Geld & Recht alle pijlers

opoffering ouders te groot

14-10-2015 17:15 340 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd pieker ik veel over het volgende...

Mijn ouders betalen mijn studie. Ze betalen mijn woonruimte, collegegeld en nog een bedrag per maand voor andere kosten. Eigenlijk betalen ze alles.

Ik heb nog een broer die nog thuis woont, maar voor wie ze ook verder collegegeld betalen en nog wat zakgeld meegeven. OK, dat is een wat kleiner bedrag.

Mijn ouders zijn niet rijk, ze verdienen volgens mij redelijk maar het zijn geen grootverdieners, en voor hen is dit echt een grote opoffering. Dat realiseerde ik me laatst pas, toen bleek dat ze dit jaar niet op vakantie gaan omdat het financieel niet uitkomt. Ook blijven mijn ouders al tijdenlang in een oude auto rondrijden.

Dat ze betalen is niet eens een discussie geweest. Ze willen gewoon dat wij, de kinderen, maximaal de kansen krijgen om te studeren en ze willen dat we dat doen zonder studieschuld op te bouwen.

Ik voel me hier zo langzamerhand ongemakkelijk bij. Soms zelfs emotioneel; ik moest bijna huilen toen ik me realiseerde dat ze door de enorme studiekosten niet op vakantie gingen deze zomer. Het is niet in verhouding. Ik heb wel eens gezegd dat ik ook zelf wat meer kan verdienen (heb nu ook een bijbaantje) maar dat willen ze niet horen.

Ik voel me ongemakkelijk en ook wat schuldig over zoveel opoffering van hun kant. 'Gelukkig' kom ik vrij goed door alle tentamens heen; ik heb echt het gevoel dat dat wel het minste is dat ik moet doen.

Eigenlijk denk ik er wel eens over om wat meer bij te verdienen of gewoon toch een lening af te sluiten en een deel van het geld niet meer te accepteren. Omdat het ook mijn verantwoordelijkheid is. En als ik later een goed inkomen heb, is zo'n studieschuld ook wel weer te overzien.

Wat denken jullie?

PS er zijn in mijn vriendenkring mensen met een studielening maar ook wel kinderen met ouders die alles betalen.. maar dat zijn dan vaak volgens mij ouders die het gemakkelijk(er) kunnen betalen.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:37:

Ik niets betaal?

Lees jij wel

Ik betaal collegegeld en boeken. Ik heb vier kinderen, twee op uni, een die binnenkort gaat en daarna komt nummer vier.

Noem dat maar niks.

Zucht.

Je snapt wat ik bedoel.
quote:NYC schreef op 14 oktober 2015 @ 21:20:

Wat lief van je ouders, TO! Misschien gewoon eens met je ouders om de tafel gaan zitten en eerlijk bespreken wat jij voelt en hoe zij erover denken.

Financieel helpen vind ik wat anders dan alles betalen. Ik help ze ook financieel, maar ik betaal echt hun kleren niet meer of hun avondjes uit, en als ze ervoor kiezen niet mee op vakantie te gaan, betaal ik hun vakanties ook niet (meer)

Ze kunnen een envelopje krijgen, met wat extra's voor op vakantie, maar ze zijn volwassen hoor, komop.

Toen ik hun leeftijd had was ik al moeder.
Dan moet je het correct zeggen kadanz, want mensen lezen hier nogal selectief,

Ik heb vorige maand in 1 keer 5000 euro af mogen tikken,

Ik weet niet hoor, maar er zijn niet heel veel mensen die dat hebben liggen, en wij betalen dat niet 1 malig, maar elk jaar opnieuw. Los nog van alle extraatjes en de volgende kinderen die binnenkort ook gaan studeren, dan wordt het al gauw 10.000 euro per jaar.

Elk jaar.

Nou reken maar uit.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:40:

[...]

Financieel helpen vind ik wat anders dan alles betalen. Ik help ze ook financieel, maar ik betaal echt hun kleren niet meer of hun avondjes uit, en als ze ervoor kiezen niet mee op vakantie te gaan, betaal ik hun vakanties ook niet (meer)

Ze kunnen een envelopje krijgen, met wat extra's voor op vakantie, maar ze zijn volwassen hoor, komop.

Toen ik hun leeftijd had was ik al moeder.

Prima, dat is jouw manier. Niemand die je er om ver- of beoordeelt. Ik vind het juist fantastisch dat je kinderen studeren. Hoe jullie dat financieel afhandelen, dat is aan jullie.

Ik heb begrip voor de keuze van TO's ouders, ik kan dat zeer waarderen. Dat zegt verder niets over jouw situatie.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:42:

Dan moet je het correct zeggen kadanz, want mensen lezen hier nogal selectief,

Ik heb vorige maand in 1 keer 5000 euro af mogen tikken,

Ik weet niet hoor, maar er zijn niet heel veel mensen die dat hebben liggen, en wij betalen dat niet 1 malig, maar elk jaar opnieuw. Los nog van alle extraatjes en de volgende kinderen die binnenkort ook gaan studeren, dan wordt het al gauw 10.000 euro per jaar.

Elk jaar.

Nou reken maar uit.En voor die mensen is er financiering. En sommige mensen hebben dat geld dus blijkbaar wel, mogen ze dat dan uitgeven zoals zij willen?
Ja hoor.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:45:

Ja hoor.Kinderen zijn duur, laten we het daar op houden.
:-)

Yep

Sport

Muziek

Kleding

Verjaardagen

Feestjes

Fietsen

Schoolspullen

Kleding

Verzorgingsproducten

Schoolgeld, boekengeld,

Verzekering

Eten en drinken

....

De lijst is eindeloos

En toch...zou ik het in volgend leven net zo doen.

Ik vind mijn gezin heerlijk!
quote:nephthys schreef op 14 oktober 2015 @ 21:44:

[...]

En voor die mensen is er financiering. En sommige mensen hebben dat geld dus blijkbaar wel, mogen ze dat dan uitgeven zoals zij willen?Dit.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:11:

Er IS al 0,0 stufie. Ik denk ik help je even uit je droom.Maar wel een mogelijkheid om je STUdie te FInancieren middels een lening. Dat zal straks ook voorbij zijn. En nee, ik vind vier a vijf jaar niet op vakantie kunnen gaan of vijf jaar in dezelfde auto rondrijden geen 'opoffering'. Droog brood vreten, week na week. Twee banen draaien. Dat is opoffering.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:45:

Ja hoor.Ook zonder zure commentaar op hun opvoedmethoden?
Nou dat zou ik dus moeten als ik alles wat t.o haar ouders voor haar betalen ook zou betalen.

Keer vier.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:40:

[...]

Toen ik hun leeftijd had was ik al moeder.Eens hoor, maar iedere ouder mag het gelukkig zo doen zoals hij/ze wil en kan. Ik vind wat dit betreft eigenlijk niks raar. Van het kind alles zelf laten betalen tot alles betalen voor je kind.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:54:

Nou dat zou ik dus moeten als ik alles wat t.o haar ouders voor haar betalen ook zou betalen.

Keer vier.En wie beweert dat dan?
We krijgen hier amerikaanse toestanden. Wat ik je brom.

Waar je wieg staat bepaald je lot

Een dubbeltje zal zelden een daalder worden dus straks.

Wat een vooruitzicht
quote:lemoos2 schreef op 14 oktober 2015 @ 21:55:

[...]

En wie beweert dat dan?Ik?
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:56:

[...]

Ik?Waarom betrek je alles op jezelf? Hoe A het wil doen, zegt toch niets over de aanpak van B?
Je vroeg me toch wat? Of mis ik nu iets.

Nou ja, what ever.

Let ik go, let it gooooo
?
Waar zit je precies mee, Yggdrasil?

Ik ken uiteenlopende voorbeelden van ouders die alles betalen tot ouders die niks betalen en dit eigenlijk soms ook losstaand van hun eigen financiële situatie. Er is toch niemand die het verplicht stelt collegegeld, boeken of kamerhuur te moeten gaan betalen voor hun kind? Of andersom: iemand die vindt dat het verboden zou moeten worden?
Klopt.

Ik zit nergens mee eigenlijk.

Maar ik ga effe wat anders doen. Deze discussie is er niet een die iemand winnen kan ( nee dat hoeft ook niet).

Maar ik heb alles wel gezegd eigenlijk.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 22:06:

Klopt.

Ik zit nergens mee eigenlijk.

Maar ik ga effe wat anders doen. Deze discussie is er niet een die iemand winnen kan ( nee dat hoeft ook niet).

Maar ik heb alles wel gezegd eigenlijk.Waarom dan zo aangebrand reageren en niet gewoon blij zijn dat TO deze kans heeft?
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 21:54:

Keer vier.

Ik vind enerzijds jouw reacties volkomen logisch; ik denk dat jij in de toekomst met 4 studerende kinderen minder geld overhoudt dan TO haar ouders met 1,5 (want broer woont nog thuis, dus dat scheelt in huur etc.) studerend kind, dus is het helemaal niet gek dat jij de grens trekt bij collegegeld + boeken.

Maar ik snap niet waarom je ouders die wel meer betalen voor hun kinderen dan zo afvalt. Ik vind het je reinste kolder dat studenten maar moeten lenen om te overleven. De meeste studenten kunnen namelijk niet genoeg bij werken, omdat veel studies toch al snel 30/40 uur per week kosten. Ieder ander die niet in een situatie is om te werken (of dat nou ontslag, ziekte of wat dan ook is), krijgt een uitkering en de doelgroep die daadwerkelijk flinke uren maakt (ten behoeve van een betere maatschappij, zou ik bijna nog willen toevoegen) mag die uitkering wel even bij elkaar gaan lenen.

Mooi dat die optie er is voor studenten wier ouders niet meer geld kwijt kunnen of willen, maar ik vind het geenzins gek dat er ouders zijn die hun kind een meer comfortabel leven willen bieden.
Nou, in het kort TO: ik vind jouw ouders geen arme sukkelaars. Ik snap hun redenatie heel goed. Vakanties of nieuwe auto zou bij mij zeker geen prioriteit hebben. Ik zou het naast opvoeding ook zien als investeren in een stukje gemoedsrust: zoveel mogelijk proberen het kind schuldenvrij te laten starten in het leven.

Het siert je dat je beseft dat het geld ook niet aan de bomen groeit. Maar er is niets mis met het stellen van prioriteiten. Sommige mensen hoeven dat niet, great for the happy few. De meeste mensen moeten dat wel. Trakteer ze eens op een lekker etentje. Zelfgemaakt in het studentenkot of in een leuk budgetvriendelijk restaurant (voor het geval pa en ma uiteindelijk erop staan de rekening te betalen ).
Ik heb 24 uur op een dag, 7 x 24 uur is 148 uur

De studies van mijn kinderen (geneeskunde, econometrie) kosten echt geen 30-40 uur pw.

Ze werken beiden 2-4 dagen pw.

Echt al hun vrienden werken, echt allemaal, nul uitzondering.

De meesten krijgen idd hun collegegeld betaald, maar ook een aantal niet. Laat staan de rest.

Ja sorry, ik zit midden in het wereldje, en ken de onderzoeken en cijfers.

Studenten werken oha gewoon bij. Ze gaan niet meer naar 'school' he. Mijn kinderen hebben maar 12 contact uren pw.

Dat is helemaal niet uitzonderlijk.

Leren kan 's avonds. Werken in de overige uren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven