Ik kan zoons geaardheid niet aanvaarden

07-11-2015 12:11 1180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer anderhalf jaar geleden vertelde mijn zoon voor het eerst dat hij denkt dat hij homoseksueel is. Hij was toen 19 jaar en we vonden dit nog veel te vroeg om zo’n dingen zeker te weten. Vooral mijn man vindt dit niet bespreekbaar. We hebben toen heel intensief gesproken over wat in hem omging en na een tijdje gaf zoon aan dat hij er niet helemaal over uit was en nog niet helemaal zeker was wat zijn geaardheid was. De relatie tussen zoon en zijn vader is hierdoor wel sterk bekoeld, alsof er toch een afstand is gekomen. We hebben het onderwerp in de maanden die erop volgde laten rusten. Zoon kreeg in die periode ook een vriendin.

Een tijdje geleden gaf zoon aan dat hij nog steeds denkt homo te zijn. Hij is verliefd op een vriend en hij ook op hem, ze hebben dit al tegen elkaar uitgesproken en hebben al gekust. Ik ben kwaad dat hij ons een jaar heeft voorgelogen, dat hij ons voorgehouden heeft dat zijn gevoelens veranderd waren. Hoe hard ik ook probeer, ik kan dit niet gewoon aanvaarden. Ik wil beter voor mijn kind. Tegenwoordig lijkt homo/bi zijn wel een modeverschijnsel. Je ‘moet’ wel eens experimenteren met iemand van het zelfde geslacht, anders tel je niet meer mee. Zoon is een harde bikkel, een doorzetter. Ik zie hem helemaal niet als homoseksueel. Ik zie zo’n levensstijl ook gewoon niet passen bij mijn zoon en als ik eerlijk ben vind ik het vies. Zoon heeft al een paar keer over zijn “vriend” verteld, over hoe graag hij bij hem is, maar dit wil ik helemaal niet weten. Ik kan er niet met hem niet over spreken.

Ik hou zielsveel van mijn zoon, maar dit deel kan ik echt niet aanvaarden. Ik wil hem hierover niet verliezen. Zijn er hier ouders die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Weet iemand een manier om hier samen met mijn zoon door te komen?
quote:jamie09 schreef op 10 november 2015 @ 07:07:

[...]

Zoon heeft een erg goede relatie met zijn broer. Hij wist ook veel eerder dat zoon homo was en een relatie had. Zoon heeft veel steun van hem en hij begrijpt echt niet waarom wij er een probleem mee hebben. Ik weet dat nog niet alle vrienden van zoon op de hoogte zijn van zijn relatie. Degene die er wel van weten, hebben wel ook allemaal goed gereageerd.Waarom heb je er eigenlijk nog een probleem mee? Is het trots? Ben je te eigenwijs om je verkeerde wereldbeeld recht te zetten? Ben je recalcitrant en wil je nog een tijdje wennen? Lijd je onder het geloof? Wat is het precies?
quote:EmmaSwan86 schreef op 10 november 2015 @ 11:41:

Wat goed to dat je gesprek met je zoon hebt gehad. En wat vervelend dat je man er nog steeds niet er voor open staat, mannen zijn daar wat harder die denken dat homo's net vrouwen zijn. Is je zoon gewoon homo of wil hij ook transgender worden?

Transgender worden?

Waar heb jíj het nou weer over?

Wat heeft dát nou met de homoseksuele zoon van Jamie te maken?
Zoals eerder is gezegd is misschien de eerste stap om je zoon weer te zien als je zoon.

Je had een goed gesprek met hem, en dat is al super fijn hoor, begrijp mij niet verkeerd, ik wil juist dat jullie weer als gezin functioneren.

Ik proef tussen je regels door dat je liever het onderwerp homo toch wilt vermijden. En je hoeft ook niet ieder gesprek met hem erover te hebben. Hij is niet alleen zijn geaardheid, net zoals jij dat ook niet bent.

Blijf zulke gesprekjes hebben, zoek die ingang weer. Onthoud je gevoel bij die gesprekken, want zo voelt je zoon aan. En zodra het gesprek veranderd naar die richting, haal dat gevoel omhoog.

Je hoeft hem nu (nog) niet te begrijpen, alleen maar te accepteren en respecteren zoals hij is, je kind, perfect, net als bij zijn geboorte en alle jaren daarna.
quote:Groenoog schreef op 10 november 2015 @ 10:15:

ik will alleen nog reageren op de mensen die zeiden dat het in je genen zit, mocht dat zo zijn, waarom zijn mensen dan gemaakt zoals ze zijn (mannelijke en vrouwelijke geslachtsorganen) die dingen zitten er maar met 1 reden

Aha. Dus mensen die besluiten kinderloos te blijven, die 'mogen' ook niet, van jou?

En mensen die geen kinderen kúnnen krijgen. Wat heb je daar dan wel niet voor plannen mee?

En een man die een vrouw anaal neukt? Oooooh mag niet!

Oh en laten we dan ook orale seks verbieden, daar zijn die organen helemaal niet voor bedoeld.

En nu we toch bezig zijn, seks zonder dat er een kind van hoeft te komen: ook afschaffen. Daar zijn die organen verdomme niet voor!

Ben jij god ofzo, dat jij bepaalt wat andere mensen mogen doen?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Mensen zijn niet alleen geslachtsorganen. We zijn een geheel hè. Met een eigen willetje, mogelijkheid om keuzes te maken, gevoel, verstand enz. Zit allemaal in hetzelfde pakketje.
Emmaswan, bij homoseksualiteit voel je je aangetrokken tot mensen van je eigen geslacht. Transgenderisme is iets heel anders. Dan gaat iemand deels of helemaal door het leven als iemand van het andere geslacht. Indien gewenst, kan er worden geopereerd.

In principe zou je dus zelfs beiden kunnen hebben: een vrouw die zich man voelt en daarom man wordt en zich aangetrokken voelt tot mannen.
quote:Susan schreef op 10 november 2015 @ 10:06:

[...]

Hartstikke prima dat je een waarschuwing hebt gekregen. Ik mag hopen dat je een ban krijgt als je zo doorgaat.

Waarschuwing etc. prima. Ban.... dan blijft het dus lijken alsof iedereen zo lekker accepterend is. Er waren zelfs velen die twijfelden aan de echtheid van de OP.

Ik vind het eigenlijk wel goed dat de idioten ook kleur bekennen en dat duidelijk wordt hoeveel vooroordelen er nog bestaan.

Wat dat betreft geef ik Jamie09 gelijk: het maakt het leven niet perse makkelijker. Ik krijg ook dingen naar mijn hoofd geroepen, om niks. Ik heb minder mensenrechten (bijvoorbeeld als mijn partner een kind zou krijgen; en in het buitenland wordt een huwelijk niet erkend).

Maar nu hoop ik alleen nog dat het kwartje valt: dat het wat moeilijker is, komt JUIST door reacties van mensen zoals jij.
Even een ander geluid dan maar.

Ik begrijp de shock en het wennen ergens wel.

Mijn jongste broertje is een gigantische geek/nerd. Kleed zich heel apart, praat gek en heeft exentrieke hobbies.

Ik heb vrienden in allerlei soorten en maten en beschouw mezelf als ruimdenkend en tóch vind ik het diep in mijn hart heel lastig dat hij zo'n vreemde vogel is. Ik weet ook niet zo goed waarom. Misschien omdat je familie/kinderen je zó na staan. Dat het voelt als een soort verwijdering als ze een totaal ander pad kiezen dan wat jij zou doen.

Mijn kind is nog jong, maar toch kan ik me er wel iets bij voorstellen dat zoiets lastig kan zijn. Voor mijzelf is homoseksualiteit geen issue maar voor TO dus wel. Met zijn allen heel hard gaan roepen dat dat ouderwets is haalt natuurlijk niet zoveel uit.
quote:EmmaSwan86 schreef op 10 november 2015 @ 11:46:

[...]

Ja rustig maar ik

Zal het aanpassenTo moet nog bijkomen van zoons geaardheid he
quote:Jeluze schreef op 10 november 2015 @ 10:47:

Vies? Arme knul!

Toch heb ik zo'n vaag vermoeden dat het woord 'vies' in het Vlaams een heel andere nuance / betekenis heeft dan in Nederland. Een Vlaamse vriendin van me zei het ook wel eens op momenten dat ik dacht: huh, waarom zegt ze nou 'vies'? Volgens mij meer zo iets van 'lastig' ofzo, maar ik kon het nooit helemaal duiden.

Het leek in ieder geval niet het 'vies' te betekenen in de zin van gatverdarrie, stinkt, plakt, bacteriën... ofzo.

Jamie09, leg uit....
quote:Eleonora-1 schreef op 10 november 2015 @ 11:56:

[...]

Transgender worden?

Waar heb jíj het nou weer over?

Wat heeft dát nou met de homoseksuele zoon van Jamie te maken?Dat gaat meestal rond in de hoofden van ouders die niet kunnen accepteren dat hun kinderen verliefd worden op het zelfde geslacht
quote:ana_isabel schreef op 10 november 2015 @ 12:10:

[...]

To moet nog bijkomen van zoons geaardheid he
quote:patsy--stone schreef op 10 november 2015 @ 12:01:

[...]

Aha. Dus mensen die besluiten kinderloos te blijven, die 'mogen' ook niet, van jou?

En mensen die geen kinderen kúnnen krijgen. Wat heb je daar dan wel niet voor plannen mee?

Oh en laten we dan ook orale seks verbieden, daar zijn die organen helemaal niet voor bedoeld.

En nu we toch bezig zijn, seks zonder dat er een kind van hoeft te komen: ook afschaffen. Daar zijn die organen verdomme niet voor!

Ben jij god ofzo, dat jij bepaalt wat andere mensen mogen doen?Goede post Patsy Stone
Hier in huis praten wij heel open over homosexualiteit. Mijn kinderen (9 en 11)weten inmiddels wel tot welke "groep" iemand kan behoren. (Het staat er raar, maar wist even niet hoe ik het moest formuleren) Transgender heb ik ze ook zo goed en zo kwaad uitgelegd.

Laatst vroeg ik aan mijn zoontje van 9 " hoe zou jij het vinden als je broer homo is?" Hij zei: " dan zou ik blij zijn dat hij iemand heeft gevonden..." Ik was echt trots.
Ik lees daar vooral schaamte uit DeKenau. Niet lullig bedoeld overigens.

Maar als mensen negatief zijn over iemand omdat hij/zij anders is dan komt bij mij het gevoel naar boven dat mensen zich dus voor diegenen schamen. Want 'wat zal de buitenwereld wel niet denken??!'

Boeien wat de buitenwereld denkt?! We zijn allemaal uniek. Geen enkel mens is hetzelfde.

Nerd zijn of homo is geen misdaad.

Je doet daar verder NIEMAND pijn mee.

Probeer te relativeren en juist trots op je broertje te zijn dat hij zichzelf durft te zijn.

En datzelfde geld zeker ook voor TO. Ben trots op je zoon!! Hij is naar jullie toegekomen en is eerlijk geweest.
quote:patsy--stone schreef op 10 november 2015 @ 12:01:

[...]

Ben jij god ofzo, dat jij bepaalt wat andere mensen mogen doen?In sommige landen staan daar hoge straffen op. Vraag me niet hoe ze erachter komen Big Brother?
verba volant, scripta manent.
quote:DeKenau schreef op 10 november 2015 @ 12:09:

Even een ander geluid dan maar.

Ik begrijp de shock en het wennen ergens wel.

Mijn jongste broertje is een gigantische geek/nerd. Kleed zich heel apart, praat gek en heeft exentrieke hobbies.

Ik heb vrienden in allerlei soorten en maten en beschouw mezelf als ruimdenkend en tóch vind ik het diep in mijn hart heel lastig dat hij zo'n vreemde vogel is. Ik weet ook niet zo goed waarom. Misschien omdat je familie/kinderen je zó na staan. Dat het voelt als een soort verwijdering als ze een totaal ander pad kiezen dan wat jij zou doen.

Je zegt het goed.

Jíj vind het lastig.

Je bent bezig met jouw kader, waarin je broer niet past. Het gaat dus eigenlijk niet om je broer. Die heeft hopelijk geen problemen met zichzelf.

Zoals ik Jamie lees werkt het bij haar ongeveer hetzelfde. Haar zoon bewandelt een ander pad dan waarop ze gehoopt had, waar ze moeite mee heeft, terwijl ze ontzettend veel van hem houdt, zoals jij ongetwijfeld van je broer.

Menselijk hoor.

Ik vind het heel goed dat je dat geluid hier laat horen.
Oh dit wordt raar.

We gaan nu hele andere dingen erbij halen.

Mensen hebben echt de klok hore luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Homoseksualiteit bestaat al zolang de mensheid bestaat. Het is geen foutje vd natuur maar een variatie. Er is ook sprake van homoseksualiteit in het dierenrijk. De minderheid is homoseksueel. Dus de mensheid zou heus wel intact blijven. Homoseksuelen kunnen zich ook voort planten.

Transgenders zijn geboren in het verkeerde lichaam en zijn helemaal niet per definitie homoseksueel.

Travestieten zijn mannen die zich graag verkleden als vrouw maar geen vrouw willen zijn, bovendien ook niet allemaal homoseksueel.

Manmanman
quote:ana_isabel schreef op 10 november 2015 @ 12:15:

Hier in huis praten wij heel open over homosexualiteit. Mijn kinderen (9 en 11)weten inmiddels wel tot welke "groep" iemand kan behoren. (Het staat er raar, maar wist even niet hoe ik het moest formuleren) Transgender heb ik ze ook zo goed en zo kwaad uitgelegd.

Laatst vroeg ik aan mijn zoontje van 9 " hoe zou jij het vinden als je broer homo is?" Hij zei: " dan zou ik blij zijn dat hij iemand heeft gevonden..." Ik was echt trots.Daar zeg je wat...mijn zoon heeft ooit geroepen dat hij het heel erg zou vinden als hij homo zou zijn. We hebben maar heel gauw duidelijk gemaakt dat we evenzogoed wel van hem houden als dat zo zou zijn.
quote:kadanz schreef op 10 november 2015 @ 11:55:

[...]

Waarom heb je er eigenlijk nog een probleem mee? Is het trots? Ben je te eigenwijs om je verkeerde wereldbeeld recht te zetten? Ben je recalcitrant en wil je nog een tijdje wennen? Lijd je onder het geloof? Wat is het precies?Jamie geeft nergens antwoord op hoor, dus geef maar op :(
quote:Yggdrasil- schreef op 10 november 2015 @ 12:37:

Oh dit wordt raar.

Homoseksualiteit bestaat al zolang de mensheid bestaat. Het is geen foutje vd natuur maar een variatie. Er is ook sprake van homoseksualiteit in het dierenrijk. De minderheid is homoseksueel. Dus de mensheid zou heus wel intact blijven. Homoseksuelen kunnen zich ook voort planten.

Transgenders zijn geboren in het verkeerde lichaam en zijn helemaal niet per definitie homoseksueel.

Travestieten zijn mannen die zich graag verkleden als vrouw maar geen vrouw willen zijn, bovendien ook niet allemaal homoseksueel.

Manmanman

Dank voor de uitleg. Correctie: Transgenders vallen ook op mannen of op vrouwen.

Overigens maakt mij het niet uit (zeg ik nu he) als mijn kind maar happy en gelukkig is.
quote:evelynsalt schreef op 10 november 2015 @ 12:37:

[...]

Daar zeg je wat...mijn zoon heeft ooit geroepen dat hij het heel erg zou vinden als hij homo zou zijn. We hebben maar heel gauw duidelijk gemaakt dat we evenzogoed wel van hem houden als dat zo zou zijn.

Misschien reageerde hij zo omdat hij merkt dat er in de " buitenwereld" negatief over gesproken wordt?

Ik denk juist dat er bij ouders een schone taak ligt om kinderen bekend te maken met de verschillen in geaardheid en dat het allemaal even waardenvol is.

Mijn kinderen snapten dus letterlijk niet dat er mensen negatief tegenover staan. Papa en mama praten er nl over alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dus wordt dat automatisch ook hun waarheid.
quote:Yggdrasil- schreef op 10 november 2015 @ 12:37:

Oh dit wordt raar.

Manmanman Homosexualiteit in het dierenrijk? Noem eens voorbeelden.
Ja dat denk ik ook Ana_Isabel. Gelukkig heeft hij nu wel door dat het ons helemaal niet uitmaakt :-)
quote:EmmaSwan86 schreef op 10 november 2015 @ 12:45:

Homosexualiteit in het dierenrijk? Noem eens voorbeelden.Je leeft echt onder een steen hè? Linkje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven