Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:second13 schreef op 21 oktober 2015 @ 22:44:

Over respect voor vrouwen gesproken... De eerste vrouwelijke spreekster die voorstander is van opvang van vluchtelingen in Steenbergen kreeg vanavond een werkelijk afschuwelijk spreekkoor over zich heen ("Daar moet n piemel in...") gebruld door zogenaamd beschaafde Nederlanders??? Om je kapot te schamen. Ik stel voor om dergelijke Nederlanders in te wisselen voor echte vluchtelingen, wordt ons land een stuk leefbaarder van!Dat slaat natuurlijk ook nergens op en is onbeschoft.
quote:second13 schreef op 21 oktober 2015 @ 22:44:

Over respect voor vrouwen gesproken... De eerste vrouwelijke spreekster die voorstander is van opvang van vluchtelingen in Steenbergen kreeg vanavond een werkelijk afschuwelijk spreekkoor over zich heen ("Daar moet n piemel in...") gebruld door zogenaamd beschaafde Nederlanders??? Om je kapot te schamen. Ik stel voor om dergelijke Nederlanders in te wisselen voor echte vluchtelingen, wordt ons land een stuk leefbaarder van!ik hoop dat ze die testosteronbommen aanpakken. Maar ja seksisme is nog steeds gangbaar in Nl. Een vrouwelijke politicus wordt ook aangesproken met Frau En Mutti. Mannelijke politici nooit.
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 22:39:

[...]

Ik bedoel dat als je je niet aanpast aan het land waar je woont, je ook meestal niet aan het werk kunt. Nederlanders die in België wonen, verschillen qua cultuur niet zoveel van de Belgen.

Jij vergelijkt vakanties met het wonen in een land. Ik vind dat twee verschillende zaken. Als ik een Nederlandse journaliste in het M-O zie dan heeft zij gepaste kleding aan. Als Nederlanders naar Saoedi-Arabië gaan dan hebben zij ook gepaste kleding aan. Als er Nederlandse jongeren naar Spanje gaan en zich in Lloret losbollig gedragen, dan zou je zelfs kunnen zeggen dat zij zich aanpassen aan de cultuur daar. Daar zou ik in een driedelig mantelpakje immers uit de toon vallen.

Het gaat natuurlijk niet alleen om de kleding. Het gaat erom dat er in de meeste moslimculturen weinig respect is voor met name westerse vrouwen. Als je je haren niet bedekt dan wordt je gezien als hoer. Je bent gewoon minderwaardig aan een man. Dat is de kern van het probleem. Het niet accepteren van een vrouw als chef of bazin, het niet willen schudden van de hand van een vrouw, het niet eens willen aanpakken van een maaltijd die uitgereikt wordt door een vrouw of niet geholpen willen worden door een vrouw aan de kassa zijn zaken die in Nederland niet kunnen. In Nederland zijn vrouwen vrij om te kiezen wat voor kleding ze willen dragen. Het zou verstandiger zijn om dit soort zaken direct duidelijk te maken aan de nieuwkomers i.p.v. dat wij ons gelijk aan hun gaan aanpassen om conflicten te voorkomen.

Maar ik heb er dus niets bij verzonnen. Dat dat duidelijk is, want ik vind het bepaald niet prettig als mensen me van dingen beschuldigen die ik niet gedaan heb.

En dat je je niet hoeft aan te passen omdat je cultuur gelijkend is, vind ik discutabel. Ik ken Duitsland vrij goed, maar vooral het platteland is echt anders dan Nederland. Je kunt mensen gigantisch kwetsen door gewoon je goddelijke Hollandsche gang te gaan.

Het laatste gedeelte van je post heeft niet zoveel te maken met waar onze discussie om ging: namelijk dat heel veel Nederlanders in het buitenland zich niet aanpassen. Maar goed, natuurlijk vind ik dat mensen die in Nederland wonen geen eisen mogen stellen aan vrouwen/homo's/wie dan ook maar. Je mag van mij van alles stom en vies vinden, maar je kunt niet eisen dat je niet door een vrouw geholpen wordt, bijvoorbeeld. Maar goed, toen was er iemand anders in een van deze topics die zelf absoluut geen mannelijke zorgverlener bij haar vagijn wilde. Ik vind dat zelf geen probleem, maar het is een grijs gebied (niet de vagijn, maar dit verhaal).

Mijn ervaringen in islamitische landen en met islamieten zijn overigens minder negatief gekleurd dan die van jou. Ik heb niet ondervonden dat ik 'gewoon minderwaardig' was. Ik krijg netjes een hand van de vaders die op gesprek komen en ik voerde in de 'islamitische' landen waar wij geweest zijn altijd het woord, omdat mijn man niet graag praat en ik beter Frans spreek. Dat was nooit een probleem, ik heb altijd heel gezellige gesprekken gehad. Kan best zijn dat men mij achter mijn rug om een sloerie vond, maar goed, dat kan de vrouw in de rij bij Action ook van me vinden. Dit verhaal is anekdotisch natuurlijk.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 oktober 2015 @ 22:51:

[...]

ik hoop dat ze die testosteronbommen aanpakken. Maar ja seksisme is nog steeds gangbaar in Nl. Een vrouwelijke politicus wordt ook aangesproken met Frau En Mutti. Mannelijke politici nooit.Men lijkt maar niet te willen accepteren dat in ons land mannen en vrouwen gelijk zijn! Wat mij betreft is het heel simpel, of je accepteert dat vrouwen ook leidende functies kunnen hebben en je hebt kritiek zonder het geslacht te noemen, of je gaat maar emigreren naar een ander land. Mijn dochters kunnen hier straks niet meer veilig opgroeien!
quote:hollebollegijs schreef op 21 oktober 2015 @ 22:28:

[...]

Ik lees in de Duitse media veel verhalen over wantoestanden in AZC'S waar mannen voedsel weigeren van vrouwen.

Dan vraag ik me wel eens af of die verhalen kloppen, in hun eigen land kookt hun moeder / vrouw toch ook?

Maar als het klopt moet je daar niet in meegaan, heel simpel dit zijn onze vrouwelijke vrijwilligers en of zij schept uw eten op of u smeert zelf een boterham.

Even een offtopic vraag, is een vrouw onrein volgens de Islam? Dat is toch 50% van de wereldbevolking.

Wat ik vooral zie, is dat incidenten verhalen worden die eindeloos verteld worden, alsof het overal de dagelijkse realiteit is.

Zoals ik ergens hierboven las dat "scholen in Duitsland kledingvoorschriften geven", terwijl er in werkelijkheid maar één school is geweest die dat gedaan heeft, en daar veel kritiek op heeft gekregen. En zo is er een lange lijst van voorbeelden te geven, zoals de vrouw die vrijwillig weg ging achter de kassa (in plaats van de klant simpelweg voor de keuze te stellen: bij mij afrekenen of elders boodschappen doen), en wat uiteindelijk verteld werd als: "er mogen geen vrouwen meer achter de kassa".

En als het voorkomt, niet in meegaan inderdaad: wil je geen eten aannemen van een vrouw; dan géén eten. Het leven kan heel erg eenvoudig zijn.
Maar dit topic is toch ook al topics lang een herhaling van zetten.
Zie, voornamelijk mannen. Boze schreeuwende mannen. Testosteronbommen

http://nos.nl/artikel/206 ... jouwd-op-bijeenkomst.html
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 23:00:

Maar dit topic is toch ook al topics lang een herhaling van zetten.Ik zat net een pagina of tien bij te lezen, en ik kreeg een déjà vu - gevoel zo groot als een olifant
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 oktober 2015 @ 23:00:

http://nos.nl/artikel/206 ... jouwd-op-bijeenkomst.htmlAls die mensen denken dat die vluchtelingen nog erger zijn dan zij, dan hebben nogal een heftig vertekend beeld van wat ze kunnen verwachten.
quote:ronniemitchel schreef op 21 oktober 2015 @ 22:32:

[...]

hahaha profesioneel kleden, ja tuurlijk .

Laten we nu maar eerst zorgen dat de bijstandsgerechtigde een echte ban krijgt inplaats van een baan in te nemen tegen betaling van de bijstand waar een normaal salaris tegenover hoort te staan.

Het gedwongen "vrijwilligerswerk"is behalve oneerlijke concurentie en onderbetaald .

Is een beetje modeverschijnsel onder de Gutmensch, vluchtelingen helpen.

Doet het goed op verjaardagen en bij het pottenbakken.

Volgens mij heeft iedere "groep" zijn hobby de anti-migranten club reist volgens mij alle info avonden af om te protesteren tegen AZC's

De pro-migranten-club zingt liedjes, klapt op stations en verzorgt Balkan migranten waarvan ze denken dat ze uit Syrië komen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:meivogel schreef op 21 oktober 2015 @ 23:05:

[...]

Ik zat net een pagina of tien bij te lezen, en ik kreeg een déjà vu - gevoel zo groot als een olifant Groundhog day.
quote:hollebollegijs schreef op 21 oktober 2015 @ 23:05:

[...]

Is een beetje modeverschijnsel onder de Gutmensch, vluchtelingen helpen.

Doet het goed op verjaardagen en bij het pottenbakken.

Volgens mij heeft iedere "groep" zijn hobby de anti-migranten club reist volgens mij alle info avonden af om te protesteren tegen AZC's

De pro-migranten-club zingt liedjes, klapt op stations en verzorgt Balkan migranten waarvan ze denken dat ze uit Syrië komen.Dank je wel voor deze positieve bijdrage aan een constructieve discussie.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 23:06:

[...]

Groundhog day.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 23:05:

[...]

Als die mensen denken dat die vluchtelingen nog erger zijn dan zij, dan hebben nogal een heftig vertekend beeld van wat ze kunnen verwachten.al die angst en woede is dus gewoon projectie.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 oktober 2015 @ 23:09:

[...]

al die angst en woede is dus gewoon projectie.Yep! Ons kent ons.
quote:barbaracartland schreef op 21 oktober 2015 @ 22:56:

[...]

Men lijkt maar niet te willen accepteren dat in ons land mannen en vrouwen gelijk zijn! Wat mij betreft is het heel simpel, of je accepteert dat vrouwen ook leidende functies kunnen hebben en je hebt kritiek zonder het geslacht te noemen, of je gaat maar emigreren naar een ander land. Mijn dochters kunnen hier straks niet meer veilig opgroeien!

Ik vind het moeilijk vanuit Nederland de journalistieke positie van Die Welt te bepalen maar die had een behoorlijk kritisch artikel over het gedrag van migranten in de opvangcentra en dan niet de standaard verhalen maar over de vanzelfsprekendheid over het slaan en commanderen van hun vrouw, het niet willen schoonmaken etc.

Artikel staat ergens in deze draad.

Ik heb twee dochters, mijn voorkeur gaat niet uit naar en samenleving waarin deze "personen" leven.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 oktober 2015 @ 23:00:

http://nos.nl/artikel/206 ... jouwd-op-bijeenkomst.htmlVond het nog vrij tam anders .
Ik had ik eens buren, een echtpaar met een zoon en een dochter. Het echtpaar had echt een bloedhekel aan Surinamers. Jaren lang hadden zij de mond vol over dat gruwelijke volk. Op een gegeven moment werd dochter zwanger van een Surinamer en weer een tijd later verloor zoon zijn hart aan een Surinaamse jongedame en ging er zelfs mee trouwen.

Dus Gijs, kies je tegenstanders wijs.
quote:hollebollegijs schreef op 21 oktober 2015 @ 23:14:

[...]

Ik vind het moeilijk vanuit Nederland de journalistieke positie van Die Welt te bepalen maar die had een behoorlijk kritisch artikel over het gedrag van migranten in de opvangcentra en dan niet de standaard verhalen maar over de vanzelfsprekendheid over het slaan en commanderen van hun vrouw, het niet willen schoonmaken etc.

Artikel staat ergens in deze draad.

Ik heb twee dochters, mijn voorkeur gaat niet uit naar en samenleving waarin deze "personen" leven.

De kans dat mijn dochters gediscrimineerd of lastiggevallen worden door "volbloed" Nederlanders is gigantisch groot. Daar zouden we ook iets aan moeten doen. En dan zou 'daar moet een piemel in' zingen om een vrouw de mond te snoeren toch ook wel een kanshebber zijn, actietechnisch gezien. Net zoals het gebruiken van het geslacht van politici om je kritische standpunten kracht bij te zetten.

En die aanhalingstekens negeer ik maar even, of nou ja, niet echt, maar je snapt het trucje dat ik uithaal vast wel. Ik verwacht geëmancipeerd gedrag van eenieder, Syriër, Albanees of Zwaagwesteinder.
Gutmensch, deze "personen"...

Ik vind het een zwaktebod en een niveaudaling.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

https://www.youtube.com/watch?v=CnvuKKWOEo4

Ik ben niet gauw verbijsterd maar als dank voor de gastvrijheid zetten de migranten hun tenten in brand in Slovenië
quote:feow schreef op 21 oktober 2015 @ 23:27:

Gutmensch, deze "personen"...

Ik vind het een zwaktebod en een niveaudaling.Als ik me bedenk wie het bezigen, dan vind ik gutmensch een eretitel. Ik zou in ieder geval niet willen ruilen met de overkant.
Gutmensch vooral gebezigd door kwajongens die geen idee hebben van de herkomst/ relatie van het woord. Als je het gebruikt plaats je jezelf in een uiterst dubieuze positie. Hier een interessant stuk van de filosoof Schnitzer, over Nietzsche en de term gutmensch. http://www.volkskrant.nl/ ... ubermensch-eren~a2938760/
Je kunt er nu wel flauw over doen en van alles over Nederlandse mannen roepen, maar dat doet toch niets af aan het feit dat de Syrische, Eritrese, Afghaanse, Jemenitische, Irakese, Somalische, Pakistaanse cultuur mijlenver van die van ons afstaat en dat dat in het dagelijkse leven problemen oplevert? We zien die problemen toch nu ook al met veel moslimmannen/jongens in Nederland? Neem nu die twee tramlijnen in Amsterdam West, waar trambestuurders zoveel bespuugd worden dat er nu dna verzameld gaat worden. Dat is toch te gek voor woorden? Het kan toch niet zo zijn dat je als homo, vrouw, niet-gelovige, Jood of christen als vuil wordt behandeld in Nederland? Natuurlijk maken niet alle moslims of mannen uit andere culturen zich daar schuldig aan, maar het gebeurt wel vaak. Te vaak om het als een incident af te doen.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 23:29:

[...]

Als ik me bedenk wie het bezigen, dan vind ik gutmensch een eretitel. Ik zou in ieder geval niet willen ruilen met de overkant.Ik wil verdikkeme helemaal geen overkant.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven