Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:merano schreef op 10 oktober 2015 @ 22:55:

[...]

Als je veel buitenlandse werknemers hebt zal dat wel moeten.

En door hogescholen en universiteiten worden actief internationale studenten geworven. Dan zal de voertaal ook wel Engels moeten zijn.goeie ontwikkeling
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 23:05:

[...]

Schei toch uit! Turkije is echt wel veilig voor Koerden. Weet ik uit de eerste hand, want ik heb aangetrouwde familie, ook Koerden in Turkije wonen.97 doden
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 oktober 2015 @ 23:08:

[...]

97 dodenWeet je hoe groot Turkije is en hoeveel mensen daar wonen? In Frankrijk, Engeland, België en Spanje zijn ook aanslagen geweest, toch zijn die landen ook altijd veilig geweest. In de Verenigde Staten zijn ook regelmatig aanslagen of schietpartijen en toch beschouwen we dat land als veilig. Ik zie niet in waarom dan Turkije ineens onveilig is. Ik denk dat mijn familie daar er toch een betere kijk op heeft dan jij. Zij wonen er tenslotte.
Dat de Koerden nog geen eigen staat hebben is natuurlijk schandalig, deze mensen verdienen dat.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 23:05:

[...]

Schei toch uit! Turkije is echt wel veilig voor Koerden. Weet ik uit de eerste hand, want ik heb aangetrouwde familie, ook Koerden in Turkije wonen.

Hoop op vrede vervliegt, Turkije weer op ramkoers met PKK | NOS

nos.nl/.../2049356-hoop-op-vrede-vervliegt-turkije-weer-op-ramkoers-met...

28 jul. 2015 - Turkije gaat door met de strijd tegen de Koerdische beweging PKK. Vanmiddag ... Waarover gaat het conflict tussen de Koerden en Turkije?

Die dames met zandzakken zijn in scène gezet begrijp ik. Want jouw aangetrouwde familie zegt dat het veilig is.

Of heel misschien is het niet zo zwart-wit, en zijn er verschillen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:feow schreef op 10 oktober 2015 @ 23:26:

[...]

Hoop op vrede vervliegt, Turkije weer op ramkoers met PKK | NOS

nos.nl/.../2049356-hoop-op-vrede-vervliegt-turkije-weer-op-ramkoers-met...

28 jul. 2015 - Turkije gaat door met de strijd tegen de Koerdische beweging PKK. Vanmiddag ... Waarover gaat het conflict tussen de Koerden en Turkije?

Die dames met zandzakken zijn in scène gezet begrijp ik. Want jouw aangetrouwde familie zegt dat het veilig is.

Of heel misschien is het niet zo zwart-wit, en zijn er verschillen.Het is niet zo dat iedere Koerd lid is van de PKK. Misschien kun je je het niet voorstellen, maar de meeste Koerden leiden een doodgewoon leven in Turkije net zoals de andere Turken. Net zoals niet iedere moslim een IS-aanhanger is.
quote:merano schreef op 10 oktober 2015 @ 22:37:

[...]

In personeelsadvertenties voor functies in Friesland is beheersing van de Friese taal, in ieder geval in woord, maar bij voorkeur ook in geschrift vaak een vereiste.

Dat is echt niet omdat iedereeen daar zo lekker Nederlands spreekt. Sterker nog, brieven aan de gemeente of andere officiele instanties mogen uitdrukkelijk ook in het Fries worden opgesteld. Moet de instantie maar zorgen dat ze het kunnen lezen. Dus.

Nou dat vind ik toch wel zo bezopen.

Ik had toevallig van de week iemand uit Friesland aan de telefoon.

Van de Gemeente afd. woonzaken.

Het mens sprak Fries, ik kon haar niet verstaan.

Heb naar een collega gevraagd die Nederlands spreekt.

Kom op ze zitter er niet alleen voor eigen volk.

Volk van buitenaf moet ook te woord gestaan worden en dan wel graag verstaanbaar.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Waarom zit zo'n man hier nog steeds?

http://www.elsevier.nl/Ne ... 329W/?masterpageid=158493

Albanezen en Kosovaren kunnen we toch direct terugsturen?
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 23:30:

[...]

Het is niet zo dat iedere Koerd lid is van de PKK. Misschien kun je je het niet voorstellen, maar de meeste Koerden leiden een doodgewoon leven in Turkije net zoals de andere Turken. Net zoals niet iedere moslim een IS-aanhanger is.

Mooi. Maar toch niet verkeerd om dit item van het nosjournaal te bekijken voordat je met 'schei toch uit' reageert op iemand die stelt dat het leger bezig is tegen de Koerden in bepaalde delen van Turkije.

En uiteraard geld dat niet voor alle Koerden. Maar je wilt toch niet volhouden dat er in Turkije niets aan de hand is?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:feow schreef op 10 oktober 2015 @ 23:34:

[...]

Mooi. Maar toch niet verkeerd om dit item van het nosjournaal te bekijken voordat je met 'schei toch uit' reageert op iemand die stelt dat het leger bezig is tegen de Koerden in bepaalde delen van Turkije.

En uiteraard geld dat niet voor alle Koerden. Maar je wilt toch niet volhouden dat er in Turkije niets aan de hand is?Het is er wel veilig voor Koerden. Als je lid bent van de PKK en je bezig houdt met aanslagen dan is het een ander verhaal, maar dat lijkt mij nogal logisch. Het leger is niet bezig tegen Koerden die een normaal leven leiden, maar tegen de PKK en dat is totaal iets anders.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 23:42:

[...]

Het is er wel veilig voor Koerden. Als je lid bent van de PKK en je bezig houdt met aanslagen dan is het een ander verhaal, maar dat lijkt mij nogal logisch. Het leger is niet bezig tegen Koerden die een normaal leven leiden, maar tegen de PKK en dat is totaal iets anders.Oké, dan is dat item uit het nosjournaal toch in scène gezet. Had ik niet verwacht, dat ze dat zouden doen.
Vluchtelingen huren pand van 4 miljoen euro

Eén van de door de minister van Wonen aangewezen rijksvilla's in Den Haag is het voormalig ministerie van Algemene Zaken. De kunstenaars die nu in het monumentale pand zitten, moeten er binnen vier weken uit

Prettig geregeld.

http://zoomin.tv/#!v/708502/
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 23:13:

[...]

Weet je hoe groot Turkije is en hoeveel mensen daar wonen? In Frankrijk, Engeland, België en Spanje zijn ook aanslagen geweest, toch zijn die landen ook altijd veilig geweest. In de Verenigde Staten zijn ook regelmatig aanslagen of schietpartijen en toch beschouwen we dat land als veilig. Ik zie niet in waarom dan Turkije ineens onveilig is. Ik denk dat mijn familie daar er toch een betere kijk op heeft dan jij. Zij wonen er tenslotte.

Waar woont je familie en wanneer heb je ze voor het laatst gesproken? Sinds de verkiezingen in juli is de situatie veranderd. De koerden die voorheen verdeeld waren hebben elkaar gevonden in een niet geweldadige HDP die stemmen bij Erdogan weghaalt. Erdogan die graag een absolute meerderheid had gehad. In november zijn er weer verkiezingen.

In September, the government enforced a week-long curfew; shut down electricity, Internet, and phone access; and sent in thousands of troops and police to Cizre, a Kurdish-majority town of 130,000 on the Turkish-Syrian-Iraqi border, before security forces could establish a tenuous hold on the area. Previously when the government fought the PKK, it could count on help from the local Kurdish population. That is no longer the case.

http://www.theatlantic.co ... y-isis-russia-pkk/408988/

Er staat daar een nieuw conflict op uitbarsten, denk ik.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Eindeloos schreef op 10 oktober 2015 @ 23:31:

[...]

Nou dat vind ik toch wel zo bezopen.

Ik had toevallig van de week iemand uit Friesland aan de telefoon.

Van de Gemeente afd. woonzaken.

Het mens sprak Fries, ik kon haar niet verstaan.

Heb naar een collega gevraagd die Nederlands spreekt.

Kom op ze zitter er niet alleen voor eigen volk.

Volk van buitenaf moet ook te woord gestaan worden en dan wel graag verstaanbaar.

Ben je import in Friesland?

Dan pas je je maar aan, de taal in Friesland is fries.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:feow schreef op 10 oktober 2015 @ 23:34:

[...]

En uiteraard geld dat niet voor alle Koerden. Maar je wilt toch niet volhouden dat er in Turkije niets aan de hand is?

In delen van Turkije is het onveilig, PKK pleegt aanslagen op het Turkse leger en politie, politie en leger pakken de PKK aan.

Nationalistische Turken vallen partijkantoren van de Koerdische politieke partij HDP aan.

Er zijn ongeveer 6.5 miljoen Koerden in Turkije

http://www.armandsag.nl/a ... n%20Zuidoost-Turkije.html

Er zijn regio's waar ze 45% van de bevolking uitmaken.

De HDP haalde de laatste verkiezingen 10% van de stemmen.

De situatie is een beetje te vergelijken met de IRA / Noord Ierland jaren 70/80

De kans dat je slachtoffer wordt van de strijd tussen Turkije / PKK is altijd aanwezig maar niet erg groot.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 23:42:

[...]

Het is er wel veilig voor Koerden. Als je lid bent van de PKK en je bezig houdt met aanslagen dan is het een ander verhaal, maar dat lijkt mij nogal logisch. Het leger is niet bezig tegen Koerden die een normaal leven leiden, maar tegen de PKK en dat is totaal iets anders.tjonge
Weet je pientje, ik ken een jongen die is gemarteld en blind is aan 1 oog. Ook een koerd, niet lid van de pkk want hij was 11 toen dat gebeurde. Vader vermoord en dat heeft hij gezien. Dit speelde zo'n 30 jaar terug maar volgens hem is het nog steeds actueel.

Ik vind het fijn dat jouw familie zich zo veilig voelt maar dat is niet voor iedereen zo.

Daarnaast zijn er meer vreemde verhalen rond Turkije, een raadselachtige volkerenmoord bijvoorbeeld. Hele dorpen weg.

Heb je die serie gezien mar die koerd en turk die samen op onderzoek uitgingen? Er zijn heel veel zaken onduidelijk daar.

Ik vind je stellingname op basis van een verhaal van 1 familie wel bijzonder.

Vooral omdat je er zoveel comsequenties en oordelen over andermans veiligheid aan verbindt.
quote:vruchtgebruik schreef op 11 oktober 2015 @ 06:01:

Weet je pientje, ik ken een jongen die is gemarteld en blind is aan 1 oog. Ook een koerd, niet lid van de pkk want hij was 11 toen dat gebeurde. Vader vermoord en dat heeft hij gezien. Dit speelde zo'n 30 jaar terug maar volgens hem is het nog steeds actueel.

Ik vind het fijn dat jouw familie zich zo veilig voelt maar dat is niet voor iedereen zo.

Daarnaast zijn er meer vreemde verhalen rond Turkije, een raadselachtige volkerenmoord bijvoorbeeld. Hele dorpen weg.

Heb je die serie gezien mar die koerd en turk die samen op onderzoek uitgingen? Er zijn heel veel zaken onduidelijk daar.

Ik vind je stellingname op basis van een verhaal van 1 familie wel bijzonder.

Vooral omdat je er zoveel comsequenties en oordelen over andermans veiligheid aan verbindt.Jij haalt er nu van alles bij ook zaken van lang geleden. Hoe je het wendt of keert. Turkije wordt nu internationaal als een veilig land beschouwd. Volgens jouw redenering zou iedere Turkse Koerd ook nog eens in aanmerking komen voor asiel in Nederland. Dat is dus niet aan de orde. Dat jij Turkije volgens jouw maatstaven niet veilig vindt dat kan, maar naar internationale maatstaven is het gewoon een veilig land.
quote:Pientjexxxx schreef op 11 oktober 2015 @ 09:50:

[...]

Jij haalt er nu van alles bij ook zaken van lang geleden. Hoe je het wendt of keert. Turkije wordt nu internationaal als een veilig land beschouwd. Volgens jouw redenering zou iedere Turkse Koerd ook nog eens in aanmerking komen voor asiel in Nederland. Dat is dus niet aan de orde. Dat jij Turkije volgens jouw maatstaven niet veilig vindt dat kan, maar naar internationale maatstaven is het gewoon een veilig land.Ja allemaal leuk en aardig maar waarom bombarderen de Turken Koerden terwijl koerden Juist tegen IS vechten?
quote:Pientjexxxx schreef op 11 oktober 2015 @ 09:50:

[...]

Jij haalt er nu van alles bij ook zaken van lang geleden. Hoe je het wendt of keert. Turkije wordt nu internationaal als een veilig land beschouwd. Volgens jouw redenering zou iedere Turkse Koerd ook nog eens in aanmerking komen voor asiel in Nederland. Dat is dus niet aan de orde. Dat jij Turkije volgens jouw maatstaven niet veilig vindt dat kan, maar naar internationale maatstaven is het gewoon een veilig land.

Natuurlijk is Turkije een veilig land, aanslagen vinden overal plaats, Israël (bommen / schietpartijen) VS (9/11 en mass shootings) Engeland (Openbaar vervoer aanslagen) Spanje (Metro bommen)

Het zijn van Koerd in Turkije is op zich niet onveilig daarvoor is de groep te groot, 6,5 miljoen, zit je in een politieke organisatie is de situatie wat gecompliceerder zeker als het met de PKK te maken heeft.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Wageningen1985 schreef op 11 oktober 2015 @ 09:54:

[...]

Ja allemaal leuk en aardig maar waarom bombarderen de Turken Koerden terwijl koerden Juist tegen IS vechten?

Turkije ziet de PKK wel als een bedreiging. Ik kan mij voorstellen dat ze er een gevaar in zien dat veel Koerden die nu bewapend zijn, zich straks tegen Turkije zullen keren als IS bedwongen is.

Ik doe ook maar een gok, want ik heb verder geen idee wat de agenda van Erdogan is. Ik ben zeker geen fan van Erdogan. Zijn beleid is niet bepaald wat Atatürk voor ogen had.
quote:Wageningen1985 schreef op 11 oktober 2015 @ 09:54:

[...]

Ja allemaal leuk en aardig maar waarom bombarderen de Turken Koerden terwijl koerden Juist tegen IS vechten?

Omdat IS Soennieten zijn en de Turken ook.

Erdogan heeft eigenlijk geen interesse in het hele IS gebeuren en kocht tot voor kort olie bij IS

Daarom mag de VS de vliegvelden in Turkije alleen gebruiken om IS te bombarderen en niet om Koerdische strijdgroepen te steunen die tegen IS vechten.

Officieel bombardeert Turkije IS en de PKK maar het is een publiek geheim dat er van de 10 afgeworpen bommen 9 op de PKK belanden.

En let op, Turkije heeft nu aangeboden de grenzen te bewaken tegen de stroom vluchtelingen en als tegenprestatie kijkt de EU weg bij aanvallen op de PKK
Lang niet alle Turken zijn soennieten hoor Gijs. De modernere Turken hebben een bloedhekel aan Erdogan. Hoewel hij veel zaken verbeterd heeft in Turkije, zoals o.a. het wegennet, heeft hij erg foute ideeën. Veel mensen daar zitten helemaal niet op een fanatieke moslim als leider te wachten. Lang niet iedereen gaat daar nog naar de moskee. Het is in dat opzicht net zo als in Nederland waar ook steeds minder mensen naar de kerk gaan. Hier zit er ook bijna niemand op te wachten dat de SGP aan de macht zou komen. Overigens zijn de Turken in Nederland een stuk strenger in de leer dan menig Turk in Turkije. In Nederland zijn ze wat dat betreft stil blijven staan.
quote:Pientjexxxx schreef op 11 oktober 2015 @ 09:58:

[...]

Ik ben zeker geen fan van Erdogan. Zijn beleid is niet bepaald wat Atatürk voor ogen had.En dan zou ik als vluchteling dus wel liever iets verder vluchten dan Turkije. Puur omdat ik t niet vertrouw dat de scheiding geloof/staat het daar de aankomende jaren gaat houden....
quote:linjmh schreef op 11 oktober 2015 @ 10:14:

[...]

En dan zou ik als vluchteling dus wel liever iets verder vluchten dan Turkije. Puur omdat ik t niet vertrouw dat de scheiding geloof/staat het daar de aankomende jaren gaat houden....

Ik begrijp sowieso wel dat vluchtelingen liever naar Nederland komen om nog veel meer redenen. Als je echter uit een (internationaal gezien) veilig land komt, dan ben je in principe geen echte vluchteling meer.

Ik vraag mij af met wat voor oplossingen de tegenstanders van de voorstellen van Zijlstra komen. Onbeperkt hier in laten stromen is onhaalbaar, al denk ik dat sommige mensen dat nog steeds niet beseffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven