Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie.

02-10-2015 16:54 34 berichten
Vader van mijn kind heeft sinds enkele maanden geleden aangegeven omgang en erkenning van zijn kind te willen.

Onlangs ontving ik een aangetekende brief dat hij naast omgang en erkenning ook alimentatie gaat eisen voor de dagen dat kind bij hem is bij toewijzing van de rechter.

Vader heeft de helft van de zwangerschap niet meegemaakt en kwam pas toen kind ruim een jaar was weer terug in ons leven. Hoewel mijn kind medische ondersteuning nodig heeft, heeft ex zich hier nog steeds niet in verdiept maar schopt wel stennis om kind mee te krijgen terwijl dit niet verantwoord is. ( Voor de geïnteresseerden, zie mijn topic over rechten vader)

Ik heb sinds een jaar een eigen bedrijf. Hoewel het krapte is in mijn branche heb ik genoeg opdrachten en heb ik zelfs de luxe gehad om een "zware" opdracht te weigeren. Opdrachten dat ik aanneem zijn flexibel thuis uit te voeren en hoef ik max 10% van de tijd op locatie aanwezig te zijn. Daarom is het goed te combineren met mijn kind en ik nog een fijne boterham ermee verdien. Hij weet dit ook. Na een blik op zijn linkedin heb ik ontdekt dat de interesse in mijn kind is gekomen toen hij zijn vaste baan verloor en is volgens mij zijn alimentatie eis gekomen omdat hij sindskort een baan heeft aangenomen wat minimaal verdiend. Kortom, kind wordt een melkkoe waar hij niet naar om wil kijken.

Mijn advocaat is tot 12 oktober niet aanwezig wegens scholing ( is dit logisch? ) Hoewel het een maatschap betreft onthouden zijn collega's zich aan het geven van uitspraken. Erg vervelend voor mij.

Heeft iemand met een vergelijkbare situatie te maken gehad en kan mij vertellen hoe aannemelijk het is dat er een toewijzing komt mbt alimentatie.
Laat je niet zo opnaaien. Hij roept maar wat. Heeft hij inmiddels zijn kind al gezien?

Laat je niet intimideren door woorden, maar probeer een weg te zoeken naar een relatie met zijn vader. Dat hij niet aanwezig is geweest is niet meer relevant. Je kind is nog klein en kan nog een band opbouwen. Geef die ruimte zonder jezelf te laten overschreeuwen.
Wanneer hij naar de rechtbank stapt, zal de rechtbank zich hoogstwaarschijnlijk eerst buigen over de omgangskwestie. Wanneer daar een beslissing over is (en dat kan jaren duren, omdat er wellicht allerlei instanties bij betrokken gaan worden), zal de verdeling van de kosten voor jullie kind bekeken worden.

'alimentatie eisen voor de dagen dat kind bij hem is' is onzin. Hij kan eisen wat hij wil (jij ook trouwens), maar de rechtbank beslist gewoon hoe de kosten verdeeld gaan worden.
Als je kind langer bij zijn vader is, zal hij er vanzelf naar omkijken. Dat melkkoe idee is jouw assumptie. Don't go there en hou gewoon jouw grenzen en die van je kind in de gaten.
quote:Amand schreef op 02 oktober 2015 @ 17:04:

Wanneer hij naar de rechtbank stapt, zal de rechtbank zich hoogstwaarschijnlijk eerst buigen over de omgangskwestie. Wanneer daar een beslissing over is (en dat kan jaren duren, omdat er wellicht allerlei instanties bij betrokken gaan worden), zal de verdeling van de kosten voor jullie kind bekeken worden.

'alimentatie eisen voor de dagen dat kind bij hem is' is onzin. Hij kan eisen wat hij wil (jij ook trouwens), maar de rechtbank beslist gewoon hoe de kosten verdeeld gaan worden.Dit dus. Niets overkomt je zomaar dus neem je rust en raak niet in paniek. Daar heeft niemand wat aan.
quote:Globox schreef op 02 oktober 2015 @ 17:04:

Laat je niet zo opnaaien. Hij roept maar wat. Heeft hij inmiddels zijn kind al gezien?

Laat je niet intimideren door woorden, maar probeer een weg te zoeken naar een relatie met zijn vader. Dat hij niet aanwezig is geweest is niet meer relevant. Je kind is nog klein en kan nog een band opbouwen. Geef die ruimte zonder jezelf te laten overschreeuwen.Hij heeft kind al een hele tijd niet meer gezien. Hij heeft vrijwel alle keren dat hij zei langs te komen zonder een woord te laten weten voorbij laten gaan. Hij is wel een andere dag aan de deur gekomen om kind mee te eisen en heeft vervolgens heel de straat bij elkaar geschreeuwd en gevloekt. Een relatie is er dus niet, vader is een totale vreemde.
quote:Globox schreef op 02 oktober 2015 @ 17:06:

[...]

Dit dus. Niets overkomt je zomaar dus neem je rust en raak niet in paniek. Daar heeft niemand wat aan.Bedankt, ik blijf kalm maar ik voel me wel genaaid.
Alle reacties Link kopieren
quote:theedoekje schreef op 02 oktober 2015 @ 17:10:

[...]

Hij heeft kind al een hele tijd niet meer gezien. Hij heeft vrijwel alle keren dat hij zei langs te komen zonder een woord te laten weten voorbij laten gaan. Hij is wel een andere dag aan de deur gekomen om kind mee te eisen en heeft vervolgens heel de straat bij elkaar geschreeuwd en gevloekt. Een relatie is er dus niet, vader is een totale vreemde.Maak een dossier... schrijf alle keren op dat er afspraken gemaakt zijn, het liefst met ondersteunend bewijs.
quote:theedoekje schreef op 02 oktober 2015 @ 17:10:

[...]

Hij heeft kind al een hele tijd niet meer gezien. Hij heeft vrijwel alle keren dat hij zei langs te komen zonder een woord te laten weten voorbij laten gaan. Hij is wel een andere dag aan de deur gekomen om kind mee te eisen en heeft vervolgens heel de straat bij elkaar geschreeuwd en gevloekt. Een relatie is er dus niet, vader is een totale vreemde.Ik weet niet of je zin hebt in het gezeur dat er omheen hangt, maar je zou je advocaat een brief naar hem kunnen laten sturen met het verzoek om z'n inkomensgegevens aan te leveren voor een alimentatieberekening. Een verzoek van een advocaat betekent op zich nog helemaal niets, maar het zet hem wellicht wel aan het nadenken over wat hij nou precies wil.
Lekker laten eisen en op 12 oktober overleggen met de advocaat. Kijk maar waar hij mee komt en dan kun je zien hoe daar op te reageren.
quote:Amand schreef op 02 oktober 2015 @ 17:18:

[...]

Ik weet niet of je zin hebt in het gezeur dat er omheen hangt, maar je zou je advocaat een brief naar hem kunnen laten sturen met het verzoek om z'n inkomensgegevens aan te leveren voor een alimentatieberekening. Een verzoek van een advocaat betekent op zich nog helemaal niets, maar het zet hem wellicht wel aan het nadenken over wat hij nou precies wil.

Ik heb zeker "zin" in gezeur. Ik ben allerminst van plan om over mij heen te laten lopen en me te laten intimideren. Een beetje tegendruk lijkt me wel nodig gezien zijn gedrag.

Ik wil mijn kind best meegeven maar dan moet hij wel een veilige haven zijn, hij mag weten dat daar aan gewerkt moet worden.
quote:spectral schreef op 02 oktober 2015 @ 17:14:

[...]

Maak een dossier... schrijf alle keren op dat er afspraken gemaakt zijn, het liefst met ondersteunend bewijs.Dat doe ik ook. Ik heb hem laten weten dat ik het liefst alle contact schriftelijk wil en dat als hij belt hij opgenomen wordt. ( Ik vind het wel erg jammer dat het zo moet overigens.)
Ik zou beginnen met omgang via een omgangshuis.
quote:daantje75 schreef op 02 oktober 2015 @ 17:51:

Ik zou beginnen met omgang via een omgangshuis.Hij wil dat helemaal niet. En ik sta er eerlijk gezegd ook niet zo om te springen om zo'n omgangshuis maar sta er wel voor open. Voor alsnog wil hij helemaal niets nakomen maar te pas en te onpas aan komen waaien en kind meenemen.
quote:theedoekje schreef op 02 oktober 2015 @ 17:21:

[...]

Ik heb zeker "zin" in gezeur. Ik ben allerminst van plan om over mij heen te laten lopen en me te laten intimideren. Een beetje tegendruk lijkt me wel nodig gezien zijn gedrag.

Ik wil mijn kind best meegeven maar dan moet hij wel een veilige haven zijn, hij mag weten dat daar aan gewerkt moet worden.Zet dan in op het ontwikkelen en versterken van de relatie en niet op strijd. Laat hem lekker zijn ding aanvragen, alimentatie van jou gaat hij toch niet krijgen onder deze omstandigheden. Er is niet eens omgang en jij betaalt alles voor kind neem ik aan. Als hij zijn kind wil zien, ga met hem om de tafel over waar, wanneer, hoe lang, wat is daarvoor nodig voor de gezondheid/veiligheid van je kind, wie brengt/haalt enz. En dan niet op een verwijtende 'kan jij toch niet bieden' manier. Als hij een goede vader voor jullie kind kan zijn, waarom zou je je kind dat onthouden?
quote:theedoekje schreef op 02 oktober 2015 @ 17:57:

[...]

Hij wil dat helemaal niet. En ik sta er eerlijk gezegd ook niet zo om te springen om zo'n omgangshuis maar sta er wel voor open. Voor alsnog wil hij helemaal niets nakomen maar te pas en te onpas aan komen waaien en kind meenemen.Als hij zich niet wil verdiepen in het medische gedeelte wat jouw kind nodig heeft en natuurlijk ook emotioneel zou ik toch eerder voor een omgangshuis gaan. Dan weet je zeker dat er goed op je kind wordt gelet. Zoals ik begrijp heeft hij jullie kind al heel lang niet gezien en weet hij er echt niks van.
Kan hij wel alimentatie eisen dan? Ik bedoel hij wil toch omgang met jullie kind?! Waarom moet jij dat dan betalen?! En als hij het echt zo wil spelen zou ik hem ook alimentatie vragen voor de dagen dat jullie kind bij jou is als je dat nog niet had geregeld.
quote:closednote schreef op 02 oktober 2015 @ 18:20:

Kan hij wel alimentatie eisen dan? Ik bedoel hij wil toch omgang met jullie kind?! Waarom moet jij dat dan betalen?! En als hij het echt zo wil spelen zou ik hem ook alimentatie vragen voor de dagen dat jullie kind bij jou is als je dat nog niet had geregeld.Dat vraag ik me ook af. Met co-ouderschap is dat wel mogelijk als de ene ouder minder verdiend dan het ander. Ik denk dat hij wil verder borduren op dit feit omdat hij veel minder verdiend dan ik en verzorging niet zou kunnen betalen. ( Veelal is o.a. met machtiging van de verzekeraar geregeld, dit weet hij niet.)
quote:Yavanna schreef op 02 oktober 2015 @ 18:13:

[...]

Als hij zich niet wil verdiepen in het medische gedeelte wat jouw kind nodig heeft en natuurlijk ook emotioneel zou ik toch eerder voor een omgangshuis gaan. Dan weet je zeker dat er goed op je kind wordt gelet. Zoals ik begrijp heeft hij jullie kind al heel lang niet gezien en weet hij er echt niks van.Daar zal het wel op uitdraaien. Ik ben van mening dat als beide ouders het beste met het kind voor hebben dat je dan interesse toont en afspraken nakomt. En dat daar dan geen ondersteuning in nodig hoeft te zijn.
quote:tinypotato schreef op 02 oktober 2015 @ 18:00:

[...]

Zet dan in op het ontwikkelen en versterken van de relatie en niet op strijd. Laat hem lekker zijn ding aanvragen, alimentatie van jou gaat hij toch niet krijgen onder deze omstandigheden. Er is niet eens omgang en jij betaalt alles voor kind neem ik aan. Als hij zijn kind wil zien, ga met hem om de tafel over waar, wanneer, hoe lang, wat is daarvoor nodig voor de gezondheid/veiligheid van je kind, wie brengt/haalt enz. En dan niet op een verwijtende 'kan jij toch niet bieden' manier. Als hij een goede vader voor jullie kind kan zijn, waarom zou je je kind dat onthouden?Ik betaal inderdaad alles voor ons kind. Ik ben blij om te horen dat hij onder deze omstandigheden geen alimentatie gaat krijgen. Ik wil geen alimentatie eis erin gooien omdat ik het niet nodig vind.
quote:theedoekje schreef op 02 oktober 2015 @ 17:57:

[...]

Hij wil dat helemaal niet. En ik sta er eerlijk gezegd ook niet zo om te springen om zo'n omgangshuis maar sta er wel voor open. Voor alsnog wil hij helemaal niets nakomen maar te pas en te onpas aan komen waaien en kind meenemen.Dan heeft hij pech en houdt het op voor hem. Mijn ex had zijn zoon 1,5 jaar niet gezien en dacht toen ook dat hij de draad gewoon weer kon oppakken met het risico dat hij zich weer niet aan zijn afspraken zou houden. Omgangshuis was een goede stok achter de deur. De ene week zag hij zoon daar, de andere week hadden we een gesprek met een maatschappelijk werkster erbij. In totaal 10 keer geweest geloof ik en nu gaat het al 6 jaar goed. Alimentatie betaalt hij overigens niet (want dan heeft hij geen geld meer om te blowen )
quote:daantje75 schreef op 02 oktober 2015 @ 18:36:

[...]

Dan heeft hij pech en houdt het op voor hem. Mijn ex had zijn zoon 1,5 jaar niet gezien en dacht toen ook dat hij de draad gewoon weer kon oppakken met het risico dat hij zich weer niet aan zijn afspraken zou houden. Omgangshuis was een goede stok achter de deur. De ene week zag hij zoon daar, de andere week hadden we een gesprek met een maatschappelijk werkster erbij. In totaal 10 keer geweest geloof ik en nu gaat het al 6 jaar goed. Alimentatie betaalt hij overigens niet (want dan heeft hij geen geld meer om te blowen )

Ja, blowen is vanzelfsprekend véél belangrijker.

Ik ben blij voor je kind dat het omgang nu goed gaat. Wat heeft het omgangshuis en maatschappelijk werk voor jou toegevoegd?
quote:theedoekje schreef op 02 oktober 2015 @ 18:38:

[...]

Ja, blowen is vanzelfsprekend véél belangrijker.

Ik ben blij voor je kind dat het omgang nu goed gaat. Wat heeft het omgangshuis en maatschappelijk werk voor jou toegevoegd?Het omgangshuis heeft hem duidelijk gemaakt dat dit wel zo'n beetje zijn laatste kans was. Het was nl. niet de eerste keer dat hij het liet afweten. Tijdens de gesprekken werden er duidelijke afspraken gemaakt. Ze zeiden eigenlijk precies hetzelfde als wat ik al jaren zei, maar zij konden er consequenties aan verbinden en ik niet. In het begin probeerde hij alles een beetje naar zijn hand te zetten en als hij een keer niet kon bijvoorbeeld dan kon hij daar echt niks aan doen etc. Zij hebben hem op zijn verantwoordelijkheden gewezen en gezegd dat het belang van het kind bovenaan stond, niet dat van hem of mij. De omgang met zoon ging goed, de gesprekken waren soms wel lastig (weglopen van zijn kant). Zijn vriendin heeft er ook wel aan bijgedragen dat het goed ging en nog steeds gaat.
quote:daantje75 schreef op 02 oktober 2015 @ 18:51:

[...]

Het omgangshuis heeft hem duidelijk gemaakt dat dit wel zo'n beetje zijn laatste kans was. Het was nl. niet de eerste keer dat hij het liet afweten. Tijdens de gesprekken werden er duidelijke afspraken gemaakt. Ze zeiden eigenlijk precies hetzelfde als wat ik al jaren zei, maar zij konden er consequenties aan verbinden en ik niet. In het begin probeerde hij alles een beetje naar zijn hand te zetten en als hij een keer niet kon bijvoorbeeld dan kon hij daar echt niks aan doen etc. Zij hebben hem op zijn verantwoordelijkheden gewezen en gezegd dat het belang van het kind bovenaan stond, niet dat van hem of mij. De omgang met zoon ging goed, de gesprekken waren soms wel lastig (weglopen van zijn kant). Zijn vriendin heeft er ook wel aan bijgedragen dat het goed ging en nog steeds gaat.Klinkt goed, zou wel fijn zijn als er consequenties aan zijn gedrag zitten. Wat gebeurt er als hij ineens zonder vriendin komt te zitten en omgang dan wankelt?
Een omgangshuis is behoorlijk prijzig. Een half jaar begeleiding rond de 2000 euro

https://www.omgangshuis.org/veelgestelde-vragen/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven