Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 21:26:

Het is mij ondertussen in ieder geval duidelijk dat Dadelduifje een moslima is. En dan ook nog eentje met héél, héél lange tenen.gaan we deze kant op? Moet iedereen nu zijn etniciteit/ religie blootgeven? En wat zegt dat dan?
quote:meivogel schreef op 25 oktober 2015 @ 21:18:

[...]

Je hoeft er geen doekjes om te winden, maar dan kun je nog altijd wel proberen om respectvol te discussiëren, zonder anderen aan te vallen of af te branden. Anders doe je precies wat je een ander verwijt.Woehahaha. Ik zit net wat terug te lezen en dacht alleen maar: jezusmina wat een sneue discussie waarin de ene racist de andere zit af te troeven om vooral maar de allerergste te zijn. Er is helemaal niemand respectvol in deze discussie. Ja, meds misschien, want die houdt het wijselijk bij oneliners.
Am Yisrael Chai!
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 21:27:

[...]

Moet je mij geen dingen in de schoenen schuifen die niet op de waarheid gebaseerd zijn.Zucht...
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 21:28:

[...]

Lees je over andere posts heen?Nee, ik lees alles hoor. Ken dit topic al een tijdje.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 21:20:

[...]

Pientje is gewoon een stront vervelend ding. Die zelfs in andere topics die niets maar dan ook niets met de islam of moslims te maken hebben even wat steken onder water komt gewoon. En voor de rest ben ik altijd heel netjes hoor.Zoals iemand al zei: steek je hand eens in eigen boezem.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 21:29:

[...]

gaan we deze kant op? Moet iedereen nu zijn etniciteit/ religie blootgeven? En wat zegt dat dan?

Ik heb helemaal niet naar de religie van Dadelduifje gevraagd. Ze voelde zich alleen heel erg aangevallen door mijn link over slavernij in Saoedi-Arabië. Ik vroeg haar waarom zij zich dat zo persoonlijk aantrok. Het hele onderwerp heeft niets met religie te maken!

Misschien moet je eerst even teruglezen voordat je reageert.
quote:snoopylynn schreef op 25 oktober 2015 @ 21:28:

[...]

Nee hoor! Jij wel met de lading terechte kritiek die je nu krijgt? Jammer, dat er geen discussie mogelijk is maar ik ben dus blijkbaar niet de enige. Daar zou je op z'n minst gewoon even over kunnen nadenken.Nee zeker niet. Ik zal nooit en te nimmer buigen voor een mens. En zeker niet voor een stel rasicten en dwazen.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2015 @ 21:29:

[...]

Woehahaha. Ik zit net wat terug te lezen en dacht alleen maar: jezusmina wat een sneue discussie waarin de ene racist de andere zit af te troeven om vooral maar de allerergste te zijn. Er is helemaal niemand respectvol in deze discussie. Ja, meds misschien, want die houdt het wijselijk bij oneliners.En deze bijdrage maakt het een stuk beter wou je zeggen?
quote:Alixane schreef op 25 oktober 2015 @ 21:22:

Ik heb een "Surinaamse" vriendin. En ik werk met "moslima's" samen. Ook heb ik een vriendin uit Afrika, zij is nogal donker. Moet ik al deze vriendinnen een "kleur" geven?

Nee, van mij niet, maar ik kan wel uitleggen waarom ik het woord neger nooit gebruik.

Neger is een homogene massa, het zegt niks anders dan dat de persoon zwart is.

Als we het over anderen hebben gebruiken we de beschrijving blank, mongoloide of wit ook niet, omdat het zou maken dat de kleur een overheersende factor is. Als ik naar een persoon verwijs, een individu dan kan de etniciteit leidend zijn, of een beroep, of opleiding, of andere zaken die de persoon maken tot wie hij of zij is.

Mensen uit senegal, papua, Zuid-Afrika en de V.S kunnen allemaal neger zijn , maar meer dan de kleur van de huid hebben ze niet met elkaar gemeen.

De zin "er stond een neger voor mij in de rij "zou dus normaal moeten zijn, maar" er stond een blanke bij mij in de rij" vinden we raar. "Er zat een mongoloide man achter de kassa". Als het over een wit, blank of ik weet niet wat de standaard in dit topic is persoon gaat, neemt men de moeite over te gaan tot de omschrijving van het individu. Waarom bij een ander ras of volk niet?
Wiki

Connotatie

In de VS is het verwante woord nigger sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw steeds negatiever beladen geraakt. Politiek correct taalgebruik is aldaar sindsdien veranderd van negro naar black en sinds het einde van de vorige eeuw naar Afro-American. Als geuzennaam is wel het woord nigga in gebruik in sommige Afro-Amerikaanse subculturen, onder meer in rap en hiphop, al wordt het gebruik van die term door mensen die zelf niet zwart zijn niet geaccepteerd.

In Nederland hebben leenwoorden uit het Afrikaans als nikker of kaffer in dezelfde periode een vergelijkbare beledigende betekenis gekregen. Het woord neger lijkt in Nederland en België nu ook een negatieve lading te krijgen.[3] Maar de meningen of de term als aanduiding voor een persoon met een donkere huidskleur neutraal of beledigend is, lopen uiteen.

De Taaltelefoon, een taaladviesdienst in samenwerking met de Nederlandse Taalunie, adviseert het gebruik van zwarte in plaats van neger in bijvoorbeeld journalistische teksten.[4] Het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en erfenis beveelt met name witte Nederlanders aan om het N-woord niet meer te gebruiken, "want wie ben jij om te beoordelen dat een ander van die term geen last mag hebben?" [5] De meeste Nederlanders van Afrikaanse of gemengd-Afrikaanse herkomst geven zelf de voorkeur aan de term zwart. Eind twintigste eeuw was ook de uitdrukking meer-gepigmenteerd gangbaar.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Bij mijn dochters doe ik nog weleens: 'opnieuw beginnen'

Als ze dan nukkig zijn aan tafel, dan mogen ze naar de gang, komen ze binnen en beginnen we helemaal fris, vers en opnieuw. Is dat hier ook een optie?
quote:rosemetijs schreef op 25 oktober 2015 @ 21:28:

[...]

Nou en dat mogen ze ik snap dat krampachtige politiek correcte perse mensen Nederlander noemen terwijl ze dat zelf niet zo voelen nooit zo goed..Nee, ik bedoelde ook niet dat dat niet zou mogen hoor, met "daar ga ik in mee" meer juist dat ik het van de ander laat afhangen, gebruik wat zijzelf gebruiken.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 21:31:

[...]

Ik heb helemaal niet naar de religie van Dadelduifje gevraagd. Ze voelde zich alleen heel erg aangevallen door mijn link over slavernij in Saoedi-Arabië. Ik vroeg haar waarom zij zich dat zo persoonlijk aantrok.

Misschien moet je eerst even teruglezen voordat je reageert.Nogmaals ik heb die hele link niet gelezen. Ik weet niets eens of ik die link heb zien staan. Dus waar je het vandaag haalt dat ik mij aangevallen voel?
Zo ik ga even een bakje thee zetten.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 21:31:

[...]

Ik heb helemaal niet naar de religie van Dadelduifje gevraagd. Ze voelde zich alleen heel erg aangevallen door mijn link over slavernij in Saoedi-Arabië. Ik vroeg haar waarom zij zich dat zo persoonlijk aantrok. Het hele onderwerp heeft niets met religie te maken!

Misschien moet je eerst even teruglezen voordat je reageert.Als het er niks met religie te maken heeft dan is jouw opmerking over dat dadeldruif wel een moslima zou zijn dus niet relevant. Je kan even gummen, lijkt me wel zo netjes
Nee hoor, ik heb noch de ambitie noch de illusie in dit topic nog iets zinnigs bij te kunnen dragen. Zoals een bekende internet-meme zegt: you can't argue with stupid. Daar zou ik graag van willen maken: you can't argue with racism. En dat moet je dus vooral niet gaan proberen.
Am Yisrael Chai!
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 21:33:

Zo ik ga even een bakje thee zetten.Ik zou kamillethee doen, dat schijnt te kalmeren.
We willen iedereen in dit topic graag verzoeken om gewoon weer in te gaan op het onderwerp zoals die wordt aangesneden in de openingspost. Persoonlijke aanvallen en onderling geruzie heeft hier wat ons betreft geen plaats.

Bij deze dus een laatste verzoek om gewoon ontopic te gaan, anders zijn we genoodzaakt in te grijpen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva Forum

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:barbaracartland schreef op 25 oktober 2015 @ 21:32:

Bij mijn dochters doe ik nog weleens: 'opnieuw beginnen'

Als ze dan nukkig zijn aan tafel, dan mogen ze naar de gang, komen ze binnen en beginnen we helemaal fris, vers en opnieuw. Is dat hier ook een optie?*RESET
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2015 @ 21:29:

[...]

Woehahaha. Ik zit net wat terug te lezen en dacht alleen maar: jezusmina wat een sneue discussie waarin de ene racist de andere zit af te troeven om vooral maar de allerergste te zijn. Er is helemaal niemand respectvol in deze discussie. Ja, meds misschien, want die houdt het wijselijk bij oneliners.Misschien??????
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 21:26:

Het is mij ondertussen in ieder geval duidelijk dat Dadelduifje een moslima is. En dan ook nog eentje met héél, héél lange tenen.Niet alleen met héél, héél lange tenen maar ook behoorlijk agressief in haar reacties.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 21:33:

[...]

Als het er niks met religie te maken heeft dan is jouw opmerking over dat dadeldruif wel een moslima zou zijn dus niet relevant. Je kan even gummen, lijkt me wel zo netjesMoslima is een veel aardiger benaming dan waar Dadelduifje mij allemaal voor uitmaakt in dit topic. Of is moslima tegenwoordig een scheldwoord? Ze haalt er zelf haar religie bij wat er hier niet eens toe doet.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2015 @ 21:34:

Nee hoor, ik heb noch de ambitie noch de illusie in dit topic nog iets zinnigs bij te kunnen dragen. Zoals een bekende internet-meme zegt: you can't argue with stupid. Daar zou ik graag van willen maken: you can't argue with racism. En dat moet je dus vooral niet gaan proberen.Ja klopt helemaal.
quote:ardni schreef op 25 oktober 2015 @ 21:32:

[...]

Nee, van mij niet, maar ik kan wel uitleggen waarom ik het woord neger nooit gebruik.

Neger is een homogene massa, het zegt niks anders dan dat de persoon zwart is.

Als we het over anderen hebben gebruiken we de beschrijving blank, mongoloide of wit ook niet, omdat het zou maken dat de kleur een overheersende factor is. Als ik naar een persoon verwijs, een individu dan kan de etniciteit leidend zijn, of een beroep, of opleiding, of andere zaken die de persoon maken tot wie hij of zij is.

Mensen uit senegal, papua, Zuid-Afrika en de V.S kunnen allemaal neger zijn , maar meer dan de kleur van de huid hebben ze niet met elkaar gemeen.

De zin "er stond een neger voor mij in de rij "zou dus normaal moeten zijn, maar" er stond een blanke bij mij in de rij" vinden we raar. "Er zat een mongoloide man achter de kassa". Als het over een wit, blank of ik weet niet wat de standaard in dit topic is persoon gaat, neemt men de moeite over te gaan tot de omschrijving van het individu. Waarom bij een ander ras of volk niet?Ik vind het dan wel net zo gemakkelijk om over vrienden en collega's te spreken, want over hen heb ik het toch?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 21:33:

[...]

Als het er niks met religie te maken heeft dan is jouw opmerking over dat dadeldruif wel een moslima zou zijn dus niet relevant. Je kan even gummen, lijkt me wel zo netjes

Moslima is een veel aardiger benaming dan waar Dadelduifje mij allemaal voor uitmaakt in dit topic. Of is moslima tegenwoordig een scheldwoord? Ze haalt er zelf haar religie bij wat er hier niet eens toe doet.

Sorry Moderator ik had deze post al getypt voordat ik je bericht had gelezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven