Irritaties in het bos

21-10-2015 11:52 314 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Na de ochtendwandeling met mijn vrolijke roedel in het bos, moet ik toch even van me afschrijven. Ik woon hier aan de rand van een bos, waar honden los mogen lopen. Er wordt veel gebruik gemaakt van het bos door wandelaars met honden (uiteraard), mensen zonder honden, mountainbikers en paarden. De laatste tijd erger ik me groen en geel aan het huftergedrag dat er getoond wordt, maar inmiddels op zo'n manier dat ik me er vandaag zelf ook schuldig aan heb gemaakt.

Ik kwam met mijn vier mormels (1 klein, 2 middelmaat en 1 lomperik) uit een smal bospaadje. Zelden kom ik op dat stuk iemand tegen, en m'n honden speelden en stoofden lekker door het bos. Op het moment dat zij uit het paadje komen stuiven treffen ze daar een hardloper. Zij riep: 'Houd je honden bij je!' en ik sorry en begin ze bij elkaar te roepen. Dus het komt weer terug gestuiterd. Maar ik had de laatste naam nog niet geroepen en ze moppert wat en zegt 'Hou ze bij je of gewoon aan de lijn'. Ik begin te tetteren dat "het allemaal wel minder mag en dat ik het k*tgechagrijn zo g*dv*rd*mm* beu ben en dat ik toch al bezig was ze bij elkaar te roepen" de toon toch echt absurd. Het zit me gewoon hoog, iedere keer allemaal negatief gedoe. Ik merk dat ik er steeds heftiger op reageer. Ik snap dat het vervelend is als je bent hardlopen en er spelen ineens 4 honden voor je. Ik vind het vervelend als iemand last van me heeft en wil dat dan ook voorkomen en doe dat ook als ik de kans heb, maar soms zijn er gewoon momenten waarop je elkaar pas op het laatste moment kan ingrijpen en dan ontstaat er voor alle partijen even een vervelende situatie (zij wordt gestoord in haar hardlopen, ik moet even alle honden bij elkaar rapen).

Pfff, maar als we elkaar nu gewoon eens wat gunnen.

Eerder deze week, in de ochtend zag ik een mountainbiker aankomen. Tijd om te reageren is dan ongeveer nog 5 a 6 seconden, dus ik riep de honden bijeen. Twee waren er heel snel, de andere twee liepen nog wat verder weg en kwamen al aan. Dus ik roep naar de de moutainbiker, let op er komen er nog twee aan! op een vriendelijke toon. "Je moet die schijtbeesten gewoon aan de riem doen!" euhhh... het is een bos waar het is toegestaan dat ze loslopen. Ze deden niets, niet eens op het pad, waren bezig met terugkomen en ik waarschuwde hem enkel voor de kans dat er dus nog twee op z'n pad zouden kunnen komen (vreemd genoeg juist omdat ik ze terugriep voor hem).

In de weekenden ga ik al niet meer na een aantal aanvaringen met baasjes van kleine honden. De mijne (de andere honden die ik meeneem zijn honden van de buren) was toen tussen de 6-8 maanden oud toen de voorvallen gebeurden. Ik heb een vriendelijk middelmaatje, speelt met groot en klein en is niet lomp. Wel een uitdager, toen net aan het begin van de pubertijd en nog volop in training. Dus buiten schoot ze nogal eens naar andere honden toe, want dat is immers altijd leuk spelen. In het bos lopen er veel los, en onhandig als ze zijn als jonge hond pakken ze het spelen soms wat onbezonnen aan. In haar geval vond ze klein hondjes leuk om mee te rennen en ze daagde ze uit door er naartoe te rennen, beetje gek eromheen springen, beetje speels blaffen, speelbuiging en een speels hapje. Allemaal onschuldig en grappig, maar sommige mensen komen weinig in de bossen met hun hond en die honden snappen dat spelen allemaal niet. Maar die van mij wil spelen. Als jonge hond kwam ze nog niet terug als ik ze riep en zij was volop een speelpoging aan het ondernemen. Dus het duurde soms even voordat ik er was. Die van mij etterde door als ze geen speelreactie kreeg of juist een snauwreactie. Dus vervelend voor die hond, en hun baasjes. Ik moest wederom mn hond bijhouden, een keer moest ik mijn agressieve hond bijhouden (agressief? Beest slaat geen deuk in een pak boter man, een en al vriendelijkheid, maar toen een tikkeltje irritant nog). En zelfs een keer kreeg ze een gruwelijke schop (die hond zat aan de lijn en doordat ze hem benaderde ging het beestje op de vlucht en rende rondjes om zijn eigenaar). Ik was er al. Hoezo schop je zomaar een hond? Als je ook maar iets van honden weet dan zie je het verschil tussen spelen en agressie wel.

Nog eentje: Vrouw, bang voor honden, gaat hardlopen op het drukste hondengedeelte van het bos, waar iedereen komt. Een dwergtekkel van een half jaar oud rent haar achterna (yeah! leuk spelletje). Begin ze hysterisch te gillen en rent nog harder weg, blijft uiteindelijk stil staan ter hoogte van mij en ik pak het tekkeltje bij de halsband en lijn hem aan om hem terug te brengen naar de baas. Piept ze dat ze bang is voor honden, ik vraag dus waarom ga je dan hardlopen op het drukste deel van het bos qua honden. Nou, iedereen moest z'n hond gewoon bij zich houden. Ik vertelde nog dat het heel aantrekkelijk is voor honden om achter rennende mensen en dieren aan te gaan, maar haar reactie was iets in de trant van dat iedereen voor haar moest wijken. "Dan niet mevrouw, blijf maar gillend langs rennen..."

Pff het helpt al om het even van me af te schrijven. Ik snap ook dat het vervelend is dat als je in het bos je ding wilt doen, dat je dan anderen treft. Ik wil ook soms alleen op de wereld zijn en dan is het ook niet fijn dat ik snel mijn honden bijeen moet rapen omdat er een fietser, hardloper of paard aan komt, of een hond die toevallig niet gaat met een reu die ik bij heb. Vaak gaat het goed en is er niets aan de hand. Das excuseren we even en is het fijne dag. Ik weet niet meer hoe ik moet reageren, iedere reactie is verkeerd en levert gezeik op. Ben ik vriendelijk is het niet goed, reageer ik zoals het hoort dan zijn ze nog niet tevreden. Mijn honden luisteren inmiddels goed, ik doe er alles aan wat ik kan, maar pffffff ik merk dat het me gewoon zo irriteert dat ik inmiddels ook een van die ploerts ben.

Wat ik zoek? Relativering, een luchtige zin die ik moet instuderen voor de spiegel, op mijn donder... ik weet het niet... :-) Wat maken jullie als hondeneigenaren, of mountainbikers of tijdens andere bosactiviteiten mee en hoe reageren jullie hierop?
Bos is van iedereen niet alleen van jou en je honden. Rekening houden met elkaar is soms ver te zoeken. Jij moet er voor zorgen dat je honden een ander niet lastig vallen
Als je geen ploert wil zijn, moet je je niet als ploert gedragen.
Dat het is toegestaan om honden los te laten lopen betekent natuurlijk niet dat het normaal is om anderen overlast te bezorgen.
quote:Tamaal schreef op 21 oktober 2015 @ 11:59:

Bos is van iedereen niet alleen van jou en je honden. Rekening houden met elkaar is soms ver te zoeken. Jij moet er voor zorgen dat je honden een ander niet lastig vallenDit dus!
Iedereen wordt met de dag onverdraagzamer in dit land. En de lontjes worden ook steeds korter.
Je maakt wat mee zeg, in het bos..

Je zegt het zelf al, je eigen reactie is ook niet pluis en draagt bij aan de sfeer. Laat het los? Doe aangifte tegen de gene die je hond schopt? Wielrenners zijn sowieso asociaal in hun fietsgedrag?

Bos is van iedereen niet alleen van jou en je honden. Rekening houden met elkaar is soms ver te zoeken. Jij moet er voor zorgen dat je honden een ander niet lastig vallen

Dit.

Ik hoef niets van honden te weten want ik vind ze niet leuk. Afgelopen jaar drie keer tijdens het hardlopen gebeten en ik ga niet meer wachten of het kreng speels is of gewoon agressief. Het bos is niet van honden. Ze mogen op sommige plekken loslopen, maar dat maakt niet dat ze mensen mogen lastigvallen. Heel simpel. Na mijn derde beet let ik niet meer zo op speelsheid of agressiviteit. Kom je te dichtbij en ga je 'speels' happen? Dan krijg je een rotschop.
Ik neem aan dat de fietsers en hardlopers op verharde paden verkeren, daar heb jij dan weer niks te zoeken met een groep honden vind ik.

Je bent zelf geen haar beter dan al die mensen in je voorbeeld. Raar ook dat je die hardloopster een beetje in de zeik neemt en het ook nog haar eigen schuld noemt terwijl jij je hondje bij je moet houden.

En ja ik heb zelf ook regelmatig in het bos gelopen met mijn slechtluisterde hond dus die deed ik altijd aan de lijn in de buurt van een verhard pad.
Als jij niet allevier de honden snel genoeg bij elkaar kunt krijgen om te voorkomen dat er botsingen ontstaan, moet je daar niet met vier loslopende honden gaan wandelen. Houd het dan bij een aantal dat je wel kunt behappen.

Toen je puberpup niet luisterde, was het ook niet erg snugger van je om m toch los te laten lopen.

Ik snap de mensen wel die commentaar op je hebben
Ik heb ook de schurft aan loslopende honden. Ben er doodsbang voor. Maar goed ik ga dan ook niet ergens gezellig lopen waar honden los mogen lopen. Dan weet je dat je ze te tegen kan komen.

Maar ik vind jou gevloek echt niet normaal. Prima dat je het zat bent maar moet je je dan zo tokkie laten gaan?

Een loslopende hond hoor je ook snel bij je te kunnen roepen en niet dat een ander ze bijna van zich af moet slaan.

Vaak weten mensen ook niet dat ze ergens lopen waar honden los mogen lopen. Als je dan een opmerking krijgt dat je hem aan de lijn moet doen kun je iemand daar ook op wijzen.

Vriend is al eens flink uitgescholden door een boze bejaarde tijdens het mountainbiken. Hij moest volop op de rem omdat deze mensen aan het wandelen waren op het mountainbike pad.

Hij is rustig gebleven en heeft de mensen duidelijk gemaakt dat niet hij maar zij fout zaten en het bordje van de mountainbikeroute uitgelegd met de medeling dat ze er bij het volgende paaltje eens op moeten letten. Toen is hij weg gefietst.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
ja wat is dat jammer he

Ik ga ook al niet meer in het weekend met de hondjes het bos in hier

veel te druk

we gaan liever doordeweeks en dan neem ik vaak de route die de meeste mensen hier niet lijken te kennen

ik heb 1 x heel boos gereageerd op een man die begin te schelden terwijl ik aan de kant was gaan staan en de honden vast had..voor hem.. wat een figuur

maar goed die dag ging het met mij niet best dus dat is dan ook geen handige situatie

ik probeer ten alle tijden vriendelijk te blijven

en als tegen me wordt gezegd in een losloopgebied dat ik mn honden moet aanlijnen

dan merk ik vriendelijk op dat ik helemaal niks moet

en vraag ik of het wel goed gaat met meneer/mevrouw

Gaat het wel goed met u vandaag?

tja wat moet je ermee

het beste is er gewoon om lachen

en zorgen dat jij en je honden veilig zijn

meer kun je niet doen
Be happy, it drives people crazy ;)

Bos is van iedereen niet alleen van jou en je honden. Rekening houden met elkaar is soms ver te zoeken. Jij moet er voor zorgen dat je honden een ander niet lastig vallen+1
Ik snap je wel en vind ook dat mensen tegenwoordig nog maar weinig tolerantie hebben voor loslopende en spelende honden. En gek genoeg zijn dat ook vaak hondeneigenaren. Die hebben dan een klein ding, een schoothondje en die mag op de een of andere manier niet in contact met andere honden komen.

Maaarrrrr, anderen hebben het voor je verpest. Hondeneigenaren met monsters die niet onder controle stonden en andere honden bijten, hardlopers achtervolgden en paarden toetakelen.

Er zitten dus twee kanten aan het verhaal.
quote:k.middleton schreef op 21 oktober 2015 @ 12:02:

Ik neem aan dat de fietsers en hardlopers op verharde paden verkeren.

Nee mountainbiken gebeurd op onverharde bospaden. Daar zijn speciale routes voor ze mogen niet overal komen.

Ook zie je steeds meer hardlopers op onverharde bospaden.
wat al gezegd wordt: dat je hond daar los mag lopen, zegt nog niet dat een ander er last van moet hebben

ik heb ook een hekel aan loslopende honden, die niet direct luisteren of waarvan de eigenaar roept dat ze niks doen (terwijl ze intussen tegen me op springen of happen)

en ja, ik heb zelf ook honden (maar die lopen dus nooit los)
Inderdaad, dat ook. Ik hou juist wel van honden, maar je moet je dier wel op tijd bij je kunnen roepen en weten hoe hij zich gedraagt. Niet iedereen die in het bos komt is gediend van een (speelse?) hond die op hun af komt. Net als dat ik het zelf ook niet fijn vind dat andermans hond ( of die van mijzelf ) met modderpoten tegen mij aanspringt. Dus als jou hond, of 1 van de vier, achter hardlopers aan gaat, is dat niet oke.
zo, alle honden liefhebbers hebben al gereageerd

sorry hoor, maar als je gaat joggen in een honden losloop gebied terwijl je bang bent voor honden?? ehh leg mij aub even uit wat ik mis

*ik vind trouwens ook dat je honden niet achter mensen aan mogen gaan, dat is heel hinderlijk gedrag, maar je gaat toch niet joggen in een losloopgebied als je bang bent voor honden? die vat ik echt even niet.
Be happy, it drives people crazy ;)
Wat mij opvalt in het bos en op de hei is dat er enorm veel mensen een hond hebben die totaal geen overwicht op het beest hebben. De opmerking; "dan moet je hier niet rennen"'schiet bij mij dan in het verkeerde keelgat. Als die mensen het niet voor elkaar krijgen de hond te laten luisteren en trainen zouden zij daar niet moeten lopen. Maar maak vooral van de afwezigheid van opvoedcapaciteiten het probleem van een ander.

Nee hoor, hij doet niks.... zei het baasje vlak voor de herder zijn tanden in mijn dijbeen liet zinken.
Ik weet niet hoe het daar zit maar hier is maar een stukje bos waar honden los mogen. Het gebied waar dat niet mag is 20x zo groot. Dus als ik de hond daar lekker laat rennen moeten mensen niet zeiken of naar het hondvrije deel gaan. Komopzeg ik ga op het fietspad ook niet klagen over fietsers
Volgens mij moet je een hond die los loopt ook onder direct appèl hebben toch? En anders aangelijnd. Als dat klopt houdt dat in dat een hond dus niet achter een jogger aan rent want jij fluit m terug en hij gaat terug.

Het is natuurlijk vervelend dat die mountainbiker niet aardig doet maar op een ritje van een uur heb je al gauw een keer of 5 een roedel honden achter je aan. En 4 van de 5 staan niet onder appèl. Als jouw honden de enige waren dan was t voor iedereen anders. Maar er zijn er veeeeel en je weet gewoon niet hoe goed/slecht ze zijn opgevoed.

Makkelijkst is denk ik zorgen dat je honden niet meer in zon situatie kunnen komen, dat ze of gaan liggen wachten of meteen komen als je ze roept. Dan kunnen er ook geen ongelukken gebeuren, stel dat ze achter een paard aan gaan en dat beest trapt in paniek omdat ie denkt dat ie wordt aangevallen?
quote:sanshiny schreef op 21 oktober 2015 @ 12:09:

sorry hoor, maar als je gaat joggen in een honden losloop gebied terwijl je bang bent voor honden?? ehh leg mij aub even uit wat ik mis

Ja dat is ook niet slim. Daarom kom ik sowieso niet in het honden losloop gebied.

Helaas denkt men hier soms dat alle mensen honden leuk vinden en laten ze ze ook los lopen waar het niet mag of komen ze zelfs waar honden verboden zijn. Gelukkig wordt daar sinds dit jaar steeds meer op gecontroleerd.

Hoe vaak ze wel niet zeggen " hij doet niks hoor".

Ja das fijn maar hou maar mooi bij je.
quote:sanshiny schreef op 21 oktober 2015 @ 12:09:

*ik vind trouwens ook dat je honden niet achter mensen aan mogen gaan, dat is heel hinderlijk gedrag, maar je gaat toch niet joggen in een losloopgebied als je bang bent voor honden? die vat ik echt even niet.Wat je mist: dat is de omgekeerde wereld
Als iedereen nou even diep ademhaalt, wat geduld betracht en probeert de ander niet tot last te zijn.... hoe moeilijk is het? Dus jij wat beter oppassen met die honden (dat ze dus niet tegen mensen op springen, dat doet mijn hond ook niet, en dat ze bij je in de buurt blijven) en die anderen moeten ook niet te overspannen reageren. De wereld is van iedereen en daarom moet iedereen rekening houden met elkaar. Kan hoor!
quote:Orangetree schreef op 21 oktober 2015 @ 12:10:

Wat mij opvalt in het bos en op de hei is dat er enorm veel mensen een hond hebben die totaal geen overwicht op het beest hebben. De opmerking; "dan moet je hier niet rennen"'schiet bij mij dan in het verkeerde keelgat. Als die mensen het niet voor elkaar krijgen de hond te laten luisteren en trainen zouden zij daar niet moeten lopen. Maar maak vooral van de afwezigheid van opvoedcapaciteiten het probleem van een ander.

Nee hoor, hij doet niks.... zei het baasje vlak voor de herder zijn tanden in mijn dijbeen liet zinken.

Dit dus. Zo'n akelig keffertje aan je broekspijp hangend als je langs fietst. En die eigenaar van de honden maar hysterisch zijn naam roepen. En dan zeggen: dat doet hij anders nooit hoor.

Leer je honden eerst eens luisteren of houd ze anders dicht bij je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven