Dingen zien 's nachts

05-11-2015 07:29 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

's Avonds als ik in slaap probeer te vallen dan zie ik allerlei kleurtjes in het donker die allerlei vormen aannemen...

Had het al als kind maar toen was ik er totaal niet bang voor?

Herkenbaar bij mensen?
Nee, niet herkenbaar.
Heb je vlak ervoor nog tv/laptop/game dingen gedaan? Dan kan het misschien dat je nog niet geheel tot rust gekomen bent?
Ja, dat heb ik ook wel eens. Heel herkenbaar. Ook toen ik nog jong was en computers en mobiele telefoons nog niet bestonden.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Ben je er nu bang voor dan?
Herkenbaar. Had het ook als kind al en nu nog steeds. Vroeger wel vaker als tegenwoordig.

Géén idee waar het vandaan komt of wat het is.

Ik draag wel een bril, dus dacht na navraag of anderen dat ook hadden, dat het gewoon aan mijn ogen lag. Dacht vroeger nl eerst dat iedereen dat had/ zag.

Ben er overigens nooit bang van geweest ofzo.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Hypnagoge Hallucinaties?
Ja herkenbaar. maar pas sinds een jaar ofzo.
Aliquando et insanire lucundum est
Had dat als kind ook. Heerlijk vond ik dat, lag ik in bed en vlak voor ik in slaap viel leek het alsof ik in een soort caleidoscoop keek. Op een gegeven moment is het gestopt, ik weet niet precies meer wanneer. Maar zou het nu nog wel willen hebben!
Ik heb het al mn hele leven. Volgens mij is het een vorm van migraine. Zoek maar eens op aura migraine. Ik heb vaak spanning in mijn nek waar dit vandaan komt. Hoofdpijn maar vaak ook lichflitsen
Heb ik ook. Ook als ik overdag m'n ogen dicht knijp zie ik bewegende gekleurde figuurtjes. Dacht tot voor kort eigelijk dat iedereen dat had tot t toevallig een keer ter sprake kwam...
quote:Had het al als kind maar toen was ik er totaal niet bang voor?Waarom nu wel dan?
Herkenbaar. Als kind kon ik het oproepen door heel hard (geen aanrader!) in m'n ogen te wrijven. Fascinerend.

Nu heb ik het nog heel af en toe spontaan.
quote:stokske schreef op 05 november 2015 @ 08:03:

Ik heb het al mn hele leven. Volgens mij is het een vorm van migraine. Zoek maar eens op aura migraine. Ik heb vaak spanning in mijn nek waar dit vandaan komt. Hoofdpijn maar vaak ook lichflitsenIk heb nog steeds last van migraine, maar heb nooit deze link gelegd. Ik voelde me ook juist ontspannen als ik mijn caleidoscoop zag... Als ik migraine heb, kan ik niet tegen licht maar zie geen flitsen...
Ik heb het al mijn hele leven, maar nooit migraine gehad. Vooral golvende stromen van rode of groene bolletjes zie ik dan. En net voor ik in slaap val, zie ik ook wel beelden. Kan van alles zijn, ook dingen waar ik nooit aan denk of mensen die ik niet ken. Dan ben ik vast al half aan het slapen, dus eng vind ik het niet.
Heb ik ook, maar heb nog nooit migraine gehad. Ik was er juist als kind wel bang voor (zag er dan ook gezichten en mensen in), maar nu niet meer. Ben wel benieuwd wat het is. Misschien een pre-droomfase ofzo?
Hopelooss is bang dat ze schizofreen of psychotisch wordt, zie ander topic.
niks moet en alles mag
Ik zie ook grote zwarte spinnen. Dan ben ik er van overtuigd dat ik wakker ben. Ze hangen aan een draad boven mijn hoofd. Slaap hallucinaties denk ik. Schik me iedere keer weer helemaal rot.

Gelukkig zie ik die niet zo vaak.
Ik zie ze ook. Allerlei kleirtjes en figuurtjes, zie ze inderdaad ook overdag als ik mijn ogen dichtdoe. Volgens de opticien is het gewoon stof in je oogvocht. Ik heb trouwens wel migraine met aura (zonder hoofdpijn gelukkig) maar als dat opspeelt is het heel anders. Dan valt echt een gedeelte van mijn gezichtsveld weg en ik zie de figuren dan ook in fel daglicht en niet alleen in het donker. Dit is migraine sans migraine (alleen de aura).

http://youtu.be/qVFIcF9lyk8
quote:madamecannibale schreef op 05 november 2015 @ 08:27:

Ik zie ze ook. Allerlei kleirtjes en figuurtjes, zie ze inderdaad ook overdag als ik mijn ogen dichtdoe. Volgens de opticien is het gewoon stof in je oogvocht. Dat zijn mouches volantes, dat is iets anders dan kleuren zien.
Ik zag dat ook als kind. Primaire kleuren, kleine puntjes die door het zwart van het donker bewogen. Toevallig had ik het laatst weer een keer.
quote:BWitched schreef op 05 november 2015 @ 08:18:

Ik zie ook grote zwarte spinnen. Dan ben ik er van overtuigd dat ik wakker ben. Ze hangen aan een draad boven mijn hoofd. Slaap hallucinaties denk ik. Schik me iedere keer weer helemaal rot.

Gelukkig zie ik die niet zo vaak.

Dat heb ik ook! Man, schrik me kapot elke keer. In één schok wakker, licht aan... is er niks.

Die kleuren ook trouwens, als ik in mijn ogen wrijf vooral. Lijkt me volstrekt normaal.
quote:Dizz89 schreef op 05 november 2015 @ 07:47:

Hypnagoge Hallucinaties?

Ik heb deze verschijnselen ook bij inslapen of wakker worden, alleen ik heb het altijd gezien als een soort dromen. Slaap ik (en droom ik dan) of waak ik? Alleen in de beschrijving staat dat men deze verschijnselen als echt of angstig ervaren. Ik heb het dus uitgelegd als droom, dus vond ik dit verschijnsel niet echt of angstig, en ook niet de inhoud (wat zie en/of hoor ik?).

Ik vind dit niet eng, en doe er daarom niets aan. Ik heb er verder helemaal geen last van.
World of Warcraft: Legion
quote:stokske schreef op 05 november 2015 @ 08:03:

Ik heb het al mn hele leven. Volgens mij is het een vorm van migraine. Zoek maar eens op aura migraine. Ik heb vaak spanning in mijn nek waar dit vandaan komt. Hoofdpijn maar vaak ook lichflitsen

Ik heb dat ook, maar dat is wat anders dan hypnagoge hallucinaties. Dat heb ik overdag. Dat valt in het bijzonder op als ik naar een groot wit vlak kijk of een scherm met veel wit, als dit forum. De "kaleidoscoop" breidt zich uit, verstoort het gezichtsveld, en verdwijnt daarna naar rechts. Daarna een zeer korte hoofdpijn of niets.

In 4 jaar tijd (in het verleden) heb ik dat ongeveer 3 keer gehad.
World of Warcraft: Legion
Ik heb dit al mijn hele leven. Niets om bang voor te zijn, heel veel mensen ervaren het. Kijk maar: http://www.psychoanalytischwoordenboek. ... e-beelden/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven