Gezondheid alle pijlers

Slecht slapen

04-11-2015 20:31 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld, ik slaap al mijn hele leven slecht, van kinds af aan kwam ik moeilijk in slaap en lag ik soms zelfs uren naar het plafond te staren.

Nu, is dat dus helemaal omgedraaid. In slaap komen is een koud kunstje, binnen een kwartier slaap ik. Super relaxt en daar ben ik ook echt blij mee, maar nu ben ik elke werkdag ontzettend vroeg wakker. Op zich geen punt, maar ik word rond 3-4 uur wakker om te plassen bijv, en ik val niet meer in slaap. Ik lig alleen maar te draaien. Ben nog steeds moe hoor, maar slapen ho maar. En dan probeer ik in slaap te komen tot een uur of 7, en dan word ik weer redelijk moe en kan ik eigenlijk best slapen. Maar ja, dan moet ik eruit! Ik kom dus eigenlijk chronisch slaap tekort.

Dit is eigenlijk begonnen toen ik weer begon met werken, werd in het begin wakker met bonkend hart en voelde de stress door m'n lijf gieren. Maar inmiddels is die stress behoorlijk minder (dacht ik), heb dat gevoel niet meer bij het wakker worden, maar word wel nog steeds wakker en kan niet meer slapen.

Ook slaap ik naast mijn vriend ineens heel slecht. Afgelopen twee dagen geprobeerd naast vriend te slapen, ging zo ontzettend slecht dat ik echt blij ben vannacht alleen te mogen slapen. In het weekend is het trouwens geen probleem, dan word ik ook wakker maar kom ik gewoon weer makkelijk in slaap (zonder of met vriend).

Begin het nu wel zat te worden zijn er nog meer slechte slapers hier met evt een tip? Ik heb al valeriaan geprobeerd, valdispert voor de nacht, en nu sleepzz ontspannen wakker worden (maar daar werd ik alleen maar vaker wakker van ). Ik gebruikte ook melatoninethee, maar in slaap vallen is het probleem niet dus die gebruik ik vrijwel nooit meer.
Ga je na de plaspauze aan je werk liggen denken?
Je hebt ook melatonine met time release, die werkt de hele nacht. Dat helpt niet alleen met in slaap vallen maar ook met doorslapen.
Al eens met je huisarts besproken? Er bestaat zoiets als slaaptherapie.
Als je er in het weekend geen last van hebt lijkt het wel werkgerelateerd. Misschien wat ontspanningsoefeningen proberen?
Magnesium, meditatie, 5-htp
OMG
Niks meer drinken na 19:00 eens proberen.
Na het plassen denk ik eigenlijk aan niks (misschien onbewust aan de wekker die afgaat om 07:00 en dat ik dus in slaap wil komen).

Die melatonine met time-release, weet je zo waar ik die kan krijgen Wollstonecraft?

De huisarts is sowieso altijd nog een optie, maar wil ook even kijken of ik het zelf op kan lossen. Kom wel uit een familie met slaapproblemen dus huisarts is misschien onvermijdelijk

Ontspanningsoefeningen werken niet heel goed vind ik. Lijkt wel alsof de cortisol in m'n bloed zit, zo midden in de nacht, zodat die oefening weinig effect heeft.

Niets meer drinken na 19:00 wil ik liever niet, dan ben ik vaak net een uurtje thuis en kan ik weinig drinken. Daar krijg ik weer hoofdpijn van (beetje veeleisend lichaam )
Ik ben ook een slechte slaper, en ik heb oxazepam van de dokter gekregen. In het begin nam ik er ongeveer 3 x per week 1, en inmiddels 1 in de 2 weken. Ga dus naar de huisarts voor advies op maat (want die middelen zijn verslavend). Succes, slaaptekort is echt vervelend.
Ik lees mee, man heeft ook een slaapprobleem. Wel iets anders dan jij beschrijft maar hij kan soms idd niet naast mij liggen. Het komt regelmatig voor dat hij op de logeerkamer slaapt.

Hij heeft al diverse pammetjes gehad maar wil dit niet ivm gewenning, melatonine via de huisarts werkt ook maar even.
Meer seks hebben met je vriend. Val je daarna lekker van in slaap. Word je wakker dan gelijk weer erbovenop slaap je zo door.
Magnesium citraat, innemen voor je naar bed gaat!
Ook dat helpt niet tegen het wakker worden Pink

Magnesium zie ik nu al een paar keer voorbij komen *zet op boodschappenlijstje*
quote:truffles schreef op 04 november 2015 @ 20:49:

Na het plassen denk ik eigenlijk aan niks (misschien onbewust aan de wekker die afgaat om 07:00 en dat ik dus in slaap wil komen).

Die melatonine met time-release, weet je zo waar ik die kan krijgen Wollstonecraft?

De huisarts is sowieso altijd nog een optie, maar wil ook even kijken of ik het zelf op kan lossen. Kom wel uit een familie met slaapproblemen dus huisarts is misschien onvermijdelijk

Ontspanningsoefeningen werken niet heel goed vind ik. Lijkt wel alsof de cortisol in m'n bloed zit, zo midden in de nacht, zodat die oefening weinig effect heeft.

Niets meer drinken na 19:00 wil ik liever niet, dan ben ik vaak net een uurtje thuis en kan ik weinig drinken. Daar krijg ik weer hoofdpijn van (beetje veeleisend lichaam )Ik heb die melatonine met time release toen gewoon bij Etos gekocht.
Precies mijn probleem ik ook elke nacht om ong 3.30 wakker en daarna alleen nog draaien.. ik dacht dat het door overgang kwam.

Van alles geprobeerd - ja ook via huisarts slaapmiddelen gekregen maar dat helpt ook niet.

Nu drink ik 's avonds salie thee en ik slaap beter... toeval? Geen idee ik word wel wakker maar ik slaap wel weer in!

Slaap nog steeds licht maar ik slaap wel meer nu.

succes!
quote:truffles schreef op 04 november 2015 @ 20:49:

Na het plassen denk ik eigenlijk aan niks Dat kan niet, tenzij je hersendood bent
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 04 november 2015 @ 20:35:

Je hebt ook melatonine met time release, die werkt de hele nacht. Dat helpt niet alleen met in slaap vallen maar ook met doorslapen.Heb ik ook, bij mij gaat echt goed.
.
Melatonine werkt bij mij ook heel averechts.

Ik val er wel sneller door in slaap, maar ik kan niet meer doorslapen, terwijl ik daar normaal juist geen problemen mee heb. Ik word dan gedurende de nacht wel een keer of vier wakker, of na een uurtje of vier slapen klaarwakker wakker, waarna ik niet meer in slaap kan vallen, ook al ben ik nog wel moe.

Of het dan zo'n time release variant is, of eentje die meteen smelt op de tong maakt niet uit.

In trucjes die kunnen helpen, heb ik er nog wel eentje, maar hij klinkt misschien wat raar. Ik beeld me in gedachten in detail in dat ik door mijn ouderlijk huis van vroeger loop. Van de beeldjes in de tuin van de buren, de oprijlaan, de brievenbus, de voordeur, de keuken, etc, ik probeer het helemaal voor me te zien en verder vooral nergens aan te denken. Ik val er vrij snel door in slaap en bereik in gedachten zelden de bovenverdieping

Verder oordopjes, want ik ben heel gevoelig voor geluiden.
Mijn truc (ook al mijn hele leven slechte slaper) is om mijn iPod aan te zetten. Dopjes in mijn oren, en dan luisteren. Vaak val ik dan (weer) in slaap. Ik heb er een luisterboek op staan, maar muziek kan net zo effectief zijn.

Daarnaast: blijf niet in je bed liggen, dan ga je je bed associeren met niet-slapen. Na een half uur kun je beter even op staan, kopje kruidenthee/warme melk drinken, en dan weer proberen.

Derde ding, bij alle slaapproblemen: geen cafeïne! Dus geen koffie/cola/zwarte thee/groene thee/witte thee/ijsthee/koffie-ijs/tiramisu/mate (een of ander Inca-besje dat wij hier soms als kruidenthee plegen te drinken, maar vol zit met cafeïne) of machta.

Pas ook op met alcohol.
Ik ben ook een slechte slaper. Melatonine zou je kunnen proberen. Gewoon bij drogist te koop.

Ik heb het geaccepteerd en hoewel het slaapprobleem daarmee niet is opgelost, heb ik er wel minder last van zogezegd. Voorheen maakte ik mij zo druk en geïrriteerd. Nu ga ik gewoon weer in bed liggen en maak het mijzelf comfortabel. Gewoon relaxed liggen in de stilte zogezegd
quote:blueeyes*3 schreef op 04 november 2015 @ 22:17:

Mijn truc (ook al mijn hele leven slechte slaper) is om mijn iPod aan te zetten. Dopjes in mijn oren, en dan luisteren. Vaak val ik dan (weer) in slaap. Ik heb er een luisterboek op staan, maar muziek kan net zo effectief zijn.

Daarnaast: blijf niet in je bed liggen, dan ga je je bed associeren met niet-slapen. Na een half uur kun je beter even op staan, kopje kruidenthee/warme melk drinken, en dan weer proberen.

Derde ding, bij alle slaapproblemen: geen cafeïne! Dus geen koffie/cola/zwarte thee/groene thee/witte thee/ijsthee/koffie-ijs/tiramisu/mate (een of ander Inca-besje dat wij hier soms als kruidenthee plegen te drinken, maar vol zit met cafeïne) of machta.

Pas ook op met alcohol.Hoe kom je aan een luisterboek? Heb je dat gekocht of download je dat ergens?
Kopen, bibliotheek, luisterbieb (app, gratis)...
Bedankt voor de tips!

Leuk dat je dat post Swifty, vind ik zeker interessant om me in te verdiepen.

Ik gebruik sowieso oordopjes, elke nacht (heb ook pijn aan m'n oor aan een kant door het steeds erin duwen haha).

Muziek heb ik ook wel eens geprobeerd, maar blijf dan juist die angst houden dat ik tijd verspil terwijl ik zou moeten proberen in slaap te vallen.

Slaapproblemen accepteren zou zeker helpen, maar dat lukt me nog niet, hehe.
Herkenbaar, helaas. Ook hier melatonine, de extra hoog gedoseerde Magnesium van Sleepz, rustgevende pilletjes, nope, nada.

De huisarts heeft me oxazepam 10 mg voorgeschreven vorig jaar: nee, hielp niet. 3 uur wakker...

Online slaaptherapie gehad. Alle tips over geen beeldscherm, geen koffie etc. ken ik ondertussen wel.

Enige wat mij helpt is: accepteren. Wat nog lastig is terug te draaien is, dat ik mijn lijf nu gewend heb om wakker te liggen in bed (las ik hier ook al van iemand). Ik had van vroeger geleerd: lig nu maar in bed, dan rust je wel uit. Ik heb dus ook een hele verzameling dingen om te luisteren op mijn iPod. Nee dus, je leert alleen maar aan je lijf dat je ook rustig wakker kunt liggen in bed. En dan is de cirkel rond.

Wat ik nu dus aan het proberen ben, sinds een nacht of 2 pas, is gewoon op te staan als ik een kwartier wakker lig. Ik ben nu dus al 2,5 uur op. Ik ga mijn lijf afleren om wakker in bed te liggen. Ik hoop wel dat het inderdaad niet waar was van dat uitrusten, want dan ga ik nog mee moe worden dan dat ik al was....

Ik hou je op de hoogte, maar voor nu is het mijn meest waardevolle tip: lig niet wakker in bed, zeker niet in het donker.
Zonder oorzaak geen gevolg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven