Welke schaatsen?
zaterdag 24 oktober 2015 om 22:01
Als ik ga schaatsen huur ik meestal schaatsen op de ijsbaan. Dat is meestal niet zo'n succes omdat ze te groot of te klein zijn, of gewoon niet lekker zitten. Ik wil nu schaatslessen nemen en mijn eigen schaatsen kopen. Wat zou dan het beste type zijn? Wat vinden jullie fijne (betaalbare) schaatsen?
zaterdag 24 oktober 2015 om 22:29
zaterdag 24 oktober 2015 om 22:33
quote:jantientje1 schreef op 24 oktober 2015 @ 22:28:
14 november gaat Thialf weer open, dan ben ik weer van de partij.
De Uithof is gelukkig al een paar weken open
Vreselijk beroerd ijs nog, maar dat mag de pret niet drukken
Alleen stap ik op het ijs en denk ik na een half uur, niet vallen, niet vallen, niet vallen.....in 1 bocht, en dat is elk jaar een hele grote plas water
Ik schaats 2 a 3 keer in de week
14 november gaat Thialf weer open, dan ben ik weer van de partij.
De Uithof is gelukkig al een paar weken open
Vreselijk beroerd ijs nog, maar dat mag de pret niet drukken
Alleen stap ik op het ijs en denk ik na een half uur, niet vallen, niet vallen, niet vallen.....in 1 bocht, en dat is elk jaar een hele grote plas water
Ik schaats 2 a 3 keer in de week
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
zaterdag 24 oktober 2015 om 22:35
Gewoon lage noren, geen halfhoge schoen. Het is belangrijk dat je recht op je schaatsen leert staan en dat lukt het beste met lage noren. Kinderen beginnen bij de meeste verenigingen op easy gliders of houtjes, om de genoemde reden.
Edit: nou niet denken dat ik een schaatsexpert ben, ik praat nu voornamelijk vriend na ( zelf ben ik een beroerde schaatser, zelf na diverse cursussen).
Edit: nou niet denken dat ik een schaatsexpert ben, ik praat nu voornamelijk vriend na ( zelf ben ik een beroerde schaatser, zelf na diverse cursussen).
zaterdag 24 oktober 2015 om 23:07
zaterdag 24 oktober 2015 om 23:47
Google eens op 'langlaufschaatsen', het zijn lage noren, zitten als pantoffels! Je ziet ze steeds meer op de ijsbaan, zijn ook geschikt voor natuurijs omdat de voorkant langzaamaan rond loopt. De schoen zit op dezelfde manier aan het ijzer als een de schoen van een langlauflat en kan ook losgekoppeld worden.
Ik zou eens kijken of je die ergens kan huren!
Ik zou eens kijken of je die ergens kan huren!
zondag 25 oktober 2015 om 16:23
maandag 26 oktober 2015 om 20:07
We hebben vanmiddag gewinkeld en schaatsen gekocht. Dochter heeft Vikings met een semisoftboot (niet zo hoog), en ik wilde Vikings met gewone leren schoen maar die hadden ze niet in mijn maat. Nu Zandstra genomen, die zagen er nagenoeg hetzelfde uit. Lage noren met zwarte leren schoen (best stevig).
Goede keuze? We gaan ze deze week uitproberen, maar dan kunnen ze natuurlijk niet meer geruild
Goede keuze? We gaan ze deze week uitproberen, maar dan kunnen ze natuurlijk niet meer geruild
maandag 26 oktober 2015 om 20:21
quote:MinkeDeWit schreef op 26 oktober 2015 @ 20:19:
Oh gut, ik hoor nieuwe dingen. Moet je ze na ieder gebruik invetten of alleen als je ze opbergt voor de zomer?
Moet ik ze laten slijpen voordat ik er voor het eerst op ga schaatsen?
Ik vet ze alleen in na het seizoen of als ze echt droog aanvoelen. Meestal worden ze wel voor je geslepen na de aankoop maar anders zeker eventjes doen. Niets zo erg als botte schaatsen.
Edit: Schaatsen uit de fabriek zijn vrijwel nooit geslepen.
Verder zijn de meningen qua onderhoud nogal verdeeld hoor. De een zegt ledervet, de ander schoenpoets met beschermende laag. Mij is geleerd om je schaatsen in ieder geval in te vetten na het seizoen. Verder na elk schaatsavontuur je schaatsen droog maken met een doek en opbergen in beschermers (liefst stoffen!). Als je ze in plastic beschermers laat zitten kun je last krijgen van roest. En ze niet aan te grote temperatuursverschillen bloot stellen.
Oh gut, ik hoor nieuwe dingen. Moet je ze na ieder gebruik invetten of alleen als je ze opbergt voor de zomer?
Moet ik ze laten slijpen voordat ik er voor het eerst op ga schaatsen?
Ik vet ze alleen in na het seizoen of als ze echt droog aanvoelen. Meestal worden ze wel voor je geslepen na de aankoop maar anders zeker eventjes doen. Niets zo erg als botte schaatsen.
Edit: Schaatsen uit de fabriek zijn vrijwel nooit geslepen.
Verder zijn de meningen qua onderhoud nogal verdeeld hoor. De een zegt ledervet, de ander schoenpoets met beschermende laag. Mij is geleerd om je schaatsen in ieder geval in te vetten na het seizoen. Verder na elk schaatsavontuur je schaatsen droog maken met een doek en opbergen in beschermers (liefst stoffen!). Als je ze in plastic beschermers laat zitten kun je last krijgen van roest. En ze niet aan te grote temperatuursverschillen bloot stellen.
maandag 26 oktober 2015 om 20:27
Stoer!!!
Ik zou ze wel even laten nakijken of ze goed geslepen zijn voor je ze gaat gebruiken
Echt een braam op je schaats is waardeloos, ook als beginner
Ik slijp mijn schaatsen echt om de zoveel beurten.
En invetten alleen doen aan het einde van het seizoen
WEL je schaatsen heel goed droog wrijven aan het einde van je schaatstochtje
Ik zou ze wel even laten nakijken of ze goed geslepen zijn voor je ze gaat gebruiken
Echt een braam op je schaats is waardeloos, ook als beginner
Ik slijp mijn schaatsen echt om de zoveel beurten.
En invetten alleen doen aan het einde van het seizoen
WEL je schaatsen heel goed droog wrijven aan het einde van je schaatstochtje
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 26 oktober 2015 om 21:02
Als ze niet in de winkel voor je geslepen zijn (dan moet je even een kwartier wachten), zeker nog laten slijpen. Schaatsen uit de fabriek zijn nooit geslepen. Goede zaak kan ook gelijk even naar de ronding kijken.
Onderhoud hier niet of nauwelijks. Na gebruik de schaatsen uit de beschermers halen en goed afdrogen met een oude theedoek of handdoek. Je kunt ze dan eventueel in een oude handdoek (twee zijkanten omslaan en vastnaaien, zodat je twee vakken hebt, waar je ijzers in passen) vervoeren. Verder doe ik niks (mijn vriend slijpt alle schaatsen regelmatig).
Onderhoud hier niet of nauwelijks. Na gebruik de schaatsen uit de beschermers halen en goed afdrogen met een oude theedoek of handdoek. Je kunt ze dan eventueel in een oude handdoek (twee zijkanten omslaan en vastnaaien, zodat je twee vakken hebt, waar je ijzers in passen) vervoeren. Verder doe ik niks (mijn vriend slijpt alle schaatsen regelmatig).
maandag 26 oktober 2015 om 21:18
quote:HelgaV schreef op 24 oktober 2015 @ 22:10:
Sinds ik mijn enkelbanden heb gescheurd, ben ik bang voor mijn zwakkere enkel en dus heb ik deze schaats: [afbeelding]
Hij bevalt mij heel goed en ik heb geen last van mijn enkels!
Dit zijn ijshockey schaatsen ( Nijdam is een merk dat meer soortsen schaatsen verkoopt).
Niets mis mee maar niet bedoeld voor echte stukken schaatsen.
Ik zou voor hoge noren gaan.
Sinds ik mijn enkelbanden heb gescheurd, ben ik bang voor mijn zwakkere enkel en dus heb ik deze schaats: [afbeelding]
Hij bevalt mij heel goed en ik heb geen last van mijn enkels!
Dit zijn ijshockey schaatsen ( Nijdam is een merk dat meer soortsen schaatsen verkoopt).
Niets mis mee maar niet bedoeld voor echte stukken schaatsen.
Ik zou voor hoge noren gaan.