Gezondheid alle pijlers

Terugkomend ijzertekort

31-10-2015 14:11 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb in 1 jaar tijd al drie keer een ijzertekort gekregen. Iedere keer krijg ik hier weer ijzerpillen voor. Zelf heb ik niet het idee dat ik niet genoeg ijzer binnenkrijg. Hebben meer mensen hier last van? En zijn jullie erachter gekomen wat de oorzaak hiervan was?

Groetjes sunny55
Heb je zware menstruaties? Dat is vaak een voorkomend probleem. En je voeding, is die gezond en gevarieerd?
Ze zijn niet licht, maar voor mijn gevoel ook niet erg zwaar. Ik slik ook vaak de pil door..

Qua eten denk ik dat ik op zich wel goed eet, mijn avondeten bestaat normaal gesproken uit vlees, groente met aardappelen/rijst/pasta. 1 x per week kan dit wel een keer pizza'tje o.i.d. zijn.
Ik heb het ook alles is getest, maar volgens mij kwam het door zware menstraties.Ik ben hiervoor aan de pil, hierna niet echt meer last ervan gehad!
Vitamine C zorgt voor een goede opname van ijzer, je zou bv bij je ontbijt een glas sinaasappelsap kunnen drinken. En melk vertraagt de opname weer, dus geen melk bij je ontbijt.
Ik zal goed laten uitzoeken waar dit vandaan komt!!

Ik heb het ook en hier helpt roosvicee ferro heel goed maar bij mij heeft het een duidelijke oorzaak, nl 2 zwangerschappen kort na elkaar
Als je normaal eet en daarbij dagelijks 10 mg aan tabletten erbij neemt kan je praktisch geen tekort hebben. Ik zou niet méér nemen.

Ga anders even naar de arts. Ik zou er verder geen probleem van maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bedankt voor jullie reacties. Ik probeer al zo weinig mogelijk melk te drinken, ook al vraag ik me dan af of dat ook niet slecht is.

Ik ben ook naar de huisarts geweest, maar elke keer krijg ik weer ijzertabletten en dan is het ijzer ook meestal na een maand weer goed. Ik heb er verder niet zoveel last van, maar het belemmert me wel erg met sporten, mijn spieren worden dan erg moe en ook heb ik het idee dat mijn conditie achteruit gaat (herkent iemand dit ook?). En vervolgens moet je als het ware weer vanaf 0 beginnen (qua conditie etc).
Het kan zijn dat je lichaam ijzer niet goed opneemt, dan is dit aangeboren. Dit kun je niet verhelpen met bepaalde dingen te eten wat veel ijzer bevat, dat is namelijk onvoldoende om je ijzertekort aan te vullen.

Misschien kan je huisarts dit laten onderzoeken en dan een blijvende medicatie voorschrijven.
Ik zou voeding nemen waarin bij elkaar 10 mg ijzer zit. Schrijf alles op wat je per dag eet en zoek in online voedingswaardelijsten op hoeveel ijzer je daarmee binnenkrijgt (simpel optelsommetje). Daarnaast, op dagen dat je menstrueert nog een tabletje 10 mg erbij per dag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sinds ik mezelf ken, weet ik dat ik ijzerterkort heb. Ik ben inmiddels 27. Ik heb alle shit er voor gedaan, maar niks helpt. " veel rood vlees eten" eet je wel gevarieerd?" zijn vragen die ik 3-4 keer gehoord heb van de huisartsen. Ja ik eet heel gevarieerd en eet ook rood vlees.

Ze hebben me pillen voor geschreven wat ijzer zou aanmaken, maar heeft geen effect. Ik heb een jaar de prik gehad om de maand, ook dat hielp niet.

Ik laat het erbij.. Maak me ook niet druk, want ik leef nog.
Ik heb me zo'n 20 jaar geleden laten testen op ijzertekort en dat had ik , maar ijzerpillen zouden hier niet bij helpen volgens de desbetreffende arts ..
Of je krijgt te weinig binnen, of je lichaam verbruikt meer door bijv. bloedingen (zoals menstruaties). Die tabletten werken vaak pas na bijv. een maand. Injecties werken sneller.

Op de site van het Voedingscentrum kun je bijhouden wat je eet en tegelijkertijd zien hoeveel ijzer je binnen krijgt.

Ik eet voor mijn gevoel brood, vlees en andere dingen waar ijzer in zit genoeg, maar ik kom alsnog vaak niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
quote:chirpy schreef op 01 november 2015 @ 20:42:

Of je krijgt te weinig binnen, of je lichaam verbruikt meer door bijv. bloedingen (zoals menstruaties). Die tabletten werken vaak pas na bijv. een maand. Injecties werken sneller.

Op de site van het Voedingscentrum kun je bijhouden wat je eet en tegelijkertijd zien hoeveel ijzer je binnen krijgt.

Ik eet voor mijn gevoel brood, vlees en andere dingen waar ijzer in zit genoeg, maar ik kom alsnog vaak niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.Of je hebt een opname probleem. Maar dan werken pillen ook niet, die leggen dezelfde weg af.
Heb je echt tekort aan ijzer of bloedarmoede?

In het laatste geval: zijn je B12 en B11 gehaltes op peil?
Op dit moment een tekort aan ijzer, maar nog geen bloedarmoede (wel op het randje). Ik heb al wel meerdere malen bloedarmoede gehad.

Het een en ander wordt nu onderzocht dus ik ben benieuwd wat eruit komt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven