huurprijs zelfde wonig
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:06
Wij wonen sinds 3 jaar in een sociale huurwoning. We hebben ieder jaar een huurverhoging gehad, maar niet op basis van ons inkomen. Gewoon de jaarlijkse verhoging.
Nu staat er een woning te huur in de krant aan de overkant van de straat. Exact dezelfde woning, ook met evengrote tuin.
Deze word aangeboden voor 491 euro.
Wij betaalden 3 jaar geleden bij aanvang 496, nu inmiddels ongeveer 550 euro.
Ik vind het heel vreemd dat als ik -bij wijze van spreken- de huur opzeg en hetzelfde huis terug huur, ik zoveel goedkoper uit ben.
Zal ik een huurverlaging kunnen aanvragen?
(Ik heb al gekeken bij de huurcommissie, maar zij kunnen alleen iets met de maximale huurprijs. Ze kunnen ingrijpen als ik meer betaal dan maximaal mag)
Nu staat er een woning te huur in de krant aan de overkant van de straat. Exact dezelfde woning, ook met evengrote tuin.
Deze word aangeboden voor 491 euro.
Wij betaalden 3 jaar geleden bij aanvang 496, nu inmiddels ongeveer 550 euro.
Ik vind het heel vreemd dat als ik -bij wijze van spreken- de huur opzeg en hetzelfde huis terug huur, ik zoveel goedkoper uit ben.
Zal ik een huurverlaging kunnen aanvragen?
(Ik heb al gekeken bij de huurcommissie, maar zij kunnen alleen iets met de maximale huurprijs. Ze kunnen ingrijpen als ik meer betaal dan maximaal mag)
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:10
Volgens mij heeft dat te maken met het aantal bewoners die er zijn geweest. De huur mag een keer per jaar verhoogd worden, maar ook wanneer iemand de woning verlaat. Dus misschien is jouw huis vaker van huurder gewisseld dan het huis aan de overkant.
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:12
quote:gismo72 schreef op 24 oktober 2015 @ 20:08:
Heeft met vraag en aanbod te maken. Gevalletje pech hebben.Dit. Bij mij in de straat zijn in een paar maanden tijd vier gelijke huurwoningen voor totaal verschillende huurprijzen verhuurd. De eerste voor 700, dan 650, 730 en 680. Als de verhuurder ze voor die prijzen verhuurd krijgt is er niemand die er wat aan kan doen.
Heeft met vraag en aanbod te maken. Gevalletje pech hebben.Dit. Bij mij in de straat zijn in een paar maanden tijd vier gelijke huurwoningen voor totaal verschillende huurprijzen verhuurd. De eerste voor 700, dan 650, 730 en 680. Als de verhuurder ze voor die prijzen verhuurd krijgt is er niemand die er wat aan kan doen.
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:20
De huurprijzen van sociale huurwoningen wordt door de corporatie bepaald met het op dat moment geldende huurprijsbeleid. Een huurprijsbeleid wordt gedeeltelijk bepaald door de regels die door de overheid en soms zelfs de EU zijn gesteld. Op dit moment verandert er veel in sociale woningmarkt (nieuwe woningwet, aangepaste woningwaarderingspunten en nieuwe voorwaarden aan het toewijzen van woningen). Dit zorgt bij veel corporaties tot een nieuw beleid met andere (lagere) huurprijzen bij nieuwe verhuringen.
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:20
Ik weet echt zeker dat het exact hetzelfde is. Het enige punt dat ik niet weet is de cv ketel. Ik weet alleen dat wij zeker geen nieuwe hebben. Een paar jaar geleden zijn de keukens en badkamers in alle woningen in deze straat vernieuwd. Dus die zijn allemaal even oud. Het enige wat kan verschillen is de kleurtjes van de kastjes/tegeltjes want die mochten de bewoners destijds kiezen.
verhuizen om dit verschil doen we niet. Dat brengt nog zoveel meer kosten met zich mee dat het zich niet de moeite loont.
verhuizen om dit verschil doen we niet. Dat brengt nog zoveel meer kosten met zich mee dat het zich niet de moeite loont.
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:23
We wonen niet "scheef"
Vriend heeft een laag inkomen en ik heb stufi en dat word niet als inkomen gezien. We krijgen ook huurtoeslag.
Dus in die zin weet ik ook niet in hoeverre ik er iets mee opschiet hoor.
Stel ze verlagen de huur met 50 euro, maar ik krijg dan ook 50 euro minder huurtoeslag... tja..
Maar ik vond het gewoon raar. Je ziet om je heen dat alles duurder word en dan staat deze woning er zo "goedkoop"
Vriend heeft een laag inkomen en ik heb stufi en dat word niet als inkomen gezien. We krijgen ook huurtoeslag.
Stel ze verlagen de huur met 50 euro, maar ik krijg dan ook 50 euro minder huurtoeslag... tja..
Maar ik vond het gewoon raar. Je ziet om je heen dat alles duurder word en dan staat deze woning er zo "goedkoop"
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:28
quote:sinaasappel85 schreef op 24 oktober 2015 @ 20:23:
We wonen niet "scheef"
Maar ik vond het gewoon raar. Je ziet om je heen dat alles duurder word en dan staat deze woning er zo "goedkoop"In jullie geval schiet je er nu weinig mee op inderdaad. Maar probeer het gewoon, misschien heb je er wat aan in de toekomst als je geen recht op huurtoeslag meer hebt als jij werkt.
We wonen niet "scheef"
Maar ik vond het gewoon raar. Je ziet om je heen dat alles duurder word en dan staat deze woning er zo "goedkoop"In jullie geval schiet je er nu weinig mee op inderdaad. Maar probeer het gewoon, misschien heb je er wat aan in de toekomst als je geen recht op huurtoeslag meer hebt als jij werkt.
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:32
Ik verwacht niet dat je corporatie zal verlagen. Jij betaalt de huur van de op dat moment geldende huurbeleid en als je niet meer betaalt dan je maximaal mag betalen voor je woning (kijk maar eens op www.huurcommissie.nl en zoek op maximaal redelijke huur). Als blijkt dat je te veel betaalt in verhouding met de punten van je woning, dan kun je wel huurverlaging aanvragen.
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:35
De sociale woningbouw heeft een bepaalde marge van de maximale huurprijs waar ze onder kunnen gaan zitten als er veel aanbod is. Het kan dus zijn dat je in een goede tijd 80% betaalt van wat ze mogen vragen, en op een ander moment 100%. Daarnaast gaat de huur ook omhoog bij een nieuwe bewoner. Volgens mij is het gewoon pech hebben in jouw geval, tenzij je wilt verhuizen. Zij hoeven jouw huur in elk geval niet te verlagen.
zaterdag 24 oktober 2015 om 20:51
Verschil zit hem in het aantal huurders dat er in is geweest. Per wissel mag de verhuurder de huurprijs met 100 euro verhogen. Verder hebben ze in zekere zin wel rekening gehouden met jullie inkomen, want anders had je veel meer verhoging gehad ieder jaar.
O, en 550 voor een rijtjeshuis met tuin? Wees daar heel erg zuinig op! Ter vergelijking: mijn vorige woning was hetzelfde (ook sociaal). 550. Voor een appartementje van 36m2. 1 slaapkamer. Geen bergruimte. Groot vochtprobleem. Zeer slechte wijk (als in: veel overlast, veel criminaliteit, regelmatig werden er ruiten ingegooid). Slechte voorzieningen in de flat. Onveilig. Mini-balkonnetjes. Keuken bestond uit een gootsteen en een stukje aanrecht.
Dus wees hier heel blij mee!
O, en 550 voor een rijtjeshuis met tuin? Wees daar heel erg zuinig op! Ter vergelijking: mijn vorige woning was hetzelfde (ook sociaal). 550. Voor een appartementje van 36m2. 1 slaapkamer. Geen bergruimte. Groot vochtprobleem. Zeer slechte wijk (als in: veel overlast, veel criminaliteit, regelmatig werden er ruiten ingegooid). Slechte voorzieningen in de flat. Onveilig. Mini-balkonnetjes. Keuken bestond uit een gootsteen en een stukje aanrecht.
Dus wees hier heel blij mee!
zaterdag 24 oktober 2015 om 21:20
quote:blueeyes*3 schreef op 24 oktober 2015 @ 20:51:
Verschil zit hem in het aantal huurders dat er in is geweest. Per wissel mag de verhuurder de huurprijs met 100 euro verhogen. Verder hebben ze in zekere zin wel rekening gehouden met jullie inkomen, want anders had je veel meer verhoging gehad ieder jaar.
Dit
Toen wij verhuisde moesten degene die na ons in de woning kwamen direct 50 euro meer per maand betalen dan wij moesten. Heel toevallig kwam mijn zus in de woning ernaast ongeveer 4 weken later, haar huur was lager dan onze huur was toen wij vertrokken. Exact dezelfde woning, slechts 4 weken verschil.
Dit
Toen wij verhuisde moesten degene die na ons in de woning kwamen direct 50 euro meer per maand betalen dan wij moesten. Heel toevallig kwam mijn zus in de woning ernaast ongeveer 4 weken later, haar huur was lager dan onze huur was toen wij vertrokken. Exact dezelfde woning, slechts 4 weken verschil.
zaterdag 24 oktober 2015 om 21:23
quote:blueeyes*3 schreef op 24 oktober 2015 @ 20:51:
Dus wees hier heel blij mee!Dat ligt maar net aan waar het ligt. In een Fries dorp is wellicht minder animo voor de woning dan in een stad als Utrecht.
Dus wees hier heel blij mee!Dat ligt maar net aan waar het ligt. In een Fries dorp is wellicht minder animo voor de woning dan in een stad als Utrecht.
zaterdag 24 oktober 2015 om 23:27
zondag 25 oktober 2015 om 07:28
Dat van die 100 euro klopt denk ik niet. Hiervoor heeft in dit huis een mevrouw gewoond. Ze woonde er 25 jaar en betaalde iets van 300 euro. Town wij erin kwamen is dit verhoogd naar 496. Dus dat is ook wel meer dan 100 euro.
Maargoed, we gaan gewoon een brief schrijven aan de woningstichting en dan wachten we het wel af. Niet geschoten is altijd mis.
Maargoed, we gaan gewoon een brief schrijven aan de woningstichting en dan wachten we het wel af. Niet geschoten is altijd mis.
zondag 25 oktober 2015 om 08:01
Vraag het eens na bij de woningbouw?
Toevallig vorige maand hetzelfde gehad, exact een zelfde woning, voor 100 euro minder huur in de maand. Ik heb toen gebeld om te vragen hoe dat kan (aangezien een paar weken daarvoor nog een zelfde woning voor een hogere huurprijs te huur stond), bleek dat het een fout was. En dat ze de huurprijs verkeerd hadden neergezet op de site. Dus misschien hebben ze hier ook een typefoutje gemaakt?
Toevallig vorige maand hetzelfde gehad, exact een zelfde woning, voor 100 euro minder huur in de maand. Ik heb toen gebeld om te vragen hoe dat kan (aangezien een paar weken daarvoor nog een zelfde woning voor een hogere huurprijs te huur stond), bleek dat het een fout was. En dat ze de huurprijs verkeerd hadden neergezet op de site. Dus misschien hebben ze hier ook een typefoutje gemaakt?