Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
Wat denk je zelf?
Ja hoor, racisme is hier zeker nog aanwezig hoor! Denk maar aan die irritante zwarte Piet discussie.
"Ooit over gepraat moet worden?..."

Ben eigenlijk inmiddels wel uitgepraat erover.
Je hebt onder een steen geleefd tijden de Zwarte Pieten discussie en de vluchtelingenhaat?

Er wordt zoveel over gepraat dat ik er moe van ben.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik vind dat er vreselijk veel over gepraat wordt en dat vooral de grootste schreeuwlelijks aan bod komen. Die hele grote middengroep die er wel wat van vind maar in alles voors en tegens ziet, die een beetje twijfelachtig in iedere discussie zit, die alles omkleed met mitsen, maren en tenzijs, die hoor je niet. Jammer.
Het is een drama! Ik merk het pas sinds ik een donkere vriend heb hoe ontzettend veel racisme er is. Overal gewoon. Of mensen die verwonderd zijn dat wij een relatie hebben. We zijn allemaal hetzelfde, namelijk mensen! Maar goed, de media zijn degene die het creëren!! Lekker mensen in hokjes stoppen zodat mensen zichzelf daar wel of niet in herkennen en zo krijg je de strijd aan de gang.
wie krijgt de Zwarte Piet ( kaartspel) dit keer toe geworpen?
quote:ana_isabel schreef op 23 oktober 2015 @ 18:37:

"Ooit over gepraat moet worden?..."

Ben eigenlijk inmiddels wel uitgepraat erover.

Ik ook wel een beetje.

Ene kant:

Het woord allochtoon is een typisch Nederlands woord, wordt zelfs gebruikt voor derde generatie! Wanneer houdt dat eens op.

Andere kant:

Ik heb zelf echt nergens last van, alleen profijt. Heb zelfs een foto op mijn cv om mijn kleur onder de aandacht te brengen. Gezien mijn opleiding etc echt een pre.

Ik ben al wat ouder en heb als kind ook alleen naar positieve ervaringen gehad. Mensen waren erg nieuwsgierig en leken op wat meer 'exotisch' te hopen dan ik kon bieden.

De pieten discussie heeft me wel de ogen geopend over hoe diep verstopt het racisme bij sommigen zit. Men ging helemaal los en ben ook aardig wat fb kennissen kwijt.

Ik vind wel de manier waarop het in sommige kringen bijna normaal is om over moslims te praten heel naar en eng. Zo negatief en vol minachting en walging. Lijkt me moeilijk om mee om te gaan en ik ga ook altijd in discussie.
quote:cookiedevil schreef op 23 oktober 2015 @ 18:44:

Het is een drama! Ik merk het pas sinds ik een donkere vriend heb hoe ontzettend veel racisme er is. Overal gewoon. Of mensen die verwonderd zijn dat wij een relatie hebben. We zijn allemaal hetzelfde, namelijk mensen! Maar goed, de media zijn degene die het creëren!! Lekker mensen in hokjes stoppen zodat mensen zichzelf daar wel of niet in herkennen en zo krijg je de strijd aan de gang.

We zijn allemaal mensen ja. Maar we zijn niet allemaal hetzelfde. Culturen enzo.

Ik zou niet gauw iets beginnen met iemand uit een andere cultuur.

Ben ik nu rascistisch?
quote:vruchtgebruik schreef op 23 oktober 2015 @ 18:48:

[...]

Ik ook wel een beetje.

Ene kant:

Het woord allochtoon is een typisch Nederlands woord, wordt zelfs gebruikt voor derde generatie! Wanneer houdt dat eens op.

Andere kant:

Ik heb zelf echt nergens last van, alleen profijt. Heb zelfs een foto op mijn cv om mijn kleur onder de aandacht te brengen. Gezien mijn opleiding etc echt een pre.

Ik ben al wat ouder en heb als kind ook alleen naar positieve ervaringen gehad. Mensen waren erg nieuwsgierig en leken op wat meer 'exotisch' te hopen dan ik kon bieden.

De pieten discussie heeft me wel de ogen geopend over hoe diep verstopt het racisme bij sommigen zit. Men ging helemaal los en ben ook aardig wat fb kennissen kwijt.

Ik vind wel de manier waarop het in sommige kringen bijna normaal is om over moslims te praten heel naar en eng. Zo negatief en vol minachting en walging. Lijkt me moeilijk om mee om te gaan en ik ga ook altijd in discussie.Ik ben het compleet met je eens. Ik ga alleen niet meer in discussie. Een goede discussie vereist hoor en wederhoor. Dat laatste is vaak ver te zoeken.
Goh, wat een origineel topic. Even kijken hoe het gaat lopen...
Soms is er geen sprake van racisme maar meent iemand wel gediscrimineerd te worden op basis van huidskleur.

Dochter werkt in horeca en vroeg tegen sluitingstijd aan twee kinderen of die haar wilden helpen met het opruimen van het speelhuisje. Kinderen krijgen dan wat lekkers. Donkere moeder was boos dat hier twee blanke kinderen voor werden gevraagd, zij voelde zich gediscrimineerd. Dochter had gewoon twee kinderen gevraagd die al klaar waren met eten, de donkere kinderen hadden nog volle borden. Paar weken later, zelfde vrouw, vroeg mijn dochter juist die donkere kinderen of ze wilden helpen. Was die vrouw boos, dat het altijd de zwartjes zijn die moeten helpen!

Zulke dingen zie ik zó vaak!
Ik vind het nogal meevallen. Ik vraag ook aan mijn vriendinnen, van wie de meeste met roots in een ander land, of ze zich weleens gediscrimineerd voelen maar zij zeggen allemaal dat ze er niets van merken. Ik kan me wel enigszins indenken dat mensen in achterstandswijken niet allemaal blij zijn als ze nog de enige Nederlanders zijn in de straat waar ze tientallen jaren geleden werden geboren, het is niet leuk als je je buren niet kunt verstaan.
verba volant, scripta manent.
quote:SpringDing schreef op 23 oktober 2015 @ 18:50:

[...]

We zijn allemaal mensen ja. Maar we zijn niet allemaal hetzelfde. Culturen enzo.

Ik zou niet gauw iets beginnen met iemand uit een andere cultuur.

Ben ik nu rascistisch?

Nee dat ben je dan niet. Dat is jouw eigen keuze natuurlijk. Je zou wel rascistisch overkomen als je zou zeggen dat je vind dat ieder bij z'n eigen ras moet blijven bijvoorbeeld.

Cultuur is iets wat je meekrijgt. En cultuur behoort tot een land. En dat ben ik het wel met vele eens dat dat zo moet blijven.

Ik zou ook nooit uit Nederland vertrekken omdat ik gehecht ben aan mijn eigen cultuur.
Er is overal racisme, maar vaak is het ook zeiken om het zeiken.
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:cookiedevil schreef op 23 oktober 2015 @ 18:44:

Het is een drama! Ik merk het pas sinds ik een donkere vriend heb hoe ontzettend veel racisme er is. Overal gewoon. Of mensen die verwonderd zijn dat wij een relatie hebben. We zijn allemaal hetzelfde, namelijk mensen! Maar goed, de media zijn degene die het creëren!! Lekker mensen in hokjes stoppen zodat mensen zichzelf daar wel of niet in herkennen en zo krijg je de strijd aan de gang.Hoe uit het zich dan? Ik ben oprecht benieuwd.
quote:bungaa schreef op 23 oktober 2015 @ 19:06:

[...]

Hoe uit het zich dan? Ik ben oprecht benieuwd.Zou ik ook wel willen weten idd.
Silence is golden. Duct tape is silver.
soms vraag ik me af welke reacties effectief uit racistische overwegingen gemaakt worden en welke uit onhandigheid. Ook worden opmerkingen of daden in mijn ogen soms onterecht als racisme aangehaald.

Onderzoeken naar racisme gaan bijna altijd over racisme van blanken naar gekleurde mensen toe. Toch gebeurd het volgens mij in twee richtingen evenveel. om een voor eeld te geven:

Wanneer een blank persoon een gekleurd persoon een job/huis weigert, is hij een racist. Wanneer een gekleurd persoon uit geloofsovertuiging een jong westers meisje uitscheld omwille van haar kort rokje, is het cultuur... Dat verschil vind ik soms erg moeilijk te begrijpen.

In mijn ogen zijn mensen allemaal mensen en wanneer ik iemand iets weiger, doe ik dit omwille van een gegronde reden en niet omdat iemand wit, geel, zwart of pimpelpaars is. Toch zal ik door veel mensen als racist beschouwd worden wanneer ik iemand iets weiger die niet dezelfde huidskleur/geloofsovertuiging heeft als ik en dat vind ik jammer...

Soms ben ik gewoon bang om om te gaan met mensen uit een andere cultuur, puur uit angst om als racist bekeken te worden terwijl ik van mezelf heel eerlijk kan zeggen dat ik dit niet ben. Sterker nog, ik ben bijna bang om deze reactie te posten omwille van de reactie die ik nu zou kunnen krijgen.
discriminatie werkt van beide kanten uit hoor.

wat ik hier in sommige postjes lees, slaat kant noch wal.

mijn nicht heeft twee kinderen bij een donkere man. Je had die familie van hem eens moeten horen toen hij vertelde dat hij een blank meisje zwanger had gemaakt en dat ze gingen samen wonen. Ze vinden dat mijn nicht zich moet aanpassen aan hen. Mijn nicht vindt dat zij gewoon lekker moeten integreren. Lijnrecht tegenover elkaar dus.

Blanke mensen worden ook gediscrimineerd dus. Zelfs van overheidswege. Een collega van me, blank en man, werd afgewezen voor een functie omdat bij gelijke geschiktheid enz, een kleurling de voorkeur had.

De kleurling kreeg de baan en bleek uiteindelijk helemaal niet functioneren. Heeft niets met zijn kleurtje te maken maar met het feit dat men zo geil was op het idee dat ze een kleurling erbij mochten halen en dus lekker policor konden zijn, dat ze niet ECHT keken naar zijn kwaliteiten. De man bleek dus gewoon niet geschikt te zijn. En mijn collega uiteindelijk wel.

Ieder geval staat op zich en ik denk niet dat je zomaar hele bevolkingsgroepen over een kam kunt scheren. Ik ken ook verhalen van gekleurde mensen die toevallig wel heel erg geschikt zijn voor hun functie, de beste man op de functie dus, maar toch te horen krijgen dat ze die functie hebben vanwege hun kleurtje. net zo goed kwalijk.

Wat mij vreselijk ergert als het over discriminatie, racisme en dergelijke gaat, is dat er dan automatisch wordt gekeken naar de blanke man of vrouw. en dat moet gewoon afgelopen zijn.

mijn gekleurde buurman (ik denk Hindu) heeft overigens een bloedhekel aan moslims. Hoor je ook niemand over verder, nu ik er zo over nadenk.
quote:bungaa schreef op 23 oktober 2015 @ 19:06:

[...]

Hoe uit het zich dan? Ik ben oprecht benieuwd.

Waar we steeds mee te maken krijgen is dat als wij samen winkelen we achtervolgd worden door beveiliging. Mensen die mij kennen en vervolgens mijn vriend en die dan zeggen, joh dat had ik nooit verwacht dat jij iets met een donkere jongen zou hebben. Ik reageer daar altijd op, van oh? Had ik moeten zeggen dat hij donker was? Wat is er nu opeens anders dan? In het begin kon in daar niet mee omgaan nu steeds beter. En dit gebeurd best vaak. En dan ook nog al die mensen die het hebben over kut buitenlanders enz. Als ze mijn vriend kennen dan wordt er standaard gezegd; maar jij niet hoor. Vriend heeft een keer met eigen naam en een Hollandse naam gesolliciteerd. Precies dezelfde cv en adres enz ook gewoon hetzelfde en bij eigen naam een afwijzing en de Hollandse een uitnodiging. Hij is met beide cv's naar het gesprek gegaan, die mensen stonden met hun mond vol tanden. Geweldig. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Edit; en opmerkingen komen van beide kanten trouwens. Veel donkere mensen vinden het ook een schande dat mijn vriend met een blanke is.
quote:ana_isabel schreef op 23 oktober 2015 @ 18:52:

[...]

Ik ben het compleet met je eens. Ik ga alleen niet meer in discussie. Een goede discussie vereist hoor en wederhoor. Dat laatste is vaak ver te zoeken.Ook eens met jou en vruchtgebruik.
quote:tien_voor_tien schreef op 23 oktober 2015 @ 19:10:

Soms ben ik gewoon bang om om te gaan met mensen uit een andere cultuur, puur uit angst om als racist bekeken te worden terwijl ik van mezelf heel eerlijk kan zeggen dat ik dit niet ben. Sterker nog, ik ben bijna bang om deze reactie te posten omwille van de reactie die ik nu zou kunnen krijgen.Ik vind het in ieder geval een hele goeie reactie. En nooit bang zijn om iets te posten wat jouw mening is. Dat recht heb je.
quote:cookiedevil schreef op 23 oktober 2015 @ 19:13:

[...]

Waar we steeds mee te maken krijgen is dat als wij samen winkelen we achtervolgd worden door beveiliging. Mensen die mij kennen en vervolgens mijn vriend en die dan zeggen, joh dat had ik nooit verwacht dat jij iets met een donkere jongen zou hebben. Ik reageer daar altijd op, van oh? Had ik moeten zeggen dat hij donker was? Wat is er nu opeens anders dan? In het begin kon in daar niet mee omgaan nu steeds beter. En dit gebeurd best vaak. En dan ook nog al die mensen die het hebben over kut buitenlanders enz. Als ze mijn vriend kennen dan wordt er standaard gezegd; maar jij niet hoor. Vriend heeft een keer met eigen naam en een Hollandse naam gesolliciteerd. Precies dezelfde cv en adres enz ook gewoon hetzelfde en bij eigen naam een afwijzing en de Hollandse een uitnodiging. Hij is met beide cv's naar het gesprek gegaan, die mensen stonden met hun mond vol tanden. Geweldig. En zo kan ik nog wel even doorgaan.Schandalig zeg! En hij is zeker niet aangenomen . En waar het idee vandaan komt dat Nedelanders heeeeeel tolerant zijn is mij een raadsel.
Ik ben Nederlands en heel tolerant Dadelduifje. tolerantie is mij in ieder geval met de paplepel ingegoten. En jij?

Waar haal jij dat vooroordeel vandaan?

En de intolerantie om een hele bevolkingsgroep over 1 kam te scheren? Hoe kom je daaraan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven