Geld & Recht alle pijlers

opoffering ouders te groot

14-10-2015 17:15 340 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd pieker ik veel over het volgende...

Mijn ouders betalen mijn studie. Ze betalen mijn woonruimte, collegegeld en nog een bedrag per maand voor andere kosten. Eigenlijk betalen ze alles.

Ik heb nog een broer die nog thuis woont, maar voor wie ze ook verder collegegeld betalen en nog wat zakgeld meegeven. OK, dat is een wat kleiner bedrag.

Mijn ouders zijn niet rijk, ze verdienen volgens mij redelijk maar het zijn geen grootverdieners, en voor hen is dit echt een grote opoffering. Dat realiseerde ik me laatst pas, toen bleek dat ze dit jaar niet op vakantie gaan omdat het financieel niet uitkomt. Ook blijven mijn ouders al tijdenlang in een oude auto rondrijden.

Dat ze betalen is niet eens een discussie geweest. Ze willen gewoon dat wij, de kinderen, maximaal de kansen krijgen om te studeren en ze willen dat we dat doen zonder studieschuld op te bouwen.

Ik voel me hier zo langzamerhand ongemakkelijk bij. Soms zelfs emotioneel; ik moest bijna huilen toen ik me realiseerde dat ze door de enorme studiekosten niet op vakantie gingen deze zomer. Het is niet in verhouding. Ik heb wel eens gezegd dat ik ook zelf wat meer kan verdienen (heb nu ook een bijbaantje) maar dat willen ze niet horen.

Ik voel me ongemakkelijk en ook wat schuldig over zoveel opoffering van hun kant. 'Gelukkig' kom ik vrij goed door alle tentamens heen; ik heb echt het gevoel dat dat wel het minste is dat ik moet doen.

Eigenlijk denk ik er wel eens over om wat meer bij te verdienen of gewoon toch een lening af te sluiten en een deel van het geld niet meer te accepteren. Omdat het ook mijn verantwoordelijkheid is. En als ik later een goed inkomen heb, is zo'n studieschuld ook wel weer te overzien.

Wat denken jullie?

PS er zijn in mijn vriendenkring mensen met een studielening maar ook wel kinderen met ouders die alles betalen.. maar dat zijn dan vaak volgens mij ouders die het gemakkelijk(er) kunnen betalen.
@Hoppala

Eigenlijk vind jij dat mensen met weinig geld geen kinderen zouden moeten krijgen? Dan zou de mensheid snel uitgestorven zijn!
amarna wijzigde dit bericht op 15-10-2015 12:35
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
Dat. Zeg. Ik. Niet. 😖😖😖😖😖😖😖

Ik ga mijn volwassen kinderen hun volledige levensonderhoud niet bekostigen.

Holy moly het lijkt hier wel een wedstrijdje 'wie betaalt het meeste voor zijn kinderen/ heeft het meeste voor ze over (klop op schouder) te worden. En hun volledige leven betalen is normaal en ik doe het wel en jij niet dus ik verdien mijn kinderen meer dan jij.

Veel plezier ermee!
Nou ik vind wel dat je eht aantal kinderen wat je krijgt zou moeten laten afhangen van de hoeveel Geld die je te besteden hebt en de kansen die je ze daarmee kunt bieden.

Dat dat onaardig is en een mening is die door velen niet gedeeld wordt, daar ben ik mij van bewust.

Maar nadenken over hoeveel kinderen je op de wereld zet en hoeveel dat kost vind ikw el een vereiste voor goed ouderschap ja.
quote:hoppala schreef op 15 oktober 2015 @ 12:20:

[...]

Ja dit zei ik echt en ik meen het ook nog.

Je hoeft geen kinderen op de wereld te zetten. Niemand heeft je daartoe verplicht. Dus nu gaan miepen dat die studies zo duur zijn is nergens voor nodig, dat was 20 jaar geleden ook wel duidelijk.

😳😳😳😳😳😳. Omg vreet ik soms van je??

Dus laten we eerst fijn onze inkomens gegevens overhandigen aan de staat alvorens we fiat krijgen tot voort planten.

😱
quote:Yggdrasil- schreef op 15 oktober 2015 @ 12:32:

Dat. Zeg. Ik. Niet. 😖😖😖😖😖😖😖

Ik ga mijn volwassen kinderen hun volledige levensonderhoud niet bekostigen.

Holy moly het lijkt hier wel een wedstrijdje 'wie betaalt het meeste voor zijn kinderen/ heeft het meeste voor ze over (klop op schouder) te worden. En hun volledige leven betalen is normaal en ik doe het wel en jij niet dus ik verdien mijn kinderen meer dan jij.

Veel plezier ermee!Ik bedoelde Hoppala, niet jou.
Ga toch heen!

Wist jij hoe je er 18 jaar geleden voor stond?

Toen was er bijv nog gewoon een flinke stufie (gift) en Ov. (Gift)

En ik was nog maar net aan het werk.

Serieus aan het werk.

Komop, shit kan veranderen ten goede en ten slechte. Je kan niet overal op anticiperen. En ik hoef al helemaal geen verantwoording af te leggen over het aantal kinderen dat ik heb. Zoals ik al zei: we vreten niet van je toch?

Mijn kinderen doen uni en zullen later hun broeken meer dan goed op kunnen houden! Die kans bieden wij ze, en wat doe jij?

Netjes 1.3 kinderen en een paar Ton spaargeld op je rekening?
quote:Yggdrasil- schreef op 15 oktober 2015 @ 12:35:

[...]

😳😳😳😳😳😳. Omg vreet ik soms van je??

Dus laten we eerst fijn onze inkomens gegevens overhandigen aan de staat alvorens we fiat krijgen tot voort planten.

😱

Nee je vreet zeker niet van me, want ik woon in een land waar ik nog veel Meer belasting betaal dan in Nederland.

Als je zo graag 4 kinderen wilde, moet je nu niet miepen dat ze allemaal gaan studeren en dat dat zoveel kost.

En dan mag je nog blij zijn dat ze geen scheikunde ofzo gaan studeren, want dan kann je dat bijbaantje wel op je buikschrijven (of je betaalt een paar jaar langer vanwege Studie vertraging)
En ik ben de laatse die vind dat de Staat ook Maar iets zou moeten bepalen. Ik geloof heel duidelijk in de eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Krijg het heen en weer hoppala, je leest met je kont!
quote:hoppala schreef op 15 oktober 2015 @ 12:35:

Nou ik vind wel dat je eht aantal kinderen wat je krijgt zou moeten laten afhangen van de hoeveel Geld die je te besteden hebt en de kansen die je ze daarmee kunt bieden.

Dat dat onaardig is en een mening is die door velen niet gedeeld wordt, daar ben ik mij van bewust.

Maar nadenken over hoeveel kinderen je op de wereld zet en hoeveel dat kost vind ikw el een vereiste voor goed ouderschap ja.

Kinderen kunnen ook hun eigen kansen creëren. Jammer genoeg faciliteert de huidige regering deze optie niet langer optimaal.

Iemand die écht wil studeren, komt er ook prima met een baan naast de studie.

Maar aan de andere kant: niet ieder kind heeft de capaciteiten om een universitaire studie te volgen. Als iedereen zou gaan studeren, ontstaat er een groot gebrek MBOérs en vaklieden. Dat is eigenlijk nu al zo op de arbeidsmarkt.
quote:amarna schreef op 15 oktober 2015 @ 12:30:

@Hoppala

Eigenlijk vind jij dat mensen met weinig geld geen kinderen zouden moeten krijgen? Dan zou de mensheid snel uitgestorven zijn!ze heeft dan ook een beta-studie gedaan. Geen economie.
quote:amarna schreef op 15 oktober 2015 @ 12:36:

[...]

Ik bedoelde Hoppala, niet jou.I know amarna :-)
Heb jij eigenlijk kinderen hoppala 💡
Die leningen zijn toch tegen een heel gunstige rente?

Je ouders kunnen ook meebetalen aan het aflossen. Of je hele lening aflossen. En dan wél gewoon op vakantie gaan. Dan is die druk voor alle partijen wat minder hoog.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En ik heb al helemaal neit beweerd dat iedereen moet studeren, ik snap ook wel dat dat geen goed Idee is.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 oktober 2015 @ 12:46:

Die leningen zijn toch tegen een heel gunstige rente?

Je ouders kunnen ook meebetalen aan het aflossen. Of je hele lening aflossen. En dan wél gewoon op vakantie gaan. Dan is die druk voor alle partijen wat minder hoog.Maar het punt is dat de ouders van TO dit niet wíllen. En dat is hun recht.
De eerste is inderdaad onderweg en er Staat ook een ton op de bank. die ton gaat in een huis, dat we hoogstwaarschijnlijk afbetaalt hebben als het eerste Kind gaat studeren.
quote:nephthys schreef op 15 oktober 2015 @ 12:47:

[...]

Maar het punt is dat de ouders van TO dit niet wíllen. En dat is hun recht.Zoals ik het begrijp willen ze niet dat TO een lening neemt om die zelf af te betalen.
En wij laten het aantal kinderen dat we zouden willen krijgen inderdaad afhangen van of we de Studie kunnen bekostigen en niet van hoeveel kinderen we in hun eerste levensjaar zouden kunnen onderhouden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 oktober 2015 @ 12:48:

[...]

Zoals ik het begrijp willen ze niet dat TO een lening neemt om die zelf af te betalen.TO kan natuurlijk verschillende mogelijkheden voorleggen aan haar ouders, en kijken of haar ouders wel te vinden zijn voor één daarvan. Maar als haar ouders het toch liever blijven doen zoals nu, dan moet TO ook gewoon leren om daarmee om te kunnen gaan, zonder dat ze zich zo schuldig voelt als nu.
quote:nephthys schreef op 15 oktober 2015 @ 12:51:

[...]

TO kan natuurlijk verschillende mogelijkheden voorleggen aan haar ouders, en kijken of haar ouders wel te vinden zijn voor één daarvan. Maar als haar ouders het toch liever blijven doen zoals nu, dan moet TO ook gewoon leren om daarmee om te kunnen gaan, zonder dat ze zich zo schuldig voelt als nu.Schuldig voelen is inderdaad niet nodig. Dankbaar mag ze zeker wel zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 oktober 2015 @ 12:52:

[...]

Schuldig voelen is inderdaad niet nodig. Dankbaar mag ze zeker wel zijn.

Inderdaad, en dat is ze duidelijk uit haar OP. En dat is voor haar ouders waarschijnlijk zeer kostbaar.

Misschien kan TO eens een goed gesprek hebben met haar ouders over hoe zij erin staan, misschien dat ze dan beter hun gevoel begrijpen, en er minder over gaat piekeren?
quote:hoppala schreef op 15 oktober 2015 @ 12:50:

En wij laten het aantal kinderen dat we zouden willen krijgen inderdaad afhangen van of we de Studie kunnen bekostigen en niet van hoeveel kinderen we in hun eerste levensjaar zouden kunnen onderhouden.

Applaus

Je verdiend een standbeeld
Nee hoor, helemaal niet. Ik leef gewoon op de Manier zoals ik zou willen dat Meer mensen dat zouden doen.
quote:hoppala schreef op 15 oktober 2015 @ 12:48:

De eerste is inderdaad onderweg en er Staat ook een ton op de bank. die ton gaat in een huis, dat we hoogstwaarschijnlijk afbetaalt hebben als het eerste Kind gaat studeren.

Dus je verkoopt je huis tegen de tijd dat je kind gaat studeren om zijn/ haar volledige studie, levensonderhoud etc voor 6 jaar of meer helemaal te gaam financieren ?

Je bent geweldig.

Je hebt nu al bewezen een goede ouder te worden.

Enne, ons huis is ook afbetaald binnen redelijke termijn.

Vlag dan maar uit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven