Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
Hoi Lotte,

Welkom!

@Impala, ik heb ervaring bij de Voorzet, maar dat heeft me geen steek verder geholpen. De methode die ik volgde was nogal schools en nadat die op herhaaldelijk verzoek werd losgelaten, hadden de gesprekken geen richting meer. Daarnaast klikte het absoluut niet tussen de behandelaar en ik, dus dat heeft mijn ervaring erg negatief gekleurd. Dit is wel een persoonlijke ervaring, dus laat je er niet door afschrikken. Ik kwam daar na tig keer hulpverleners, dus voor mij was het de zoveelste die weer eens iets ging proberen.
Hallo impala en Lotte!

Wat een heftig verhaal Lotte. Moeilijk, dat anorexia. Ik kan me er totaal geen voorstelling bij maken (autist he ), maar het lijkt me heel naar in zo'n constante strijd te zijn.

Wel fijn dat het op je werk iig goed is opgenomen! Heb je nu nog wel iets van therapie of begeleiding ofzo?
quote:Lotte35 schreef op 01 november 2015 @ 11:36:

Hoi allemaal, ik wil ook graag mee komen schrijven.

Ik heb nu een jaar de diagnose ASS (maar vermoedde het daarvoor al zeker 20 jaar).

De term 'Asperger' wordt natuurlijk sinds dit jaar niet meer gebruikt, maar die staat nog wel in mijn verslag.

Ik ontdek dit topic pas net, dus heb nog niets gelezen.

Ga het vanaf nu een beetje bijhouden.Welkom, Lotte! Volgens mij kom ik je af en toe tegen in het topic over taalergernissen in de pijler Overige.
World of Warcraft: Legion
quote:impala schreef op 01 november 2015 @ 11:46:

Hi Lotte ik ben wel benieuwd wat voor invloed het op jou heeft gehad dat je nu sinds een jaar een diagnose hebt. Waarom heb jij die laten stellen? Liep je net als ik ergens in vast?

Verder: Heeft iemand misschien ervaring met hulp van Voorzet, dat zit vooral in Noord-Holland?

En ik vroeg me af of je er nog rekening mee moet houden bij de keuze van een zorgverzekering, als je gebruik wil gaan maken van hulp.

De hulp van bijv Voorzet valt onder WMO, daar heeft je zorgverzekering dus niets mee te maken.

Ik heb juist op dit moment een akkefietje met Voorzet en dan heb ik nogal snel een houding van 'ik ga wel ergens anders heen'. Verder weet ik eigenlijk heel weinig van ze.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:hans66 schreef op 30 oktober 2015 @ 22:55:

[...]

Voor mij geldt dat ook. En dan niet alleen als het een verbetering is, maar ook als afwisseling. Als ik een week naar het buitenland ga zijn er eigenlijk heel veel veranderingen. Er zijn dan nog zeer weinig overeenkomsten met een werkdag. Reizen is verandering maar zelf opgezocht en gepland en ook heel rustgevend omdat je verder nergens aan hoeft te denken. Alle alledaagse beslommeringen en plichten die zo aan je zuigen zijn even ver weg. Op reis leef ik heel erg in het nu. Heerlijk is dat. Ik kan mijn hoofd er tijdelijk mee resetten.
.
quote:Solomio schreef op 01 november 2015 @ 12:41:

[...]

De hulp van bijv Voorzet valt onder WMO, daar heeft je zorgverzekering dus niets mee te maken.

Ik heb juist op dit moment een akkefietje met Voorzet en dan heb ik nogal snel een houding van 'ik ga wel ergens anders heen'. Verder weet ik eigenlijk heel weinig van ze.

Maar waar anders dan? Bijvoorbeeld?

Op schoolse methoden zit ik ook niet te wachten natuurlijk (maar besef ook dat dat maar 1 ervaring is).
.
quote:yolo8 schreef op 01 november 2015 @ 12:25:

Wat een heftig verhaal Lotte. Moeilijk, dat anorexia. Ik kan me er totaal geen voorstelling bij maken (autist he ), maar het lijkt me heel naar in zo'n constante strijd te zijn.

Wel fijn dat het op je werk iig goed is opgenomen! Heb je nu nog wel iets van therapie of begeleiding ofzo?

Niet echt.

Voor de ASS heb ik afgelopen jaar psycho-educatie gehad.

Was enorm slikken voor me, want ik ben eh.... een ramp in groepen.

Wat ik daar in ieder geval wél geleerd heb, is dat geen twee autisten hetzelfde zijn.

Ik had verwacht dat iedereen, net als ik, het moeilijk zou vinden het woord te nemen.

Nou, DUS niet. Er waren er een paar bij die continu aan het woord waren.

Wat betreft het eten probeer ik nu zelf wat stapjes te zetten.

Dat lukt redelijk, want ik hou enorm van eten.

Alleen is mijn ondergewicht tot wel dusdanig, dat 'stapjes' niet genoeg zijn.

Laten we zeggen dat ik de helft eet van normale porties, terwijl ik eigenlijk het dubbele zou moeten eten van wat normaal is.

De ASS heb ik eigenlijk wel geaccepteerd voor mezelf.

Wat ik hoopte, dat ik wat milder voor mezelf zou kunnen zijn, lukt wel goed.

Ik 'moet' veel minder van mezelf, en dat geeft rust.

Draai ook veel minder om dingen heen.

Nee, ik kom niet naar je verjaardag, want dat is voor mij te lastig. Klaar.

Nee, ik heb op dit moment geen zin om iets af te spreken, want mijn hoofd zit al overvol. Klaar.

Vroeger bedacht ik er hele verhalen omheen. Nu niet meer. Dat geeft rust.
quote:impala schreef op 01 november 2015 @ 12:51:

[...]

Reizen is verandering maar zelf opgezocht en gepland en ook heel rustgevend omdat je verder nergens aan hoeft te denken. Alle alledaagse beslommeringen en plichten die zo aan je zuigen zijn even ver weg. Op reis leef ik heel erg in het nu. Heerlijk is dat. Ik kan mijn hoofd er tijdelijk mee resetten.Heel herkenbaar! Wij gaan dan ook nog naar landen waar niemand haast lijkt te hebben. Ik weet nu dus ook waarom de overgang na de vakantie altijd zo groot is.
quote:hans66 schreef op 01 november 2015 @ 12:27:

Welkom, Lotte! Volgens mij kom ik je af en toe tegen in het topic over taalergernissen in de pijler Overige.

Dank je, Hans!

Ja, klopt.

Ik erger me aan vele dingen
quote:Deej schreef op 01 november 2015 @ 12:11:

Hoi Lotte,

Welkom!Dank je wel.

[...]

Maar waar anders dan? Bijvoorbeeld?

Op schoolse methoden zit ik ook niet te wachten natuurlijk (maar besef ook dat dat maar 1 ervaring is).

Tja, bij de GGZ kon ik niet terecht, omdat ik geen behandeling nodig heb, maar meer begeleiding.

Ik heb binnenkort een afspraak bij MEE, om maar eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.

[...]

Reizen is verandering maar zelf opgezocht en gepland en ook heel rustgevend omdat je verder nergens aan hoeft te denken. Alle alledaagse beslommeringen en plichten die zo aan je zuigen zijn even ver weg. Op reis leef ik heel erg in het nu. Heerlijk is dat. Ik kan mijn hoofd er tijdelijk mee resetten.Ik heb een aantal jaar geleden besloten dat ik niet meer op vakantie ga. Wat een rust geeft mij dat.
@ Lotte ik denk dat neer ass'ers er minder gezonde methodes op na houden om met spanning om te gaan. Maar dit is wel een erg rottige.

Ik denk dat voor mij ook wel een opluchting is, de diagnose. Ik voel af en toe een soort rust neerdalen, heel apart. En dan denk ik weer: Maar wat maakt het in de praktijk nu eigenlijk uit? Er verandert niks aan mij. En ik moet nog steeds dealen met dezelfde shit.
.
quote:Lotte35 schreef op 01 november 2015 @ 12:59:

[...]

Ik erger me aan vele dingen
.
quote:impala schreef op 01 november 2015 @ 13:04:

Ik denk dat voor mij ook wel een opluchting is, de diagnose. Ik voel af en toe een soort rust neerdalen, heel apart. En dan denk ik weer: Maar wat maakt het in de praktijk nu eigenlijk uit? Er verandert niks aan mij. En ik moet nog steeds dealen met dezelfde shit.

Oeh, ook héél herkenbaar.

Het leven dendert nog steeds aan alle kanten om en over je heen.

Dat gevoel heb ik in ieder geval.
quote:Lotte35 schreef op 01 november 2015 @ 12:54:

[...]

Niet echt.

Voor de ASS heb ik afgelopen jaar psycho-educatie gehad.

Was enorm slikken voor me, want ik ben eh.... een ramp in groepen.

Wat ik daar in ieder geval wél geleerd heb, is dat geen twee autisten hetzelfde zijn.

Ik had verwacht dat iedereen, net als ik, het moeilijk zou vinden het woord te nemen.

Nou, DUS niet. Er waren er een paar bij die continu aan het woord waren.

Zo iemand ben ik. Ik moet er juist op letten niet teveel aan het woord te zijn en op mijn tong bijten. Net zoiets als hier op je handen zitten

Ik 'moet' veel minder van mezelf, en dat geeft rust.

Draai ook veel minder om dingen heen.

Nee, ik kom niet naar je verjaardag, want dat is voor mij te lastig. Klaar.

Nee, ik heb op dit moment geen zin om iets af te spreken, want mijn hoofd zit al overvol. Klaar.

Vroeger bedacht ik er hele verhalen omheen. Nu niet meer. Dat geeft rust.

Zo leef ik al heel lang. Ik heb vrienden uitgezocht die zelf ook zo zijn. En ben allergisch voor mensen die juist gaan aandringen.

Een van mijn problemen is dat ik heel moeilijk beslissingen kan nemen. Dat heb ik altijd geweten aan mijn sterrenbeeld , maar zou het ook iets ass'erigs kunnen zijn. Herkennen jullie dat? Eeuwig twijfelen?
.
quote:impala schreef op 01 november 2015 @ 11:46:

[..]

Verder: Heeft iemand misschien ervaring met hulp van Voorzet, dat zit vooral in Noord-Holland?

En ik vroeg me af of je er nog rekening mee moet houden bij de keuze van een zorgverzekering, als je gebruik wil gaan maken van hulp.

Ha Impala... Ik ken wel mensen die gebruik maken van een jobcoach van Voorzet, maar - zoals vaak - valt en staat het nogal met wie je treft. Ik heb de indruk dat zij - ook al zoals vaak - vooral gewend zijn te werken met verstandelijk beperktere mensen met een ASS.

De zorgverzekering is er niet voor hulp. De AWBZ, WMO en dergelijke wel.
quote:Lotte35 schreef op 01 november 2015 @ 12:01:

[...]

Ik heb de diagnose laten stellen, omdat ik ook nog worstel met iets anders.

Ik heb namelijk ook een heel erg hardnekkige eetstoornis.

Verschillende therapieën hebben niet mogen baten, maar voor mezelf is al heel lang duidelijk dat de anorexia (beperkende type, dus zonder braken) samenhangt met ASS. Ik wijk mijn leven lang al zo ontzettend af van de massa, en mijn frustraties daarom ben ik gaan afreageren op mijn eetpatroon.

Bovendien kan ik het leven helemaal niet bijbenen, het gaat véél te snel voor mij. Bij mij moet alles op een laag pitje, anders draai ik volledig door. Dat is de reden dat ik de eetstoornis al zo lang vasthoud (inmiddels ook alweer bijna 20 jaar).

Door een officiële diagnose hoopte ik, dat het me zou gaan lukken mezelf eindelijk eens te accepteren zoals ik ben, met als ultieme doel het ietwat loslaten van de anorexia (want er helemaal van genezen zie ik niet meer gebeuren, het zit te diep).

Nou ja, ik heb dus de diagnose gekregen. Het was een ENORME opluchting, om bevestigd te krijgen wat ik al zo lang vermoedde. Zie je wel, ik ben niet gek; dat gevoel.

Enkele maanden later heb ik het ook op m'n werk verteld, want daar heb ik het het moeilijkst. Het daar vertellen is een goede zet geweest. Ze hebben mij, ondanks mijn 'kuren', altijd geaccepteerd hoor, maar nu begríjpen ze ook waarom ik soms reageer zoals ik reageer. En dat geeft enorm veel rust.

De eetstoornis loslaten zal een levenslang verhaal worden, denk ik.

Het is inderdaad een veelvoorkomend probleem bij mensen met een ASS, een eetstoornis.

Hier een artikel erover, van de hand van Annelies Spek.
quote:impala schreef op 01 november 2015 @ 13:15:

Een van mijn problemen is dat ik heel moeilijk beslissingen kan nemen. Dat heb ik altijd geweten aan mijn sterrenbeeld , maar zou het ook iets ass'erigs kunnen zijn. Herkennen jullie dat? Eeuwig twijfelen?

Ja, ja, JA!

Keuzes maken is een ramp.

En áls ik dan eindelijk heb gekozen, ben ik ervan overtuigd dat die andere keuze toch beter was geweest.

Ik zeg je: een mens zou van minder gek worden hoor.
Waranaka, dank je wel voor het artikel!
.
quote:Lotte35 schreef op 01 november 2015 @ 15:21:

Waranaka, dank je wel voor het artikel!Graag gedaan. Ik zou het andere artikel ook eens lezen, wat ik gisteren plaatste ( dit artikel ) want ik denk dat je voor de manier waarop je de eetstoornis aan kunt pakken hieruit wellicht iets kunt gebruiken. Er staat vrij duidelijk in beschreven waarom bepaalde aanpakken niet goed werken en welke wel.
quote:hans66 schreef op 01 november 2015 @ 12:27:

[...]

Welkom, Lotte! Volgens mij kom ik je af en toe tegen in het topic over taalergernissen in de pijler Overige.

Ik kom Lotte voornamelijk in het GTST topic tegen en "Nieuw in de winkel, is het wat?"

Dit schetst wel een droevig beeld van mijn leven overigens, GTST en vreten
quote:yolo8 schreef op 01 november 2015 @ 15:32:

Ik kom Lotte voornamelijk in het GTST topic tegen en "Nieuw in de winkel, is het wat?"

Dit schetst wel een droevig beeld van mijn leven overigens, GTST en vreten

Bij mij is het meer: GTST en níet vreten

Nee hoor, ik eet wel. Te weinig, dat zeker, maar ik eet wel.

Eten is zelfs mijn passie. Ik lees erover, ik praat erover, ik kijk er filmpjes over, ik weet er alles over. Precies zoals het een goed autist betaamt.
quote:waranaka schreef op 01 november 2015 @ 15:31:

Graag gedaan. Ik zou het andere artikel ook eens lezen, wat ik gisteren plaatste ( dit artikel ) want ik denk dat je voor de manier waarop je de eetstoornis aan kunt pakken hieruit wellicht iets kunt gebruiken. Er staat vrij duidelijk in beschreven waarom bepaalde aanpakken niet goed werken en welke wel.

Klinkt óók heel interessant!

Dank je.

Dat ik dit topic nou toch niet eerder heb gevonden zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven