Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Wageningen1985 schreef op 10 oktober 2015 @ 22:02:

[...]

Ja zal wel, dialecten bestaan, maar nogmaals hier in Nederland spreken we Nederlands.

Nee.

Hoe je het ook draait of keert, onder de Nederlanders zijn er allochtonen. Een deel daarvan spreekt ook een andere taal. Dus in Nederland spreekt men ook Turks, Arabisch, Papiaments en Sranang.

Het is niet anders, deal with it.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:07:

[...]

Misschien is het wel werk van de PKK. Er zijn nog geen daders bekend. Denk je dat de gewone Turken wel blij zijn met zo'n aanslag?waarom zou de PKK een demonstratie van Koerden bombarderen? Het turkse leger is al maanden bezig tegen de koerden
quote:Wageningen1985 schreef op 10 oktober 2015 @ 22:10:

[...]

Nou moet je de reacties op Facebook is lezen over dit onderwerp de Turken gaan nog net niet juichend de straten op hier, walgelijk.Veel Turken hier denken totaal anders dan de Turken in Turkije. Het is ook vreemd dat deTurken in Nederland vaak aanhanger zijn van Erdogan. In Turkije is hij bij de moderne Turken helemaal niet populair.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:08:

[...]

Sowieso vind ik dat als je voor de klas staat, je ABN moet spreken.dat is echt ouderwets, onderwijs wordt steeds internationaler
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 oktober 2015 @ 22:15:

[...]

waarom zou de PKK een demonstratie van Koerden bombarderen? Het turkse leger is al maanden bezig tegen de koerdenHet zou ook zomaar IS kunnen zijn. De Koerden strijden immers tegen IS. Het kan ook de een of andere idioot zijn. De aanslag is nog door niemand opgeëist dus het blijft voorlopig allemaal giswerk.
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 oktober 2015 @ 22:16:

[...]

dat is echt ouderwets, onderwijs wordt steeds internationaler

Op een basisschool leer je nog steeds Nederlands. Dan is het niet verstandig om iemand met een zwaar accent voor de klas te zetten.

Op de basisschool hier in de buurt is een juf die behoorlijk plat Nederlands praat. Ik vind dat geen gehoor en jonge kinderen nemen zoiets toch over.

In de kinderopvang vind ik het ook belangrijk dat het personeel correct Nederlands spreekt. In de grote steden is dat nog wel eens een probleem. Juist bij jonge kinderen is taal heel belangrijk.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:19:

[...]

Op een basisschool leer je nog steeds Nederlands. Dan is het niet verstandig om iemand met een zwaar accent voor de klas te zetten.

Op de basisschool hier in de buurt is een juf die behoorlijk plat Nederlands praat. Ik vind dat geen gehoor en jonge kinderen nemen zoiets toch over.

In de kinderopvang vind ik het ook belangrijk dat het personeel correct Nederlands spreekt. In de grote steden is dat nog wel eens een probleem. Juist bij jonge kinderen is taal heel belangrijk.na het basisonderwijs verandert het. Ik denk dat over 50 jaar de voertaal engels is
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:17:

[...]

Het zou ook zomaar IS kunnen zijn. De Koerden strijden immers tegen IS. Het kan ook de een of andere idioot zijn. De aanslag is nog door niemand opgeëist dus het blijft voorlopig allemaal giswerk.In ieder geval is maar weer eens duidelijk dat de vluchtelingen in Turkije niet in luilekkerland zitten
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 oktober 2015 @ 22:24:

[...]

In ieder geval is maar weer eens duidelijk dat de vluchtelingen in Turkije niet in luilekkerland zittenDat is een wel erg overdreven conclusie. In Frankrijk was ook een aanslag en je kunt niet zeggen dat het daar gevaarlijk is.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:08:

[...]

Sowieso vind ik dat als je voor de klas staat, je ABN moet spreken.

Op het KDV moeten de leidsters hier een taaltoets doen.

Maar verder wens ik je veel succes met deze wens
Ik herinner me dat toen mijn kinderen nog klein waren, ik een keer wilde reserveren bij een camping in de Achterhoek. Ik kreeg een man aan de lijn die dialect sprak; ik verstond er werkelijk geen woord van. Toch maar op goed geluk mijn reservering doorgegeven, in de hoop dat het goed zou komen. Belt 's avonds zijn vrouw terug: "Ja, mijn man heeft u gesproken, maar hij kon u niet verstaan." Helemaal Nederlands allebei, toch.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:25:

[...]

Dat is een wel erg overdreven conclusie. In Frankrijk was ook een aanslag en je kunt niet zeggen dat het daar gevaarlijk is.het franse leger is niet bezig met gecoordineerde acties richting een bepaalde bevolkingsgroep
quote:kadanz schreef op 10 oktober 2015 @ 22:13:

[...]

Nee.

Hoe je het ook draait of keert, onder de Nederlanders zijn er allochtonen. Een deel daarvan spreekt ook een andere taal. Dus in Nederland spreekt men ook Turks, Arabisch, Papiaments en Sranang.

Het is niet anders, deal with it.

Of alles door elkaar. Hoorde laatst het nieuwe strafwerk: Schrijf voor de docent 10 geen abn woorden op met betekenis.

Anders versta je ze gewoon niet hier.

Ik vind het wel leuk.

[...]

dat is echt ouderwets, onderwijs wordt steeds internationalerMaar Met eindexamens op VMBO moeten de scholieren een voldoende halen alleen voor NL al sta je voor alle andere vakken een 7, heb je een onvoldoende voor NL, dan ben je gewoon gezakt.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:25:

[...]

Dat is een wel erg overdreven conclusie. In Frankrijk was ook een aanslag en je kunt niet zeggen dat het daar gevaarlijk is.Precies.. Nergens ben je echt meer veilig voor dit soort aanslagen helaas.
Mijn buurman versta ik ook niet, een plaatselijk dialect en ik ben import, we zijn beiden zo Nederlands als het maar wezen kan.

Af en toe knik ik vriendelijk op goed geluk, maar misschien had ik ook wel mijn hoofd moeten schudden.

Een glimlach doet vaak wonderen, blank, zwart, pimpelpaars, iedereen knapt ervan op, daar is geen taal voor nodig. Menig vluchteling kan wel een vriendelijke glimlach gebruiken. Menig Nederlander ook.

[...]

dat is echt ouderwets, onderwijs wordt steeds internationalerDan moet je voor een internationale school kiezen
quote:Wageningen1985 schreef op 10 oktober 2015 @ 22:02:

[...]

Ja zal wel, dialecten bestaan, maar nogmaals hier in Nederland spreken we Nederlands.

In personeelsadvertenties voor functies in Friesland is beheersing van de Friese taal, in ieder geval in woord, maar bij voorkeur ook in geschrift vaak een vereiste.

Dat is echt niet omdat iedereeen daar zo lekker Nederlands spreekt. Sterker nog, brieven aan de gemeente of andere officiele instanties mogen uitdrukkelijk ook in het Fries worden opgesteld. Moet de instantie maar zorgen dat ze het kunnen lezen. Dus.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Superhuisvrouw schreef op 10 oktober 2015 @ 22:36:

[...]

Dan moet je voor een internationale school kiezen

ik moet niks, en ook niet internationale scholen worden steeds internationaler

ik ken zelfs veel bedrijven waar de voertaal engels is
Hebben ze in Friesland ook een ander schoolsysteem? Krijgen ze daar geen Nederlandse les?
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 oktober 2015 @ 22:15:

[...]

Het turkse leger is al maanden bezig tegen de koerdenEr is hier ook al verscheidene keren gezegd dat het daar voor Koerden niet veilig is. Er is laatst een vluchtelingenkamp met Yezidi (ook koerden maar met een eigen, beetje bijzonder geloof) bezet door het Turkse leger. Vanuit dat kamp en de regio worden acties ondernomen richting de PKK. Ook Koerden.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:bungaa schreef op 10 oktober 2015 @ 22:47:

Hebben ze in Friesland ook een ander schoolsysteem? Krijgen ze daar geen Nederlandse les?

Jawel, hoor. Nederlandse en ook Friese les.

Maar voor sommige Friezen, vooral ouderen is Nederlands gewoon een tweede taal die ze minder goed beheersen.

quote:sabbaticalmeds schreef op 10 oktober 2015 @ 22:45:

[...]

Als je veel buitenlandse werknemers hebt zal dat wel moeten.

En door hogescholen en universiteiten worden actief internationale studenten geworven. Dan zal de voertaal ook wel Engels moeten zijn.

quote:sabbaticalmeds schreef op 10 oktober 2015 @ 22:45:

[...]

Ik zie het ook gebeuren. Ik vind ook dat de Nederlanders wel iets beter Engels mogen leren praten en schrijven. Denk ook echt dat dat de toekomst gaat worden.

Maar toch blijft Nederlands nog wel even de basistaal in Nederland.

Men had de afgelopen jaren even een verstandsverbijstering of zo qua Nederlands leren aan de jeugd. En dat is te zien ook.

Nu zijn bijvoorbeeld de lessen en de examens weer een stuk strenger. Gelukkig, want het werd wel droevig met de taalkennis de laatste jaren.
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 oktober 2015 @ 22:28:

[...]

het franse leger is niet bezig met gecoordineerde acties richting een bepaalde bevolkingsgroepSchei toch uit! Turkije is echt wel veilig voor Koerden. Weet ik uit de eerste hand, want ik heb aangetrouwde familie, ook Koerden in Turkije wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven