Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
Ja maar u bent een apart geval hoor Cateautje. grapjeuuhhhhhh
No Mercy
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 20:33:

[...]

Nee. Woon eigenlijk in een luxe wijk. Maar ben door mijn activiteiten wel betrokken bij achterstandswijken, en met name bij de problemen die daarin ontstaan zijn en nog ontstaan.

In de straat achter mij woont een Turks echtpaar, woont hier al 40 jaar. Ze hebben een restaurant, spreken vlekkeloos Nederlands, de vrouw loopt er beter gekleed bij dan menig Nederlandse vrouw. In eigen kring houden ze wel bepaalde Turkse tradities in ere, en daar is ook niks mis mee. Maar ze draaien volop mee in de Nederlandse samenleving en ik weet zeker, als jij haar tegen zou komen, zou je niet op het eerste gezicht zeggen dat zij Turks is. Kijk, voor dat soort mensen heb ik respect, die hebben er werk van gemaakt. Die hebben begrepen dat integreren iets is dat je zélf moet doen.Ik denk dat je het tussenstapje mist dan. Tussen achterstandswijken en luxe wijken bestaat nog een hele wereld waar mensen van allerlei afkomst prettig en tevreden door elkaar wonen
Als je naar een ander land gaat, om welke reden dan ook, is het vooral in je eigen belang en zeer zeker in het belang van je eventuele kinderen om zo snel mogelijk de taal te leren en je aan te passen aan wat in dat land gebruikelijk is. Ik kom niet meer terug op de spruitjes en de erwtensoep, het lijkt me duidelijk dat op culinair gebied smaken nogal verschillen.
verba volant, scripta manent.
quote:meivogel schreef op 23 oktober 2015 @ 20:31:

[...]

Sterker nog: toen werden mensen niet aangemoedigd om de taal te leren omdat men dat niet nodig vond, en kregen kinderen lessen "eigen taal en cultuur" op school.Volkomen bezopen dat beleid toentertijd. We weten nu waar het toe geleid heeft om nieuwkomers in alle opzichten te pamperen. Dat is echt voor helemaal niemand goed geweest.
quote:MarianneDavids schreef op 23 oktober 2015 @ 20:39:

Als je naar een ander land gaat, om welke reden dan ook, is het vooral in je eigen belang en zeer zeker in het belang van je eventuele kinderen om zo snel mogelijk de taal te leren en je aan te passen aan wat in dat land gebruikelijk is. Ik kom niet meer terug op de spruitjes en de erwtensoep, het lijkt me duidelijk dat op culinair gebied smaken nogal verschillen.

Misschien kan jij of Pejeka dan een topic openen over integratie. Dit topic gaat over discriminatie.

Of wil je misschien een excuus hebben waarom discriminatie in sommige gevallen geoorloofd is?
quote:madras schreef op 23 oktober 2015 @ 20:37:

Ja maar u bent een apart geval hoor Cateautje. grapjeuuhhhhhh Ik wenste dat ik er na veertig jaar gedoe ook nog om kon lachen.
quote:meivogel schreef op 23 oktober 2015 @ 20:38:

[...]

Ik denk dat je het tussenstapje mist dan. Tussen achterstandswijken en luxe wijken bestaat nog een hele wereld waar mensen van allerlei afkomst prettig en tevreden door elkaar wonen

Ik denk dat jij het punt mist. Het feit dat die Turkse mensen in de straat achter mij volkomen meedraaien, is te danken aan hun eigen inzet. Omdat ze hiér iets van hun leven wilden maken en daar zelf ook in wilden investeren en er moeite voor wilden doen.

En natuurlijk kan je prettig wonen naast vriendelijke mensen die zich verder helemaal afsluiten van de Nederlandse samenleving. Maar de vraag is: wie is daarbij gebaat, bij het feit dat die vriendelijke mensen zich helemaal afsluiten van de Nederlandse samenleving, geen enkele moeite doen zélf te integreren en eigenlijk op een eilandje wonen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:dadelduifje schreef op 23 oktober 2015 @ 20:41:

[...]

Misschien kan jij of Pejeka dan een topic openen over integratie. Dit topic gaat over discriminatie.

Of wil je misschien een excuus hebben waarom discriminatie in sommige gevallen geoorloofd is?Integratie en mogelijke discriminatie hangen nauw samen, denk ik.
Problemen in achterstandswijken hebben vaak een sociaal-economische achtergrond. Allochtonen en autochtonen die opwaarts mobiel zijn, vertonen absoluut ander gedrag. De achterstandsbuurten hier in de regio zijn, zoals genoegzaam bekend, hartstikke wit, maar kennen veel problemen die zwarte achterstandswijken ook kennen. Armoede, verslaving, mishandeling, kinderen die tot laat buiten zijn, onverzorgde huizen en tuinen, rommel op straat, autowrakken op blokjes, lawaai. En het is een beetje ene kip-ei-verhaal waar nu de oorzaak ligt. Ik heb ergens nog de hoop dat er binnen de allochtone gemeenschap nog wel ruimte tot verbetering bestaat, omdat die minder lang hier zijn, maar ik ben wat pessimistischer over de achterstandswijkers hier. Het klinkt altijd wel fout als ik er over praat, maar het is wel mijn familie die daar op een bankstel in de voortuin Schultenbräu zit te drinken.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 20:42:

[...]

Ik denk dat jij het punt mist. Het feit dat die Turkse mensen in de straat achter mij volkomen meedraaien, is te danken aan hun eigen inzet. Omdat ze hiér iets van hun leven wilden maken en daar zelf ook in wilden investeren en er moeite voor wilden doen.

En natuurlijk kan je prettig wonen naast vriendelijke mensen die zich verder helemaal afsluiten van de Nederlandse samenleving. Maar de vraag is: wie is daarbij gebaat, bij het feit dat die vriendelijke mensen zich helemaal afsluiten van de Nederlandse samenleving, geen enkele moeite doen zélf te integreren en eigenlijk op een eilandje wonen?Je trekt een geheel verkeerde conclusie: de mensen naast wie ik prettig woon zijn volledig geïntegreerd en draaien 100% mee in de maatschappij. Waar heb ik geschreven dat dat niet zo is? Het is je bevooroordeeldheid van waaruit je die conclusie trekt. Dat zou je te denken moeten geven.
quote:barbaracartland schreef op 23 oktober 2015 @ 20:44:

Problemen in achterstandswijken hebben vaak een sociaal-economische achtergrond. Allochtonen en autochtonen die opwaarts mobiel zijn, vertonen absoluut ander gedrag. De achterstandsbuurten hier in de regio zijn, zoals genoegzaam bekend, hartstikke wit, maar kennen veel problemen die zwarte achterstandswijken ook kennen. Armoede, verslaving, mishandeling, kinderen die tot laat buiten zijn, onverzorgde huizen en tuinen, rommel op straat, autowrakken op blokjes, lawaai. En het is een beetje ene kip-ei-verhaal waar nu de oorzaak ligt. Ik heb ergens nog de hoop dat er binnen de allochtone gemeenschap nog wel ruimte tot verbetering bestaat, omdat die minder lang hier zijn, maar ik ben wat pessimistischer over de achterstandswijkers hier. Het klinkt altijd wel fout als ik er over praat, maar het is wel mijn familie die daar op een bankstel in de voortuin Schultenbräu zit te drinken.Dan komt er wel weer een nieuwe groep mensen die in achterstandswijken leeft. Dat is altijd al zo geweest. In het verleden werden al heropvoedingskampen voor "asocialen" opgericht, ver voordat ook maar één allochtoon voet op Nederlandse bodem had gezet.
Als ik hier naar een winkel met abaya's ga, zie ik ook gewoon lappen stof en gewaden hoor. Een abaya in XXXL heeft meer stof dan een koepeltent.
quote:barbaracartland schreef op 23 oktober 2015 @ 20:44:

Problemen in achterstandswijken hebben vaak een sociaal-economische achtergrond. Allochtonen en autochtonen die opwaarts mobiel zijn, vertonen absoluut ander gedrag. De achterstandsbuurten hier in de regio zijn, zoals genoegzaam bekend, hartstikke wit, maar kennen veel problemen die zwarte achterstandswijken ook kennen. Armoede, verslaving, mishandeling, kinderen die tot laat buiten zijn, onverzorgde huizen en tuinen, rommel op straat, autowrakken op blokjes, lawaai. En het is een beetje ene kip-ei-verhaal waar nu de oorzaak ligt. Ik heb ergens nog de hoop dat er binnen de allochtone gemeenschap nog wel ruimte tot verbetering bestaat, omdat die minder lang hier zijn, maar ik ben wat pessimistischer over de achterstandswijkers hier. Het klinkt altijd wel fout als ik er over praat, maar het is wel mijn familie die daar op een bankstel in de voortuin Schultenbräu zit te drinken.

Op zich met je eens.

Maar wat me bij veel mensen van buitenlandse herkomst zo verontrust, is de zichtbare desinteresse in de Nederlandse samenleving, de wil zich daarin een plaats te verwerven en zelf mee te willen draaien.

Ik heb ook in het buitenland gewoond, en moest me daar ook "bewijzen", ofwel, interesse tonen in de mensen en samenleving om me heen. Als ik daar op mijn flatje had blijven zitten met de schotel steevast gericht op RTL4, had ik daar ook altijd een buitenstaander gebleven.

Je moet het zelf doen.
Ik ben 1x beticht van racisme. Ik plukte 2 marokkaanse jochies uit de zaal van een jaar of 11. Film was voor 16 jaar en ouder. Kwam er een wildvreemde oudere man achteraan die zei dat ik racist was. Ehm nee ze zijn gewoon te jong en we riskeren een enorme geldboete. ( werkte in de bios destijds als student) Die man bleef maar doorgaan : racisme, je hebt ze alleen uit de zaal geplukt omdat blabla..

Klant of niet, ben echt uit mn stekker gegaan. Kom nou toch zeg. Ik zie alleen mensen, en heb vrienden uit alle windstreken, van alle religies, sexuele orientaties en kleurtjes. Rot toch op.

Hij heeft echter wel zijn excuses gemaakt. Zo kan het ook.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 20:53:

[...]

Op zich met je eens.

Maar wat me bij veel mensen van buitenlandse herkomst zo verontrust, is de zichtbare desinteresse in de Nederlandse samenleving, de wil zich daarin een plaats te verwerven en zelf mee te willen draaien.

Ik heb ook in het buitenland gewoond, en moest me daar ook "bewijzen", ofwel, interesse tonen in de mensen en samenleving om me heen. Als ik daar op mijn flatje had blijven zitten met de schotel steevast gericht op RTL4, had ik daar ook altijd een buitenstaander gebleven.

Je moet het zelf doen.Denk jij dat mensen die hun hele leven in de bijstand zitten en geen enkele moeite doen om daaruit te komen, wel meedraaien in de maatschappij? Ja, je kunt ze verstaan, dat dan weer wel. Als je in dezelfde streek woont tenminste.
Het is me wel weer duidelijk.

Goedenavond.
quote:meivogel schreef op 23 oktober 2015 @ 20:58:

[...]

Denk jij dat mensen die hun hele leven in de bijstand zitten en geen enkele moeite doen om daaruit te komen, wel meedraaien in de maatschappij? Ja, je kunt ze verstaan, dat dan weer wel. Als je in dezelfde streek woont tenminste.Niet iedereen die thuis zit heeft een bijstandsuitkering, er zijn ook andere uitkeringen zoals WAO, Wajong en weet ik veel, zelf nooit mee te maken gehad gelukkig maar ik ken er wel een paar en die zitten echt niet voor de lol thuis.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 20:53:

[...]

Op zich met je eens.

Je moet het zelf doen.

Vergelijk jouw opleidingsniveau eens met de desinteressemensen die je noemt. Vergelijk jullie baan, jullie perspectieven, het doel waarmee je in het buitenland was. Ik denk dat daar al een deel van het antwoord zit. Mijn tokkiefamilie is ook niet geïnteresseerd in de samenleving, maar wel in glitterplaatjes op facebook, ruziemaken met de buurvrouw die gisteren nog hun allerbeste vriendin was en frituren.

Ik vind dat het voor iedereen belangrijk is mee te doen. Maar ik denk wel dat het voor sommige groepen in de samenleving moeilijker is mee te doen dan voor ons.
quote:MarianneDavids schreef op 23 oktober 2015 @ 21:01:

[...]

Niet iedereen die thuis zit heeft een bijstandsuitkering, er zijn ook andere uitkeringen zoals WAO, Wajong en weet ik veel, zelf nooit mee te maken gehad gelukkig maar ik ken er wel een paar en die zitten echt niet voor de lol thuis.

De mensen die jij noemt bedoel ik dus niet, en ook niet mensen die geen werk kunnen vinden maar dolgraag willen. Ik bedoel de mensen die sinds jaar en dag in de bijstand zitten. Die kunnen daar hun redenen voor hebben, ik heb daar geen oordeel over, net zo min als ik een oordeel heb over mensen in achterstandswijken die niet integreren. Het lijkt me rot voor allemaal; gewoon meedraaien in de maatschappij is altijd fijner.

Ik zit trouwens zelf ook thuis, en niet voor mijn lol.
quote:meivogel schreef op 23 oktober 2015 @ 21:07:

[...]

De mensen die jij noemt bedoel ik dus niet, en ook niet mensen die geen werk kunnen vinden maar dolgraag willen. Ik bedoel de mensen die sinds jaar en dag in de bijstand zitten. Die kunnen daar hun redenen voor hebben, ik heb daar geen oordeel over, net zo min als ik een oordeel heb over mensen in achterstandswijken die niet integreren. Het lijkt me rot voor allemaal; gewoon meedraaien in de maatschappij is altijd fijner.

Ik zit trouwens zelf ook thuis, en niet voor mijn lol.Hoe langer iemand in de bijstand zit, hoe moeilijker het is om eruit te komen. Het lijkt me ook dat je afstompt als je hele dagen thuis hangt. Wat dat betreft vind ik het beleid van de gemeente niet zo verkeerd maar dan moeten ze wel kijken wie ze aan het werk zetten met de dreiging van een strafkorting, niet meteen de mensen die zich suf solliciteren maar degenen van wie wordt vermoed dat ze de kantjes er vanaf lopen. Wat ze nu doen is belachelijk, dat onderwerp is al eerder ergens genoemd.
quote:Star schreef op 23 oktober 2015 @ 19:47:

[...]

Kijk eens hier op het forum en in de media, om maar even een voorbeeld te noemen.

Op facebook etc gebeurd idd ook heel wat.

Mijn kinderen zijn halfbloed en krijgen van twee kanten te maken met racisme. Vooral mijn ene zoon wordt soms aangesproken op een manier waar de honden geen brood van lusten omdat ie eruit ziet als een allochtoon. Schrikken ze zich dood als ik, Whitey McWhiterton, me voorstel als zijn moeder. Aan de andere kant is hij meerdere malen door allochtonen klem gezet toen ze erachter kwamen dat hij geen moslim was ondanks dat hij er zo uitziet.

Dus ja, er is sprake van racisme en daar hebben autochtonen geen monopolie op helaas.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 20:34:

Ik ben een mix en word hoofdzakelijk gediscrimineerd door Surinamers.

Hoe voelt dat?

Dat lijkt mij zo verwarrend
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 21:24:

[...]

Op facebook etc gebeurd idd ook heel wat.

[afbeelding]Fijn dat ik geen FB en Twitter account heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven