Lage Papp-a waarde

17-10-2015 11:09 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goed weekend allemaal,

Heeft iemand ervaring met lage Papp-a waarde tijdens borstvoeding?

Kan borstvoeding geven de Papp-a waarde beïnvloeden? Ik gaf nog borstvoeding tot mijn 10de week van mijn zwangerschap, ca. tot die bloedtest(een keer in de avond). Mijne Pappa waarde is 0.24 MoM, en vrij beta hCG 1.59 MoM, en heb 1:6 kans op Trisomie 21, 1:135 op Trisomie 13. Maandag ga ik naar de NIPT test, dus ga ik bloed laten prikken. Ik ben heel erg bang, ik kan alleen over de slechste scenario denken. Verder waren de echo's wel goed, nekplooi 1.9 mm, baby groeit goed. Afgelopen donderdag gaf mevrouw van de prenatal centrum de papieren met een groot glimlach waar de kans 1:6 opstond, uitslag van combinatietest. Ik weet helemaal niets over wat voor mij staat te wachten, tot nu kon ik nauwelijks praten, terwijl dat ik heel graag alles wil weten.
Geen ervaring met borstvoeding en papp-a waarde. Wel ook een lage papp-a (wel hoger dan de jouwe) en goede nekplooi. Hoe oud ben je? Dat beinvloed de kans bij de combinatietest namelijk flink.

Wat betreft de NIPT kan ik je vertellen dat ze bij mij 3 buisjes bloed afnamen. Bloed is op maandag afgenomen en dinsdag een week later de uitslag. De verloskundige in het ziekenhuis zei dat ze een lage papp-a waarde (eiwitten) vaak zien en dat het meestal niks betekend. Veel sterkte met het wachten. Heb je met je verloskundige de keuze voor nipt of vlokkentest besproken? Zo nee, neem daar in het ziekenhuis even de tijd voor. Ik heb geen idee wat met jouw uitslagen wijsheid is..
Ik had een hoge papp-a waarde en een lage hcg waarde. Ik had daardoor een verhoogde kans op een kindje met Down. Nekplooimeting was goed. Uiteindelijk heb ik 4 weken moeten wachten op de uitslag van de Nipt... Alles bleek gelukkig in orde.

Veel sterkte!!
quote:heelveelblabla schreef op 17 oktober 2015 @ 11:24:

Ik had een hoge papp-a waarde en een lage hcg waarde. Ik had daardoor een verhoogde kans op een kindje met Down. Nekplooimeting was goed. Uiteindelijk heb ik 4 weken moeten wachten op de uitslag van de Nipt... Alles bleek gelukkig in orde.

Veel sterkte!! Weet je zeker dat het niet andersom was? Down wordt juist geassocieerd met laag papp-a en hoog hcg.
Dank je voor je antwoord! Ben in eind augustus 40 geworden. Wat goed nieuws, dat het uitslag misschien geen 2 weken gaat duren, in andere landen duurt het 7 dagen. Nee, ik heb niets besproken met mijn verloskundige, want ik was bang, dat ik niet kon spreken vanwege huilen, mijn man heeft hun gebeld, en hij heeft mijn afspraak afgezegd, voor volgende week. Mijn plan (van eerder) was met mijn zoon van 4 jaar te gaan om naar de baby te kijken, ik heb hem beloofd, maar nu heb ik daar geen zin in. (Hij wil heeel graag een broertje/zusje en vraagt heel vaak naar de baby gaat vanzelf aaien enz.)quote:nev schreef op 17 oktober 2015 @ 11:17:

Geen ervaring met borstvoeding en papp-a waarde. Wel ook een lage papp-a (wel hoger dan de jouwe) en goede nekplooi. Hoe oud ben je? Dat beinvloed de kans bij de combinatietest namelijk flink.

Wat betreft de NIPT kan ik je vertellen dat ze bij mij 3 buisjes bloed afnamen. Bloed is op maandag afgenomen en dinsdag een week later de uitslag. De verloskundige in het ziekenhuis zei dat ze een lage papp-a waarde (eiwitten) vaak zien en dat het meestal niks betekend. Veel sterkte met het wachten. Heb je met je verloskundige de keuze voor nipt of vlokkentest besproken? Zo nee, neem daar in het ziekenhuis even de tijd voor. Ik heb geen idee wat met jouw uitslagen wijsheid is..
Je leeftijd zal best wat invloed hebben gehad op de uitslag (met dezelfde uitslag was de kans voor een jongere vrouw veel lager zijn geweest).

Hoop voor jou dat het ziekenhuis bij jou ook snel is! Naar welk ziekenhuis ga je? Je krijgt in het ziekenhuis een intake. Schrijf vooraf met je man je vragen op, je hebt dan de kans om ze te stellen!

Houdt je er voorlopig aan vast dat de kans dat je kindje geen trisonomie 13 of 21 nog altijd groter is dan de kans dat het wel zo is! bij 1:6 is de kans nog altijd meer dan 80% dat je kindje geen down heeft!
Een van mijn waardes was verhoogd, maar ik weet niet welke. Ik was toen net 41. Uiteindelijk had ik voor alle drie de trisomieën een kans van 1:5. In dat ziekenhuis ging de berekening ook niet hoger (1:2 was bijvoorbeeld geen mogelijke uitslag). Maar ik had ook geen goede echo's (o.a. nekplooi was 4,5 mm). Ik heb toen meteen een vlokkentest gehad.

Mijn situatie was dus wel echt wat zorgwekkender dan die van jou nu. Ze vonden die ene verhoogde waarde in mijn bloed niet eens interessant. De echo's waren al dusdanig slecht. Maar dan nog zeiden ze dat er een kans was dat het toch goed zou zijn.

Heel veel sterkte met afwachten nu! Zware tijd hoor.
Ik heb om deze onrust eventueel te voorkomen de combinatietest overgeslagen en ben meteen voor de NIPT gegaan (zelf betaald) drie buisjes bloed en na negen dagen had ik de uitslag.

NIPT is vele malen betrouwbaarder dan de combinatietest, eigenlijk is de laatste alleen een kansberekening.

Als het goed is wordt er rekening gehouden met je leeftijd en nu jou kans op een afwijking veel hoger ingeschat dan wanneer je jonger was geweest met dezelfde waardes. Ik kan me je angst en onrust heel goed voorstellen.

Knuffel voor jou en sterkte. De NIPt test zelf stelt echt niks voor, het wachten op de uitslag is het lastigste.
Beste Nelladella,

Hoe is het bij jou afgelopen als ik vragen mag?

quote:Nelladella1 schreef op 17 oktober 2015 @ 12:41:

Een van mijn waardes was verhoogd, maar ik weet niet welke. Ik was toen net 41. Uiteindelijk had ik voor alle drie de trisomieën een kans van 1:5. In dat ziekenhuis ging de berekening ook niet hoger (1:2 was bijvoorbeeld geen mogelijke uitslag). Maar ik had ook geen goede echo's (o.a. nekplooi was 4,5 mm). Ik heb toen meteen een vlokkentest gehad.

Mijn situatie was dus wel echt wat zorgwekkender dan die van jou nu. Ze vonden die ene verhoogde waarde in mijn bloed niet eens interessant. De echo's waren al dusdanig slecht. Maar dan nog zeiden ze dat er een kans was dat het toch goed zou zijn.

Heel veel sterkte met afwachten nu! Zware tijd hoor.
Da had ik ook moeten doen..... Alleen NIPT test. Wat een goed idee, helaas achteraf.

Volgens mij is de beste uitkomst is toch ca 1:100, als ik 40 ben??!!

quote:siska74 schreef op 17 oktober 2015 @ 13:58:

Ik heb om deze onrust eventueel te voorkomen de combinatietest overgeslagen en ben meteen voor de NIPT gegaan (zelf betaald) drie buisjes bloed en na negen dagen had ik de uitslag.

NIPT is vele malen betrouwbaarder dan de combinatietest, eigenlijk is de laatste alleen een kansberekening.

Als het goed is wordt er rekening gehouden met je leeftijd en nu jou kans op een afwijking veel hoger ingeschat dan wanneer je jonger was geweest met dezelfde waardes. Ik kan me je angst en onrust heel goed voorstellen.

Knuffel voor jou en sterkte. De NIPt test zelf stelt echt niks voor, het wachten op de uitslag is het lastigste.
Reinier de Graaf Gasthuis in Voorburg, daar moet ik zijn. (Mijn man ging vandaag op zakenreis voor 10 dagen, wij hebben niets erover gesproken, hij was heel lief tegen mij) Gelukkig komt mijn moeder helpen.

Ben toch blij dat ik de topic had gestart, want ik krijg oa. van jou berichten waarvan ik rustiger word. Dank je!

Hoop voor jou dat het ziekenhuis bij jou ook snel is! Naar welk ziekenhuis ga je? Je krijgt in het ziekenhuis een intake. Schrijf vooraf met je man je vragen op, je hebt dan de kans om ze te stellen!
En heb je de uitslag?
Nee, nog niet :( Binnen drie weken, dus kan zijn volgende week.
quote:heelveelblabla schreef op 17 oktober 2015 @ 11:24:

Veel sterkte!! 4 weken??? Waar hebben ze het gedaan in Rotterdam? Dat vind ik heel veel! Maar gelukkig dat alles in orde was.... ik heb nu al zo veel info, meer dan genoeg, 2 kennissen met goede combinatietest, toch down kinderen. Na positieve combinatietest een positieve NIPT test, toch negatieve vlokkentest, ahhh, laten wij het geld rollen gevoel heb ik....
Gelukkig heb ik een goed uitslag van de NIPT.

Combinatietest zorgde voor bijna 3 weken nachtmerrie. Vanwege alleen mijn leeftijd (zonder echo en bloedwaarden) had ik al 1:78 kans op down, dus dan kom ik sowieso bij een verhoogd risico uit, maar zonder combinatietest geen NIPT, onbegrijpelijk. Achteraf ben ik naar Belgie, of Hongarije gegaan voor de NIPT, betaal ik rond 600 Euro, en heb ik binnen een week uitslag, zonder een combinatietest... Ik ben nu al bang om naar de 20 weken echo te gaan. Bij mijn andere gezonde kind (bij 33 weken) hadden ze ook iets ernstigs gevonden op de echo. Wat heeft dit voor zin???
quote:3baba schreef op 07 november 2015 @ 11:40:

Gelukkig heb ik een goed uitslag van de NIPT.

Combinatietest zorgde voor bijna 3 weken nachtmerrie. Vanwege alleen mijn leeftijd (zonder echo en bloedwaarden) had ik al 1:78 kans op down, dus dan kom ik sowieso bij een verhoogd risico uit, maar zonder combinatietest geen NIPT, onbegrijpelijk. Achteraf ben ik naar Belgie, of Hongarije gegaan voor de NIPT, betaal ik rond 600 Euro, en heb ik binnen een week uitslag, zonder een combinatietest... Ik ben nu al bang om naar de 20 weken echo te gaan. Bij mijn andere gezonde kind (bij 33 weken) hadden ze ook iets ernstigs gevonden op de echo. Wat heeft dit voor zin???Fijn dat dit positief was! 20 weken echo is vast ook goed!
gezond jongetje )))))))

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven