Ik kan zoons geaardheid niet aanvaarden

07-11-2015 12:11 1180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer anderhalf jaar geleden vertelde mijn zoon voor het eerst dat hij denkt dat hij homoseksueel is. Hij was toen 19 jaar en we vonden dit nog veel te vroeg om zo’n dingen zeker te weten. Vooral mijn man vindt dit niet bespreekbaar. We hebben toen heel intensief gesproken over wat in hem omging en na een tijdje gaf zoon aan dat hij er niet helemaal over uit was en nog niet helemaal zeker was wat zijn geaardheid was. De relatie tussen zoon en zijn vader is hierdoor wel sterk bekoeld, alsof er toch een afstand is gekomen. We hebben het onderwerp in de maanden die erop volgde laten rusten. Zoon kreeg in die periode ook een vriendin.

Een tijdje geleden gaf zoon aan dat hij nog steeds denkt homo te zijn. Hij is verliefd op een vriend en hij ook op hem, ze hebben dit al tegen elkaar uitgesproken en hebben al gekust. Ik ben kwaad dat hij ons een jaar heeft voorgelogen, dat hij ons voorgehouden heeft dat zijn gevoelens veranderd waren. Hoe hard ik ook probeer, ik kan dit niet gewoon aanvaarden. Ik wil beter voor mijn kind. Tegenwoordig lijkt homo/bi zijn wel een modeverschijnsel. Je ‘moet’ wel eens experimenteren met iemand van het zelfde geslacht, anders tel je niet meer mee. Zoon is een harde bikkel, een doorzetter. Ik zie hem helemaal niet als homoseksueel. Ik zie zo’n levensstijl ook gewoon niet passen bij mijn zoon en als ik eerlijk ben vind ik het vies. Zoon heeft al een paar keer over zijn “vriend” verteld, over hoe graag hij bij hem is, maar dit wil ik helemaal niet weten. Ik kan er niet met hem niet over spreken.

Ik hou zielsveel van mijn zoon, maar dit deel kan ik echt niet aanvaarden. Ik wil hem hierover niet verliezen. Zijn er hier ouders die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Weet iemand een manier om hier samen met mijn zoon door te komen?
Google lekker zelf
Thnx prik
quote:EmmaSwan86 schreef op 10 november 2015 @ 12:45:

[...]

Homosexualiteit in het dierenrijk? Noem eens voorbeelden.Je hoeft alleen maar langs een weiland met koeien te rijden, die bespringen elkaar ook en ja, ik weet héél goed wat het verschil is tussen een stier en een koe.
verba volant, scripta manent.
quote:evelynsalt schreef op 10 november 2015 @ 12:46:

Ja dat denk ik ook Ana_Isabel. Gelukkig heeft hij nu wel door dat het ons helemaal niet uitmaakt :-)Lijkt me heerlijk voor een kind om zo op te groeien met die wetenschap. Ongeacht welke geaardheid hij uiteindelijk is.
quote:MarianneDavids schreef op 10 november 2015 @ 12:50:

[...]

Je hoeft alleen maar langs een weiland met koeien te rijden, die bespringen elkaar ook en ja, ik weet héél goed wat het verschil is tussen een stier en een koe.Ik ben heel openminded, maar dit wist ik ook niet
quote:patsy--stone schreef op 10 november 2015 @ 12:07:

[...]

Waarschuwing etc. prima. Ban.... dan blijft het dus lijken alsof iedereen zo lekker accepterend is. Er waren zelfs velen die twijfelden aan de echtheid van de OP.

Ik vind het eigenlijk wel goed dat de idioten ook kleur bekennen en dat duidelijk wordt hoeveel vooroordelen er nog bestaan.

Wat dat betreft geef ik Jamie09 gelijk: het maakt het leven niet perse makkelijker. Ik krijg ook dingen naar mijn hoofd geroepen, om niks. Ik heb minder mensenrechten (bijvoorbeeld als mijn partner een kind zou krijgen; en in het buitenland wordt een huwelijk niet erkend).

Maar nu hoop ik alleen nog dat het kwartje valt: dat het wat moeilijker is, komt JUIST door reacties van mensen zoals jij.Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat er zoveel forummers verbaasd zijn dat er best veel mensen heel bekrompen denken over zoiets gewoons als homoseksualiteit. Vrijwel altijd is dat geloofsgerelateerd. Het wordt steeds minder normaal om als homostel hand in hand te lopen. Het risico om daarom in elkaar gemept te worden wordt steeds groter jammer genoeg.
TO wordt het niet tijd dat jij, je man en je gezin in therapie gaan. Vaak wordt hier op het topic als er problemen tussen man en vrouw zijn met klem op relatie therapie gewezen. Wel ik wijs op gezinstherapie jullie hebben het hard nodig. Door je houding ga je mee met je man, oh je bent halfhartig maar je steunt je man en je laat je zoon vallen als een baksteen.

Homo zijn is geen keuze en laat ik nu na de lieve begrijpende woorden het anders zeggen; wat je doet is gelijk aan mishandeling.
quote:prik schreef op 10 november 2015 @ 12:48:

[...]

Je leeft echt onder een steen hè? Linkje.Het heeft niks met onder een steen te maken ik heb er nooit iets van gehoord annyways bedankt voor de link
Homoseksualiteit komt bij dieren best veel voor: eenden, koeien, pinguïns en bonobo's zijn enkele voorbeelden. Een functie is er ook, kan wisselen per situatie, vaak is het handig als niet alle volwassenen zelf kinderen krijgen en in plaats daarvan meehelpen met de zorg voor andere kinderen.

Maar in mijn ogen doet dit er weinig toe. Je doet er niemand kwaad mee, dus mag het. Dat is vrijheid!
Het is zoals het is
Maar los van of het biologisch wel/niet zo is bepaald en in het dierenrijk voorkomt, vind ik het zelf juist wel belangrijk om toch ook op de vrijheid van de keuze die iemand maakt te wijzen. Niet eens per se of het een keuze is op wie je verliefd wordt of tot wie je je aangetrokken voelt, maar wel de keuze die je maakt om met iemand je leven te willen delen.

Want iedereen die heteroseksueel is of zichzelf als zodanig benoemt maakt in het geval van een partner toch ook "een keuze" om verdere stappen te zetten in een relatie waar sprake is van aantrekkingskracht, verliefdheid, gezelligheid, warmte etc.

Persoonlijk heb ik meer met deze uitleg dan met louter de biologische verklaring.
Ik eigenlijk ook ❤️
Ja, maar het gaat hier om sekse.

Niet om karaktereigenschappen en partnerkeuze op basis daarvan.

Je seksualiteit is geen keuze. Zo word je geboren. Daarná kun je van alles kiezen.

Zelfs om als homo als hetero te leven bijvoorbeeld, mits het je eigen keuze is. En niet omdat het van anderen moet.
quote:ana_isabel schreef op 10 november 2015 @ 12:50:

[...]

Lijkt me heerlijk voor een kind om zo op te groeien met die wetenschap. Ongeacht welke geaardheid hij uiteindelijk is.ja toch? je wilt toch dat je kind gelukkig is en lekker in zijn of haar vel zit? :-)
quote:patsy--stone schreef op 10 november 2015 @ 12:01:

[...]

Aha. Dus mensen die besluiten kinderloos te blijven, die 'mogen' ook niet, van jou?

En mensen die geen kinderen kúnnen krijgen. Wat heb je daar dan wel niet voor plannen mee?

En een man die een vrouw anaal neukt? Oooooh mag niet!

Oh en laten we dan ook orale seks verbieden, daar zijn die organen helemaal niet voor bedoeld.

En nu we toch bezig zijn, seks zonder dat er een kind van hoeft te komen: ook afschaffen. Daar zijn die organen verdomme niet voor!

Ben jij god ofzo, dat jij bepaalt wat andere mensen mogen doen?je geeft een reactie kant nog wal raakt
Gros van de vrouwen is trouwens niet 100 % hetero las ik van de week.....iets van 82 % vind een vrouw ook wel leuk
quote:Groenoog schreef op 10 november 2015 @ 13:14:

[...]

je geeft een reactie kant nog wal raakt

Vind ik niet. Ik vind die reactie erg treffend. Jij beweert dat geslachtsorganen er maar voor 1 (!!!) reden zijn.

Je hebt nu een paar voorbeelden gekregen die jouw argument compleet weerleggen.

Nou klopt jouw opmerking namelijk niet meer.

Want als we alleen een vagina en penis hadden gekregen om voort te planten waar halen we dan het lef vandaan om seks voor ons plezier te hebben?
quote:Eleonora-1 schreef op 10 november 2015 @ 13:09:

Ja, maar het gaat hier om sekse.

Niet om karaktereigenschappen en partnerkeuze op basis daarvan.

Je seksualiteit is geen keuze. Zo word je geboren. Daarná kun je van alles kiezen.

Zelfs om als homo als hetero te leven bijvoorbeeld, mits het je eigen keuze is. En niet omdat het van anderen moet.

Maar denk je dan dat mensen zich eerst bewust worden van hun seksualiteit/voorkeur voor geslacht en pas daarna een partnerkeuze bepalen? Of word je eerst aangetrokken door een persoon (op welke manier dan ook) en ondervind je daarna langzaam en gaandeweg wat er seksueel wel of niet bij je past. Zo zie ik het zelf namelijk een beetje. Of laat ik het anders zeggen, ik heb het gevoel dat ik het zelf zo ondervind/ondervonden heb. Daarom vind ik het ook altijd zo gek als er gezegd wordt dat je als homo/hetero/bi/aseksueel etc geboren wordt.

Terwijl ik het dus zelf altijd zo zie als: met alle mensen die je in je leven ontmoet, vanaf het moment dat je dus geboren wordt, heb je een ander soort 'relatie'. En in de meeste gevallen zal die niet seksueel zijn.

Maar misschien heb ik wel een heel erg vreemde kijk hierop, dat kan.

[...]

je geeft een reactie kant nog wal raaktLeg uit? Voor welk énige reden zijn geslachtsorganen dan bedoeld volgens jou?
You can never have too many hats, gloves and shoes

[...]

je geeft een reactie kant nog wal raakt

Dat deed jij. Werkelijk ongehoord, jóuw posting.

De reactie waaraan jij nu refereert was juist ijzersterk.
quote:Matia123 schreef op 10 november 2015 @ 09:40:

Jullie doen alsof jullie allemaal zo behulpzaam zijn en je zon goed mens voelen dat je homos accepteert enz maar hoezo zou ik TO niet ook willen helpen. Ik sta gewoon aan haar kant en begrijp haar.

Ik kan niet tegen die mentaliteit van tegenwoordig dat alles maar moet kunnen.Slaat dat nou weer op? Alsof je geaardheid geen fatsoensnormen met zich meebrengt...doe even normaal zeg.
quote:NYC schreef op 10 november 2015 @ 13:21:

[...]

Maar denk je dan dat mensen zich eerst bewust worden van hun seksualiteit/voorkeur voor geslacht en pas daarna een partnerkeuze bepalen? Of word je eerst aangetrokken door een persoon (op welke manier dan ook) en ondervind je daarna langzaam en gaandeweg wat er seksueel wel of niet bij je past. Zo zie ik het zelf namelijk een beetje. Of laat ik het anders zeggen, ik heb het gevoel dat ik het zelf zo ondervind/ondervonden heb. Daarom vind ik het ook altijd zo gek als er gezegd wordt dat je als homo/hetero/bi/aseksueel etc geboren wordt.

Terwijl ik het dus zelf altijd zo zie als: met alle mensen die je in je leven ontmoet, vanaf het moment dat je dus geboren wordt, heb je een ander soort 'relatie'. En in de meeste gevallen zal die niet seksueel zijn.

Ik denk dat je je eerst bewust wordt van je seksualiteit en pas daarna een partner kiest.

Je eerste seksuele gevoelens krijg je in je vroege puberteit. Je ziet mensen die je aantrekkelijk vindt, waar je mee wilt knuffelen en zoenen, maar dat vind ik heel iets anders dan partnerkeuze.
quote:NYC schreef op 10 november 2015 @ 13:21:

[...]

Ik, voor mij, sluit vrouwen totaal uit bij een keuze voor een seks of relatiepartner.

Als ik vrijgezel ben dan date ik mannen. Niet mannen en vrouwen.

Ik hou ontzettend veel van mijn eigen sekse, heb emotioneel veel meer met vrouwen dan met mannen, vind het iedere dag heerlijk om hier omringd te worden door zó veel vrouwen, waarvan ik er een aantal echt briljant vind maar seks, nee.

Ik ben seksueel echt een heteroseksueel.

Hoe veel ik ook van vrouwen hou, hoe mooi, interessant, sexy, slim, creatief etc. ik ze ook vindt, verliefd word ik niet.

Wel seks gehad met vrouwen trouwens, lang geleden, maar dat vond ik vooral erg knus en gezellig. Niet erg opwindend. Wel waardevol en een lieve herinnering.

Maar goed, interessant vraagstuk.

Echt leuk!
Amarna, dat begrijp ik op zich nog wel. Maar wat ik meer bedoelde is: elke ontmoeting met een ander persoon is toch een 'unieke' (en niet vergelijkbare) ervaring? Je ontmoet in je leven heel wat jongens, meisjes, mannen en vrouwen maar wat je bij de ander wel/niet ervaart is toch niet te vergelijken? Of voor jou bijvoorbeeld wel? Zie ik het te sterk als 'individuele ontmoetingen'?

Ik krijg de indruk dat ik een beetje een aparte manier van 'ervaren' op het gebied van ontmoetingen, aangezien ik geen verbanden zie, hmmm...
quote:jamie09 schreef op 07 november 2015 @ 12:50:

Wauw, zoveel reacties. Ik heb voorlopig enkel de eerste pagina gelezen, straks lees ik verder.

Ik had wel verwacht dat ik zo'n reacties zou krijgen en dat mijn gevoelens hier zouden toegeschreven zijn aan het feit dat we gelovig of ouderwets zijn. We zijn niet gelovig of religieus. Ik kan toch niet de enige zijn die het hier moeilijk mee heeft? Homoseksualiteit is voor mijn man helemaal niet aanvaard, ik vind dat we er tegenwoordig te veel mee geconfronteerd worden. Je moet nu wel 'bischierig' zijn en halfnaakt mee gaan dansen in de gay pride, anders ben je ouderwets.

Ik weet zelf niet goed waarom ik er zoveel moeite mee heb. Wel klopt het beeld dat ik van mijn zoon heb niet meer. Hij is sportief en atletisch, een vechter en hij was gelukkig met een meisje. Ik hoef van hem niet te weten dat hij aangetrokken wordt tot mannen. Ik twijfel eraan of hij zo wel gelukkig kan worden. Hij maakt het zichzelf gewoon moeilijker. Hij kan geen gezin starten. Het is ook bewezen dat in de homocultuur meer ontrouw, SOA's, zelfmoord,... voorkomen. Dat moet je toch niet willen voor je kind?Teveel mee geconfronteerd worden?? Die 1e keer per jaar dat ze in Amssterdam een Gay Pride houden?? En waar baseer je de rest van je uitspraken op?? Als er meer ontrouw onder homo's is dan wil ik wel graag weten waar je dat vandaan hebt. En in de regel zijn homomannen - in tegenstelling tot hun hetero sexegenoten vaak net ietsje hoffelijker en belangstellender.....kunnen de heteromannen nog wat van leren maar ja: die zijn veel te bang meteen besprongen te worden! *sarcarmemodus uit*
Ik vind het ook superinteressant, Eleonora maar dat strikte gevoel van 'daar kan ik mee daten/verliefd op worden/vind ik de seksuele ervaring fijn mee' etc. dat heb ik dus niet zo gescheiden. Niet als in: je hebt de keuze uit homo, hetero, bi, aseksueel, polyamorisch etc.

Echt meer als: stel dat ik in mijn leven 2726 verschillende mensen heb ontmoet: van familieleden tot de eerste klasgenootjes, je buren die je alleen maar gedag zegt, collega's etc. dan zie ik dus 2726 verschillende soorten 'relaties'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven