Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:zuipschuit schreef op 23 oktober 2015 @ 22:22:

Toen mijn kind net geboren was en ik voor de eerste keer met haar naar het consultatie bureau ging, begon de mevrouw die ging meten en wegen echt overdreven hard, goed articulerend tegen mij praten, aan het einde van dr verhaal vroeg ze me nog: Begrijpt U mij??

Groot was haar verbazing toen ik in onvervalst Brabants dialect antwoordde dat ik het begreep en dat ze niet zo hard hoefde te praten omdat ik immers naast haar stond en haar op normale toon ook wel zou horen.

Toen voelde ik me echt even heel zwart en buitenlands.Ja, tegen mij is in het verleden weleens gebroken Nederlands gesproken omdat de beste blanke man dacht dat ik dat beter zou verstaan.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 22:30:

[...]

Je kent het dus wel. Waarom trek je dan de discriminatiekaart? Ik discrimineer hen niet, zij discrimineren mij.Je noemt alle surinamers racisten. Sorry maar dat is belachelijk.
quote:GateKeeper schreef op 23 oktober 2015 @ 22:31:

[...]

Och dat hebben man en ik op het politiebureau gehad. "Spreekt hij Nederlands" (over man, terwijl politieman mij aankeek), man (=Turks) met plat Rotterdams accent "ik ben hier geboren en getogen". Politieman kleurde een beetje rood.Maar de andere kant van het verhaal is misschien, dat die vraag niet uit het niks kwam, en dat die politieman al vele malen had meegemaakt dat die Turkse mensen géén Nederlands spraken. Nog geen reden om dan aan te nemen dat jouw man dat ook niet kan, maar hoe veel Turkse of Marokkaanse mensen die "hier geboren en getogen zijn" spreken nóg nauwelijks een woord Nederlands?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:vruchtgebruik schreef op 23 oktober 2015 @ 22:31:

[...]

Je noemt alle surinamers racisten. Sorry maar dat is belachelijk.Waar staat alle en waar discrimineer ik?
quote:vruchtgebruik schreef op 23 oktober 2015 @ 22:31:

[...]

Je noemt alle surinamers racisten. Sorry maar dat is belachelijk.Ja, maar dat mag Cateautje. Maar toen ik haar in het vorige topic vroeg wat ze zelf dan bereid was in te leveren vanwege de toestroom van mensen die ook een beroep op de middelen gaan doen, was ik fout, en stafje, en poef...
quote:zuipschuit schreef op 23 oktober 2015 @ 22:22:

Toen mijn kind net geboren was en ik voor de eerste keer met haar naar het consultatie bureau ging, begon de mevrouw die ging meten en wegen echt overdreven hard, goed articulerend tegen mij praten, aan het einde van dr verhaal vroeg ze me nog: Begrijpt U mij??

Groot was haar verbazing toen ik in onvervalst Brabants dialect antwoordde dat ik het begreep en dat ze niet zo hard hoefde te praten omdat ik immers naast haar stond en haar op normale toon ook wel zou horen.

Toen voelde ik me echt even heel zwart en buitenlands.

Een meneer uit de buurt die niet helemaal 100 is dacht punten bij me te scoren om me (waar mijn dreumes bij was),aan te spreken met "yo beaaaatch"...

Dat was dan wel weer grappig. En ongemakkelijk.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 22:33:

[...]

Maar de andere kant van het verhaal is misschien, dat die vraag niet uit het niks kwam, en dat die politieman al vele malen had meegemaakt dat die Turkse mensen géén Nederlands spraken. Nog geen reden om dan aan te nemen dat jouw man dat ook niet kan, maar hoe veel Turkse of Marokkaanse mensen die "hier geboren en getogen zijn" spreken nóg nauwelijks een woord Nederlands?Hier in mijn wijk spreken de meeste Turken en Marokkanen perfect Nederlands en meestal ook onder elkaar.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 22:35:

[...]

Ja, maar dat mag Cateautje. Maar toen ik haar in het vorige topic vroeg wat ze zelf dan bereid was in te leveren vanwege de toestroom van mensen die ook een beroep op de middelen gaan doen, was ik fout, en stafje, en poef...Je gaat er wel heel erg gemakkelijk vanuit dat ik degene ben geweest die jou gestaft heeft hoor. Zomaar, vanuit de losse pols.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 22:35:

[...]

Hier in mijn wijk spreken de meeste Turken en Marokkanen perfect Nederlands en meestal ook onder elkaar.Nou, vast wel. Ik kom regelmatig bij een supermarkt hier in een wijk waar veel allochtonen wonen, en merk dat zelfs jonge vrouwen hun kinderen nog in het Berbers of Turks toespreken, onderling de eigen taal spreken, enz. Het aantal allochtonen dat onderling Nederlands spreekt, is op drie vingers te tellen.

[...]

Ja, maar dat mag Cateautje. Maar toen ik haar in het vorige topic vroeg wat ze zelf dan bereid was in te leveren vanwege de toestroom van mensen die ook een beroep op de middelen gaan doen, was ik fout, en stafje, en poef...Het ergste daarvan vind ik dat je er maar over door blijft gaan en echt niet snapt waarom dat een ronduit smerige opmerking is.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 22:33:

[...]

Maar de andere kant van het verhaal is misschien, dat die vraag niet uit het niks kwam, en dat die politieman al vele malen had meegemaakt dat die Turkse mensen géén Nederlands spraken. Nog geen reden om dan aan te nemen dat jouw man dat ook niet kan, maar hoe veel Turkse of Marokkaanse mensen die "hier geboren en getogen zijn" spreken nóg nauwelijks een woord Nederlands?Ik weet het, schoonmoeder is 39 jaar hier en spreekt zeer slecht Nederlands. Belachelijk gewoon.

[...]

Ja, maar dat mag Cateautje. Maar toen ik haar in het vorige topic vroeg wat ze zelf dan bereid was in te leveren vanwege de toestroom van mensen die ook een beroep op de middelen gaan doen, was ik fout, en stafje, en poef...Staffen daarvoor is misschien wel wat overdreven, maar het is wel een hele stomme vraag. Wat moet je daar nu op antwoorden? Mijn auto? 100 euro in de maand? en wat heb je aan zo'n antwoord. En allemaal offtopic natuurlijk hier.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 22:37:

[...]

Je gaat er wel heel erg gemakkelijk vanuit dat ik degene ben geweest die jou gestaft heeft hoor. Zomaar, vanuit de losse pols.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-10-2015 00:29
Reden: Stemmingmakerij, onjuiste info verwijderd
% gewijzigd
Mijn school is best gekleurd, vergeleken met andere scholen hier in de regio. Soms laat ik weleens een foto zien van ons gezin (aanschouwelijk onderwijs, want dan staan we bij een of andere relevante landmark) en dan zijn ze altijd blij verrast: "Is uw man ook allochtoon?" dat geeft me wel streetcred, zeg maar. Ik zeg er dan maar niet bij dat ze al weer best lang in Nederland wonen en dat het niet zo exotisch is als ze denken.

Toch: ik heb een donkerder en een lichter kind (precies als het ouderpaar). En het donkere kind is beeldschoon, met schitterende donkere ogen. Maar in Duitsland praten mensen altijd lovend over mijn even zo beeldschone lichte kind, met haar mooie grote blauwe ogen. En dat voelt toch altijd wat bijzonder.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 22:38:

[...]

Tja... als je zelf aankondigt dat je staft, is het niet moeilijk raden, of wel? En als ik dan een mailtje krijg van de beheerders dat het van jou afkwam, al helemaal niet.Van liegen word je haar paars.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 22:38:

[...]

Tja... als je zelf aankondigt dat je staft, is het niet moeilijk raden, of wel? En als ik dan een mailtje krijg van de beheerders dat het van jou afkwam, al helemaal niet.Zo, doen de moderators dat? Dat zou ik heel kwalijk vinden.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 22:39:

[...]

Van liegen word je haar paars.Is het al schat, en helemaal van nature. Mijn nicht is Madame Mikmak.
quote:barbaracartland schreef op 23 oktober 2015 @ 22:41:

[...]

Zo, doen de moderators dat? Dat zou ik heel kwalijk vinden.Ik kan er niks anders van maken.
quote:barbaracartland schreef op 23 oktober 2015 @ 22:41:

[...]

Zo, doen de moderators dat? Dat zou ik heel kwalijk vinden.een aperte leugen.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 22:35:

[...]

Hier in mijn wijk spreken de meeste Turken en Marokkanen perfect Nederlands en meestal ook onder elkaar.Nou hier bij mij in de wijk niet hoor,zo zie je maar hoe verschillend het kan zijn.
Rascisten zijn overal, elke bevolkingsgroep doet er aan mee. Ik ook. Ook al ben ik zelf een buitenlander.
quote:GateKeeper schreef op 23 oktober 2015 @ 22:38:

[...]

Ik weet het, schoonmoeder is 39 jaar hier en spreekt zeer slecht Nederlands. Belachelijk gewoon.

De schoonmaakster op mijn werk is Turks. Ze spreekt niet zo goed Nederlands. Dat maakt me verder weinig uit, maar ik was toch wel wat verbaasd toen ik hoorde dat ze al 30 jaar in Nederland woont.

Ik vind trouwens dat Maxima op sommige momenten ook niet al te goed Nederlands spreekt. Ik hoor weleens dat het een moeilijke taal is, maar is het echt zo lastig?
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 22:42:

[...]

een aperte leugen.Ik wil je de mailtjes die ik kreeg, met alle liefde doorsturen.
Ik heb het gelijk even aan de mods gevraagd.
quote:zuipschuit schreef op 23 oktober 2015 @ 22:43:

Rascisten zijn overal, elke bevolkingsgroep doet er aan mee. Ik ook. Ook al ben ik zelf een buitenlander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven