Tips voor bijhouden van dagboek

20-10-2015 21:08 26 berichten
Die zoek ik dus. Hoe zorg je dat je geregeld blijft schrijven? Hoe krijg je je gedachten op papier als je hoofd helemaal vol zit? Waar begin je dan? Volgens m'n therapeute zou ik veel kunnen hebben aan het bijhouden van een dagboek, maar vervolgens doe ik het één keer en dat is het dan wel. Als het niet zo goed gaat met mij (zoals het afgelopen halfjaar eigenlijk al), vermijd ik het liefst zoveel mogelijk. Maar ja, het wordt tijd om dat anders aan te pakken. Een dagboek zou een goed begin zijn. Dus... tips?
Alle reacties Link kopieren
naja gwn typen zou ik zeggen, van schrijven wordt mn hand lam
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Als je van plan bent veel te schrijven is typen wel handig idd. Maar wellicht kun je beginnen met iets simpelers.

Aangezien je therapeute het adviseert lijkt het me dat de bedoeling is dat je inzicht krijgt in je leven en/of een ander doel die je met haar hebt gesteld? Je zou daar 'verslag' over kunnen doen.
Elke dag rond dezelfde tijd een kwartiertje schrijven. Gewoon opschrijven wat in je opkomt.
je kan ook 1 vrije dag proberen om gwn om het uur (of weet ik veel wat) iets op papier te zetten wat je op dat moment voelt of denkt.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Een dagboek naast je bed en voor je gaat slapen iets opschrijven? Er bestaan ook van die boeken waar je een paar vakken moet invullen per dag, maar ik weet zo niet waar je die kunt vinden.
Opschrijven of typen wat er maar in je opkomt, wat je bezighoudt... Daarbij vooral erbij stilstaan dat niks fout is. Alles mag, alles is goed. Ook al is het van de hak op de tak. Maakt niet uit. Schrijven zonder oordeel.
Ik schreef een tijdje elke avond voor het slapen gaan iets leuks en iets stoms van die dag.. Soms woorden, soms een zin en soms een heel verhaal..
Nou ja.. dat dus..
Enne, een hele dikke vrouw..
Nou ja.. dat dus..
Je zou zelfs dit bericht al als dagboekbericht kunnen gebruiken.

Misschien gedachten opschrijven zodra ze invallen in een boekje of los blaadje. Datum erop en bundelen. Misschien werkt dat beter dan het idee van verplicht schrijven in een boekje?

Ik hou bij vlagen een dagboek bij, sommige pagina's bestaan uit krassen en aaaarggh scheldkanonnades.. Zo voelde ik me op dat moment nou eenmaal.. beter op papier dan irl ;)
Mijn tip zou zijn om gewoon alles op te schrijven wat er in je hoofd zit. Niet stoppen, gewoon doorgaan. En als schrijven niet lukt, ga dan tekenen. Teken wat er in he hoofd zit.

Als dat niet lukt: terug naar je therapeut en vraag of je ook mag kleuren, iedere dag. Werkt bij mij soms rustgevender dan schrijven.
Mij helpt het soms om wat muziek op te zetten, je even af te sluiten van alles om je heen.

Ik ken het wel, soms wil ik zo graag schrijven, maar vind ik de woorden gewoon niet.

Toch als je het wat tijd geeft lukt het vaak wel.
Bedankt! Zoveel reacties. Krijg bijna (bijna!) zin om te beginnen.

@Dwynwen, de bedoeling is om een middenweg te vinden tussen dingen kapot piekeren en net doen of het niet bestaat. Goede tip van je om bij te houden hoe dat lukt.

@HelgaV, dat probeer ik steeds, maar dan komt er weer wat tussen (of ik laat er iets tussenkomen, ik weet het wel) en dan is er zo weer een week om.

@Ladygaga_xx, leuk idee om om het uur iets korts te schrijven. Morgen proberen.

@-esther, voor het slapengaan is niet zo handig, dan blijf ik erover malen. Over dat boek met vakken, volgens mij heeft een vriendin van me zoiets. Binnenkort even navragen!

@kleincadeautje, maar het is toch de bedoeling te schrijven zodat je meer inzicht en overzicht krijgt?

@bloosje, ik ken dat! Ik heb vroeger een hele tijd elke keer voor het slapen de 5 leukste dingen van die dag opgeschreven. Wat was ik trots als ik de was had opgevouwen, dat soort dingen. Dank voor de knuffel.

@paarsdekbed, dat is ook wel een idee. Dat is wel drempelverlagend eigenlijk. Een boekje wil ik graag mooi houden, netjes schrijven enzo. Met een bundeltje papier hoeft dat niet zo. Heel logisch

@blueeyes*3, voor kleuren ben ik veel te ongeduldig, sorry. Tekenen past wel bij me.

EDIT (ik typ te langzaam): @Aubree, dat afsluiten is zeker van belang. Het is zo makkelijk om te vermijden door je op het leven van anderen te richten (forummen...). Computer dus uit bij het schrijven. Dan wordt het dus sowieso op papier.
Met wat voor reden wil je een dagboek bij gaan houden dan?

Ik schrijf ook, veel ook, maar er kunnen rustig weken voorbij gaan dat ik het niet doe

En ja, ik doe het idd nog echt met pen en papier, ik word er rustig van

Maar juist omdat het mag, niet omdat het moet van mezelf elke dag
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
@Summerdance, om dus te stoppen met vermijden? Om dingen 'een plekje te geven' (kotszakje? ).
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 oktober 2015 @ 22:00:

@Summerdance, om dus te stoppen met vermijden? Om dingen 'een plekje te geven' (kotszakje? ).

Dan schrijf ik ook

Maar juist als ik de behoefte heb is daar ook ineens tijd voor.

Op een of andere manier is er dan ineens een kwartier tijd over of zo

Ik schrijf graag van me af, niet alleen in een dagboek, maar ook in verhalen

Maar als ik niets noemenswaardigs meemaak, of geen vol hoofd heb, dan heb ik geen tijd om te schrijven

Moet ik iets kwijt, dan is daar ineens tijd

Maf eigenlijk

Maar als je echt elke dag wilt schrijven

Direct uit je werk, voor je begint met koken bijvoorbeeld
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mij hielp het boek " dagboek als spiegel" van Christine de Vries (was een tip van mijn therapeute)

Het klinkt heel suf maar er zitten allerlei schrijfopdrachten in en aan de hand van m'n stemming koos ik er iedere dag eentje.

Wat ook enorm scheelde was om de druk er af te halen, soms is een klein stukje ook genoeg. En niet willen 'inhalen' als ik een dag niet geschreven had vond ik dat ik ook nog iets over die dag moest schrijven en dan moest ik dus 2 dagen schrijven. Dan liep ik steeds achter de feiten aan en dat werkte demotiverend. Nu ik dat heb losgelaten werkt het beter.

Succes
Ik heb (ook in het kader van therapie) een tijd lang een dagboek bijgehouden.

Ik schreef niet iedere dag (dat lukte me gewoon écht niet) maar wel minstens om de dag. Soms schreef ik alleen wat steekwoorden, soms bleef ik maar de ene na de andere pagina volschrijven. Soms schreef ik netjes, soms was het nauwelijks te ontcijferen. Niets moest, alles mocht. Ik verplichte mezelf tot niets!

En ik had dus wel een heel mooi boekje gescoord . Dat was voor mij wel een stimulans om er regelmatig in te schrijven. En "Het Mooie Boekje" lag dan ook altijd pontificaal op tafel, altijd binnen handbereik.

Ik schreef wel meestal in een rustige omgeving (dus geen tv aan of pc), zonder afleiding.

Maar soms nam ik 'm ook mee als ik de deur uit moest, als ik bijvoorbeeld ergens moest wachten. Ik herinner me nu ineens ook weer dat ik ooit de bus net gemist had en al wachtende bij de bushalte in mijn dagboek stond te schrijven.

Uiteindelijk kreeg ik er ook best veel lol in. En ik ontdekte dat ik het ook leuk vond om bijvoorbeeld in mooie kleurtjes te schrijven en ik plakte er ook artikelen in uit tijdschriften, citaten van internet, mooie plaatjes van Pinterest, tekeningen, gedichten.... op den duur was ik dus wel heel erg veel tijd kwijt aan schilderen, freubelen en knippen en plakken.

Maar ik heb er wel veel aan gehad. Ik kon dingen van me afschrijven en mijn psycholoog heeft er ook in gelezen zodat zij ook meer inzicht kreeg in mijn gedachtenspinsels. Dat laatste was voor mij ook wel een extra motivatie trouwens.

Nu doe ik het dus niet meer. Al schrijf ik nog wel veel. Maar op dit moment vind ik typen gewoon iets makkelijker. Ik doe het vooral om mijn vaak chaotische gedachten wat te ordenen en van me af te schrijven (heftige emoties, woede, verdriet, teleurstelling, frustraties...). En af en toe, als het van belang is voor therapie, mail ik het door aan mijn psycholoog.

Heel veel succes!
Misschien is 'een vraag per dag' een mooie start?

Of, ook een idee: een setje gespreksstarters kopen en iedere keer als het je niet lukt, zo'n kaart pakken en die vraag in je dagboek beantwoorden. Dan krijg je de routine er misschien makkelijker in?

Er bestaat trouwens ook een soort creatief dagboekje. Ligt vaak ergens bij de kleurboeken, warmgele kaft met een beetje groen.
Het moet geen moeten worden, dan wordt het een opgave en heb je alsnog niets aan. Begin klein. Iets mooi en stoms van de dag is een goede, of wat je op dat moment bezig houdt en beperk jezelf in de tijd die je ervoor krijgt. En soms een dagje niets, is ook prima.
@Lieveling, dank je voor de boektip! Dat lijkt me een leuk boek.

@labellei, ik zou echt niet durven zo'n dagboek buitenshuis mee te nemen. Stel je voor dat je het verliest! Jij bent wel creatief zeker? Leuk idee om er allerlei dingen in te verzamelen. (Paar herfstbladeren?)

@blueeyes*3, een vraag per dag doe ik al. Maar dan heb je maar 4 regels ofzo, dus (voor mij althans) te kort om de diepte in te gaan. Leuk idee, die gespreksstarters.

@julienclerc, als het niet moet, doe ik het helemaal niet. Vermijden is heel fijn eigenlijk, want dan kun je gewoon net doen alsof er niks aan de hand is en intussen gaat de tijd voorbij. Alleen, zodra je dan ophoudt met vermijden, zijn alle problemen er nog steeds en is er niets veranderd. Dus eigenlijk vind ik wel dat ik moet.

Vandaag (vanmorgen zelfs) begonnen met wat schrijven over familie. En zowat de hele dag is dat verdriet aan me blijven plakken. Bah. Morgen proberen om na het schrijven een wandeling te maken.
En als je die vragen van een vraag per dag eens in je dagboek beantwoord?

Enne... Chocola en thee zijn goede maatjes bij het schrijven in het dagboek
Misschien raar, maar mijn dagboek is feitelijk een Facebookpagina. Het heeft geen therapeutisch doel zoals dat aan anderen soms geadviseerd wordt, maar ik vind het leuk om mijn gedachten daarop te zetten. Het is niet strikt privé; te vertrouwelijke dingen houd ik voor mij zelf en zet ik niet op Facebook. Persoonlijke dingen worden in zekere mate toch afgeschermd. De inhoud is neutraal, positief of grappig. Ik heb geen zware psychische problemen, maar ik schrijf mijn gedachten toch graag op.

Volgens mij is er geen strikte grens tussen een dagboek, een blog en een Facebookpagina.
World of Warcraft: Legion
Ik zou op een blog, laat staan een Facebookpagina, nooit helemaal open kunnen zijn. Veel dingen gaan anderen niets aan en op een Facebookpagina zullen mensen zich gekwetst voelen als ze zich herkennen. Ik zie daar het voordeel niet van in. Of schrijf je onder een pseudoniem op Facebook (zo ja, dan herkennen ze je toch als je over je leven schrijft)?

@Blueeyes*3, dat is een goed idee ja! Chocola en thee zijn al elke dag mijn maatjes.
Ikea, als ik regelmatig wil schrijven doe ik dat het liefst 's ochtends. Ik vind de ochtend zelf sowieso een fijne tijd om een bepaalde routine af te handelen en daar pastte ik schrijven dan in. Elke dag stond ik een half uurtje eerder op en gebruikte dat om te schrijven. Soms hele oppervlakkige dingen, soms serieus. Misschien is er voor jou ook een tijdstip dat handig is om dit in je routine op te nemen.

Het fijne van regelmatig schrijven is dat je bepaalde patronen begint te herkennen, dingen helderder gaat zien. Maar "vermijden" wordt inderdaad wel moeilijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven