Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:pejeka schreef op 16 oktober 2015 @ 20:44:

[...]

Wie denk je dat de kosten betalen voor tolken, aanpassingen van regels ten aanzien van kleding in bepaalde beroepen, overheidspublicaties in andere talen dan Nederlands, inrichting van gebedsruimtes of -faciliteiten in scholen en bedrijven, enz?De belastingbetaler. Je weet wel, die betaalt ook voor de hypotheekrenteaftrek van Jort Kelder, voor de bijtellingsleasebakken van managementjongens en voor helikopters die niet werken. En dat jij dat vervelend vindt, begrijp ik, maar dat was niet wat ik vermoed dat cijfernerd met 'aanpassen' bedoelde. Maar wellicht las ik het verkeerd.
quote:bungaa schreef op 16 oktober 2015 @ 20:29:

[...]

Lekker eten😁Inderdaad lekker eten. Tot zover de verrijking.
quote:vruchtgebruik schreef op 16 oktober 2015 @ 20:47:

[...]

Ik persoonlijk vind ook weleens wat van dat hoofddoekje. Maar niet zoveel dat ik me er echt aan stoor. Verder weet ik echt niet wat er nu dankzij de allochtonen nou zo negatief is veranderd.

We blijken uit onderzoek tot dusver het gelukkigste volk ter wereld te zijn zo ongeveer.

Ik vind ook niks van dat hoofddoekje. Iedereen moet doen waar hij zich lekker bij voelt.

Wat ik dan wél raar vind: ik moest laatst foto's maken voor mijn paspoort. Oren moesten zichtbaar, ogen op één lijn, uiteindelijk moest ik mijn bril zelfs afzetten omdat er jawel: één klein glimpuntje in de glazen zichtbaar was op de foto.

Mijn moslima collega moest ook op de foto voor het paspoort. En die mocht gewoon een enorme hoofddoek op houden, oren hoefden niet zichtbaar, laat staan op één lijn, je zag alleen het puntje van haar neus en haar twee ogen, de rest was hoofddoek. En dat is dan opeens OK.

Niks tegen een hoofddoek op zich, maar dan vraag ik me af waarom de regels niet gewoon voor alle Nederlanders gelijk zijn. Ze willen toch zo graag Nederlander zijn? Nou, dan geldt ook voor hen: op een pasfoto oren zichtbaar, gezicht helemaal zichtbaar, alles op één lijn, enz. Lijkt mij dan.

En bij ons in de gemeente geldt voor medewerkers aan de loketten dat ze geen hoofddeksels mogen dragen. Een kennis van me is zowat getrouwd met zijn honkbalpetje, die werkt daar, maar tijdens werktijd moet dat af. En vind ik ook logisch. Maar zijn collega mag wél achter het loket met een enorme hoofddoek. Raar toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Iemand hier nog interesse?

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... .html#more

Solidair zijn? Doe opleiding 'Vreemdeling en Bijstand'

Je bent pas oud als je niet meer leert, zei Jelle Geuzens ooit. En wat een gelijk had hij. Natuurlijk, uw studie was leuk, en ondanks dat u eigenlijk niet meer weet wat u er concreet geleerd heeft, heeft het enorm bijgedragen aan uw vorming als persoon. En bovendien heeft u er die ene vriendengroep aan over gehouden die u een keer per jaar met tegenzin ziet. Maar waarom zou het daar moeten eindigen? Waarom zou je, vrij naar Geuzens, überhaupt ooit stoppen met leren? Ga er op uit. Ontmoet mensen die, net als jij, vol vitaliteit midden in het leven staan. Mensen in hun kracht, die zich aan elkaar op kunnen trekken. En witte puntjes met kaas, en als het even mee zit waarschijnlijk zelfs met krabsalade van de Makro. Dus, schrijf u in! En zeg nu zelf, ¤595 is toch geen geld als u hiermee een ontheemde exoot zijn welverdiende levenszekerheid kan verschaffen? Natuurlijk, "Eventuele parkeerkosten zijn niet inbegrepen bij het inschrijfgeld," maar u krijgt er zoveel voor terug.
quote:barbaracartland schreef op 16 oktober 2015 @ 20:31:

[...]

Wie wil dan wel dat mensen rommel in hun tuintjes gooien? Ik niet, in elk geval. En dat Ayaan Hirsi Ali dat ook vindt, dat is prima, maar ik snap niet zo goed waarom zij een argument is. Om mijn lieve moeder te parafraseren: "Als Ayaan Hirsi Ali in het kanaal springt, doe jij dat dan ook?"

Het gaat om de aanpassing van de migranten. Wat nooit echt heel hard hoefde hier in NL bij bepaalde groepen en wat niet succesvol is gebleken. Tuintjes, rommel, hoofddoekjes dat is wel het minste probleem.

Verder weet ik niet hoor, Ayaan is hier ook als vluchteling gekomen en weet meer van de donkere kant van de islam af dan jij en ik. Ook weet zij hoe makkelijk het is om te liegen en toch een verblijfsvergunning te krijgen.

Ook is zij zeer verwesterd. Wat er toe leidt dat zij dus niet meer zonder beveiliging hier op straat kan. En dat is niet door die Hollandse tokkies.

Als ik ga emigreren en mijn geluk ga zoeken in een ander land, dan ga ik mij zeker aanpassen.

Lijkt me wel zo slim en logisch. Als zij daar allemaal een schommelstoel op hun veranda hebben, dan denk ik dat ik die er ook neer ga zetten. Gewoon omdat ik dat leuk vind.
quote:rosemetijs schreef op 16 oktober 2015 @ 20:58:

Iemand hier nog interesse?

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... .html#more

Solidair zijn? Doe opleiding 'Vreemdeling en Bijstand'

Je bent pas oud als je niet meer leert, zei Jelle Geuzens ooit. En wat een gelijk had hij. Natuurlijk, uw studie was leuk, en ondanks dat u eigenlijk niet meer weet wat u er concreet geleerd heeft, heeft het enorm bijgedragen aan uw vorming als persoon. En bovendien heeft u er die ene vriendengroep aan over gehouden die u een keer per jaar met tegenzin ziet. Maar waarom zou het daar moeten eindigen? Waarom zou je, vrij naar Geuzens, überhaupt ooit stoppen met leren? Ga er op uit. Ontmoet mensen die, net als jij, vol vitaliteit midden in het leven staan. Mensen in hun kracht, die zich aan elkaar op kunnen trekken. En witte puntjes met kaas, en als het even mee zit waarschijnlijk zelfs met krabsalade van de Makro. Dus, schrijf u in! En zeg nu zelf, ¤595 is toch geen geld als u hiermee een ontheemde exoot zijn welverdiende levenszekerheid kan verschaffen? Natuurlijk, "Eventuele parkeerkosten zijn niet inbegrepen bij het inschrijfgeld," maar u krijgt er zoveel voor terug.

Haha de echte ondernemen weet overal wel een slaatje uit te slaan

¤595,- euries...O_o

Ik sla deze wel even over.
Ayaan Hirsi Ali: Laat alleen de vluchtelingen toe die zich echt kunnen aanpassen

Het onderscheid tussen 'echte' vluchtelingen en economische is onhoudbaar. Dat zei Ayaan Hirsi Ali gisteren in een toespraak in de Pieterskerk in Leiden. Studenten van de Veerstichting hadden haar uit de VS laten overkomen voor een bliksembezoek, dat om veiligheidsredenen geheim was gehouden.

Oud-VVD Tweede Kamerlid Hirsi Ali benutte haar bezoek aan de stad waar ze zelf politicologie studeerde voor een pleidooi vóór 'profiling': het selecteren van potentiële migranten op hun bruikbaarheid voor de ontvangende samenleving.

Via sociale media lekte de belangrijkste boodschap uit: verdeel de migranten in vier categorieën en laat slechts één daarvan toe. Voor 'fanatici' die de westerse waarden willen bestrijden, is zeker geen plaats.

Ook 'bedreigers' - jonge mannen die voor criminaliteit dreigen te gaan zorgen - moeten geweerd. Dat geldt ook voor 'kostenposten': mensen die weinig kans op de arbeidsmarkt maken en dus aangewezen zullen zijn op uitkeringen.

De enige groep die volgens Hirsi Ali op een warm welkom mag rekenen, bestaat uit 'aanpassers': migranten die hier aan de slag kunnen en bereid zijn de westerse waarden tot de hunne te maken.

quote:bungaa schreef op 16 oktober 2015 @ 21:13:

[...]

Haha de echte ondernemen weet overal wel een slaatje uit te slaan

¤595,- euries...O_o

Ik sla deze wel even over.Het lijkt mij wel een leuke cursus voor Gijs en Cijfernerd
quote:merano schreef op 16 oktober 2015 @ 20:45:

[...]

Waarom is dat een probleem? Als we de goede dingen overnemen van anderen en niet de slechte is dat alleen maar vooruitgang.

Ik begin te denken dat jullie stilstand willen. Dat de wereld zo blijft als dat hij altijd geweest is. Herkenbaar. Zodat je weinig moeite hoeft te doen om je erin te bewegen.

Newsflash: de wereld verandert continu. Ooit komt het moment dat je het niet meer kunt bijhouden. Dan is er waarschijnlijk een nieuwe generatie opgestaan die het van je overneemt.

Met aanpassen bedoel ik, dat wij veel moeten tolereren.

En dat buitenlanders de handen boven het hoofd worden gehouden.

Als er een rapport op tafel komt (dit jaar) waar de marokkanen niet goed vanaf komen, moet er opeens een onderzoek komen naar het onderzoek.

En heeft de politiek geprobeerd om het in de doofpot te stoppen.

En zo zijn er tientallen voorbeelden op vele gebieden in de samenleving.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 16-10-2015 21:27
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
aanpassen is niet hetzelfde als tolereren. Dan had je een ander woord moeten gebruiken.
quote:malu3 schreef op 16 oktober 2015 @ 21:19:

Ayaan Hirsi Ali: Laat alleen de vluchtelingen toe die zich echt kunnen aanpassen

Het onderscheid tussen 'echte' vluchtelingen en economische is onhoudbaar. Dat zei Ayaan Hirsi Ali gisteren in een toespraak in de Pieterskerk in Leiden. Studenten van de Veerstichting hadden haar uit de VS laten overkomen voor een bliksembezoek, dat om veiligheidsredenen geheim was gehouden.

Oud-VVD Tweede Kamerlid Hirsi Ali benutte haar bezoek aan de stad waar ze zelf politicologie studeerde voor een pleidooi vóór 'profiling': het selecteren van potentiële migranten op hun bruikbaarheid voor de ontvangende samenleving.

Via sociale media lekte de belangrijkste boodschap uit: verdeel de migranten in vier categorieën en laat slechts één daarvan toe. Voor 'fanatici' die de westerse waarden willen bestrijden, is zeker geen plaats.

Ook 'bedreigers' - jonge mannen die voor criminaliteit dreigen te gaan zorgen - moeten geweerd. Dat geldt ook voor 'kostenposten': mensen die weinig kans op de arbeidsmarkt maken en dus aangewezen zullen zijn op uitkeringen.

De enige groep die volgens Hirsi Ali op een warm welkom mag rekenen, bestaat uit 'aanpassers': migranten die hier aan de slag kunnen en bereid zijn de westerse waarden tot de hunne te maken.

quote:barbaracartland schreef op 16 oktober 2015 @ 21:24:

aanpassen is niet hetzelfde als tolereren. Dan had je een ander woord moeten gebruiken.

Omdat wij veel tolereren,passen wij ons aan.

In het verleden vond een linkse politieke partij,het niet nodig dat buitenlanders nederlands moesten leren.

Want het was hun keuze om hun eigen cultuur te behouden.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 16-10-2015 21:30
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
quote:malu3 schreef op 16 oktober 2015 @ 21:19:

Welke partij? Ik ben wel benieuwd.

En als je iets tolereert, dan accepteer je gedrag van een ander, maar je wijzigt je eigen gedrag niet. Als je je aanpast, dan verander je je eigen gedrag ook. Zo heb ik het althans begrepen.
quote:barbaracartland schreef op 16 oktober 2015 @ 21:34:

En als je iets tolereert, dan accepteer je gedrag van een ander, maar je wijzigt je eigen gedrag niet. Als je je aanpast, dan verander je je eigen gedrag ook. Zo heb ik het althans begrepen.Klopt. En "integreren" is een werkwoord, zo heb ik altijd begrepen. Dus dat betekent actieve inzet van jezelf om je nieuwe samenleving te leren kennen, daarin actief deel te nemen en je plaats daarin te vinden.
quote:barbaracartland schreef op 16 oktober 2015 @ 21:34:

En als je iets tolereert, dan accepteer je gedrag van een ander, maar je wijzigt je eigen gedrag niet. Als je je aanpast, dan verander je je eigen gedrag ook. Zo heb ik het althans begrepen.

Als je wilt weten welke partij,moet je even googlen.

Google doet het niet optimaal op dit moment bij mij.
quote:cijfernerd schreef op 16 oktober 2015 @ 21:36:

[...]

Als je wilt weten welke partij,moet je even googlen.

Google doet het niet optimaal op dit moment bij mij.Als jij iets beweert, mag ik toch aannemen dat je van de hoed en de rand weet? Dus dan weet je toch welke partij het is?
quote:pejeka schreef op 16 oktober 2015 @ 21:36:

[...]

Klopt. En "integreren" is een werkwoord, zo heb ik altijd begrepen. Dus dat betekent actieve inzet van jezelf om je nieuwe samenleving te leren kennen, daarin actief deel te nemen en je plaats daarin te vinden.Eens. En als Nederland dan doet aan het faciliteren van integreren dan hoeven we niet meer te beweren dat slecht-aangepaste allochtonen ons frustreren.
quote:barbaracartland schreef op 16 oktober 2015 @ 21:38:

[...]

Als jij iets beweert, mag ik toch aannemen dat je van de hoed en de rand weet? Dus dan weet je toch welke partij het is?

Onderbouw jij wel alles wat jij hier aan flauwekul neer schrijft??

Als jij wil weten welke linkse partij in het verleden zulke domme ideeën had,zoek het lekker zelf op.
quote:cijfernerd schreef op 16 oktober 2015 @ 21:42:

[...]

Onderbouw jij wel alles wat jij hier aan flauwekul neer schrijft??

Als jij wil weten welke linkse partij in het verleden zulke domme ideeën had,zoek het lekker zelf op.Zo hoef je niet tegen me te praten. Ja, ik probeer alles te onderbouwen. En als jij me niet kunt vertellen welke partij het is, dan neem ik je post voor kennisgeving aan.
quote:barbaracartland schreef op 16 oktober 2015 @ 21:40:

[...]

Eens. En als Nederland dan doet aan het faciliteren van integreren dan hoeven we niet meer te beweren dat slecht-aangepaste allochtonen ons frustreren.

Het lijkt wel een gedicht.

De filosoof stephan huijboom in het Parool vandaag:

(stukje uit zijn ingezonden brief).

Het is volstrekt onmogelijk om als individu eenzijdig te 'integreren', aangezien we het ook niet over de desintegratie of segregatie van een uiteenspattend individueel lichaam hebben. Dergelijke termen verwijzen bij juist gebruik dan ook naar sociale relaties en voor sociaal verkeer zijn per definitie twee zijden vereist. In plaats van tweezijdige aanpassing praat men dus over eenzijdige assimilatie.

http://m.parool.nl/parool ... ruikt-door-politici.dhtml
anoniem_250479 wijzigde dit bericht op 16-10-2015 21:48
Reden: link toegevoegd
% gewijzigd

[...]

Eens. En als Nederland dan doet aan het faciliteren van integreren dan hoeven we niet meer te beweren dat slecht-aangepaste allochtonen ons frustreren.In principe (we doen het ruimschoots, maar dat daargelaten) hoeven we integreren niet te faciliteren. Dat hoort in de eerste plaats een inzet van de nieuwkomers zélf te zijn, gewoon omdat ze interesse hebben in de samenleving waarin ze terechtgekomen zijn, vaak zelf voor gekozen hebben en vanuit de wens daar actief in deel te nemen. Of niet? En wil je dat niet, blijf dan lekker waar je bent, als je dat teveel gevraagd vindt.
quote:vruchtgebruik schreef op 16 oktober 2015 @ 20:22:

[...]

Ik reageer niet best op commando's, sorry.Verrijking van mijn eetgewoonten bijvoorbeeld. We eten nu Chinees, Turks, Surinaams, Marokkaans, Thais, Vietnamees, Indonesisch, Indiaas, Afrikaans, Duits, Amerikaans, Frans, Belgisch, etc. etc. etc.
quote:vruchtgebruik schreef op 16 oktober 2015 @ 21:46:

[...]

Het lijkt wel een gedicht.

De filosoof stephan huijboom in het Parool vandaag:

(stukje uit zijn ingezonden brief).

Het is volstrekt onmogelijk om als individu eenzijdig te 'integreren', aangezien we het ook niet over de desintegratie of segregatie van een uiteenspattend individueel lichaam hebben. Dergelijke termen verwijzen bij juist gebruik dan ook naar sociale relaties en voor sociaal verkeer zijn per definitie twee zijden vereist. In plaats van tweezijdige aanpassing praat men dus over eenzijdige assimilatie.

vaak verwarren mensen integreren met assimileren. Integratie is niet: hij moet zich aan passen aan ons, maar: wij moeten ons aanpassen aan elkaar

[...]

Eens. En als Nederland dan doet aan het faciliteren van integreren dan hoeven we niet meer te beweren dat slecht-aangepaste allochtonen ons frustreren.

Genoeg kansen hier om te integreren en die zijn er altijd geweest.

Maar het hoefde nooit zo nodig van Nederland...en zaten weinig consequenties aan als je het niet deed.

En waarom beweren? Het is gewoon zo, het overgrote deel van de asielzoekers die hier verblijven is niet goed geïntegreerd en dat is op zn mist gezegd frustrerend jah.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven