Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Dat van die wishlist doe ik ook. En inderdaad, na een tijdje bedenk ik weer dat iets toch niet zo leuk/handig is als ik dacht.

Het blijft een feest der herkenning hier, haha. Wat fam1973 zegt heb ik dus ook vaak. Ik de winkel lijkt iets nog perfect, maar thuis (altijd nadat ik het één keer gedragen/gewassen heb, of in elk geval het kaartje eruit heb geknipt) is het ineens toch niet zo perfect. Wat is dat toch??
quote:spuit-elf schreef op 18 oktober 2015 @ 09:53:

Ik de winkel lijkt iets nog perfect, maar thuis (altijd nadat ik het één keer gedragen/gewassen heb, of in elk geval het kaartje eruit heb geknipt) is het ineens toch niet zo perfect. Wat is dat toch??Let op het licht en de spiegel in de winkel. Een iets schuin geplaatste spiegel laat alles er veel flatteuzer uit zien.
Strijken.

In sommige winkels strijken ze de kleding voordat het in de winkel wordt gehangen.

Ook kleding die 10x gepast is. Ik heb wel eens kleding gekocht die nog terug kon. Wat ik terug bracht was nog steeds als nieuw.

Er hingen (het was een) vesten waarvan de zakken gewoon beschadigd waren. Je zag de gebalde hand er nog in.

Zeg gerust vuist. Alsof iemand kwaad was en dat op de zak had af gereageerd. Er zijn meerdere topics over.

Er zijn klanten die wel willen betalen voor een garantie op hygiëne en slijtage door veel passen.
In sommige winkels wordt de kleding gedragen en dan na sluitingstijd ff gesprayd en teruggehangen (ja zelf meegemaakt(. Ik bestel eigenlijk vooral online, uit gemakzucht. Maar ook ik herken me in te lui zijn om terug te sturen
Dames, hoe filen jullie je kleding?

Nav dit topic ben ik over setjes na gaan denken (en heb wel een paar mooie) maar dat soort dingen onthoudt ik slecht. Hangen jullie het bij elkaar per setje, op kleur, per item dus bijv alle tops bij elkaar, alle broeken etc.......... of nemen jullie fotos en op het moment dat je inspiratieloos op de bank zit bekijk je die?

Voorgenomen om alles wat ik heb een keer te dragen en te kijken hoe ik me er in voel, of ik het kan combineren etc of ik er nog in pas anders gaat het weg.

Maar hoe doen jullie dat? Merk dat ik daarop vaak vast loop. Overzicht in de kast en combineren
Oh wat klinkt dat heerlijk, filen! Hier gewoon een ontplofte bende... Binnenkort inderdaad maar eens op gaan ruimen en kijken wat leuk met elkaar combineert. Verval vaak in dezelfde combi's. Nou heb ik ook nog steeds gewoon veel kleren en geen basisgarderobe ofzo... Ik doe ook niet helemaal mee met de challenge, ik wil gewoon minder geld uitgeven aan kleding
Interessante vraag broodtrommel. Ik vind het ook zo moeilijk juiste combinaties te vinden. Waarschijnlijk omdat ik geen goeie basisgarderobe heb, maar eerder een samenraapsel van allemaal op zich leuk uitziende stuks, maar die moeilijk combineerbaar zijn.

Ik heb ook geen echte stijl. 't Is een mic mac van vanalles wat. Dat maakt het zo moeilijk.

Ik ben nu begonnen met telkens ik er dan toch in slaag leuk voor de dag te komen, die kledingcombinatie op te schrijven in een boekje.
Voor de liefhebbers:

http://www.pureple.com
Vandaag opgeruimd wat een eye opener, ik had sommige(veel) dingen

Gewoon 2x gekocht omdat het achter in de kast op stapel 4 was beland en ik het vergeten was, of gewoon niet meer kon vinden tussen de enorme stapels .

Ik heb gewinkeld in mijn eigen kast,

Heb echt niks meer nodig!
quote:broodtrommel schreef op 19 oktober 2015 @ 07:17:

Dames, hoe filen jullie je kleding?

Nav dit topic ben ik over setjes na gaan denken (en heb wel een paar mooie) maar dat soort dingen onthoudt ik slecht. Hangen jullie het bij elkaar per setje, op kleur, per item dus bijv alle tops bij elkaar, alle broeken etc.......... of nemen jullie fotos en op het moment dat je inspiratieloos op de bank zit bekijk je die?

Voorgenomen om alles wat ik heb een keer te dragen en te kijken hoe ik me er in voel, of ik het kan combineren etc of ik er nog in pas anders gaat het weg.

Maar hoe doen jullie dat? Merk dat ik daarop vaak vast loop. Overzicht in de kast en combineren

Alles op soort bij elkaar, broeken, jasjes, rokken, jurkjes. Lingerie in korven in de kast. Sjaals in een ladekast, riemen ook. Kleding van buiten het seizoen uit de kast in tupperware bakken opgevouwen op zolder. Schoen in de doos met een foto er op wat er in zit, onderin de kast. Schoenen buiten het seizoen op zolder.

Leuke sets maak ik een foto van in een mapje op de pc om zo te onthouden en soms post ik hier wat in een ander topic.

Ik ben nu dus ook rigoreus aan het opruimen. Heb alleen de afgelopen 4 mnd al 9 paar laarzen weggedaan, ongeveer 15 jrukjes, tig broeken, shirts en jassen. Ik had 13 winterjassen...
Per soort gesorteerd, hemdjes in neutrale kleuren, een stapel hemdjes in overige kleuren, tops korte mouw ook weer in twee stapels, zomerbroeken, jeans, dikke vesten, dunne vestjes, etc. Op soort en op kleur, van beneden naar boven. Eerst zwart, dan bruin, taupe, grijs, etc. Per kleur eerst effen en dan prints. Sommigen zullen dit wel heel erg netjes vinden Riemen en sjaals in manden, panty's en sokken in een la. Ondergoed ook opgevouwen in de kast. Op de onderste rijen schoenen. Ik heb geen foto's van combinaties, maar het is ook heel overzichtelijk nu. Maar ik heb dan ook de luxe van ruimte genoeg in een inloopkast

Ook al ben ik al een paar jaar bewust bezig met wat ik wel en niet koop, blijft lastig. Ik heb een wishlist maar kan lang niet alles vinden. Ben ook wel erg kritisch geworden. Dus als ik iets van de lijst tegenkom is dat super. Wel heeft het bewuster kopen me toch veel gebracht, ondanks dat het lastig blijft. Vooral het combineren blijft een punt. Je wil een setje dat mooi combineert maar niet te gezocht is.

Wat ik wel merkte onlangs is dat bij mij emotie toch ook wel een rol speelt. Ik had echt een rotdag op mijn werk gehad, in de auto gestapt, deur dicht geslagen en vond het ineens een heerlijk idee te gaan shoppen. Wat erg Heb ik toen niet gedaan, had ik ook eigenlijk geen tijd voor, maar was wel confronterend. Wat Makreel zegt herken ik ook, iedere keer nog dit of dat erbij, het nooit af. Want als ik een mooi setje heb eindelijk met alles erop en eraan wil ik graag nog wel zoiets of denk ik, dit rokje zou ook mooi combineren met.... En dan wil ik weer op zoek. Zucht...
Wow, ik heb twee kledingkast(jes)en. Denk aan een gewoon bescheiden formaat. Twee vandezelfde in de gang. Daarbovenop staan mijn schoenen in de schoenendozen in stapeltjes van 5 hoog en drie breed op elke kast. Daar staat een stickertje op met afbeelding van de schoen dus dat is wel handig.

Mijn zomerjurkjes en jassen heb ik in de grote koffer in de berging gezet. Zomerkleding zoek ik volgend jaar uit. Beperk me nu tot herfst en winter wat weg kan. Heb weer een tasje vol met spul in de zak van max gedaan voor het goede doel. Heb al veel weg gedaan en nog zitten de kasten vol. Wel een eyeopener. Toch meer miskopen gedaan dan ik dacht.

Morgen ga ik mijn broeken langs om uit te zoeken.

Kreeg vandaag alweer een compliment haha. Morgen outfit nr 4.
Ik vind de mode van afgelopen jaar niks en heb weinig gekocht. Dit jaar een zomerjurk, een panty, warme huistrui omdat ik er maar 1 had en als die in de was zit is het koud, leren legging maar wel tweedehands, korte broek want ik ben gejojo't dus mijn oude paste niet meer, een ketting, een riempje, blazer, drie tops, een sportbroek en een lingeriesetje.

Alsnog best veel eigenlijk. Hm, beter een koopstop tot het nieuwe jaar.
quote:vlinder021 schreef op 20 oktober 2015 @ 21:36:

Wat Makreel zegt herken ik ook, iedere keer nog dit of dat erbij, het nooit af. Want als ik een mooi setje heb eindelijk met alles erop en eraan wil ik graag nog wel zoiets of denk ik, dit rokje zou ook mooi combineren met.... En dan wil ik weer op zoek. Zucht...

Precies dit heb ik dus ook. Als ik iets écht leuks heb, wil ik daar direct meer verschillende van hebben. Een raar soort van streven naar de perfecte kledingkast. Maar dan bedenk ik weer wat nieuws, en begint het hele feest weer opnieuw

Ik maak nu nieuwe combinaties met mijn kleding-appje. Het werkt best wel goed. En na een tijdje ben ik er wel weer klaar mee, en dan is mijn kooplust ook weer afgenomen.
Ja ik moet ook echt wat orde in de chaos gaan scheppen! Maar met een klein baby'tje kan ik gewoon de tijd niet vinden om alles echt eens goéd uit te zoeken... De zwangerschapskleding ligt ook nog gewoon tussen mijn "normale" kleding. De koopkriebels beginnen wel weer te komen hoor en ik ben pas 2 weken onderweg... Maar het mag gewoon niet... NIET! Argh!

Heb wel wat dingetjes via MP verkocht.. Normaal zou ik dan dat geld direct weer aan iets uitgeven onder het mom van dan heeft het niets gekost maar ook dat mag ik niet van mezelf. Er hangt nog genoeg in de kast wat maar 1 keer of niet gedragen is. Niet omdat het niet leuk is maar om de domme reden dat ik het dan zonde vind ofzo...

Ik maak overigens wel een uitzondering voor ondergoed en sokken want dat moet gewoon goed zitten... Maar ook bh's vind ik nu zonde want geef nog borstvoeding... Dan koop ik liever straks een leuk setje als ik weer een acceptabele maat heb!
Oh en wat ik ook vaak heb: dan zie ik iets bij iemand en dat staat heel leuk! Dan MOET ik het ook hebben... Terwijl het bij mij helemaal niet zo leuk staat ofzo...

Kleuren zijn ook lastig bij mij... Pasteltinten staan het mooist, van die herfstkleuren word ik echt heel bleek... Ik zou willen dat ik dat niet had dat maakt combineren echt stukken makkelijker.
quote:sofietje83 schreef op 21 oktober 2015 @ 09:33:

Kleuren zijn ook lastig bij mij... Pasteltinten staan het mooist, van die herfstkleuren word ik echt heel bleek... Ik zou willen dat ik dat niet had dat maakt combineren echt stukken makkelijker.

Oh ik vind dat juist supermakkelijk. Ik zie in 1 oogopslag in welke hoek van de winkel ik moet zijn, al die rekken met kleuren die me niet staan kan ik overslaan. Combineert juist heel makkelijk als je alleen kleuren hebt die wel bij je passen. Ideaal.

Ik vind shoppen voor iets specifieks ook heel fijn. Ik moest een nieuwe winterjas vorige week, en dus heb ik alleen gekeken naar winterjassen. Je kunt echt heel snel bepalen of er iets voor je hangt in die winkel of niet. Het geeft mij rust dat ik niet meer alles wil kopen wat ik leuk vind, maar alleen dat mag kopen (van mezelf) wat ik nodig heb.
Ja dat is zo maar de pest is dat die kleuren nu niet echt in zijn dit seizoen. Dus valt er veel af, vind ik de perfecte jurk is de kleur niet goed. Of moet het dan weer combineren met een vestje of sjaal, niet altijd leuk.

Verder eens dat gericht shoppen heel fijn is! Ik kan ook niet winkelen en zie wel wat ik tegenkom, dan zie ik door de bomen het bos niet meer!
Ik heb mijn eigen persoonlijke voorkeurskleuren die in bijna alle kleding zit.

Pastelkleuren staan mij niet, maar het is wel een kleur die een saaie set wat glans kan geven. Net als zwart en wit.

Prints (eenvoudige) maken het ook makkelijker.

Maar alleen zwart en wit.
quote:spuit-elf schreef op 21 oktober 2015 @ 09:11:

[...]

Precies dit heb ik dus ook. Als ik iets écht leuks heb, wil ik daar direct meer verschillende van hebben. Een raar soort van streven naar de perfecte kledingkast. Maar dan bedenk ik weer wat nieuws, en begint het hele feest weer opnieuw

Ik maak nu nieuwe combinaties met mijn kleding-appje. Het werkt best wel goed. En na een tijdje ben ik er wel weer klaar mee, en dan is mijn kooplust ook weer afgenomen. Wat ik bedoelde te zeggen met dat ik nog zoiets wil, is nog een setje dat helemaal af is, waar ik echt tevreden over ben. Mag dus iets heel anders zijn. Maar ik moet er wel voor waken niet teveel van hetzelfde te kopen inderdaad, omdat ik een bepaald model rok bv heel mooi vind staan. Of twee keer dezelfde jeans omdat ik er zo moeilijk een kan vinden die helemaal goed is. Maar ja, iets anders is dan toch net weer minder dan die ene. Ik heb nu drie rokjes in dezelfde kleur, maar die zijn wel erg verschillend, dus dan vind ik het ok. Maar hetzelfde geldt voor kleuren. bepaalde kleuren vind ik gewoon echt het mooist staan, maar ik moet ervoor uitkijken dan ik dan niet altijd in die kleuren loop.
Op vakantie heb ik een hoed gekocht. Mijn man was het 'vissershoedje' zat en moest en zou een ander kopen van hem. Heb nu een mooie wollen hoed bij Zara gekocht.

Ook een jurkje bij H&M wat ik niet kon laten liggen.

Nu alleen een vest voor het hardlopen en nieuwe schoenen nodig.

Morgen naar de klerenmaker om een broek in te laten korten.(hangt op de grond).
Het wordt zo langzamerhand meer een topic over winkelen dan over niet meer winkelen?
Wat eten we vanavond?
Ik heb net niet gewinkeld! Prachtige jas, ik dacht fuck it! In m'n winkelmandje, sjaal erbij, stond op het punt om af te rekenen en toen: gauw weggeklikt, laptop dicht. Oef, hoe houd ik dit vol tot einde jaar?
quote:sofietje83 schreef op 21 oktober 2015 @ 22:46:

Ik heb net niet gewinkeld! Prachtige jas, ik dacht fuck it! In m'n winkelmandje, sjaal erbij, stond op het punt om af te rekenen en toen: gauw weggeklikt, laptop dicht. Oef, hoe houd ik dit vol tot einde jaar?Niet kijken. Kan je ook niet in de verleiding komen
quote:makreel schreef op 21 oktober 2015 @ 22:26:

Het wordt zo langzamerhand meer een topic over winkelen dan over niet meer winkelen?Valt wel mee toch? Ik zie vooral veel koopverslaafden hier die tenminste proberen niets te kopen. En dat lukt vaak en soms niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven