Postcrossing! Wie doet er aan?
zaterdag 29 maart 2008 om 17:44
Wie doet er hier aan postcrossing via www.postcrossing.com ?
Wie niet weet wat het inhoud:
Het project
Het doel van dit project is mensen de mogelijkheid te bieden ansichtkaarten vanuit alle hoeken van de wereld te kunnen ontvangen, gratis. Hoewel, bijna. Het belangrijkste is: als je een ansichtkaart stuurt, zul je er in ieder geval een ontvangen, van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld.
Waarom?
Net als de auteur, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.
Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (vaak vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort 'surprise box' kunt veranderen. En wie wil dat nou niet!
Hoe werkt het?
Eerst de verkorte versie:
vraag op de website een adres aan
stuur een ansichtkaart naar dat adres
wacht tot je een kaart ontvangt
registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem
De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen. Je zult het adres via e-mail, met een postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.
Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het postcard ID op de kaart. Het postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren. Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.
Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.
Kom ook meedoen op www.postcrossing.com !!
(Nee ik heb geen aandelen in deze site, ik vind het gewoon leuk als er meer mensen mee gaan doen)
Wie niet weet wat het inhoud:
Het project
Het doel van dit project is mensen de mogelijkheid te bieden ansichtkaarten vanuit alle hoeken van de wereld te kunnen ontvangen, gratis. Hoewel, bijna. Het belangrijkste is: als je een ansichtkaart stuurt, zul je er in ieder geval een ontvangen, van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld.
Waarom?
Net als de auteur, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.
Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (vaak vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort 'surprise box' kunt veranderen. En wie wil dat nou niet!
Hoe werkt het?
Eerst de verkorte versie:
vraag op de website een adres aan
stuur een ansichtkaart naar dat adres
wacht tot je een kaart ontvangt
registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem
De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen. Je zult het adres via e-mail, met een postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.
Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het postcard ID op de kaart. Het postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren. Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.
Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.
Kom ook meedoen op www.postcrossing.com !!
(Nee ik heb geen aandelen in deze site, ik vind het gewoon leuk als er meer mensen mee gaan doen)
woensdag 24 september 2008 om 19:10
Ik ben blij blij blij!
Ik had hele poos geleden een bestelling gedaan van echt de perfecte postcrossingkaart. Superhollands en superleuk. Via internet. Ik kreeg ze alleen maar steeds niet, ook na mailen en herbestelling nooit een reaktie meer gehad. Niet echt een betrouwbaar bedrijf dus..
Uiteindelijk via een andere manier dure kaarten besteld...
En zowaar gister had ik een pakje in de bus met.....de kaarten die ik maanden geleden heb besteld!
20 stuks, dus ik kan weer even vooruit!
Ik had hele poos geleden een bestelling gedaan van echt de perfecte postcrossingkaart. Superhollands en superleuk. Via internet. Ik kreeg ze alleen maar steeds niet, ook na mailen en herbestelling nooit een reaktie meer gehad. Niet echt een betrouwbaar bedrijf dus..
Uiteindelijk via een andere manier dure kaarten besteld...
En zowaar gister had ik een pakje in de bus met.....de kaarten die ik maanden geleden heb besteld!
20 stuks, dus ik kan weer even vooruit!
woensdag 24 september 2008 om 22:01
woensdag 24 september 2008 om 22:15
Ben steeds op zoek naar originele maar leuke kaarten via Internet. Tips zijn van harte welkom! Waar ik overigens wel van baal is dat er niet altijd op z'n minst een bedankje vanaf kan. Heb ik een leuke kaart gestuurd, wordt íe na 56 dagen uiteindelijk geregistreerd, staat er niet eens een persoonlijk berichtje van de ontvanger bij. Krijg je zo'n standaard mailtje "Hurray your postcard ID...... has arrived!" Ja? En en en en en?? Wat vond die persoon in Verweggistan ervan? Niks dus. "Now you'll receive a postcard from another random user. Stand-by!" Okeeeee......... dat vind ik wel eens jammer.
donderdag 25 september 2008 om 09:43
Jaaa.. we hebben dezelfde!!
Wel vaag dat jij ze wel gewoon kreeg..nou ja. Ik had trouwens diezelfde foto ge-upload op een andere site en daar betaalde ik dan iets van 1,15 per postkaart. Ik moest en zou dat plaatje hebben!!
Nou maar hopen dat niet heel nederland die kaarten verstuurd inderdaad, haha
vrijdag 26 september 2008 om 21:53
ja ik heb wel een paar sites, maar echt, trust me... ik zou t niet doen.. echt niet...
bij mij gaan er elke maand 100 postzegels doorheen en een dikke veelvoud aan kaarten...
heb nu 500 verschillende kaarten 'in stock' (en nog meerdere exemplaren vandezelfde) en mn hele huis ligt vol met ontvangen kaarten...
dus.. doe t niet!! niet online bestellen !!
my website
bij mij gaan er elke maand 100 postzegels doorheen en een dikke veelvoud aan kaarten...
heb nu 500 verschillende kaarten 'in stock' (en nog meerdere exemplaren vandezelfde) en mn hele huis ligt vol met ontvangen kaarten...
dus.. doe t niet!! niet online bestellen !!
my website
vrijdag 26 september 2008 om 22:29
Haha Discovery.... beetje verslaafd?
Leuke website trouwens, zo te lezen heb je het druk om het allemaal bij te houden!
Maar uhm... ik heb nog steeds geen link gevonden waar je kaarten kan printen of heb ik niet goed gelezen? En ja ben eigenwijs Maar ach als ik wat meer kaarten in opslag heb, dat geeft niet, dan valt er wat te kiezen. Ik koop gewoon niet teveel postzegels.
Leuke website trouwens, zo te lezen heb je het druk om het allemaal bij te houden!
Maar uhm... ik heb nog steeds geen link gevonden waar je kaarten kan printen of heb ik niet goed gelezen? En ja ben eigenwijs Maar ach als ik wat meer kaarten in opslag heb, dat geeft niet, dan valt er wat te kiezen. Ik koop gewoon niet teveel postzegels.
zaterdag 27 september 2008 om 17:57
okey... je hebt er zelf om gevraagd...
kaarten kopen via internet:
deze bijvoorbeeld
of deze duitse site, alleen die accepteert alleen visacard
zelf kaarten maken:
via deze site vind ik de beste qua prijs/qualiteit verhouding.
en nie zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb....!!
trouwens, ik bestel mn postzegels altijd bij deze website
kaarten kopen via internet:
deze bijvoorbeeld
of deze duitse site, alleen die accepteert alleen visacard
zelf kaarten maken:
via deze site vind ik de beste qua prijs/qualiteit verhouding.
en nie zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb....!!
trouwens, ik bestel mn postzegels altijd bij deze website
zaterdag 27 september 2008 om 19:08
zaterdag 27 september 2008 om 19:52
Ik koop ouderwetse postzegels, nog in guldens. Ze zijn nog gewoon geldig en ze sturen allerlei verschillende, zodat je zelf kan combineren. Soms lukt het om ook daarmee aan de wensen van de ontvanger te voldoen.
Je moet dan wel 3 postzegels op de kaart doen, en een priority sticker (krijg je er gratis bij), maar ik heb al zoveel leuke reacties gehad op mijn bijzondere postzegels! Laats iemand nog 'thank god dat jij niet weer die wereldbol-zegel uit NL stuurde... '
De zegels zijn nog goedkoper ook: voor 25 zegels van 92 (buiten Europa) betaal je niet 23 euro, maar 20,70.
en voor 25 zegels van 75 cent betaal je 17 euro ipv 18,75.
Betalen met ideal, en de eerstvolgende werkdag gaan je zegels op de post en heb je ze de volgende dag. Ik heb ze al verschillende keren besteld.
Je moet dan wel 3 postzegels op de kaart doen, en een priority sticker (krijg je er gratis bij), maar ik heb al zoveel leuke reacties gehad op mijn bijzondere postzegels! Laats iemand nog 'thank god dat jij niet weer die wereldbol-zegel uit NL stuurde... '
De zegels zijn nog goedkoper ook: voor 25 zegels van 92 (buiten Europa) betaal je niet 23 euro, maar 20,70.
en voor 25 zegels van 75 cent betaal je 17 euro ipv 18,75.
Betalen met ideal, en de eerstvolgende werkdag gaan je zegels op de post en heb je ze de volgende dag. Ik heb ze al verschillende keren besteld.
himalaya wijzigde dit bericht op 27-09-2008 20:55
Reden: link klikbaar gemaakt
Reden: link klikbaar gemaakt
% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 27 september 2008 om 20:39
zaterdag 27 september 2008 om 20:42
Tot wanneer zijn postzegels in guldens geldig?
"Postzegels in gulden die zijn uitgegeven vanaf 1977 blijven voor onbepaalde tijd geldig. Ook postzegels die zowel een gulden- als een eurobedrag vermelden (dubbele waardeaanduiding) blijven voor onbepaalde tijd geldig. Het is toegestaan postzegels in gulden en in euro (of met dubbele waardeaanduiding) op één brief te combineren. U dient bij een te laag frankeerbedrag wel met Euro-zegels bij te plakken tot het geldende tarief. Speciale "bijplak-zegels" zijn hiervoor verkrijgbaar op het postkantoor."
We kunnen dus nog ff vooruit meiden!
"Postzegels in gulden die zijn uitgegeven vanaf 1977 blijven voor onbepaalde tijd geldig. Ook postzegels die zowel een gulden- als een eurobedrag vermelden (dubbele waardeaanduiding) blijven voor onbepaalde tijd geldig. Het is toegestaan postzegels in gulden en in euro (of met dubbele waardeaanduiding) op één brief te combineren. U dient bij een te laag frankeerbedrag wel met Euro-zegels bij te plakken tot het geldende tarief. Speciale "bijplak-zegels" zijn hiervoor verkrijgbaar op het postkantoor."
We kunnen dus nog ff vooruit meiden!
zaterdag 27 september 2008 om 20:45
Amber, het is allemaal een kwestie van googlen, dat ken je toch wel?
En de site waar Kozoo en Eend het over hebben is idrukker.nl en dan ergens webshop zoeken. Als je dat leest komt het over alsof je gratis kaarten krijgt maar ik heb er altijd nog voor moeten betalen...maar ach, 20 kaarten voor EUR 4,50 is nog een schijntje toch?
En de site waar Kozoo en Eend het over hebben is idrukker.nl en dan ergens webshop zoeken. Als je dat leest komt het over alsof je gratis kaarten krijgt maar ik heb er altijd nog voor moeten betalen...maar ach, 20 kaarten voor EUR 4,50 is nog een schijntje toch?
zaterdag 27 september 2008 om 20:56
zaterdag 27 september 2008 om 21:15
Himalaya, dan zal ik het wat vaker proberen, gewoon geen geluk gehad dus...
Amber, dat priority zegt mij ook niet zoveel; Nederland kan er alleen voor zorgen dat de post snel het land uit is maar daarna...
Soms is een kaartje naar bijv. Duitsland binnen 2 dagen gearriveerd maar het kan ook zomaar 14 dagen duren. Natuurlijk kan dat ook aan de ontvanger liggen maar goed, het blijft flauw dat TNT daar geen duidelijkheid over geeft. Priority postzegels zijn al absurd duur, helemaal in vergelijking met andere EU landen...
Amber, dat priority zegt mij ook niet zoveel; Nederland kan er alleen voor zorgen dat de post snel het land uit is maar daarna...
Soms is een kaartje naar bijv. Duitsland binnen 2 dagen gearriveerd maar het kan ook zomaar 14 dagen duren. Natuurlijk kan dat ook aan de ontvanger liggen maar goed, het blijft flauw dat TNT daar geen duidelijkheid over geeft. Priority postzegels zijn al absurd duur, helemaal in vergelijking met andere EU landen...
maandag 29 september 2008 om 23:46
dinsdag 30 september 2008 om 09:05
Ja Amber, dat snap ik ook nooit zo. Heb dan meteen visioenen dat ze mijn kaart gaan gebruiken om weer verder te sturen ofzo (zeker als ze bijzondere kaarten willen hebben, geen toeristische). Ik kan het dan niet laten om toch gewoon mijn postcrossingnummer er op te zetten ofzo...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 30 september 2008 om 10:31
Als mensen de kaart onbeschreven willen, zit er vaak een brief omheen met een persoonlijke boodschap. Ik vind het persoonlijk niet zo leuk. Heb liever een volgekalkte kaart. Sommigen tekenen er zelf nog iets op, ook leuk!
Valt het jullie trouwens ook op dat andere landen in europa veel minder betalen aan frankering? Scheelt meestal toch zeker 10 cent per kaart. Ok...mss een beetje kinderachtig, maar vind het raar dat ik meer betaal van Nl naar Duitsland ofzo, en Duitsland naar mij betaald minder. Dat zou toch gelijk moeten zijn. (stomme overheid)
Ik heb trouwens tot nu toe van AL mijn kaarten ,(min 1, maar dat meisje was helemaal nieuw, snapt het nog niet blijkbaar) leuke reakties gehad in de "hurray your card arived" mail. Daar schreef Trixie over.
NOu behalve dan die 2 die expired waren. Wat doen jullie daarmee??? Ik zag dat een ervan een actief gebruikster is, dus het is niet iemand die gestopt is ofzo. Zouden jullie zo iemand een berichtje sturen om te vragen of hij echt niet is aangekomen?
Valt het jullie trouwens ook op dat andere landen in europa veel minder betalen aan frankering? Scheelt meestal toch zeker 10 cent per kaart. Ok...mss een beetje kinderachtig, maar vind het raar dat ik meer betaal van Nl naar Duitsland ofzo, en Duitsland naar mij betaald minder. Dat zou toch gelijk moeten zijn. (stomme overheid)
Ik heb trouwens tot nu toe van AL mijn kaarten ,(min 1, maar dat meisje was helemaal nieuw, snapt het nog niet blijkbaar) leuke reakties gehad in de "hurray your card arived" mail. Daar schreef Trixie over.
NOu behalve dan die 2 die expired waren. Wat doen jullie daarmee??? Ik zag dat een ervan een actief gebruikster is, dus het is niet iemand die gestopt is ofzo. Zouden jullie zo iemand een berichtje sturen om te vragen of hij echt niet is aangekomen?
dinsdag 30 september 2008 om 11:19
Ik doe het ook al een tijdje! Echt leuk en gezellig als er weer een kaartje op de mat valt. Soms valt er wel eens een kaartje tegen idd, maar die heb ik eerlijk gezegd nog bijna nooit gekregen. Ik heb ook een tijdje meegedaan met tags: Kaarten, thee, sinterklaassurprise, maar ben ik even mee gestopt nu, kostte een beetje veel centjes 
Groetjes Sabrina.
Geniet ervan dat je genieten mag!
Groetjes Sabrina.
Geniet ervan dat je genieten mag!
dinsdag 30 september 2008 om 16:47
Ja ik had het ook al gezien Kozoo dat wij meer porto betalen, maar ja je doet er niks aan... Ik wil nog wel postzegels gaan bestellen via die site, scheelt weer een beetje!
Ik zou diegene gewoon een berichtje sturen hoor Kozoo, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Voor hetzelfde geld is ze misschien vergeten de kaart te registreren? (Al zou dat toch niet zo mogen zijn bij verslaafde postcrossers).
Ik ga gewoon het postcrossingnummer op de envelop zetten en verder niks. Als diegene een onbeschreven kaart wil kan ie dat krijgen hoor
Ik voel me eerlijk gezegd niet zo gemotiveerd om er verder veel moeite voor te doen, ben ik nu slecht?
Ik zou diegene gewoon een berichtje sturen hoor Kozoo, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Voor hetzelfde geld is ze misschien vergeten de kaart te registreren? (Al zou dat toch niet zo mogen zijn bij verslaafde postcrossers).
Ik ga gewoon het postcrossingnummer op de envelop zetten en verder niks. Als diegene een onbeschreven kaart wil kan ie dat krijgen hoor
dinsdag 30 september 2008 om 22:19
Ik snap op zich wel dat er mensen zijn die een onbeschreven kaart willen; die sparen ze gewoon blanco, is ook wel wat voor te zeggen. Zelf doe ik er altijd een los briefje bij met een verhaaltje wat ik anders op het kaartje zou hebben gezet.
Zelf ga ik er nooit achteraan als een kaartje verlopen is, vind ik alleen maar frustrerend. Heb van de ca. 130 verstuurde kaartjes nu 3 expired. Daarvan zijn 2 actief maar ja, wie garandeert mij dat een tweede kaart die ik evt. zou sturen wel aankomt? Ik laat het dus zo en trek een nieuw adres.
Zelf ga ik er nooit achteraan als een kaartje verlopen is, vind ik alleen maar frustrerend. Heb van de ca. 130 verstuurde kaartjes nu 3 expired. Daarvan zijn 2 actief maar ja, wie garandeert mij dat een tweede kaart die ik evt. zou sturen wel aankomt? Ik laat het dus zo en trek een nieuw adres.
woensdag 1 oktober 2008 om 18:04
Oh ja dat kan natuurlijk ook B_1_TCH, alleen als iemand de kaart onbeschreven wil vraag ik me dan weer af of een verhaaltje zo'n iemand nog boeit.
Ik heb vandaag voor de tweede keer een kaart gekregen van een postcrosser! Hij stuurde mij gewoon een mail of we een kaart konden uitwisselen, dus ik kaartje gestuurd en hij ook. Had vorige week de eerste en hem daarvoor een berichtje terug gestuurd om te bedanken. Vandaag de tweede kaart van hem uit Istanbul! Zou er bijna iets achter zoeken
Het is overigens best een lekker ding, het gaat om de user 'galatali' voor de nieuwsgierigen
Ik heb vandaag voor de tweede keer een kaart gekregen van een postcrosser! Hij stuurde mij gewoon een mail of we een kaart konden uitwisselen, dus ik kaartje gestuurd en hij ook. Had vorige week de eerste en hem daarvoor een berichtje terug gestuurd om te bedanken. Vandaag de tweede kaart van hem uit Istanbul! Zou er bijna iets achter zoeken