Vind jij de wereld nog leuk?

11-10-2015 08:58 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er gebeurt veel de laatste tijd. Denk aan al die conflicten in de wereld en de vluchtelingen. Ookal wil ik de angst daarvoor niet onder ogen zien, toch merk ik dat het het me bezighoudt. Ik ben momenteel in de 20 en ik vraag me erg af hoe de wereld er over een tijd uit gaat zien. Ik wil graag in mijn eigen wereldje leven, mijn kop in het zand steken, doen alsof de wereld een hele leuke en veilige plek is, maar het lukt me niet meer. Het voelt als een tikkende tijdbom en het is kwestie van tijd voor dat deze wereld in een echte crisis gaat verkeren. Overdrijf ik of zijn er meer mensen die zich minder op hun gemak voelen?

(Nu moet ik er bij zeggen dat ik me momenteel erg afsluit van de realiteit omdat het niet goed gaat en daarnaast dus veel tijd heb om me in dit soort zaken zoals vluchtelingen/conflicten te verdiepen)
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 oktober 2015 @ 23:16:

[...]

Verminderen van De CO2 uitstoot is een milleniumdoel omdat het een enorme bedreiging is. Maar misschien realiseer je je dat niet in Nederland waar de smoglevels nog niet zo erg zijn dat je gedwongen binnen moet blijven of waar je de gevolgen van de opwarming van de aarde niet zo duidelijk op het netvlies hebt.Natuurlijk is dat heel belangrijk. Misschien wel het allerbelangrijkste. Maar hoe verkoop je dat aan Nederlanders die niet meer naar de tandarts kunnen omdat ze het niet meer kunnen betalen? Joh wees blij dat je nog schone lucht in kan ademen? Wat zeur je nou, er zijn minder mensen die malaria krijgen ja!
Eh.. minder mensen die malaria krijgen? Dan wat?

Ik weet wel een heugelijk nieuwtje waar blijkbaar iedereen overheen heeft gelezen. We zijn het op vijf na rijkste land ter wereld.
Ik persoonlijk kijk liever naar de overvloed die ik wel ervaar in het leven (we hebben echt zóveel!), dan naar wat ik niet kan (en bij mij is het ook niet altijd feest. Heb mijn portie finfnaciële tegenslag ook gehad en achter het net gevist voor allerlei regelingen waar ik wel ooit aan bijgedragen heb etc). Beetje perspectief is heel gezond.

Tegen iemand die de tandarts niet meer kan betalen zeg ik niet 'zeur niet', maar wel 'wat kunnen we er aan doen?'. En dan een plan maken met die persoon als die met het plannen daarvan hulp nodig heeft.

Maar ik vind dat nog geen reden om dan maar in zak en as te zitten over hoe 'slecht' het gaat met Nederland en dat doemgevoel te cultiveren met het ene doembericht na het andere. En vooral dan verder niks te doen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:winkelfanaat schreef op 12 oktober 2015 @ 10:04:

[...]

Natuurlijk is dat heel belangrijk. Misschien wel het allerbelangrijkste. Maar hoe verkoop je dat aan Nederlanders die niet meer naar de tandarts kunnen omdat ze het niet meer kunnen betalen? Joh wees blij dat je nog schone lucht in kan ademen? Wat zeur je nou, er zijn minder mensen die malaria krijgen ja!

Ik heb twee jaar geleden trouwens de wel tandartsrekening voor een familielid die het niet kon betalen betaald. Dus ik zeg echt niet 'zeur niet'. Gelukkg heeft die het nu weer bijna financieel op de rit (schuldsanering). Het was bij die persoon dus wel de eigen schuld (letterlijk grote schulden gemaakt), niet maar zo de van de overheid.

Wat niet wil zeggen dat ik het niet schandelijk vind dat de voedselbanken in Nedelrand zo nodig zijn, van mij betreft mag er meer nivilering plaats vinden, vooral van de rijkste 1% naar de rest van de bevolking.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik zing overigens wel eens voor mezelf 'Zeur niet'

https://www.youtube.com/watch?v=AYeWn66qpnc
quote:boebezoebe schreef op 12 oktober 2015 @ 10:26:

[...]

Ik heb twee jaar geleden trouwens de wel tandartsrekening voor een familielid die het niet kon betalen betaald. Dus ik zeg echt niet 'zeur niet'. Gelukkg heeft die het nu weer bijna financieel op de rit (schuldsanering). Het was bij die persoon dus wel de eigen schuld (letterlijk grote schulden gemaakt), niet maar zo de van de overheid.

Wat niet wil zeggen dat ik het niet schandelijk vind dat de voedselbanken in Nedelrand zo nodig zijn, van mij betreft mag er meer nivilering plaats vinden, vooral van de rijkste 1% naar de rest van de bevolking.Dat is ontzettend lief!
quote:winkelfanaat schreef op 12 oktober 2015 @ 09:59:

[...]

Waarschijnlijk valt deze mevrouw ook in een zorgzwaartepakket 1 of 2. Maakt het allemaal niet minder erg dat het kabinet beslist haar na jaren uit haar vertrouwde omgeving te halen.

http://www.hartvannederland.nl/algemeen ... k-gelaten/

Maar ik kan me voorstellen dat jij het normaal vindt Meds. Ieder zijn eigen mening hierover.Zei ik dat het normaal was? Jij zegt dat ouderen op straat zijn gezet en je plaatst vervolgens zelf linkjes waarin staat dat iedereen met een lichte zorgvraag een andere woning heeft gekregen. Het enige dat ik abnormaal vind is dat jij dingen beweert die niet kloppen. Er staat niemand op straat.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 oktober 2015 @ 10:43:

[...]

Zei ik dat het normaal was? Jij zegt dat ouderen op straat zijn gezet en je plaatst vervolgens zelf linkjes waarin staat dat iedereen met een lichte zorgvraag een andere woning heeft gekregen. Het enige dat ik abnormaal vind is dat jij dingen beweert die niet kloppen. Er staat niemand op straat.Op straat gezet is niet het goede woord. Ze worden uit hun woning gezet. Op 92 jarige leeftijd. Ik vind het geen goede ontwikkeling. Dat er mensen op straat worden gezet in Nederland gebeurd natuurlijk wel. En ook ik vind dat abnormaal.
Dan zou ik goed nadenken over op welke partij je gaat stemmen. Er is zat geld in Nederland, het gaat alleen om de verdeling daarvan.
Ik herken het wel ja. De wereld lijkt op zijn tijd ook wel eens een planeet van gedonder en gezeur. Mensen zijn totaal de weg kwijt en ze weten nog niet meer wat ze doen en zeggen. Ze maken ook veel misbruik van dingen, dat is jammer. Je bent dus echt niet alleen met die gedachten, ik merk het ook!

Ik moet er wel bij zeggen dat er altijd, volgens mij al sinds het ontstaan van de eerste levende wezens, gedoe is geweest.
Ik vind de ongelijkheid in de wereld verschrikkelijk. De oneerlijkheid dat waar en bij welke ouders je wordt geboren vaak bepaalt hoe je leven eruit ziet.

Alles is makkelijk voor mij omdat ik het enorme geluk heb gehad in Nederland geboren te zijn. Was ik bijvoorbeeld in een krottenwijk in India geboren dan was ik nu alleen maar bezig met overleven, en bestond genieten van het leven niet.

Het ergste is dat het nooit zal veranderen, die kloof tussen arm en rijk zal niet verdwijnen. Oorlogen zullen ook niet verdwijnen. De oorzaak van beide is hebzucht en egoisme. En die eigenschappen zit nu eenmaal in de mens. Gelijkheid is onmogelijk door hoe de mens van nature in elkaar zit

Als we simpelweg niet meer voor onszelf zouden nemen dan we werkelijk nodig hebben, en verbeteringen in de wereld zouden kunnen aanbrengen zonder daar zelf rijker dan anderen van te willen worden, dan zou de wereld een betere plek zijn.

Maar dat kan nooit werkelijkheid worden, want als er al iemand zou opstaan die hiermee een begin wil maken, zou die meteen beschuldigd worden van onderdrukking.
Ik vind de ongelijkheid ook erg. Maar je kan niet bepalen voor een ander of die wel of niet van het leven geniet. Ik vind dat een beetje denigrerend eerlijk gezegd, al bedoel je het vast niet zo.

Ik denk dat om de ongelijkheid tegen te gaan het beter is armere mensen als volwaardige wereldburgers te beschouwen, die net zo complex in elkaar steken als jezelf, dan als zielige stumperd die alleen maar met overleven bezig zijn. Mensen die in krotternwijken wonen hebben ook een heel leven. Met plezier, met plannen. Die vieren ook wel eens een feestje bij fijne dingen die gebeuren, rouwen bij verdriet, hebben soms net als wij een hekel aan hun schoonmoeder en balen ervan als ze een potje voetbal verliezen. Juist dat eenzijdige plaatje van 'goh wat zielig zijn ze' is ook schadelijk. De ander wordt dan een stereotype.

Het zou voor veel ontwikkelingslanden m.i. beter zijn dat ze als volwaarde handelspartner worden gezien (inclusief alle voordeeltjes die de eerste wereld elkaar gunnen), dan als sneu en er af en toe wat euros aan hulpgeld heen te gooien (om er vervolgens middels importheffingen, westerse bedrijven die er de grondstoffen tegen goedkope arbeid uithalen en noem maar op etc er 20 keer zoveel aan te verdienen).
Alles kan werkelijkheid worden, dat is het leuke aan 'voorspellen'. Er bestaat geen nee.

Als ieder kind gewoon normaal wordt opgevoed, zonder al die gekheid. Als iedereen aan dezelfde kant staat. Als iedereen dezelfde mogelijkheden krijgt en als iedereen beschikt over genoeg voedsel/geld.

Waarom zou de mensheid niet ooit helemaal "goed" kunnen zijn, zonder oorlog en hebzucht? Juist het feit dat dit als naïef wordt gezien gaat ervoor zorgen dat er nooit iets gaat veranderen.

Maar alles kan, ook het oplossen van deze gecreëerde oneerlijkheid.
Het is ook naief Aubree. Ik zou niet terugwillen naar grootmoeders tijd waarin alles heel basic was en je dus alleen maar aan 't overleven was ipv dat er ook genoten kan worden. Geen apparatuur in huis die het leven makkelijker en gezelliger maakt, geen vervoer om ergens naartoe te gaan, geen geld om te kunnen vliegen/reizen. Om die miljarden arme mensen op gelijk niveau te krijgen moeten wij echt veel te veel inleveren. Geen weldenkend mens gaat daarmee akkoord.
Shoot first, ask questions later!
Ik vind echt dat mensen heel weinig weten over leven in een ontwikkelingsland. Eerlijk gezegd, de mensen in Ghana leken mij veel gelukkiger dan hier. Ze hebben niks maar je hebt ook niks nodig. Dat zit alleen maar tussen de oren. Ze hebben het daar niet over ontevredenheid en luxe, maar over lijden en dankbaarheid.

Die mensen zijn heel erg happy met wat ze WEL hebben. Zijn wij dat ook? Nee! Want het is nooit genoeg. Elke zaterdag moet er geshopt worden. Waarom? Heb je nog niet genoeg troep? O het is de nieuwe trend/mode/gadget nee ja heeeeeel belangrijk. Ooooo wat zijn wij gelukkig met al die luxe, jij klinkt ook echt heel gelukkig, redbull. Daar kunnen we idd niks van weggeven hoor. Ik zou maar eens afwachten, die mensen kunnen ONS namelijk heel wat leren.
O ja en alles wat wij hebben versleten, auto's, rollators, rolstoelen, bouwmateriaal, afgekeurd en/of beschadigd, gaat naar ontwikkelingslanden. Zij zijn onze recycle bin. De Kliko van de wereld. Zij produceren grondstoffen en halffabrikaten voor al onze gadgets. Het spul om een mobiel mee te laten funktioneren, verkankert en verziekt het hele gebied waar geronnen wordt in Nigeria, dacht ik. Mensen krijgen er kanker van maar hee, koop nog een Iphone. Nog ff en we verschepen er stront naar toe. Alsjeblieft, get off your high horse, mensen.
quote:boebezoebe schreef op 18 oktober 2015 @ 23:02:

Ik vind de ongelijkheid ook erg. Maar je kan niet bepalen voor een ander of die wel of niet van het leven geniet. Ik vind dat een beetje denigrerend eerlijk gezegd, al bedoel je het vast niet zo.

Nee dat bedoel ik niet zo. Maar je kunt mij niet vertellen dat een kind dat de hele dag op de vuilnisbelt naar spullen moet zoeken die wat geld kunnen opleveren voor eten, even gelukkig is als een Nederlands kind dat lekker kan spelen en veilig opgroeien. Ik noem maar een voorbeeld.

Ik heb het over mensen die niet in hun dagelijkse basisbehoeften kunnen voorzien. Genoeg voedsel, schoon water, kleding, warmtebronnen en een dak boven je hoofd. Elke dag. Als je dat hebt ja, dan kun je beginnen met een vorm van gelukkig zijn.

Zielig is het woord niet voor wat ik vind/voel. Het is onrecht, het is oneerlijk en het frustreert mij vaak dat ik er niks aan kan veranderen.
quote:redbuIIetje schreef op 19 oktober 2015 @ 09:28:

Het is ook naief Aubree. Ik zou niet terugwillen naar grootmoeders tijd waarin alles heel basic was en je dus alleen maar aan 't overleven was ipv dat er ook genoten kan worden. Geen apparatuur in huis die het leven makkelijker en gezelliger maakt, geen vervoer om ergens naartoe te gaan, geen geld om te kunnen vliegen/reizen. Om die miljarden arme mensen op gelijk niveau te krijgen moeten wij echt veel te veel inleveren. Geen weldenkend mens gaat daarmee akkoord.

Nee en dat is dus het probleem. De weldenkende miljonairs en miljardairs gaan er ook niet meer akkoord. Alleen het is niet weldenkend, het is egoïstisch en hebzuchtig.

Hoe meer je hebt, hoe hoger je levensstandaard omhoog gaat. Eerst is het nog de huishoudelijke apparatuur en de jaarlijkse vakantie waar je niet meer buiten kan. Maar er zijn ook mensen die denken dat ze niet kunnen leven zonder villa, vakantiehuis, 5 auto's en een prive vliegtuig. Tja.
quote:Chiefseattle schreef op 19 oktober 2015 @ 09:46:

Ik vind echt dat mensen heel weinig weten over leven in een ontwikkelingsland. Eerlijk gezegd, de mensen in Ghana leken mij veel gelukkiger dan hier. Ze hebben niks maar je hebt ook niks nodig. Dat zit alleen maar tussen de oren. Ze hebben het daar niet over ontevredenheid en luxe, maar over lijden en dankbaarheid.

Die mensen zijn heel erg happy met wat ze WEL hebben. Zijn wij dat ook? Nee! Want het is nooit genoeg. Elke zaterdag moet er geshopt worden. Waarom? Heb je nog niet genoeg troep? O het is de nieuwe trend/mode/gadget nee ja heeeeeel belangrijk. Ooooo wat zijn wij gelukkig met al die luxe, jij klinkt ook echt heel gelukkig, redbull. Daar kunnen we idd niks van weggeven hoor. Ik zou maar eens afwachten, die mensen kunnen ONS namelijk heel wat leren.Dat klopt. In veel arme landen hebben mensen één luxe die wij niet meer kennen: vrijheid en geen stress. Wij moeten al van kind af aan mee draaien in de ratrace: school, studie, werken én sparen voor de toekomst. Die stress en dwang is er in veel landen niet.
quote:runningbaleys schreef op 19 oktober 2015 @ 10:51:

[...]

Nee en dat is dus het probleem. De weldenkende miljonairs en miljardairs gaan er ook niet meer akkoord. Alleen het is niet weldenkend, het is egoïstisch en hebzuchtig.

Hoe meer je hebt, hoe hoger je levensstandaard omhoog gaat. Eerst is het nog de huishoudelijke apparatuur en de jaarlijkse vakantie waar je niet meer buiten kan. Maar er zijn ook mensen die denken dat ze niet kunnen leven zonder villa, vakantiehuis, 5 auto's en een prive vliegtuig. Tja.Maar daarmee houden ze ook weer andere mensen aan 't werk.
quote:runningbaleys schreef op 19 oktober 2015 @ 10:33:

[...]

Nee dat bedoel ik niet zo. Maar je kunt mij niet vertellen dat een kind dat de hele dag op de vuilnisbelt naar spullen moet zoeken die wat geld kunnen opleveren voor eten, even gelukkig is als een Nederlands kind dat lekker kan spelen en veilig opgroeien. Ik noem maar een voorbeeld.

Ik heb het over mensen die niet in hun dagelijkse basisbehoeften kunnen voorzien. Genoeg voedsel, schoon water, kleding, warmtebronnen en een dak boven je hoofd. Elke dag. Als je dat hebt ja, dan kun je beginnen met een vorm van gelukkig zijn.

Zielig is het woord niet voor wat ik vind/voel. Het is onrecht, het is oneerlijk en het frustreert mij vaak dat ik er niks aan kan veranderen.

Zelfs dat vind ik nog een beetje naief, no offense. Pas nog leuk onderzoek gelezen dat ook voor mensen zonder een veilig huis bepaalde dingen (zoals een mooi horloge) belangrijk was. Niet dat je van een horloge per se gelukkig wordt, maar ook mensen zonder huis en met soms honger zijn nog steeds complexe mensen, net als wij. Niet alleen maar zielige stumperds. Door ze als een eenzijdig stereotype te benaderen, helpen we ze niet, en zijn we eerder geneigd ze niet als serieuze partners te zien maar als mensen zonder 'agency' waarover iets beslist moet worden van buitenaf (dus hoe ze geholpen moeten worden, zoals dat ook al jaren met ontwikkelingshulp is gedaan, ipv in partnerschap).

Ik vind het een beetje hautain om als buitenstaander te beslissen dat iemand 'pas dan' gelukkig kan zijn.

Dat de wered zo verdeeld is is natuurlijk erg en daar kunnen we best wat aan doen. Door onze consumenten keuzes onder andere.
quote:boebezoebe schreef op 19 oktober 2015 @ 10:59:

[...]

Zelfs dat vind ik nog een beetje naief, no offense. Pas nog leuk onderzoek gelezen dat ook voor mensen zonder een veilig huis bepaalde dingen (zoals een mooi horloge) belangrijk was. Niet dat je van een horloge per se gelukkig wordt, maar ook mensen zonder huis en met soms honger zijn nog steeds complexe mensen, net als wij. Niet alleen maar zielige stumperds. Door ze als een eenzijdig stereotype te benaderen, helpen we ze niet, en zijn we eerder geneigd ze niet als serieuze partners te zien maar als mensen zonder 'agency' waarover iets beslist moet worden van buitenaf (dus hoe ze geholpen moeten worden, zoals dat ook al jaren met ontwikkelingshulp is gedaan, ipv in partnerschap).

Ik vind het een beetje hautain om als buitenstaander te beslissen dat iemand 'pas dan' gelukkig kan zijn.

Dat de wered zo verdeeld is is natuurlijk erg en daar kunnen we best wat aan doen. Door onze consumenten keuzes onder andere.

Ik vind het jammer dat ik hautain overkom of alsof ik ze zielige stumperds vind. Dat zeg ik nergens. En ik denk ook helemaal niet dat de standaard ontwikkelingshulp de goede manier is of dat er over de mensen beslist moet worden.

Er moet iets structureels veranderen en natuurlijk moet dat in samenwerking in plaats van eenzijdig. Ik ben niet iemand die maandelijks geld naar goede doelen overmaakt en daarmee mijn gemoedsrust sust. Ik denk juist dat dat helemaal niet de manier is.

Waar ik gefrustreerd van word is dat ik in mijn eentje niks kan beginnen en niet de brains heb om op te staan en te zorgen voor maatschappelijke en economische veranderingen.

Want het feit dat ik geen Iphone heb is een druppel op een gloeiende plaat
Het feit dat bijna iedereen (ja, ook in veel derde wereldlanden) een smartphone heeft, zorgt voor werkverschaffing en dus brood rijst op de plank in Azie waar die dingen gemaakt worden.
quote:redbuIIetje schreef op 19 oktober 2015 @ 13:14:

Het feit dat bijna iedereen (ja, ook in veel derde wereldlanden) een smartphone heeft, zorgt voor werkverschaffing en dus brood rijst op de plank in Azie waar die dingen gemaakt worden.

Klopt. Alleen werken zij onder hele zware omstandigheden, geen arbo, geen ziektewet, geen zorg, geen vakantie. Ze hebben daardoor een veel lagere levensverwachting dan wij en hun kinderen worden veel vaker geboren met afwijkingen door alle gif waar niemand zich zorgen om maakt. Daar heb je geen tijd en ruimte voor als je 14 uur per dag in een mijn moet werken, zonder bescherming van je luchtwegen.

En nee, er klopt niks van de stelling: veel mensen in ontwikkelingslanden hebben een smartphone. Dat is echt klinklare onzin. De rijke mensen wel. De tegenstelling tussen arm en rijk is veel groter dan hier. Helaas willen de rijke mensen dat graag in stand houden. Net als hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven