Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
quote:Bambi schreef op 06 november 2015 @ 21:37:

Is er een volwassene bij je dochter als jij 's avonds elders slaapt?Haha ja zeker, 7 is wel erg jong om alleen thuis te slapen.
quote:Deej schreef op 06 november 2015 @ 21:32:

[...]

. Maar dat neemt mijn angst niet weg om bij haar hetzelfde te doen dat mijn moeder mij heeft aangedaan.En nu doe je iets anders dat haar zal traumatiseren. Nog meer als ze zou weten dat je haar hierdoor denkt te beschermen. Een kind denkt wellicht: Als ik er niet was, had ze het dus niet hoeven doen.
.
quote:impala schreef op 06 november 2015 @ 21:41:

[...]

En nu doe je iets anders dat haar zal traumatiseren. Nog meer als ze zou weten dat je haar hierdoor denkt te beschermen. Een kind denkt wellicht Als ik er niet was had ze het dus niet hoeven doen.

Klopt. Dan ben je weer bij het dilemma dat je zelf al aangaf, welk trauma is erger? Dat is ook iets dat ik veel heb besproken en nog bespreek met mijn huisarts. Maar of daar een concreet antwoord op is te geven..

En het is trouwens niet een gedachte van als ik er niet meer ben, is iedereen beter af. Meer, hoe acceptabel is het om er niet meer te zijn als je de verschillende trauma's tegen elkaar afweegt. Beetje ingewikkeld om dat goed uit te leggen.
Ik begrijp wel wat je zegt. Wat een afschuwelijk dilemma.
.
Ik krijg een beetje het gevoel dat ik het topic heb gekaapt.

Hoe is het met jullie?
Je hebt niks gekaapt. Topics hebben hun eigen soms grillige verloop en hun eigen dynamiek.

Ik ben kapot. Heb de hele dag op een symposium gezeten en gesocialized. Ik ga zo slapen
.
quote:Bambi schreef op 06 november 2015 @ 21:30:

Dat zal dan waarschijnlijk de reden zijn dat ASS onder psychiatrische aandoeningen valt.Ik blijf ASS nog steeds zien als een niet-psychiatrische aandoening. Ik erken wel dat mensen met ASS (vooral die met een lichtere vorm) last kunnen hebben van depressies en angststoornissen. Maar er zijn mensen waaronder ik, die daar geen last van hebben. Is ASS dan nog een psychiatrische aandoening?
World of Warcraft: Legion
Met mij gaat het verder goed. Ik ga van het komend weekend genieten. Zondag is er een optreden van een Oekraïens koor. Daar wil ik naar kijken.
quote:Bambi schreef op 06 november 2015 @ 21:30:

Dat zal dan waarschijnlijk de reden zijn dat ASS onder psychiatrische aandoeningen valt.Autisten hebben ook een hogere kans op psychoses, dus ja... dat is wel degelijk psychiatrisch. Maar goed er zijn vast ook genoeg autisten die nooit een psychose hebben gehad.
quote:Solomio schreef op 06 november 2015 @ 20:30:

[...]

Mss is dat ook wel wat me eraan stoort: in dit topic gaat het over hoe het is om te leven met autisme.

Zowel bij Deej als bij Waranaka blijkt veel meer te spelen dan 'alleen maar' autisme. Maar de link tussen het autisme en de doodswens werd hierdoor wel gelegd.

Ik denk dat het leven al gecompliceerder is als je geboren wordt met autisme.

En dan nog een trap na krijgen door misbruik of andere ellende wordt het wel héél moeilijk. Alsof het al niet moeilijk genoeg was.
quote:Deej schreef op 06 november 2015 @ 21:32:

[...]

Als je bang bent om mij te kwetsen, voel je vrij om te schrijven.

Wat jij nu beschrijft, is waar ik ook vaak over nadenk. Mijn moeder was zich niet bewust van wat ze deed, ze zorgde ervoor dat we eten en kleding hadden en dat was het volgens haar. Ik ben mij er wel heel erg bewust van dat mijn dochtertje lijdt onder mijn gedrag. Daar werken we overigens wel aan, ze weet sinds kort op haar niveau wat ik heb en waar dat voor kan zorgen. Ze weet ook dat ik daarom 's avonds ergens anders slaap, of soms even frisse lucht nodig heb en dat heeft heel veel rust gebracht. Mijn buien richten zich nooit tot haar en ik probeer te doen wat ik heb gemist. Haar vertellen dat ze mooi en bijzonder en helemaal gelukt is, dat ik van haar hou en ze komt wel gewoon naar mij toe als er iets te bespreken valt, goed of slecht. Maar dat neemt mijn angst niet weg om bij haar hetzelfde te doen dat mijn moeder mij heeft aangedaan.

Wat jouw moeder deed is mij zeer herkenbaar, en ook het beter willen doen.

Ook ik vraag me soms af of mijn kinderen en man niet beter af zouden zijn zonder mij - tot nu toe denk ik dat het trauma van een dode moeder voor hen groter zou zijn dan het trauma van een levende moeder.

Maar zie mezelf ook weer geen 80 jaar worden, zeg maar.

Ik ben me ook zeer bewust van mijn impact op de kinderen, roep altijd 'ik heb 1 ding goed geleerd van mijn moeder: hoe het niet moet'.

De wending die dit topic heeft genomen raakt me erg, zoveel dingen herkenbaar, en langs de andere kant ook dankbaar dat het hier allemaal bespreekbaar kan zijn maar dan ook weer eng...
quote:yolo8 schreef op 06 november 2015 @ 22:33:

Autisten hebben ook een hogere kans op psychoses, dus ja... dat is wel degelijk psychiatrisch. Maar goed er zijn vast ook genoeg autisten die nooit een psychose hebben gehad.

...waaronder ik. Ik heb eens gekeken bij vrienden met autisme.

Sommigen autistische vrienden zeggen weleens gespannen, slapeloos te zijn of in een dip te zitten. Ik herken dat niet. De psychiatrische component van autisme ontbreekt bij mij blijkbaar. Het zou onjuist van mij kunnen zijn dat autisme niet psychiatrisch is, maar ik zou kunnen zeggen dat er bij sommigen aandoeningen zijn als angsten en depressies, maar dus niet bij iedereen.
quote:Solomio schreef op 06 november 2015 @ 20:50:

[...]

De vergelijking met een ziek dier dat uit zin lijden verlost wordt gaat hier nou juist mank, want daar gaat het om fysiek lijden en daar mag bij mensen ook ingegrepen worden.

Een depressief dier dat euthanasie krijgt ben ik nog niet tegengekomen.

Dieren kunnen depressief zijn maar dat kun je opheffen door de reden van de depressie weg te nemen. Dit lukt bij mensen lang niet altijd. Toch is mij het verhaal bekend van een paard dat niet goed in haar vel zat en dat de eigenaresse er alles aan heeft gedaan om het paard mentaal in balans te krijgen. Toen ze de dierenarts er over sprak dat euthanasie in beeld kwam, stond de dierenarts daar niet voor open. Hiermee ontkende de dierenarts het mentale lijden van dieren. Dus, dieren kunnen mentaal niet lijden. Natuurlijk is dat onzin. Uiteindelijk is de dierenarts tot inzicht gekomen en heeft het paard alsnog geëuthanaseerd.

Jij maakt hier een soortgelijke denkfout als die dierenarts.

Waarom zou fysiek lijden een reden kunnen zijn voor euthanasie, en mentaal lijden niet?

Wil je daarmee zeggen dat mentaal lijden nooit zo erg kan zijn? Of minder uitzichtloos?
Misschien is dit totaal niet gepast om te zeggen: maar goddank wat ben ik blij dat ik een heerlijke jeugd heb gehad, met fijne ouders. Het lijkt me zo moeilijk wat jullie allemaal doorstaan hebben.

Overigens herken ik wel wat dingen wat hier gepost worden, maar dan bij m'n vader. Maar daar wil ik liever niet over uitweiden ivm herkenbaarheid misschien.

Ik kan soms echt uren mezelf afvragen waarom er geen probleemloze wereld is
quote:iones schreef op 06 november 2015 @ 22:41:

[...]

Waarom zou fysiek lijden een reden kunnen zijn voor euthanasie, en mentaal lijden niet?

Wil je daarmee zeggen dat mentaal lijden nooit zo erg kan zijn? Of minder uitzichtloos?Psychisch lijden is minder zichtbaar en haast onmeetbaar, ik merk dat wel meer mensen daarover struikelen, helaas gebeurt dat zelfs binnen de hulpverlening
quote:iones schreef op 06 november 2015 @ 22:35:

Ik denk dat het leven al gecompliceerder is als je geboren wordt met autisme.

En dan nog een trap na krijgen door misbruik of andere ellende wordt het wel héél moeilijk. Alsof het al niet moeilijk genoeg was.Ik had een treiterverleden. Dat heeft mij niet bepaald goed gedaan. Daar heb ik wel lang mee gezeten.
quote:hans66 schreef op 06 november 2015 @ 22:40:

[...]

...waaronder ik. Ik heb eens gekeken bij vrienden met autisme.

Sommigen autistische vrienden zeggen weleens gespannen, slapeloos te zijn of in een dip te zitten. Ik herken dat niet. De psychiatrische component van autisme ontbreekt bij mij blijkbaar. Het zou onjuist van mij kunnen zijn dat autisme niet psychiatrisch is, maar ik zou kunnen zeggen dat er bij sommigen aandoeningen zijn als angsten en depressies, maar dus niet bij iedereen.

Klopt! Ik denk dat het vooral de "hogere kans op" is. Angststoornissen, eetstoornissen, psychoses... Dat komt onder autisten meer voor dan onder niet-autisten.

Gespannen zijn en in een dip zitten zijn voor mij wel heel herkenbaar maar dat is gelukkig geen psychose.
Lijkt me wel, Hans. ASS heeft nu eenmaal een breed spectrum, veel diversiteit in hoe het autisme zich uit. Dat een aantal kenmerken, zoals zware depressie dus, zich niet altijd bij ieder autist tot uiting komt, wil dat dus niet zeggen dat het dus ook geen autisme/ASS is.

Net zoals jij het nooit zo tof vindt dat anderen denken te kunnen bepalen welke kenmerken jij hebt, zodra men hoort dat jij autist bent.

Dit is dus een beetje het omgekeerde.

Jij voelt het niet als een psychiatrische aandoening omdat jou dat eens gezegd is en jij geen zware depressies kent maar dat maakt het nog geen feit.

De DSM kwalificatie ondervangt daarnaast nu eenmaal alleen psychiatrische aandoeningen en daar valt autisme/ASS onder.
Hans, hoe zie jij autisme dan?
quote:iones schreef op 06 november 2015 @ 22:41:

[...]

Dieren kunnen depressief zijn maar dat kun je opheffen door de reden van de depressie weg te nemen. Dit lukt bij mensen lang niet altijd. Toch is mij het verhaal bekend van een paard dat niet goed in haar vel zat en dat de eigenaresse er alles aan heeft gedaan om het paard mentaal in balans te krijgen. Toen ze de dierenarts er over sprak dat euthanasie in beeld kwam, stond de dierenarts daar niet voor open. Hiermee ontkende de dierenarts het mentale lijden van dieren. Dus, dieren kunnen mentaal niet lijden. Natuurlijk is dat onzin. Uiteindelijk is de dierenarts tot inzicht gekomen en heeft het paard alsnog geëuthanaseerd.

Wil je daarmee zeggen dat mentaal lijden nooit zo erg kan zijn? Of minder uitzichtloos?Ik vraag me zelfs af of mentaal lijden misschien wel erger is dan fysiek lijden
quote:yolo8 schreef op 06 november 2015 @ 22:44:

[...]

Klopt! Ik denk dat het vooral de "hogere kans op" is. Angststoornissen, eetstoornissen, psychoses... Dat komt onder autisten meer voor dan onder niet-autisten.

Gespannen zijn en in een dip zitten zijn voor mij wel heel herkenbaar maar dat is gelukkig geen psychose.

Mijn kind heeft (autisme +) psychoses, dat is inderdaad wel wat anders dan gespannen zijn en in een dip zitten.

Dat laatste is story of my life, het eerste ken ik gelukkig/helaas vanuit tweede hand maar niet zelf ervaren.
quote:yolo8 schreef op 06 november 2015 @ 22:43:

Misschien is dit totaal niet gepast om te zeggen: maar goddank wat ben ik blij dat ik een heerlijke jeugd heb gehad, met fijne ouders. Het lijkt me zo moeilijk wat jullie allemaal doorstaan hebben.

Dat mag je best hier in dit topic zeggen, wat mij betreft.

Toen bij mij de jongvolwassenheid voorbij was, dus toen ik een jaar of 30 was, braken er voor mij betere tijden aan. Ik geniet echt van de laatste ongeveer 10 jaar. Ik heb leuke mijlpalen achter de rug, en er zijn nog meer dingen waaraan ik met succes aan werk. Een jaar geleden verhuisd, en sinds kort zelfstandig. Op het werk is er meer vooruitgang, en ik heb steun van mijn huidige baas.
quote:hans66 schreef op 06 november 2015 @ 22:44:

[...]

Ik had een treiterverleden. Dat heeft mij niet bepaald goed gedaan. Daar heb ik wel lang mee gezeten.Die had ik ook. Ik ben daar wel overheen, maar het zelfvertrouwen is voor altijd geschaad. De angst om niet geaccepteerd te worden blijft.
quote:Deej schreef op 06 november 2015 @ 22:45:

Hans, hoe zie jij autisme dan?

Als een neurologische aandoening. Bij een psychiatrische aandoening denk ik aan ziek zijn, het gevoel van ziek zijn; en bij sommige mensen met autisme is daar wel degelijk sprake van. Het is voor mij enigszins vreemd om ook van een psychiatrische aandoening te spreken als bij sommige mensen autisme zich uit als verminderde of verstoorde communicatieve of sociale vaardigheden, problemen met prikkelverwerking, en als hen geen medicatie hebben.

Ik voel me verder prima, heb geen medicatie. Ik ben wel wat sneller moe dan een niet-autist door opgedane prikkels, ik moet vaker heel goed nadenken in sociale situaties. Ik kan weleens geïrriteerd raken door mensen met weinig begrip voor mij of voor mensen met autisme i.h.a. Bij een psychiatrische ziekte denk ik toch aan iets anders. Misschien daardoor zag ik autisme niet als een psychiatrische aandoening.
quote:iones schreef op 06 november 2015 @ 22:51:

Die had ik ook. Ik ben daar wel overheen, maar het zelfvertrouwen is voor altijd geschaad. De angst om niet geaccepteerd te worden blijft.Voor mij geldt dat ook. Maar sommige mensen kunnen wel aantonen dat ze beslist wel te vertrouwen zijn. In dat geval, ga ik open, word ik extravert en sociaal, en kan ik mij feitelijk sociaal uitleven. Dat is vooral op mijn werk, en soms in reisgezelschappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven