Geld & Recht alle pijlers

Bol.com bestelling geannuleerd

26-10-2015 15:47 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 8 oktober had ik een boekenset besteld bij Bol.com. Dit boek heb ik toen ¤23,- voor betaald (zoals op de site stond). De levertijd was 5-7 werkdagen. Op de verwachte ontvangstdatum had ik nog niks binnen, en de dag daarna (19e) kreeg ik een mail dat mijn bestelling was vertraagd en dat mijn artikel uiterlijk op 23 oktober bezorgd zal worden.

Helaas kreeg ik op die dag weer geen pakketje, maar wederom een mail waarin dit stond: Je bestelde artikel is op dit moment moeilijk leverbaar. Wij zijn op zoek naar een leverancier. Je ontvangt van ons een e-mail zodra wij je artikel hebben verstuurd.

Omdat ik eigenlijk wou weten hoe het zat heeft mijn vriend naar Bol.com gebeld en die zeiden dat ze inderdaad geen leverancier hadden en dat het nog wel even kon duren, maar dat ze wel moesten leveren. Nu heb ik zojuist een mailtje gekregen waarin het volgende staat:

Wij hebben het voor u doorgezet naar de desbetreffende afdeling.

Deze geven aan dat het artikel niet meer leverbaar is.

Het betaalde bedrag staat binnen uiterlijk 3 werkdagen terug op uw rekening.

De boekenset staat alleen nog wel op de website, alleen tegen een veel hogere prijs (¤97,-) en geen nieuwe (wat ik besteld had) maar tweedehands.

Mag Bol.com gewoon mijn bestelling annuleren of moeten ze nog wel leveren?
Als ze hem zelf nergens kunnen kopen kunnen ze hen moeilijk leveren he. En nee, je krijgt nu niet die van 97 euro van ze, zo werkt het niet.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ik heb precies die mails gehad maar uiteindelijk kwam na 7 weken wel mijn product. Ze zullen er dan echt niet aan kunnen komen en daarom ontbinden ze de overeenkomst.

Dat iemand via bol tweedehands iets aanbiedt zegt natuurlijk niks over of bol een nieuw product kan leveren.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:Monatala schreef op 26 oktober 2015 @ 15:49:

Als ze hem zelf nergens kunnen kopen kunnen ze hen moeilijk leveren he. En nee, je krijgt nu niet die van 97 euro van ze, zo werkt het niet.Ik vind het vreemd dat ze zeggen dat hij niet meer te leveren is maar de boekenset nog wel op de website hebben staan.
Ze kunnen niet leveren wat jij gevraagd hebt, dus geven ze je geld terug. Die tweedehands set is van een particulier die ervoor kan vragen wat hij wil (ook al is dat veel duurder). Maar daar heeft bol verder niks mee te maken, die stellen alleen het platform beschikbaar.

Dus nee, als ze geen leverancier hebben dan kunnen ze niet leveren.
Het is toch niet meer leverbaar? Wat verwacht je dan van Bol.com? Dat ze het tweedehands artikel voor 23 euro aan je leveren? Dat kan je wel vergeten. Jij bestelt iets en bol.com doet veel moeite het je te leveren. Uiteindelijk blijkt het artikel niet leverbaar en zij storten heel netjes je geld terug.
quote:PamelaLillian schreef op 26 oktober 2015 @ 15:51:

[...]

Ik vind het vreemd dat ze zeggen dat hij niet meer te leveren is maar de boekenset nog wel op de website hebben staan.Dat zijn ze toch niet zelf? Bol biedt particulieren en kleine handelaars de mogelijkheid tweedehands boeken via de site te verkopen. Maar die hebben hun eigen opslag etc. Hij is dan dus niet leverbaar, dat iemand een tweedehandse te koop aanbiedt, heeft daar niet zoveel mee te maken.
quote:spuit_111 schreef op 26 oktober 2015 @ 15:53:

[...]

Dat zijn ze toch niet zelf? Bol biedt particulieren en kleine handelaars de mogelijkheid tweedehands boeken via de site te verkopen. Maar die hebben hun eigen opslag etc. Hij is dan dus niet leverbaar, dat iemand een tweedehandse te koop aanbiedt, heeft daar niet zoveel mee te maken.Ja oke, dat klopt. Tuurlijk kan ik niet van ze verwachten om de boekenset bij een andere in te kopen en hem aan mij te verkopen voor een veel lager bedrag, dat snap ik ook wel.
Als je goed oplet, TO, dan kun je op de site zien dat het particuliere aanbieders zijn die die 2ehandsboeken aanbieden. Soort Marktplaats voor boeken.

Bol doet veel moeite om een leverancier voor een NIEUW boek voor je te vinden, wat uiteindelijk niet lukt. Op hun 'Marktplaats' staat wel wat. Is aan jou of je dat wilt kopen voor die prijs, heeft Bol niks mee te maken.

Waarschijnlijk stond dat nieuwe boek ook niet op 'op voorraad'.
quote:PamelaLillian schreef op 26 oktober 2015 @ 15:55:

[...]

Ja oke, dat klopt. Tuurlijk kan ik niet van ze verwachten om de boekenset bij een andere in te kopen en hem aan mij te verkopen voor een veel lager bedrag, dat snap ik ook wel.Wat verwacht je dan? Je krijgt je geld toch terug?
Bol kan die duurdere set helemaal niet aan je leveren, al zouden ze willen. Je kunt via Bol je tweedehandsjes verkopen, zij fungeren alleen als tussenpersoon en hebben die boeken helemaal niet in huis. Zou wat zijn als ik mijn boeken via Bol te koop aanbied en Bol mijn boeken gaat verkopen, dat is aan mij. En al helemaal als je verwacht dat ik mijn boeken voor een fractie van mijn vraagprijs door Bol aan jou laat verkopen. Zo werkt het niet.
quote:PamelaLillian schreef op 26 oktober 2015 @ 15:51:

[...]

Ik vind het vreemd dat ze zeggen dat hij niet meer te leveren is maar de boekenset nog wel op de website hebben staan.

Tweedehands zeg je. Dat is een andere aanbieder dan Bol.

En verder, lees de algemene voorwaarden eens.
Vind het gewoon erg jammer omdat het eerst wel leverbaar was (5-7 werkdagen) en ze daarna eerst de leverdatum verplaatsen en pas als je belt aangeven wat er is en zeggen dat ze in principe wel moeten leveren. Heb ook gewoon een rotdag gehad en dan krijg je dit er nog bij :(
quote:PamelaLillian schreef op 26 oktober 2015 @ 16:00:

Heb ook gewoon een rotdag gehad en dan krijg je dit er nog bij :(Omdat je ook gezakt bent voor je rijbewijs. Dat is jammer inserdaad, maar niet het einde van de wereld. Beetje relativeren. Er gebeuren vast ook leuke dingen in je leven.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Bol.com moet het goed wel degelijk leveren. De verkoopsovereenkomst was gesloten zodre u betaald hebt.

Zij hebben niet het recht de overeenkomst eenzijdig te verbreken... Als ze echt niet anders kunnen (vb: omdat het niet meer bestaat) dan hebt u recht op een schadevergoeding.

"""

Krachtens artikel 1583 BW gaat de eigendom van rechtswege over zodra er een overeenkomst is over de zaak en de prijs, d.i. de loutere wilsovereenstemming of juister door de loutere totstandkoming van het contract.

""""

""""

Partijen bereikten wilsovereenstemming omtrent de zaak en de prijs, zodat ingevolge de aanvaarding van het on-voorwaardelijke en voorbehoudloze aanbod een verkoopovereenkomst is tot stand gekomen (art. 1583 BW).

""""

De schadevergoeding is een percentage van de aankoopsom. Voor dergelijke kleine bedragen zijn juridische stappen nutteloos en zal je enkel een bolwassing krijgen van de rechter en een symoblisch schadevergoeding.

Ondanks dat u juridisch in uw recht bent, bent u om bovenstaande reden afhankelijk van de "good will" van bol.com.
quote:Jc2 schreef op 26 oktober 2015 @ 16:08:

Bol.com moet het goed wel degelijk leveren. De verkoopsovereenkomst was gesloten zodre u betaald hebt.

Zij hebben niet het recht de overeenkomst eenzijdig te verbreken... Als ze echt niet anders kunnen (vb: omdat het niet meer bestaat) dan hebt u recht op een schadevergoeding.

"""

Krachtens artikel 1583 BW gaat de eigendom van rechtswege over zodra er een overeenkomst is over de zaak en de prijs, d.i. de loutere wilsovereenstemming of juister door de loutere totstandkoming van het contract.

""""

""""

Partijen bereikten wilsovereenstemming omtrent de zaak en de prijs, zodat ingevolge de aanvaarding van het on-voorwaardelijke en voorbehoudloze aanbod een verkoopovereenkomst is tot stand gekomen (art. 1583 BW).

""""

De schadevergoeding is een percentage van de aankoopsom. Voor dergelijke kleine bedragen zijn juridische stappen nutteloos en zal je enkel een bolwassing krijgen van de rechter en een symoblisch schadevergoeding.

Ondanks dat u juridisch in uw recht bent, bent u om bovenstaande reden afhankelijk van de "good will" van bol.com.Wat voor schade heeft TO dan geleden?
Heb ik ook een keer gehad. Leuk kinderboek besteld. Duurde en duurde maar. Bestelling geannuleerd. Stond het boek een week later weer leverbaar, maar voor het dubbele van de prijs.

"""

""""

""""

""""

Ondanks dat u juridisch in uw recht bent, bent u om bovenstaande reden afhankelijk van de "good will" van bol.com.Is dat het bw van nl of van België?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

"""

""""

""""

""""

Ondanks dat u juridisch in uw recht bent, bent u om bovenstaande reden afhankelijk van de "good will" van bol.com.

Bol geeft 100% vergoeding. Lijkt me prima toch.

Ik heb het ook wel eens gehad met een of ander keukenprul en een kleurboek. Bol heeft veel spullen op de site staan waarbij zij als een soort tussenleverancier dienst doen. Als je dat wilt voorkomen gewoon geen spullen met meer dan 3 dagen levertijd bestellen.
Bekend verhaal, ik had het ook eens. Ook toen werd het artikel nog steeds aangeboden, gewoon via bol, niet tweedehands of via een andere verkoper.

Ik heb indertijd de klantenservice gebeld, en nog een keer, en nog een keer. Steeds werd me beloofd dat het artikel nu echt zou komen. Uiteindelijk konden ze idd niet leveren. Ik heb toen uitgelegd dat het artikel voor mij best belangrijk was, waarna ik persoonlijk excuses van Bol kreeg (ja, echt van een medewerker, handgeschreven kaartje!) en iets vergelijkbaars.

Ik zou in ieder geval aangeven dat je het vervelend vindt dat er producten worden aangeboden op de site die zij niet kunnen leveren (als in: in de supermarkt verwacht ik ook geen leeg schap met ervoor een kartonnen afbeelding van het product). Dit is iets wat vaker voorkomt, en Bol kan er iets aan doen (namelijk alle producten checken) maar volgens mij beginnen ze daar niet aan zolang ze niet genoeg klachten hebben (snap ik ergens ook wel).

Tip voor een volgende keer: als het een Engelstalig(e) serie betreft, controleer dan of Amazon hem kan leveren. Zo ja, dan is de kans groter dat bol hem kan leveren .

"""

""""

""""

Partijen bereikten wilsovereenstemming omtrent de zaak en de prijs, zodat ingevolge de aanvaarding van het on-voorwaardelijke en voorbehoudloze aanbod een verkoopovereenkomst is tot stand gekomen (art. 1583

'Schadevergoeding'? Ik snap best dat TP baalt, maar het is niet meer leverbaar. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Ik ken Bol als een heel klantvriendelijk bedrijf, die willen ook gewoon leveren natuurlijk. Direct gaan lopen roepen met termen als 'schadevergoeding' maakt het er allemaal niet beter op.

Je kunt het vergelijken met een aanbieding in een Kruidvat krant. Kom je in de Kruidvat, is het uitverkocht. Kan gebeuren en is balen maar schade is er niet geleden en dan zul je het, heel vervelend, wellicht ergens anders tegen een hogere prijs moeten kopen.
quote:PamelaLillian schreef op 26 oktober 2015 @ 15:55:

[...]

Ja oke, dat klopt. Tuurlijk kan ik niet van ze verwachten om de boekenset bij een andere in te kopen en hem aan mij te verkopen voor een veel lager bedrag, dat snap ik ook wel.Ik lees nu dat je een kutdag hebt, dus ik snap het wel hoor. Het is beiden de website van Bol.com, dus het voelt een beetje gek/ oneerlijk. Maar het zou ook gek zijn als Bol dan nu de set voor veel meer geld van een particulier moest kopen om die aan jou te geven. Voor 23 euro kun je trouwens wel heel veel chocola kopen, ik fleur daar altijd wel van op.
quote:nerdopviva schreef op 26 oktober 2015 @ 16:13:

[...]

Wat voor schade heeft TO dan geleden?Daar draait het helemaal niet om... Dat is de wet, is contractbreuk.
quote:blueeyes*3 schreef op 26 oktober 2015 @ 16:17:

Tip voor een volgende keer: als het een Engelstalig(e) serie betreft, controleer dan of Amazon hem kan leveren. Zo ja, dan is de kans groter dat bol hem kan leveren .Amazon levert hem ook, maar alleen via externe verkopers als ik dat zo bekijk.
quote:minnimouse schreef op 26 oktober 2015 @ 16:19:

[...]

'Schadevergoeding'? Ik snap best dat TP baalt, maar het is niet meer leverbaar. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Ik ken Bol als een heel klantvriendelijk bedrijf, die willen ook gewoon leveren natuurlijk. Direct gaan lopen roepen met termen als 'schadevergoeding' maakt het er allemaal niet beter op.

Je kunt het vergelijken met een aanbieding in een Kruidvat krant. Kom je in de Kruidvat, is het uitverkocht. Kan gebeuren en is balen maar schade is er niet geleden en dan zul je het, heel vervelend, wellicht ergens anders tegen een hogere prijs moeten kopen.

Wetten eens goed lezen... Als je in het kruidvat aan de kassa komt heb je helemaal nog geen verkoopsovereenkomst... Want je hebt nog niet betaald... Dan is er enkel maar sprake van een gebrekkig aanbod. Dan heb je gewoon pech...

Vergelijk het met de aankoop van een huis... Eens de verkoopsovereenkomst getekend is kan je er ook niet meer onderuit. Tenzij je een schadevergoeding betaald. Is gebaseerd op diezelfde wet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven