Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:broodtrommel schreef op 22 oktober 2015 @ 05:28:

[...]

Niet kijken. Kan je ook niet in de verleiding komenHelemaal waar! Nu zit ik met die stomme jas in mijn hoofd
quote:sofietje83 schreef op 22 oktober 2015 @ 08:07:

[...]

Helemaal waar! Nu zit ik met die stomme jas in mijn hoofd

Op de één of andere manier moet je jezelf ervan zien te overtuigen dat je garderobe compleet is. Echt helemaal perfect is het nooit, maar voor dit moment is het wel genoeg. En dan verder niet in (online) winkels kijken, inderdaad.

Goed overzicht hebben over je kledingkast helpt daarbij. (Je kunt het ook digitaal doen) Je ziet dan wat je allemaal wél hebt, en daardoor heb je minder het gevoel weer iets nieuws nodig te hebben.

Voor mij werkt het op dit moment. De vraag is natuurlijk alleen voor hoelang.
Ja zeker. Overzicht helpt. Plaatjes kijken voor nieuwe mode en ideeën opdoen. Herinnering aan wat ja ook nog had. Het helpt.

Sjaal uit kast gekomen die nu goed past bij kleding waarvoor ik een nieuwe sjaal zocht, maar geen mooie kon vinden.

Dit jaar 115 euro uitgegeven (inclusief) verzendkosten voor 8 paar zomerschoenen. Drie paar nog niet gedragen, maar volgend jaar...

Zwarte sandaaltjes die al 6 jaar op de lijst stonden. Ik kon er geen vinden met pasvorm in leer.

Ik had er minder gekund, maar ik wist niet welke goed waren en moest proberen wat wel kan. Zwaar afgeprijsd en dan is miskoop niet zo erg.

Moet nu nog een nieuw paar die passen onder een skinny - ik heb dunne benen en smalle voet. Gewoon in proportie, maar er is weinig kwaliteit in die maat te vinden. Is voor jonge mensen. Vanwege kritiek over "zo hoort het niet..." moet ik wel.

Ik vind het zelf ook mooier voor dit jaargetijde en het past ook beter voor normaal gebruik.

EDIT: Zoals ik recent iemand hoorde stellen. Je moet een pipo-look vermijden. Teveel en te uitbundig neigt anders per ongeluk naar clownesk. Dus te vrolijk.
NIet kijken, niet surfen, alle nieuwsbrieven afzeggen, geen glossy's inkijken, niet op Marktplaats, Vintywomen of andere sites rondstruinen... Dat zou voor mij de oplossing zijn. Moet je kijken wat een tijd je overhoudt om andere dingen te doen. Lezen, sporten, musea bezoeken. naar het theater..... Het is me 2 jaar geleden voor een paar maanden gelukt, maar het lukt me op de een of andere manier niet nog een keer. Afgelopen vrijdag in mijn favoriete vintage winkeltje een lekker vest en een jurkje gekocht en een sjiek tweed jasje van kwalitatief goede merken, alles in grijstinten, voor nog geen 90 euro. Duurzaam geshopt dus; tot zover niets aan de hand. Maar...................dan mis ik toch wel grijze schoenen/laarsjes. En laat de Bijenkorf in de laatste Dolle Dwaze Dagen nou net mooie grijze enkellaarsje aanbieden . Enfin, je snapt het: ik heb ze online besteld en kan ze ophalen. Heb wel een ander paar laarzen op MP gezet maar de afspraak was 'iets eruit, dan pas iets erbij' en de laarzen op MP zijn nog niet verkocht

Van de week had ik gebrek aan motivatie op het werk en toen ging ik fantaseren over wat ik zou doen als ze me eruit zouden knikkeren. Dan zou ik een zak geld meekrijgen natuurlijk en van dat geld zou ik het vintage winkeltje waar ik zo graag kom overnemen, uitbouwen met een website, het winkeltje van de buurvrouw erbij trekken, etc etc. Ik begin me zolangzamerhand af te vragen of ik niet zo'n carriereswitch moet maken; mode en dan met name vintage houdt me zo bezig........ Maar goed, daar gaat dit topic niet over..
quote:Pumps_italiaans schreef op 22 oktober 2015 @ 13:37:

Dit jaar 115 euro uitgegeven (inclusief) verzendkosten voor 8 paar zomerschoenen. Drie paar nog niet gedragen, maar volgend jaar...Toch drie paar teveel gekocht dus, want volgend jaar koop je vast ook weer zomerschoenen
Ja, vreemd is ook...

Ik mag geen gewicht kwijt raken...

Maar telkens als ik op dit topic heb gezeten...

Kreeg ik tot voor kort ALLEMAAL reclame voor WEIGHTWATCHERS....

Ik bewaar wel meerdere maten. Winter en zomer is verschillend vanwege voeding en beweging.

Nog een reden dus om niet alles weg te doen wat niet meer past en je zonde vind om weg te gooien.

Pasvorm en niet meer passen. Het kan ook het overbelast raken van stiksel (te zwak) dat langzaam de stof kapot trekt. Een kleine aanpassing op pasvorm kan je kleding een langer leven en mooi uiterlijk geven.

Strijken helpt ook om te vermijden dat je niet steeds goed trekt en dat zo zat wordt dat er wel eens iets te hard wordt getrokken.

Is heel normale reactie en het kan iedereen overkomen. (Ooit een broek van stevige katoen opnieuw gestikt en is 100% in zak voor goed doel gegaan. Was erg leuke kleurcombinatie.

Laatste 4 jaar is er gelopen op slippers en lelijke pumps. Vorig jaar 1 paar leren sneakers. 2013: 0 paar schoenen gekocht.

Iemand met overgewicht moet weten hoe belangrijk schoenen zijn voor de gezondheid. Daar mag niet op worden bezuinigd.
Acht paar zomerschoenen?!?!?! Ik heb denk ik in totaal nog geeneens acht paar schoenen - slippers meegerekend.

Cowboylaarsjes, twee paar gympies, een paar nette hakken, slippers, sandalen, eh... dat is het. Oh nee, 1 paar hardloopschoenen erbij, maar goed, dat zijn sportspullen. En echt, ik loop er niet als een sloeber bij hoor - tenminste, dat denk ik.
Wat eten we vanavond?
Yeah heb een tas op marktplaats verkocht en alle kleren zijn geaccepteerd in de winkel. Ipv 2 mogen ze vier maanden blijven hangen. Weet alleen nog niet of ik mijn ongedragen hugo boss blazer uit de consignatie haal. Vind het toch te weinig voor een ongedragen getailleerd mouwloze blazer met riempje.

De rest is prima.
quote:makreel schreef op 22 oktober 2015 @ 21:03:

Acht paar zomerschoenen?!?!?! Ik heb denk ik in totaal nog geeneens acht paar schoenen - slippers meegerekend.

Cowboylaarsjes, twee paar gympies, een paar nette hakken, slippers, sandalen, eh... dat is het. Oh nee, 1 paar hardloopschoenen erbij, maar goed, dat zijn sportspullen. En echt, ik loop er niet als een sloeber bij hoor - tenminste, dat denk ik.

De sneakers zijn ook bedoeld als sport. Maar 3 paar zijn geschikt voor lange afstanden in de zomer. En 1 paar zijn runners voor hard lopen. Dat doe ik niet, maar ze lopen voor korte afstanden wel prima. Kan ik ook leuke kleding aan zonder uitgejouwd te worden.... Ja, echt. Het is me een keer overkomen. Tijdens een festival..... We werden door een aantal mensen die duidelijk onder invloed waren - drank en pillen - vierkant uitgelachen.

Het leek het VIVA forum wel. Ik lieg en overdrijf niet. We wisten niet wat ons overkwam. We droegen wandelschoenen.

Vergelijk het soort van reacties op iemand op witte cowboylaarzen onder een te kort jurkje.

EDIT: de wandelschoenen zijn oubollig en bestemd voor ander terrein. Van de 5 paar sneaker zijn er dus 2 paar met snelle slijtage van de zolen. Espradrille van 4 euro is toch te klein, maar terug sturen was duurder. Inclusief miskoop sandaal. (Er staat nog een paar van 100 euro van 2009) Miskopen zijn te plat of te stug materiaal. Heel moeilijk om in te lopen. De laatste 3 waren koopjes en voor de prijs van 1 paar.

Huidige sneakers heb ik vanaf 2009. Die zijn echt op en zien er uit alsof ze van een zwerver zijn. Vrouwen letten op alles. Kreeg al reacties, maar ik krijg ze niet meer schoon. Ja, ik mocht nog wat uitzoeken en had er cadeaubonnen voor gekregen.

Lief toch? Dat heet opbouwende kritiek. Krijg je een cadeaubon i.p.v. gezeur en een berisping.

EDIT2: Ik kijk uit naar volgend voorjaar, want dan kan ik de sneakers pas echt gaan dragen. Zijn een mix van leer en textiel en niet geschikt voor de herfst. Wel voor de lente. Ik heb dus ook een miskoop van verkeerde maat - iets te klein geworden na vervanging zolen - ingeruild voor tegoeden. Via MP had ik er niet eens 1% van de waarde terug gekregen. Die zijn ook - vanwege perfecte staat waarin de inruil was - aangeboden als 2e hands. Ze waren na 1 dag al weg. Ze zijn 2 jaar door mij gedragen. Voordeel van smalle voet. Het leer slijt nauwelijks. De kosten van verzoling had ik er dus toch uit.

In aantallen rekenen..... Pffft..... IK heb even kort na gekeken, maar ik weet niet meer hoeveel kilometers ik met die inruil had gelopen. Het waren lange afstanden. Ik gok 2000 km, maar ik kan er een aantal naast zitten. Ik loop ze scheef af, maar anderen lopen er makkelijk 5000 km mee.
Marktplaats werpt zijn vruchten af. Als ik had geweten dat ik er nog een peima prijsje voor zou krijgen had ik jet al eerder gedaan. Nu laarzen verkocht die al jaren id kast lagen te verstoffen.

Mijn broeken zijn inmiddels gesorteerd. Veel pas ik nog. Drie gaan weg. En twee twijfel. Binnenkort ga ik ze weer dragen om te kijken hoe ik me er in voel.

Niets gekocht alleen verkocht
Ik ben het met Makreel eens dat winkelen wel een erg aanwezige plek krijgt in een topic over geen kleding kopen. Dus bij deze even mijn update; ik houd het al bijna 10 maanden vol! Gaat nog steeds goed.

Ik lees nu het boek Talking Dress van Marieke Eyskoot, over eerlijke mode en de effecten van de kledingindustrie op de arbeiders in de fabrieken en op het milieu. Heel interessant en extra motiverend om de challenge vol te houden, en ook om daarna alleen nog maar fairtrade fashion te kopen, gericht op duurzaamheid en goede werkomstandigheden en eerlijk loon voor de mensen die kleding maken. Het is echt een opkomende markt, dus er zijn steeds meer merken die daarmee bezig zijn. Super goed, dus ik ga de challenge volhouden tot einde van het jaar.

Zijn jullie nu veel bezig met fairtrade mode?
Ik heb er wel al naar gekeken maar het is het tot nu toe nog net niet zeg maar. Niet qua maat of naar mijn smaak. Heb wel een paar basics van ecomerken. Wil wel proberen meer fairtrade/ eco kleding te gaan kopen in de toekomst of bijv tweedehands ofzo. Mijn eigen kleding geef ik weg aan het goede doel en sinds kort verkoop ik dat ook weer.

Qua meubelen doe ik dat eigenlijk al veel.
Leuk jouw dromen over een evt carrière switch te lezen Jacobsbenen. En dromen mag altijd, toch?

Pumps, het zou echt fijn zijn als je ophoudt met vertellen wat je allemaal hebt gekocht. Open er zelf een topjc over zou ik zeggen.

Pippoentje; 10 maanden! Wauw. Heel goed. Kun je bog lang vooruit met wat je nog hebt? Merk je dat je kleding nu sneller verslijt of valt dat mee?

Broodtrommel jij bent zo te lezen ook goed bezig!

Goed plan om die oude (dure) leren laarzen eens op Mp te plempen. Ze staan hier maar ruimte in te nemen en ik draag ze nooit.

Heb zelf al anderhalve maand niks gekocht en dat is voor mij best lang.

Heb nu zo'n 10 items uit m'n kast gehaald die liggen klaar voor de kledingbakken. Ik kan ze wel aan de kringloop geven, maar vind die bakken eigenlijk wel zo handig. Dan maakt t niet uit hoe laat je er bent etc. Snelle pitstop onderweg naar werk en weer door.

Geniet nu van steeds meer ruimte in m'n kasten! (Scheelt ook dat de dunne winterjas er nu uit is. De dikke hangt er nog wel in)

Qua indeling vind ik ze nu redelijk oke. Soort bij soort. Super handig zijn m'n kasten niet maar dat helpt tegelijk wel om ze opgeruimd te houden. Anders zie ik helemaal niet meer wat ik heb.

Door jullie challenge ben ik wel anders gaan kijken naar m'n kleding. Netjes houden en zo, zodat het langer meegaat. Dank voor de inspiratie dus!
@ Stormkraft, wat goed dat je het al zolang volhoudt, en ook leuk dat je je beter voelt met opgeruimde kledingkasten.

Ik denk dat ik vooral ondergoed echt moet vervangen in januari, verder 'moet' er niks maar wil ik wel wat dingen kopen om mijn garderobe completer te maken, zodat ik beter kan combineren. En ik herken wat anderen al schreven over eeuwig blijven aanvullen want er is altijd wel iets nieuws nodig, dat ga ik dus heel erg in de hand proberen te houden.

Ik heb over een paar weken een kledingstijladvies afgesproken. Voelt als een hele smak geld, maar het lijkt me ook heel leuk om goed advies te krijgen over kleding die bij me past en hoe ik mijn garderobe het beste kan aanvullen op de dingen die ik al heb en blijf gebruiken. Als ik het heb gedaan zal ik jullie updaten:-). En dat aanvullen ga ik dus pas in januari doen, wel eerst de challenge volmaken!
@Storm

Nou, ik heb helemaal niets gekocht van de zomercollectie en ook niet van de herfstcollectie 2015.

Ik draag nu kleding uit de sale van vorig jaar 2014. Is wel fijn om nog wat ongedragen te hebben.

Schoenen staat er los van. Ik ben er wel blij mee, want teen gestoten en nageltje los gegaan. Is geen akelige verwonding, maar strakke schoenen is even beter van niet.

Ik zie wel mooie dingen, maar ik heb helemaal geen zin om nieuwe sets te maken.

Het zou lekker zijn, maar koop bewust niets meer. Het wordt momenteel toch niet gedragen doordat ik niet alle schoenen aan kan. Verder ben ik aan het sorteren. Ik pak te vaak een bepaalde soort kleding en dan weet ik dat ik niet naar winkels moet gaan. Dan vind ik niets leuk en kan ik beter een cursus en educatieve programma's kijken of volgen. (Vrij recent wat programma's ontdekt die zo van dit forum af zouden kunnen komen. Via programma gemist is veel te zien op het gebied van make-overs. Die zijn ook gratis. Misschien als tip?)
Meer dan 10 maanden geen kleding gekocht!

Prrrr, mauw miawwwww.
Goed bezig!
Wauw Jane-ice! Super goed
Drie maanden, en ik heb de smaak te pakken!

Wel lekker een paar tassen naar de recyclebak gebracht, hoplakee opgeruimd staat netjes en mijn kast is weer overzichtelijk.
Wat eten we vanavond?
Thanks Broodtrommel en Lous123!

En fijn he makreel, goed bezig ook!
Prrrr, mauw miawwwww.
Inderdaad goed bezig hier!!! Ik weet niet meer wanneer ik begonnen ben met niets meer kopen, maar ik houd het nog steeds vol. Wel een paar keer heeeeel hebberig geworden van een mooi kledingstuk, maar toch laten hangen
quote:pamelacourson schreef op 02 november 2015 @ 17:21:

Inderdaad goed bezig hier!!! Ik weet niet meer wanneer ik begonnen ben met niets meer kopen, maar ik houd het nog steeds vol. Wel een paar keer heeeeel hebberig geworden van een mooi kledingstuk, maar toch laten hangen

Nice, maar ging je gewoon winkelen?

Ik ben dit jaar max. 4x in een kledingwinkel geweest voor mijn zoon en kado's voor mijn nichtjes.

De rest online spullen gekocht voor mijn zoon.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik vind het knap van jullie hoor, lees af en toe mee, maar ik zal persoonlijk al blij zijn als ik 2 weken niets gekocht heb.....

Geen dure dingen of zo, maar als ik door de stad wandel vind ik het lastig om me niet te laten verleiden. Gelukkig blijven de uitgaven binnen de perken en heb ik voldoende geld te besteden, maar toch vind ik het soms stom van mezelf dat ik me weer heb laten verleiden.

Ik kan overigens wel heel goed afstand van kleding doen. Als de kast te vol raakt, pak ik weer een paar zakken in voor het goede doel, Ik blijf maar gewoon meelezen, en hoop verder geïnspireerd te worden. Ik ga eerst mijn doel op 1 maand niet kopen zetten denk ik.
quote:Jane-Ice schreef op 02 november 2015 @ 17:28:

[...]

Nice, maar ging je gewoon winkelen?

Ik ben dit jaar max. 4x in een kledingwinkel geweest voor mijn zoon en kado's voor mijn nichtjes.

De rest online spullen gekocht voor mijn zoon.Ik heb niet meer echt voor mezelf gewinkeld, maar wel met mijn twee dochters, waarvan de jongste nu de kleinste volwassen maat vaak past. Dus dan kom ik wel bij winkels waar ik voor mezelf leuke dingen zie. Ik moet wel zeggen dat ik de winter een rotseizoen vind waarin ik het altijd koud heb en vaak gewoon in een dikke trui loop. Voor de zomer zal het lastiger worden als ik allemaal leuke dingen zie.
Hier al 2,5 mnd niks nieuws gekocht, wel tweedehands, maar ook strikter dan eerst.

Gismo ik merk dat hoe minder ik in de stad kom, hoe meer die 'prikkels' verdwijnen. Misschien helpt jou dat ook? Toen ik vrijdag een rondje liep was ik veel rustiger ofzo, ik dacht aan dat ik niks hoefde te hebben en het boeide/trok/lokte me ook allemaal niet. Vond het heel rustgevend .

Ik heb geen specifieke deadline, hoe langer ik het volhoud, hoe meer ik me eraan wil vasthouden. Dus wie weet hoe ver ik kom

Dit geldt voor mij ook voor andere zinloze aankopen trouwens, zoals make up (heb genoeg) en losse troepjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven