Geld & Recht alle pijlers

huurprijs zelfde wonig

24-10-2015 20:06 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen sinds 3 jaar in een sociale huurwoning. We hebben ieder jaar een huurverhoging gehad, maar niet op basis van ons inkomen. Gewoon de jaarlijkse verhoging.

Nu staat er een woning te huur in de krant aan de overkant van de straat. Exact dezelfde woning, ook met evengrote tuin.

Deze word aangeboden voor 491 euro.

Wij betaalden 3 jaar geleden bij aanvang 496, nu inmiddels ongeveer 550 euro.

Ik vind het heel vreemd dat als ik -bij wijze van spreken- de huur opzeg en hetzelfde huis terug huur, ik zoveel goedkoper uit ben.

Zal ik een huurverlaging kunnen aanvragen?

(Ik heb al gekeken bij de huurcommissie, maar zij kunnen alleen iets met de maximale huurprijs. Ze kunnen ingrijpen als ik meer betaal dan maximaal mag)
quote:Caribic_ schreef op 24 oktober 2015 @ 20:10:

Volgens mij heeft dat te maken met het aantal bewoners die er zijn geweest. De huur mag een keer per jaar verhoogd worden, maar ook wanneer iemand de woning verlaat. Dus misschien is jouw huis vaker van huurder gewisseld dan het huis aan de overkant.Dan kunnen ze de prijs nu gewoon omhoog gooien hoor.

Mijn huisbaas zit ook met smart te wachten tot ik wegga. Ik woon er ruim 30 jaar en betaal dus veel minder dan mijn buurvrouw. Op het moment dat ik de woning verlaat gaat de huur gewoon omhoog. De huurder die er zat (ook heel lang) toen ik er kwam wonen betaalde weer minder dan mij bv.
quote:Havermoutje schreef op 24 oktober 2015 @ 20:20:

De huurprijzen van sociale huurwoningen wordt door de corporatie bepaald met het op dat moment geldende huurprijsbeleid. Een huurprijsbeleid wordt gedeeltelijk bepaald door de regels die door de overheid en soms zelfs de EU zijn gesteld. Op dit moment verandert er veel in sociale woningmarkt (nieuwe woningwet, aangepaste woningwaarderingspunten en nieuwe voorwaarden aan het toewijzen van woningen). Dit zorgt bij veel corporaties tot een nieuw beleid met andere (lagere) huurprijzen bij nieuwe verhuringen.

Dit dus! Je maakt weinig kans op een huurverlaging. Als jouw woning opnieuw in de verhuur komt is de kans aannemelijk dat deze ook voor een lagere prijs verhuurd gaat worden dan dat jullie nu betalen. Vervelend voor jullie? Jazeker!

Je kan eventueel wel op de woning aan de overzijde reageren en misschien kom je daar wel voor in aanmerking.
Als een huurder zijn huis verlaat mag de verhuurder zelf bepalen wat de nieuwe huur wordt.De sociale woningbouw zal zich aan het puntensysteem houden.De particuliere verhuurder bepaalt het aan de vraag en die is momenteel erg hoog dus de huurprijzen stijgen ook flink.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven