discussie over zwarte piet

04-11-2015 13:14 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar organiseren wij met onze vriendenkring een tocht met sinterklaas en enkele zwarte pieten.

Tijdens de vergadering hierover maakte plots iemand de opmerking dat we de zwarte pieten niet zwart mogen schilderen. Ik woon in belgie en deze persoon is nederlandse. En volgens haar is dit in nederland echt "not done".

Ik herinner me een discussie in nederland hierover maar heb dit hele gebeuren niet gevolgd. Is dit echt zo in nederland? Daarbij is deze discussie ook al naar belgie overgewaaid.

Het feit dat zwarte piet zwart geschilderd is komt doordat hij door de schouw kruipt en heeft in principe niets met racisme te maken. Daarom vind ik het nogal verwonderlijk.

Nu is die discussie nogal uit de hand gelopen en zijn we er nog niet uit of dit nu gaan aanpassen of niet. Wat denken jullie?

Wij doen dit al (samen met enkele ouderen) al vele tientallen jaren. Echt jammer dat dit nu opeens een hot item begint te worden. Ik begrijp er niets van.
quote:prik schreef op 04 november 2015 @ 15:19:

[...]

Lees dan even de links die ik in de eerste reactie plakte, dan weet je meteen wat alle voors en tegens zijn.heb ik gedaan hoor, met veel interesse. waarvoor dank!
quote:Goede-Fee schreef op 04 november 2015 @ 15:21:

[...]

Dat bepaal jij gelukkig niet, jij mag blijkbaar zo'n topic openen ( in mijn ogen om te rellen) en een ander mag daar wat van vinden.

En on topic. Nog even en dan is het overal not done. Heel goed. Kom maar door met de regenboog pieten.

Het is een verzonnen figuur en dan verzinnen we dat ie alle kleuren kan hebben. Die kinderen geloven dat wel.

Verder je opent alleen topics waarvan je weet dat mensen er lekker op gaan zitten bitchen zodat jij dat lekker terug kan doen. Jammer genoeg kan ik jou wel blokkeren maar je topics komen wel op in de aktieve lijst,. Daar moeten de MODS eens wat aan doen.

Ow en stafze he?

Ik vind je nogal negatief tegenover mij?

Ik heb zeker niet de bedoeling om te rellen.

Hebben wij ooit een aanvaring gehad? Of waarom zit je zo op mijn kap?
Ik ben blij dat deze discussie in NL in ieder geval wel erg leeft, ik vind het een actuele discussie over een actueel onderwerp. Het heeft mijns inziens weinig te maken met traditie, aangezien tradities léven en afhankelijk zijn van voortschrijdend inzicht en de ontwikkeling van een volk. Ons volk wordt steeds gemengder en gemêleerder dus dan is zo'n vraagstuk opeens ook actueel. Was dit niet gebeurd dan hadden mensen hier geen aanstoot aan genomen en was de discussie dus niet opgestart. En ik vind dat als bepaalde mensen aanstoot nemen aan een traditie dat je flexibel genoeg moet zijn om deze aan te passen. Ik woon gelukkig in een gemeente waar de zwarte pieten niet meer worden 'uitgedragen', maar waar kleurenpieten en 'veeg'-pieten de nieuwe orde zijn en waar pruiken, oorringen en rode lippen verboden zijn. Hierdoor wordt het prachtige Sinterklaasfeest (specifiek voor kinderen, die een groot aandeel gaan hebben in de wereld als het gaat om waarden, normen, vooroordelen, open staan voor andere culturen en die hopelijk een wereld/een Nederland gaan helpen creëren waar er geen racisme meer bestaat) weer voor iedereen en hoeft niemand er meer aanstoot aan te nemen.
Hè ja.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 04 november 2015 @ 17:07:

Hè ja.
Ik ben blij dat ze in België tenminste nog normale Zwarte Pieten hebben en dat daar geen Quinsy Gario rondloopt om de boel te verzieken.

Hup België!

I zwarte Zwarte Piet.
quote:lionlily schreef op 04 november 2015 @ 16:19:

Ik ben blij dat deze discussie in NL in ieder geval wel erg leeft, ik vind het een actuele discussie over een actueel onderwerp. Het heeft mijns inziens weinig te maken met traditie, aangezien tradities léven en afhankelijk zijn van voortschrijdend inzicht en de ontwikkeling van een volk. Ons volk wordt steeds gemengder en gemêleerder dus dan is zo'n vraagstuk opeens ook actueel. Was dit niet gebeurd dan hadden mensen hier geen aanstoot aan genomen en was de discussie dus niet opgestart. En ik vind dat als bepaalde mensen aanstoot nemen aan een traditie dat je flexibel genoeg moet zijn om deze aan te passen. Ik woon gelukkig in een gemeente waar de zwarte pieten niet meer worden 'uitgedragen', maar waar kleurenpieten en 'veeg'-pieten de nieuwe orde zijn en waar pruiken, oorringen en rode lippen verboden zijn. Hierdoor wordt het prachtige Sinterklaasfeest (specifiek voor kinderen, die een groot aandeel gaan hebben in de wereld als het gaat om waarden, normen, vooroordelen, open staan voor andere culturen en die hopelijk een wereld/een Nederland gaan helpen creëren waar er geen racisme meer bestaat) weer voor iedereen en hoeft niemand er meer aanstoot aan te nemen.Prachtig.
quote:Jc2 schreef op 04 november 2015 @ 15:52:

[...]

Ik vind je nogal negatief tegenover mij?

Ik heb zeker niet de bedoeling om te rellen.

Hebben wij ooit een aanvaring gehad? Of waarom zit je zo op mijn kap?Trek het je niet aan.

De zwarte Pieten-discussie werkt voor sommigen als een rode lap bij een stier (of hoe zegt men dat?) Men komt er gewoon niet uit, Zwarte Piet is een hoofdrolspeler in een leuk onschuldig kinderfeest, diegene die er mee zijn opgegroeid (zwarte Piet als een held zagen, leuker dan Messi vonden, en ook nu weer als held behandeld word, behalve de intocht in Roermond een paar jaar geleden, waar zwarte Piet erg-dommig moest overkomen) zullen zich boos maken als ze van discriminatie worden beschuldigd en het leuke feest negatief word gemaakt door tegenstanders, er zullen steeds tegenstanders zijn omdat ze tegenstander willen zijn.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 04 november 2015 @ 19:22:

[...]

Trek het je niet aan.

De zwarte Pieten-discussie werkt voor sommigen als een rode lap bij een stier (of hoe zegt men dat?) Men komt er gewoon niet uit, Zwarte Piet is een hoofdrolspeler in een leuk onschuldig kinderfeest, diegene die er mee zijn opgegroeid (zwarte Piet als een held zagen, leuker dan Messi vonden, en ook nu weer als held behandeld word, behalve de intocht in Roermond een paar jaar geleden, waar zwarte Piet erg-dommig moest overkomen) zullen zich boos maken als ze van discriminatie worden beschuldigd en het leuke feest negatief word gemaakt door tegenstanders, er zullen steeds tegenstanders zijn omdat ze tegenstander willen zijn.Ik ben ermee opgegroeid, ik heb het nooit eerder als racistisch ervaren. Maar dit heet voortschrijdend inzicht en ondertussen ben ik er volledig van overtuigd dat we de plank mis slaan als we Zwarte Piet in de oorspronkelijk vorm handhaven.
Goh, daar issie toch weer! De discussie over Zwarte Piet!

Hier in Twente doet men er niet te veel op uit. Hier zijn de zwarte pieten nog gewoon zwart. Maar in Almelo is verordonneerd dat ze niet meer zich in hun eentje over straat mogen begeven. Kennelijk zijn er mensen nogal agressief en die vallen ze dan aan, dat is vorig jaar namelijk ook gebeurd. Absurd natuurlijk.

Zwarte Piet is gewoon zwart van het roet, zo is mij geleerd. Meer is het niet. Mensen moeten er ook niet meer van maken. In de Nederlandse Antillen zitten ze er ook niet mee, daar zijn zwarte pieten ook gewoon zwart en deze discussie is daar absoluut niet aan de orde. Dus waarom is het hier wél een punt?

Ah, ik weet het al! omdat andere culturen niet open staan voor onze cultuur en ons veroordelen zonder te weten hoe en wat! Kennelijk moeten wij open staan voor anderen maar hoeven wij niets terug te verwachten.
quote:lionlily schreef op 04 november 2015 @ 19:25:

[...]

Ik ben ermee opgegroeid, ik heb het nooit eerder als racistisch ervaren. Maar dit heet voortschrijdend inzicht en ondertussen ben ik er volledig van overtuigd dat we de plank mis slaan als we Zwarte Piet in de oorspronkelijk vorm handhaven.Dat doen we dus ook al enige tijd niet meer: geen roe, geen 'raar' gedrag en een algehele herpositionering qua werkzaamheden.
quote:lionlily schreef op 04 november 2015 @ 19:25:

[...]

Ik ben ermee opgegroeid, ik heb het nooit eerder als racistisch ervaren. Maar dit heet voortschrijdend inzicht en ondertussen ben ik er volledig van overtuigd dat we de plank mis slaan als we Zwarte Piet in de oorspronkelijk vorm handhaven.Het is maar wat je zelf je aanpraat. Ik heb jarenlang kinderen in de rij zien staan bij Sinterklaas en zwarte Piet. Kinderen hebben er volgens mij geen moeite mee.Oké misschien later of omdat hun ouders er moeite mee hebben.

Maar wat dan? Gouden Pieten zoals de Bijenkorf dat deed? Weet je wel onder welke barre omstandigheden goudzoekers zoeken voor een klein korreltje goud?

Zwarte vegen door het gezicht? Dan kun je buurjongen, neefje of dorpsjongen niet meer laten opdraven want een kind is dan wel klein en gelovig maar niet dom en slechtziend.

Een gekleurde Piet? Geel ziet ziekelijk uit. Blauw ziet uit alsof ie teveel alcohol genuttigd heeft. Groen ziet grieperig uit, rood is duivels, paars is te christelijk. Een hoofddoek over Piets krullen? Nee dan voel ik me gediscrimineerd.
LOEP ME MAAR aub.
quote:iones schreef op 04 november 2015 @ 19:28:

Goh, daar issie toch weer! De discussie over Zwarte Piet!

Hier in Twente doet men er niet te veel op uit. Hier zijn de zwarte pieten nog gewoon zwart. Maar in Almelo is verordonneerd dat ze niet meer zich in hun eentje over straat mogen begeven. Kennelijk zijn er mensen nogal agressief en die vallen ze dan aan, dat is vorig jaar namelijk ook gebeurd. Absurd natuurlijk.

Zwarte Piet is gewoon zwart van het roet, zo is mij geleerd. Meer is het niet. Mensen moeten er ook niet meer van maken. In de Nederlandse Antillen zitten ze er ook niet mee, daar zijn zwarte pieten ook gewoon zwart en deze discussie is daar absoluut niet aan de orde. Dus waarom is het hier wél een punt?

Ah, ik weet het al! omdat andere culturen niet open staan voor onze cultuur en ons veroordelen zonder te weten hoe en wat! Kennelijk moeten wij open staan voor anderen maar hoeven wij niets terug te verwachten.Is mij ook altijd geleerd. Want Piet moest door de schoorsteen kruipen om snoepjes in de schoenen te leggen of om te luisteren of de kinderen wel 'zoet' waren.
LOEP ME MAAR aub.
Het is echt een bewuste keuze om van iets wat niet racistisch is racisme te maken.
quote:ThunderassMan schreef op 04 november 2015 @ 19:30:

[...]

Dat doen we dus ook al enige tijd niet meer: geen roe, geen 'raar' gedrag en een algehele herpositionering qua werkzaamheden.En dan is het dus geen probleem om hem nog nét een beetje verder aan te passen, toch?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:DG2015 schreef op 04 november 2015 @ 19:54:

[...]

En dan is het dus geen probleem om hem nog nét een beetje verder aan te passen, toch?Jawel. Zodra je aan het zwart van Zwarte Piet komt, verander je iets fundamenteels.
quote:iones schreef op 04 november 2015 @ 19:51:

Het is echt een bewuste keuze om van iets wat niet racistisch is racisme te maken.Ja, en vooral door de Vara, nou hier blijft hij gewoon zwart hoor, we gaan wel naar het oosten van het land, want Den Haag heeft witte pieten.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:ThunderassMan schreef op 04 november 2015 @ 20:02:

[...]

Jawel. Zodra je aan het zwart van Zwarte Piet komt, verander je iets fundamenteels.Dat vind jij. Ik ben het daar niet mee eens.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:ThunderassMan schreef op 04 november 2015 @ 20:02:

[...]

Jawel. Zodra je aan het zwart van Zwarte Piet komt, verander je iets fundamenteels.

(niet rot bedoeld. Ik kom echt niet meer bij)
quote:missie_m schreef op 04 november 2015 @ 19:36:

[...]

Is mij ook altijd geleerd. Want Piet moest door de schoorsteen kruipen om snoepjes in de schoenen te leggen of om te luisteren of de kinderen wel 'zoet' waren. Hou toch eens op met die roddel over die antillianen. Daar hebben we ook gewoon kleurpieten .
Van de week met Halloween waren er mensen die zich verkleed hadden met afgehakte armen of een afgehakte voet. Ik heb niemand gehoord die Echt een afgehakt ledemaat had dat die zich gediscrimineerd heeft gevoeld.

Van hetzelfde laken een pak is het als een man zich als vrouw verkleed, travestieten doen dit.....voelt iemand zich daardoor gediscrimineerd? nOg nooit gehoord!

Maar als mensen 1x per jaar een zwart gezicht maken voor een kinderfeest........tjonge, jonge dan is de wereld te klein.......
quote:vruchtgebruik schreef op 04 november 2015 @ 20:36:

[...]

Hou toch eens op met die roddel over die antillianen. Daar hebben we ook gewoon kleurpieten .Neehoor
quote:iones schreef op 04 november 2015 @ 19:51:

Het is echt een bewuste keuze om van iets wat niet racistisch is racisme te maken.Het is ook een bewuste keuze om je druk te maken om.een beetje schmink. Kinderen interesseert het niks.
quote:mienietjefietje schreef op 04 november 2015 @ 20:36:

Van de week met Halloween waren er mensen die zich verkleed hadden met afgehakte armen of een afgehakte voet. Ik heb niemand gehoord die Echt een afgehakt ledemaat had dat die zich gediscrimineerd heeft gevoeld.

Van hetzelfde laken een pak is het als een man zich als vrouw verkleed, travestieten doen dit.....voelt iemand zich daardoor gediscrimineerd? nOg nooit gehoord!

Maar als mensen 1x per jaar een zwart gezicht maken voor een kinderfeest........tjonge, jonge dan is de wereld te klein.......Het grote verschil hierin zit hem toch echt in de historische context. Nederland heeft aan slavenhandel gedaan en een groep mensen stelselmatig gediscrimineerd. Wij hebben geen historie met het stelselmatig achterstellen van mensen met afgehakte ledematen.
quote:ThunderassMan schreef op 04 november 2015 @ 19:30:

[...]

Dat doen we dus ook al enige tijd niet meer: geen roe, geen 'raar' gedrag en een algehele herpositionering qua werkzaamheden.

Idd van een sprookjesfiguur lijkt piet nou echt op een verklede neger, ineens een bruin gezicht, want redeneerden ze negers zijn niet pikzwart. Nee, negers zijn bruin, en zwarte piet is zwarte piet!

Ze zeggen......Piet mag geen gouden oorringen, want dat herinnert aan de slavenhandel.....Gut, liepen slaven met goud in hun oren dan? en met van die mooie pakkies?

De afbeeldingen van slaven die ikgezien heb, hadden ze niet meer aan dan een lendedoek!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven