Algemeen vluchtelingentopic deel 3

22-10-2015 22:44 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:MarianneDavids schreef op 01 november 2015 @ 11:02:

[...]

En waar blijven die illegalen? Ons klimaat is niet bepaald uitnodigend om in een park of onder een brug te slapen, de opvangplaatsen zijn overvol en lang niet altijd gratis.Er wordt door bepaalde kerken en vluchtelingenorganisaties de indruk gewekt dat (economische) vluchtelingen alsnog kunnen blijven. Ze spannen meerdere keren procedures aan en proberen vluchtelingen te huisvesten in leegstaande panden. In ieder geval verzetten ze zich tegen de asielprocedure. Daarmee denken deze vluchtelingenorganisaties een moreel punt te scoren (kijk ons eens goed zijn), maar in werkelijkheid hollen ze het draagvlak voor asielzoekers verder uit. Zolang ik en andere mensen niet zien dat er een rechtvaardig en vooral daadkrachtig uitzetbeleid is ben ik huiverig voor nog meer nieuwe asielzoekers.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
Nu in Buitenhof ook een discussie over moslimimmigranten.
Vol=vol
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:Pientjexxxx schreef op 01 november 2015 @ 12:38:

Nu in Buitenhof ook een discussie over moslimimmigranten.

Thnx. Ik heb het even opgezet. Ik vind het wel vervelend dat de discussie niet ingaat op waar de Islam nu voor staat. Waarom is inhoudelijke kritiek op de Islam niet mogelijk? Het grootste probleem wat ik heb met de Islam:

quote:

(1.) Seksuele slavernij is toegestaan en komt voor in overwegend Islamitische landen (Quran 4:24)

(2.) Pedofilie is toegestaan en komt voor in overwegend Islamitische landen (Quran 65:4)

(3.) Huiselijk geweld naar vrouwen is toegestaan evenals gedwongen seks in het huwelijk(Quran 4:34)

(4.) Op verlaten van de Islam staat de doodstraf (Quran 4:89, 2:217, 4:137, 5:33, 5:54, 9:11-12, 9:73-74, 9:123, 16:106, 47:25-27)

(5.) Op kritiek op de Islam staat de doodstraf (Quran 5:33)

(6.) Vrede in de islam is gedefinieerd als het moment wanneer iedereen moslim is. Tot die tijd moeten moslims ervoor zorgen dat zij de dominante meerderheid zijn. (Quran 9:29 e.a.)

(7.) Moslims mogen geen niet-moslims als vrienden hebben (wat te denken geeft aan hun oprechtheid) (Quran 5:51)

(8.) Verder laat de Koran zich op heel veel verschillende vlakken zeer negatief uit over niet-moslims. (Verschillende verzen)

Verder is het buitengewoon frustrerend om de problemen van immigratie weer gebagatelliseerd te zien. Alsof immigratie (uit Islamitische landen) geen probleem is. Het is wel een probleem. Nog steeds hebben we grote problemen met de integratie van met name Turken en Marokkanen, maar ook Pakistanen. Waarom de volgende immigratiestroom naar binnen laten lopen als we de problemen van de vorige integratiegolf nog niet te boven zijn gekomen.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
[quote]operator_7 schreef op 01 november 2015 @ 12:47:

[...]

Thnx. Ik heb het even opgezet. Ik vind het wel vervelend dat de discussie niet ingaat op waar de Islam nu voor staat. Waarom is inhoudelijke kritiek op de Islam niet mogelijk? Het grootste probleem wat ik heb met de Islam:

[...]

Shit! is de rest van je bericht nu weggehaald?

maar goed , ik vind dat ook altijd zo onbegrijpelijk, heel mijn leven links geweest, maar nu ben ik er klaar mee, de linkse doo-gooders zitten met een plaat van gewapend beton voor hun kop ik kan er niet meer naar kijken!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
De naïviteit van de beide Nederlanders aan tafel was stuitend. Pieter Jan Hagens vind ik een prettige presentator, hij leidde de discussie goed.
quote:bungaa schreef op 01 november 2015 @ 12:16:

@Vruchtgebruik: wat is hier zo gekleurd aan?

Sinds gisteren(ofzo) gebruik je graag de term dehumanisering voor tegenstanders.

Daarmee ga je nog een stapje verder dan roepen dat de tegenstanders xenofoob, racistisch of gewoon een beetje bang zijn.

Dehumanisering is wat IS doet bijvoorbeeld. Dat is wat er in Israel gebeurd. Dat is waar extremisten veelvuldig gebruik van maken. Kom op! Doe niet zo overdreven.de woorden xenofoob,racist zorgen er niet meer voor dat je mensen de mond kunt snoeren,dus hup een schepje erboven op, jee wat jammer nu dat ook dat niet helpt.
quote:ronniemitchel schreef op 01 november 2015 @ 13:13:

[...]

de woorden xenofoob,racist zorgen er niet meer voor dat je mensen de mond kunt snoeren,dus hup een schepje erboven op, jee wat jammer nu dat ook dat niet helpt.

Misschien heeft ze net een nieuw woord geleerd dat ze graag wil gebruiken.

Tja, en als je geen goede argumenten hebt dan ga je maar schelden.
quote:missie_m schreef op 01 november 2015 @ 09:47:

[...]

Laten we het allemaal positief zien en positief houden.

Coa is bang voor radicale Moslims op het AZC

https://youtu.be/hmtJtbUGzXQ

Gepubliceerd op 22 jun. 2015

Ik ben een asielzoeker en ik woon op het AZC in Gilze en Rijen. Op mijn AZC wonen veel Syrische Muslims. Deze Moslims hebben ons het leven zuur gemaakt. Ik ben gevlucht uit mijn land van herkomst zodat ik hier vrij en veilig kan zijn. Maar toch moet ik mij hier ook schuilen. Ik heb hulp gezocht bij COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) maar ook zij doen er niets aan om mij te helpen. Ik weet nu niet meer bij wie ik moet aankloppen.

Maar wat heeft dit te maken met een Zweedse vrouw die minister is geworden?

Is het zo zwart-wit, dat je óf alles positief, óf alles negatief moet zien? Of is het beter om van geval tot geval te beoordelen, en geen mensen in het negatieve te trekken vanwege zaken waarmee ze niets te maken hebben?
quote:Pientjexxxx schreef op 01 november 2015 @ 13:07:

De naïviteit van de beide Nederlanders aan tafel was stuitend. Pieter Jan Hagens vind ik een prettige presentator, hij leidde de discussie goed.

Ik heb het ook gezien. Inderdaad , die voorstanders, toch redelijk hautain te noemen, zeker die met die bril.

Gemiste kans van Peter J. Hagens over de felheid van debat over de asielzoekers, hij vroeg:

Is het de oorzaak of het gevolg van.

Helaas werd daar over heen geleuterd.
quote:meivogel schreef op 01 november 2015 @ 13:16:

[...]

Maar wat heeft dit te maken met een Zweedse vrouw die minister is geworden?

Is het zo zwart-wit, dat je óf alles positief, óf alles negatief moet zien? Of is het beter om van geval tot geval te beoordelen, en geen mensen in het negatieve te trekken vanwege zaken waarmee ze niets te maken hebben?

Volgens mij had het er in zoverre mee te maken dat die vrouw als vluchteling binnengekomen is.

Prima als een immigrant een politieke functie bekleed, maar dan niet met een dubbele nationaliteit. In Nederland is ook al gebleken dat Turkije druk uitoefent op Nederlands-Turkse parlementsleden. Je kunt je afvragen waar dan de loyaliteit ligt. Bij types als bijvoorbeeld Kuzu en Ozturk heb ik daar ernstig mijn twijfels over.
quote:ThunderassMan schreef op 01 november 2015 @ 10:59:

[...]

Ik maak onderscheid tussen oorlogs-, of geweldsvluchtelingen wiens enige directe zorg veiligheid is en die huis en haard helemaal niet willen verlaten en zsm terug willen (die blijven wss in de 'buurt' hangen) en migranten die welbewust afwegen waar het meeste te halen valt.En daarvoor gebruik je als voorbeeld een moeder met een kindje met een hartkwaal. Geen wonder dat ik je niet begreep.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 november 2015 @ 13:20:

[...]

Volgens mij had het er in zoverre mee te maken dat die vrouw als vluchteling binnengekomen is.

Prima als een immigrant een politieke functie bekleed, maar dan niet met een dubbele nationaliteit. In Nederland is ook al gebleken dat Turkije druk uitoefent op Nederlands-Turkse parlementsleden. Je kunt je afvragen waar dan de loyaliteit ligt. Bij types als bijvoorbeeld Kuzu en Ozturk heb ik daar ernstig mijn twijfels over.In Zweden kun je geen dubbele nationaliteit hebben.
quote:meivogel schreef op 01 november 2015 @ 13:26:

[...]

In Zweden kun je geen dubbele nationaliteit hebben.Dat hebben ze daar dan wel beter geregeld dan hier!
quote:ronniemitchel schreef op 01 november 2015 @ 13:13:

[...]

de woorden xenofoob,racist zorgen er niet meer voor dat je mensen de mond kunt snoeren,dus hup een schepje erboven op, jee wat jammer nu dat ook dat niet helpt.En extreem rechts gillen helpt ook al niet..
Het verhaal van die Leo Lucassen (man met bril) in Buitenhof klopt niet eens. De cijfers van het CBS laten iets heel anders zien:

http://www.elsevier.nl/Ne ... 328W/?masterpageid=158493

Er werd ook nog vermeld in Buitenhof dat de "vluchtelingen" hier voor de democratie naar toe komen en ook dat is niet waar:

http://www.rtlnieuws.nl/n ... an-deurzen/geld-geld-geld
quote:rosemetijs schreef op 01 november 2015 @ 13:32:

[...]

En extreem rechts gillen helpt ook al niet..nope dat maakt allemaal geen indruk meer die beschuldigingen, die niet waar zijn.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 november 2015 @ 13:34:

Het verhaal van die Leo Lucassen (man met bril) in Buitenhof klopt niet eens. De cijfers van het CBS laten iets heel anders zien:

http://www.elsevier.nl/Ne ... 328W/?masterpageid=158493

Er werd ook nog vermeld in Buitenhof dat de "vluchtelingen" hier voor de democratie naar toe komen en ook dat is niet waar:

Dat is duidelijke taal:

"Ik kom hier voor het geld! Niet voor de Zweedse democratie of allerlei andere idealen. Geld, geld, geld! Daar gaat het om!" De vriendelijke Egyptische vluchteling in het vervallen winkelcentrum van Rinkeby, een voorstadje van de Zweedse hoofdstad Stockholm, windt er geen doekjes om en jaagt de brand in zijn zoveelste sigaret.

Als ik vraag of hij grapje maakt, lacht hij zijn gele tanden bloot en zegt: "Absoluut niet. Zo denken andere vluchtelingen er ook over."

quote:jo-elise schreef op 01 november 2015 @ 13:18:

[...]

Ik heb het ook gezien. Inderdaad , die voorstanders, toch redelijk hautain te noemen, zeker die met die bril.

Gemiste kans van Peter J. Hagens over de felheid van debat over de asielzoekers, hij vroeg:

Is het de oorzaak of het gevolg van.

Helaas werd daar over heen geleuterd.

Die met de bril op (onderzoeker),vond de tegenstand die er is tegen zoveel asielzoekers de oorzaak van de opkomst van populistische partijen,hij vroeg zich niet af wat de oorzaak is dat deze partijen zoveel aanhang hebben.

De belg vond al eerder in het gesprek dat de tegenstand door de islamisering kwam.

M.a.w hij wil de problemen niet zien, die de belg wel zag in het veld.

En daar zit het verschil, de nederlander doet alleen onderzoek van uit zijn kantoor.

De belg spreekt voor volle zalen met mensen, en hoort wat er echt leeft in de samenleving.

En die andere nederlander die studenten les geeft,kan niet eens zeggen wat hij misschien echt denkt.

Dan is zijn academische carriere voorbij.

De onderzoeker zei ook nog dat wij trots moesten zijn,dat vluchtelingen naar ons land wilden komen.

Want zei hij,zij kiezen voor vrijheid.

De belg zei,zij komen maar op 1 ding af en dat zijn de uitstekende sociale voorzieningen.

Mijn buuf had gisteren nog een voorbeeld,zij werkt in een verpleegtehuis.

Moslimvrouw is opgenomen,is hier al 35 jaar maar spreekt geen woord Nederlands.

De godganse dag is er familie bij deze vrouw,het gordijn mag wel dicht als zij gewassen moet worden.

En dan wacht er 1 zoon buiten het gordijn. .

Ook tolkt deze zoon voor zijn moeder.

En het is niet gebruikelijk dat er 24/7 familie rondhangt,maar zij hebben gewoon schijt aan de regels zei mijn buurvrouw.

Er is alleen 24/7 familie als iemand terminaal is.

Mijn buuf vind het niet prettig werken.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 november 2015 @ 13:20:

[...]

Prima als een immigrant een politieke functie bekleed, maar dan niet met een dubbele nationaliteit. In Nederland is ook al gebleken dat Turkije druk uitoefent op Nederlands-Turkse parlementsleden. Je kunt je afvragen waar dan de loyaliteit ligt. Bij types als bijvoorbeeld Kuzu en Ozturk heb ik daar ernstig mijn twijfels over.Ik denk ook nietdat wij van deze twee, na de volgende verkiezingen nog wat weer horen.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 01-11-2015 14:00
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
Geld! Geld! Geld!

Jaap van Deurzen is verslaggever voor RTL Nieuws.

"Ik kom hier voor het geld! Niet voor de Zweedse democratie of allerlei andere idealen. Geld, geld, geld! Daar gaat het om!" De vriendelijke Egyptische vluchteling in het vervallen winkelcentrum van Rinkeby, een voorstadje van de Zweedse hoofdstad Stockholm, windt er geen doekjes om en jaagt de brand in zijn zoveelste sigaret.

Als ik vraag of hij grapje maakt, lacht hij zijn gele tanden bloot en zegt: "Absoluut niet. Zo denken andere vluchtelingen er ook over."

Dat is natuurlijk nogal een bewering, die niet te checken is, maar het is wel koren op de molen van de Zweden die inmiddels rabiaat tegen de komst van nog meer vluchtelingen zijn. Zoals de politici van de rechts-radicale Zweedse Democraten, de tegenhanger van Wilders' PVV in Holland.

"De Zweden herkennen zichzelf niet meer in hun eigen land"

Cameraman John Kwant en ik ontmoeten Kent Ekeroth voor het partijgebouw in het centrum van Stockholm. "Weet je dat er in sommige dorpen en steden meer vluchtelingen binnenkomen dan er inwoners zijn? Ze komen uit een heel andere cultuur, hebben andere gewoonten en sommigen zijn crimineel. De Zweden herkennen zichzelf niet meer in hun eigen land", fulmineert de politicus.

Als het aan zijn partij ligt, wordt de Zweedse grens gesloten en zwaar bewaakt. Geen vluchteling komt er meer in, de maat is vol. In de peilingen zou de aanhang van de partij de afgelopen maanden zijn gegroeid tot 25 procent. Maar op straat krijgt geen Zweed het over zijn lippen om dat toe te geven. De politieke correctheid is groot. De Zweedse media hebben een cordon sanitaire om de Zweedse Democraten gelegd. Geen politicus komt in de krant of op tv aan het woord.

Södertälje, even ten zuidwesten van Stockholm, is inmiddels symbool geworden van het vluchtelingenprobleem. De voorstad met 60.000 inwoners heeft er de afgelopen tijd 19.000 vluchtelingen bij gekregen. Södertälje zit met grote financiële problemen, want de voorwaarden voor Syrische families met kinderen en onbegeleide jongeren zijn goed. Zogauw ze zijn geregistreerd, krijgen ze een woning en geld van de staat om te overleven. Alle vluchtelingen worden persoonlijk begeleid en krijgen een gratis inburgeringscursus en taalonderwijs.

"In onze vergrijzende maatschappij hebben we deze mensen straks hard nodig"

"Dit kost de staat een vermogen", beweert de Zweedse Democraat Kent Ekeroth. Maar dat wordt weerlegd door professor Eskil Wadensjö. Hij is hoogleraar bij het Social Research Institute en zegt dat de kosten voor de vluchtelingen niet meer zijn dan 2 procent van het bruto nationaal product. "Zweden is een erg welvarend land en de economie draait goed. En, weet je: in onze vergrijzende maatschappij hebben we deze mensen straks hard nodig. Het is even een investering, maar wel een belangrijke op de langere termijn."

Afram Yacoub, de voorzitter van de Assyrische Federatie van Zweden, leeft al sinds 1989 in Södertälje en heeft zijn stad zien veranderen. "Het worden er te veel. Dit is niet te houden. De meeste vluchtelingen zitten jarenlang werkloos thuis, dat zorgt voor allerlei spanningen. Ze wonen bij elkaar en komen nauwelijks in aanraking met andere Zweden. Je krijgt een soort tweedeling in de maatschappij. We zouden de mensen ter plekke moeten helpen. Dit loopt straks uit de hand."

Bekijk de reportage van Jaap van Deurzen:

quote:ThunderassMan schreef op 01 november 2015 @ 10:59:

[...]

Ik maak onderscheid tussen oorlogs-, of geweldsvluchtelingen wiens enige directe zorg veiligheid is en die huis en haard helemaal niet willen verlaten en zsm terug willen (die blijven wss in de 'buurt' hangen) en migranten die welbewust afwegen waar het meeste te halen valt.Mee eens.
LOEP ME MAAR aub.
quote:cijfernerd schreef op 01 november 2015 @ 13:52:

[...]

Die met de bril op (onderzoeker),vond de tegenstand die er is tegen zoveel asielzoekers de oorzaak van de opkomst van populistische partijen,hij vroeg zich niet af wat de oorzaak is dat deze partijen zoveel aanhang hebben.

De belg vond al eerder in het gesprek dat de tegenstand door de islamisering kwam.

M.a.w hij wil de problemen niet zien, die de belg wel zag in het veld.

En daar zit het verschil, de nederlander doet alleen onderzoek van uit zijn kantoor.

De belg spreekt voor volle zalen met mensen, en hoort wat er echt leeft in de samenleving.

En die andere nederlander die studenten les geeft,kan niet eens zeggen wat hij misschien echt denkt.

Dan is zijn academische carriere voorbij.

De onderzoeker zei ook nog dat wij trots moesten zijn,dat vluchtelingen naar ons land wilden komen.

Want zei hij,zij kiezen voor vrijheid.

De belg zei,zij komen maar op 1 ding af en dat zijn de uitstekende sociale voorzieningen.

Mijn buuf had gisteren nog een voorbeeld,zij werkt in een verpleegtehuis.

Moslimvrouw is opgenomen,is hier al 35 jaar maar spreekt geen woord Nederlands.

De godganse dag is er familie bij deze vrouw,het gordijn mag wel dicht als zij gewassen moet worden.

En dan wacht er 1 zoon buiten het gordijn. .

Ook tolkt deze zoon voor zijn moeder.

En het is niet gebruikelijk dat er 24/7 familie rondhangt,maar zij hebben gewoon schijt aan de regels zei mijn buurvrouw.

Er is alleen 24/7 familie als iemand terminaal is.

Mijn buuf vind het niet prettig werken.Moeten die familieleden dan niet naar hun werk? Of hebben ze zoveel vrije dagen?
quote:bungaa schreef op 01 november 2015 @ 12:16:

@Vruchtgebruik: wat is hier zo gekleurd aan?

Sinds gisteren(ofzo) gebruik je graag de term dehumanisering voor tegenstanders.

Daarmee ga je nog een stapje verder dan roepen dat de tegenstanders xenofoob, racistisch of gewoon een beetje bang zijn.

Dehumanisering is wat IS doet bijvoorbeeld. Dat is wat er in Israel gebeurd. Dat is waar extremisten veelvuldig gebruik van maken. Kom op! Doe niet zo overdreven.

Er wordt hier gebaseerd op roddel en achterklap een eigen interpretatie van vluchtelingenrechten gegeven. Soort fanfiction maar dan anders.

Misschien is het verzinnen van sprookjes over vluchtelingen voor sommigen leuk tijdverdrijf, gebeurt dat en masse dan vindt ik dat gevaarlijk. Dat mensen hier dezelfde trucs gebruiken als de door jou genoemde terroristen en landen (dapper statement trouwens), ja, mijn zoontje liegt ook weleens en als ik dat tegen hem zeg gaat hij ook niet roepen dat liegen zo´n nare term is omdat hij heus niet zo erg is als Pinokkio en dat ik er niks van mag zeggen.

Geklinkerd is een binnen het vreemdelingenrecht en door het IND gebruikte term voor een redelijk grote groep afgewezen asielzoekers die niet hier kunnen blijven maar ook niet terug kunnen naar hun eigen land of naar een ander land. Er is een groep statenlozen en dat zijn over het algemeen geen mensen die dat aan zichzelf te danken hebben.

Schamper doen over de bron doet niets af aan de feiten die deze bron noemt. Het zijn nu eenmaal NL wetten. Niet altijd even leuk om te horen maar daar kan de Vluchtkerk of ik ook niks aan doen.

Mooie verhaaltjes bedenken over de repatrieringsmogelijkheden, maar die mensen kunnen dus nergens naartoe. Google maar op geklinkerd.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 november 2015 @ 13:56:

[...]

Moeten die familieleden dan niet naar hun werk? Of hebben ze zoveel vrije dagen?Zullen elkaar wel afwisselen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven