Werk & Studie alle pijlers

Tips voor arbeidsvoorwaardengesprek

06-10-2015 16:11 15 berichten
Ik heb binnenkort een (arbeidsvoorwaardengesprek)

En wil graag tips hiervoor.

In het 1e gesprek werd mij al gevraagd wat ik wilde gaan verdienen, en wat ik bij mijn huidige wg verdien.

Ik heb gezegd dat, wat ik nu verdien niet ga melden, en wanneer zij met mij in zee willen gaan ik graag opnieuw dit punt bespreek.

Nu is het dus zover.

Ik heb nog nooit zo'n gesprek gevoerd.

(Salaris was bij andere wg niet onderhandelbaar)

Ik wil dat hun als 1e een bedrag noemen.

Maar hoe stuur je hierop aan, hoe zeg je dat netjes?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee want ik heb volgende week ook een voorwaarden gesprek bij een eventueel nieuwe werkgever.
.
Ze zullen proberen je te overtuigen te vertellen wat je nu hebt, zodat hun voorstel niet te ver daarvan afligt in negatieve zin voor jou. Doe dat niet, hou vol dat je ingeschaald wil worden ten opzichte van vergelijkbare collega's in vergelijkbare functies bij hen.

Geef aan dat jij dan wel bekijkt in hoeverre dat afwijkt van je huidige salaris en dat je daarom graag een bruto-netto berekening ontvangt van hun voorgestelde salaris.
WTF?
Dank je wel Abusu.

Het inschalen vergelijkbaar aan collega's wordt een lastige, deze functie wordt nieuw in het bedrijf.

Ik begrijp dat de markt lastig is op het moment, dus oppassen dat ik mezelf niet alsnog de markt uit prijs.

ik vind het maar een lastig "spel"
Gefeliciteerd!

Is het een klein of groot bedrijf? Is er een cao, zodat je een indicatie hebt van de bandbreedte van het salaris?

Heb je een idee wat een realistische bandbreedte is voor een dergelijke functie en welke hoogte voor jou dan qua opleiding en ervaring passend zou zijn?

Ik vind het al knap dat je hebt aangegeven dat je je huidige salaris niet relevant vindt.

Misschien kun je zeggen dat je zelf ook een bedrag in je hoofd hebt, maar graag eerst het voorstel van het bedrijf wilt horen.

In elk geval moet je zelf wel een realistisch idee hebben dat ergens op gebaseerd is.

Ik heb zelf regelmatig arbeidsvoorwaardengesprekken gevoerd vanuit werkgeverskant en wij hadden meestal zelf al wel echt een concreet voorstel/aanbod. Maar het was wel een groot bedrijf met cao en ingeschaalde functies.
Ook al is de functie nieuw, dan nog kunnen ze de relatieve "waarde" ten opzichte van andere functies inschatten aan de hand van afbreukrisico, verantwoordelijkheid en benodigd niveau/ervaring.

Dus ik zou beleefd volhouden dat je huidige arbeidsvoorwaardenpakket er voor hen niet toe doet en dat je graag ingeschaald wil worden naar de waarde die jij voor hun bedrijf gaat hebben. Als ze vragen waarom je het niet wil zeggen, kan je zeggen (bijvoorbeeld): omdat het een hele andere branche betreft, of een ander functieniveau is.

Heb je voor jezelf wel een "wenssalaris"en blijven ze doorzeuren, doe dan 5% bij het wenssalaris op en geef dat als je indicatie. Maar vraag altijd om een bruto-nettoberekening om te zien of je niet heel veel aan pensioen gaat betalen bij hen en dus netto slechter af bent dan je had verwacht.
WTF?
Tja, ik zou gewoon een indicatie geven van wat ik wil. Dat is op basis van mijn ervaring en ook de functie waarop ik solliciteer. Dat zou ik dan als volgt inpakken: In mijn huidige baan ligt het totaalpakket aan salaris en overige voorwaarden rond de x. Voor deze functie vind ik een salaris van y realistisch en marktconform maar dit is afhankelijk van de voorwaarden die jullie bieden voor wat betreft bonussen, verzekering, etc. Dus dit is een ruwe indicatie.

Voor die x pak je je huidige salaris en vermenigvuldigt dat met 1.3. Voor de y pak je je wenssalaris en doet hetzelfde.

Jezelf uit de markt prijzen vind ik altijd zo gek. Je weet wat je wilt verdienen dus waarom zou je dan voor minder aan de slag gaan? Als ze jou niet bieden wat jij wilt hebben dan kun je toch 'nee' zeggen?
Omdat ik de baan erg graag wil
Snap ik... Toch vind ik het sterker om zelf met een bod te komen. Op die manier neem je zelf de leiding in de onderhandeling en zul je er, mijn inziens, meer uithalen.

Als je afwachtend bent en blijft volhouden dat zij met een bod komen, zullen ze met een laag bod beginnen. Als zij dan (bijvoorbeeld) met 20k over de brug komen, is het gat wel heel groot wanneer je dan zegt, 'ja maar, ik wil graag 60k'. Ik zou in zo'n geval als manager of recruiter denken 'ja, had dat dan gelijk gezegd'.
Hele domme vraag misschien;

Noem je dan een uur-, maand-, of jaarsalaris?

En altijd obv 40 uur?

(Ik ga parttime werken)
Is geen domme vraag. Normaliter geef je in een indicatie een bruto jaarsalaris aan. Je kunt beide noemen dus als jij voor 32 uur per week, een maandsalaris wil van rond de 2400 euro dan kun je aangeven dat je een jaarsalaris wilt 36k bruto obv 40 uur en dat dat omgerekend een bruto salaris van 28.8k is voor 32 uur.

Het is goed om beide getallen in je hoofd te hebben (en eventueel op papier mee te nemen) zodat je niet in de war raakt van verschillende rekenmethoden.

Dus schrijf voor jezelf op: ik wil x per maand obv 32 aantal uur, en dat komt neer op y per jaar obv 32 aantal uur. Omgerekend naar fulltime wil ik dus x per maand obv 40 uur en dat komt neer op y per jaar obv 40 uur.
Ik zeg altijd, "ik wil tussen de 2900 en 3150 per maand verdienen op basis van 36 uur, afhankelijk van de secundaire arbeidsvoorwaarden"

Daarmee geef je aan dat er ruimte is en dat geld niet alleen belangrijk is, maat dat de secundaire arbeidsvoorwaarden ook wisselgeld zijn. Het bedrag van 2900 ligt dan al 100 euro (of een bepaald %) boven het bedrag wat ik wil gaan verdienen. Ik heb eigenlijk altijd gehad dat we dan ergens uitkwamen op een bedrag wat in de range van mijn voorstel lag.

Dus ik zou zeggen, tussen X en Y afhankelijk van Z.

Ik ben trouwens gewent om brutto maand bedragen te noemen op basis van fulltime werken (36 of 40 uur).
Hier in de derde ronde......ook bij mij werd gelijk bij het eerste gesprek gevraagd wat ik nu verdien. Ben hier transparant en open in geweest en heb exact aangegeven wat ik nu verdien. Vooral om te voorkomen dat beide partijen een traject ingaan om dan bij het einde tot de conclusie te komen dat mijn huidige salaris dermate afwijkt van wat ze kunnen bieden dat er geen match is.

Door dit te doen heb ik ook gelijk een indicatie afgegeven van in welke richting zij een aanbieding moeten doen zonder dat ik een bedrag op tafel hoefde te leggen.

En nu in de derde ronde....looking good..fingers crossed
Ik ga eens het e.e.a. op papier zetten.

Jij ook succes dan Staples
Ik ben ook gewend om zelf te openen, waarbij ik een x bedrag op mijn huidige salaris deed.

Het bedrag wat ik noem is altijd bruto per maand op fulltime basis, waarbij ik verduidelijk wat fulltime is voor mij (36, 38 of 40).

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven