discussie over zwarte piet

04-11-2015 13:14 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar organiseren wij met onze vriendenkring een tocht met sinterklaas en enkele zwarte pieten.

Tijdens de vergadering hierover maakte plots iemand de opmerking dat we de zwarte pieten niet zwart mogen schilderen. Ik woon in belgie en deze persoon is nederlandse. En volgens haar is dit in nederland echt "not done".

Ik herinner me een discussie in nederland hierover maar heb dit hele gebeuren niet gevolgd. Is dit echt zo in nederland? Daarbij is deze discussie ook al naar belgie overgewaaid.

Het feit dat zwarte piet zwart geschilderd is komt doordat hij door de schouw kruipt en heeft in principe niets met racisme te maken. Daarom vind ik het nogal verwonderlijk.

Nu is die discussie nogal uit de hand gelopen en zijn we er nog niet uit of dit nu gaan aanpassen of niet. Wat denken jullie?

Wij doen dit al (samen met enkele ouderen) al vele tientallen jaren. Echt jammer dat dit nu opeens een hot item begint te worden. Ik begrijp er niets van.
Ik zou het uitmaken
quote:Maleficent schreef op 04 november 2015 @ 13:29:

[...]

eens!

Begrijp dit niet. Waarom? is nog een maand voor sinterklaas.

Ideaal moment om alles voor te bereiden. Tijdens deze voorbereiding worden dergelijke beslissingen genomen... Precies op tijd wat mij betreft.
quote:Jc2 schreef op 04 november 2015 @ 13:30:

[...]

Ze heeft zich al genoeg geuit... We hebben al een geschiedenis van conflict achter de rug.

Had haar op negeren gezet, voor één of andere reden is dit ongedaan gemaakt... ondertussen gelukkig al opgelost En dit draagt hoe bij aan een goede discussie over pieten?
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
quote:Corona67 schreef op 04 november 2015 @ 13:32:

Ik zou het uitmakenMafklapper
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Goed dat deze discussie eindelijk eens gevoerd wordt hier.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:Kia-Ora schreef op 04 november 2015 @ 13:33:

[...]

Mafklapper Weer fout?
quote:Kia-Ora schreef op 04 november 2015 @ 13:33:

[...]

En dit draagt hoe bij aan een goede discussie over pieten?Niet, ik beantwoord simpelweg een vraag...
quote:EvyBlissy schreef op 04 november 2015 @ 13:34:

Goed dat deze discussie eindelijk eens gevoerd wordt hier.Precies. Er is te lang gezwegen voor de goede vrede.
quote:Jc2 schreef op 04 november 2015 @ 13:26:

[...]

Daar hebben we ze weer Waarom reageer je dan?Ze? BGB is er maar eentje hoor.
quote:Star schreef op 04 november 2015 @ 13:39:

Ze? BGB is er maar eentje hoor.Daarom vroeg ik al: 'wie zijn ze?', maar daar krijg ik geen antwoord op.
Er is veel discussie over geweest in Nederland, maar uiteindelijk veranderd er weinig. Er is onderzoek naar gedaan en bij bijna alle intochten blijven ze dit jaar ook zwart. http://m.ad.nl/ad/m/nl/10 ... n-Piet-blijft-zwart.dhtml
quote:Jc2 schreef op 04 november 2015 @ 13:30:

[...]

Ze heeft zich al genoeg geuit... We hebben al een geschiedenis van conflict achter de rug.

Had haar op negeren gezet, voor één of andere reden is dit ongedaan gemaakt... ondertussen gelukkig al opgelost Goed dat je het zegt, ik zal quoten
quote:prik schreef op 04 november 2015 @ 13:40:

[...]

Daarom vroeg ik al: 'wie zijn ze?', maar daar krijg ik geen antwoord op.

Mijn god, wat is dit irritant zeg... Altijd de nood om op spellingsfouten commentaar te geven.

Ik maak er een nieuw topic voor aan, ik verwacht jullie daar!

waar ik woon (zuid-west Vlaanderen) gebruiken we veel "ze" ipv haar. Ik weet dat dit niet correct is... but i don't give a damn
quote:Jc2 schreef op 04 november 2015 @ 13:31:

[...]

Wat bedoel je daar nu mee?

Ik vraag het me af, dus stel ik de vraag op dit forum. Daar dient dit forum voor.Wat ik daarmee bedoel staat er precies. Moeilijk he begrijpend lezen.
quote:prik schreef op 04 november 2015 @ 13:40:

[...]

Daarom vroeg ik al: 'wie zijn ze?', maar daar krijg ik geen antwoord op.

Misschien sta je ook onder de negeer , ik quote je wel even .

Correctie: blijkbaar niet.
O echt? Een nieuw topic? Dit is een topdag voor de zeufen onder ons:-)
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:Kia-Ora schreef op 04 november 2015 @ 13:45:

[...]

Misschien sta je ook onder de negeer , ik quote je wel even .

Correctie: blijkbaar niet.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:Jc2 schreef op 04 november 2015 @ 13:44:

Mijn god, wat is dit irritant zeg... Altijd de nood om op spellingsfouten commentaar te geven.

Ik maak er een nieuw topic voor aan, ik verwacht jullie daar!

waar ik woon (zuid-west Vlaanderen) gebruiken we veel "ze" ipv haar. Ik weet dat dit niet correct is... but i don't give a damnDit is geen spelfout hoor. En je schreef iets heel anders dan je bedoelde, dus je zou er beter wel een damn om kunnen geven. Zeker als je blijkbaar wel weet dat het niet goed is. Het komt anders zo dom over.
quote:_blabla_ schreef op 04 november 2015 @ 13:40:

Er is veel discussie over geweest in Nederland, maar uiteindelijk veranderd er weinig. Er is onderzoek naar gedaan en bij bijna alle intochten blijven ze dit jaar ook zwart. http://m.ad.nl/ad/m/nl/10 ... n-Piet-blijft-zwart.dhtmlMaar in Antwerpen krijgt hij roetvegen, dus ik denk dat Jc2 even niet heeft zitten opletten. In Belgie is die discussie ook geweest: http://deredactie.be/cm/v ... n%2Bmedia/media/1.2464277
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:Jc2 schreef op 04 november 2015 @ 13:44:

Ik maak er een nieuw topic voor aan, ik verwacht jullie daar!Doe geen moeite, ik heb een hekel aan topicdiarree.
Ik dacht dat Belgen goed waren in taal.
quote:Goede-Fee schreef op 04 november 2015 @ 13:45:

[...]

Wat ik daarmee bedoel staat er precies. Moeilijk he begrijpend lezen. Nu zoek je gewoon ruzie? Of begrijp ik het niet?
quote:prik schreef op 04 november 2015 @ 13:49:

[...]

Doe geen moeite, ik heb een hekel aan topicdiarree.Ik heb 'm gestaft. Doe lekker samen met het 'hij wilt' topic. Dit is gewoon irritant doen om het irritant doen.
Mods kan deze topic verwijderd worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven