ieder geval! Ik kan me goed voorstellen dat je graag van dit probleem af wilt.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Tegen ontstoken amandelen krijg je antibiotica. Da's geen feest. Ik heb het twee maanden geslikt alvorens ze verwijderd werden. De zwaarste die ze hadden. 8 Kilo afgevallen en een glorieuze schimmelinfectie. Diarre elke dag en mijn maag zal wel op een stuk oude krant hebben geleken. Van zwakte nog een maand kunnen herstellen van de operatie zelf.

Moraal van het verhaal: niet te lang wachten met die krengen eruit laten halen.
Maar chronisch ontstoken amandelen zijn eigenlijk dode amandelen. Ik heb alleen antibiotica gehad toen ik nog iets voelde eraan, maar nu voel ik niets meer eraan. Dan is antibiotica ook niet nodig.
quote:Digitalis schreef op 23 september 2008 @ 11:34:

Eruit laten halen. Die dingen hebben geen functie meer. Ja, het ziek maken van je lichaam. Doet zeer, is kut, ik had een maand last, maar God wat ben ik blij dat die dingen eruit zijn zeg.Was jij er heel ziek van, als in telkens keelontstekingen, of had het vage klachten tot gevolg? Ik heb de laatste maanden bijna elke dag last van die witte dingen op m'n amandelen, maar heb verder geen serieuze klachten. Heb het al mijn hele leven met tussenpozen. Ik heb het gevoel dat het niet goed kan zijn om iets in je lijf te hebben dat bijna altijd ontstoken is, maar de huisarts zegt dat het geen probleem is. Digi, wat waren jouw klachten voor de amandelverwijdering? En heb je nu nergens meer last van?
Ann Liv, ik had eerst om het jaar een flinke ontsteking, toen om de paar maanden, toen om de maand en toen ging het niet meer weg. Ik was er heel ziek van, de infectie breidde zich uit over heel mijn lijf. Ze waren heel groot en totaal verminkt. Mijn huisarts is kennelijk principieel tegen dat soort operaties en bleef me maar zware antibiotica geven, maar de KNO-arts zei meteen dat ze er een jaar eerder al uit hadden gemoeten. Godzijdank.

Als je er niet ziek van wordt zal het wel niet heel erg noodzakelijk zijn, maar ik kan me voorstellen dat het geen prettig idee is dat die dingen daar ontstoken zitten te zijn. Heb je nooit pijn of een flinke keelontsteking? Moe, duizelig, lymfeklierontstekingen? Misschien eens met de arts overleggen? Ben iig heel blij dat ik het heb laten doen want ik was echt een ziek vogeltje.
Dank voor je reactie Digi. Wat naar zeg, zo'n ontsteking die maar terug blijft komen is een aanslag op je gezondheid. Kan me voorstellen dat je God (Allah, Darwin, vul maar in) op je blote knieën dankt dat die krengen eruit konden worden gehaald.

Maar ik heb dus inderdaad nooit een keelonsteking. Het gekke is dat als ik keelpijn heb, ik niet noemenswaardig meer last heb van die witte dingen. Moe of duizelig ben ik af en toe wel, maar dat is volgens mij eerder te wijten aan stress, vermoeidheid en/of slechte conditie. De huisarts keek laatst in m'n keel en zei dat er helemaal niks aan de hand was. Dus. Ach, ik hou de vage klachtjes in de gaten, maar denk dat het niet ernstig genoeg is om de amandelen te verwijderen. Die dingen zijn smerig, maar ik heb nooit van iemand gehoord dat mijn adem niet om te harden is. Spoel maar wat vaker met mondspoeling/tandpasta.
Kijk ook eens op : Slechte adem - stinkballetjes uit keel

En ja, herkenbaar, ik heb er de laatste tijd ook weer veel last van. De laatste keelontstekingen waren twee jaar geleden, een paar heftige echter elkaar. Sindsdien spelen mijn amandelen wel geregeld een beetje op maar dat zakt ook snel weer af.

Maar de laatste weken zit ik dus echt weer met die dingen, een slechte adem en een gore smaak. Ik heb vrij diepe holtes in mijn amandelen en daar zie ik ze dan soms half uitsteken. Laatst probeerde ik er een uit te duwen, maar daar brak een stukje af en de rest bleef zitten. En er zit er nog een veel lager, daar kan ik dus niet bij. Als ze er echt uitkomen, kan ik ze vaak wel verwijderen, maar het is de vraag hoe lang dat duurt. Ik ben me nu de hele dag bewust van mijn slechte adem (mijn man klaagt er ook af en toe over) maar ik kan er niets aan doen. Tong schrapen en gorgelen met spoelmiddel doe ik al. Dus voor de ultieme tip houd ik me aanbevolen.
Ben je al bij de dokter geweest, Jonna? Hoe was het?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
In de amandelen zitten groeven diepe inhammen; crypten genoemd, deze kun je voelen met je vingertopje, achter je amandelen. Hier kan ophoping plaatsvinden van het afvalstof dat de amandelen maken. Deze afvalstoffen komen doordat de amandelen goed werken en een deel vormen van je afweersysteem. Het blijven hangen van afvalstoffen in de groeven van de amandelen resulteert in amandelstenen; kleine gele bolletjes. Bacteriën vinden deze gele bolletjes/afvalstoffen lekker en leven van de afvalstoffen, in en op de amandelstenen. De uitwerpselen van de bacteriën komen op of in de amandelstenen terecht, dit maakt dat de amandelsteentjes echt stinken. Dus omdat de uitwerpselen van de bacteriën stinken, stinken de bolletjes (net als bij zweet, zweet zelf stinkt niet, de uitwerpselen van de bacteriën maakt dat zweet stinkt!) De amandelstenen, oftewel gele/witte brokjes kunnen uit zichzelf loslaten, waardoor ze los in je mond komen en je ze kunt doorslikken of uitspugen.

Indien de amandelstenen echter lang blijven zitten dan kan dit de amandelen irriteren, dit omdat de steentjes de uitstoot van de amandelafvalstoffen bemoeilijkt en omdat er bacteriën op zitten. De irritatie kan leiden tot een infectie van de amandelen.

Bij het ontstaan van een infectie reageren mogelijk de dichtstbijzijnde lymfeklieren hierop, waardoor je een verdikking van de lymfeklieren kan krijgen in je nek/bij je kaak. Dit is weer een natuurlijke afweerreactie en in principe gezond.

Dit alles kan samen gaan met een keelpijn, slijmproductie, hoesten en natuurlijk een vieze adem. Om te verkomen dat de amandelstenen in combinatie met de bacteriën een infectie veroorzaken is het verstandig om te spoelen zodat de amandelstenen tijdig loskomen. En wordt aangeraden gezond te leven zodat je amandelen minder hard hoeven te werken en minder afvalstoffen maakt. Bijvoorbeeld stoppen met roken, gezond eten en sporten, genoeg slapen; eigenlijk gewoon goed voor je lichaam zorgen. Iedereen heeft zijn eigen zwakke plek mogelijk is dit voor jouw lichaam de manier om te laten weten dat het graag wil dat je er goed voor zorgt.
bij mij komen ze er wel eens uit als ik goed hard, met mijn hoofd achterover, gorgel met zout water.
Hoi allemaal,ik heb ook veel last gehad van deze vieze steentjes.Tot ik dit ebook ontdekte met tips en methodes die echt hielpen.De steentjes zijn nu helemaal verdwenen en zijn ook niet meer terug gekomen.Mijn adem is ook weer lekker fris.Als je wilt weten hoe jij er ook vanaf kunt komen lees dan Tonsil Stones Home Remedy Book
wat staat er dan in Chantal7, kan de link niet openen (nieuwe virusscanner
Mijn zoontje had er laatst een ter grootte van een erwt. Zo groot had ik ze nog nooit gezien.
chantal7 waar ben je?
Tis een boek van iemand die zegt 7 jaar 'gesufferd' heeft onder tonsil stones en uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar huis-tuin-keukenmiddeltjes. Het moraal van haar verhaal is: koop mijn boek!
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
VickyP, daar was ik al bang voor. Het was al wat tell-sell achtig omschreven.
heel simpel om de steentjes te verwijderen in drie stappen

1 vermijd aardappelprodukten

2 bestel een tongschraper op www.orabrushstore.nl

3 gorgelen met zout

( hebben mij totaal genezen van tonsilstones.
Hoi,

Hier ook heel herkenbaar, alleen dan bij mijn man.

Er komen af en toe wat witte steentjes vrij die idd stinken...

Ook jij heeft zijn amandelen nog en hij gebruikt zelfs al een jaar medicijnen voor zijn maag. Ondanks dat heeft hij soms nog een hele vieze geur.

Misschien ga ik hem toch een keertje richting ha sturen om evt. te overleggen om de amandelen te laten inspecteren en evt. te verwijderen als dat de oplossing zal zijn.

doegie
Want twee keer werkt wél?
Geen koffie meer drinken!

Dat was mijn oplossing, nergens meer last van.

Ik kreeg pas die stones toen ik koffie ging drinken kwam ik achter, toen ik stopte met koffie waren die dingen na een week weg en nooit meer last van gehad.

Geen koffie meer!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven