Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:31:

Wel grappig, in mijn allochtone kringen wordt juist regelmatig afgegeven op de waardeloze algemene ontwikkeling van de meeste autochtonen en wordt me juist bezorgd gevraagd of ik wel zeker weet dat ik mijn kind op een van die "ondermaatse Hollandse middelbare scholen" wil doen.

Dat vind ik altijd wel ironisch als er weer eens riedeltjes over geen Nederlands sprekende allochtonen of analfabeten uit het Rifgebergte worden afgedraaid. Er zijn ook echt allochtonen die niet uit dergelijke milieus komen, hoor. Meer dan men denkt, klaarblijkelijk.

Het is inderdaad niet goed dat sommige autochtonen zo laatdunkend over allochtonen praten, maar jij en je vrienden tonen blijkbaar ook geen greintje respect voor 'de meeste autochtonen'.

Wat je in een ander laakt, moet je ook niet zelf doen.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:35:

[...]

Ik heb een uittreksel van dat onderzoek gelezen toen dit net in de media kwam, en de aanname dat het over mensen die "hierheen trekken" gaat klopt al niet. Het gaat veelal om zoveelste-generatie allochtonen dus die zijn hier gewoon geboren, naar school geweest en dus ook geïntegreerd. In de samenvatting van het rapport stond letterlijk dat de oorzaak racisme was. Ik heb het helaas niet bij de hand, het ligt op mijn werk.

Racisme betrekt zich op ras, als ik het wel heb. Problemen met mensen van een andere ethnische herkomst is dus niet per definitie racisme.

De definitie van racisme is, als ik het me goed herinner "de onberedeneerde afkeer van een persoon van een andere ras".

Dus als ik problemen heb met Duitsers, om welke reden dan ook, is dat geen racisme. Of wel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:vruchtgebruik schreef op 11 november 2015 @ 19:41:

[...]

Ik lees een verdachtmaking maar ik begrijp de misdaad niet. Ik zie ook geen leugens of verdraaiing oid. Maar dat kan aan mij liggen.

Dan moet jij nog een keertje lezen. Zij stelt verschillende malen voor dat er iets gezegd wordt door een ander, wat er overduidelijk niet wordt gezegd.

EDIT: in de post onder deze staat wederom een voorbeeld van hoe Fashionvictim de boel verdraait.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:22:

[...]

Oh mijn god, nu is het ook al de schuld van allochtonen dat het onderwijs hier kut is? Hou mij er in ieder geval lekker buiten, ik heb klassiek gymnasium gedaan in de jaren voor de basisvorming en voor de invoering van de Tweede Fase. Ik kwam bovendien vanuit Allochtonie op school met een onderwijsvóórsprong van 3 jaar. Deze allochtoon was het dus in ieder geval niet.Dat schreef ik helemaal niet, dat maak jij er van. Lees maar terug er staat: "mede door de instroom". Er zijn dus meer factoren die meespelen, maar het is er wel één van.
quote:Defietsboer schreef op 11 november 2015 @ 19:35:

Ik had het dus duidelijk over moslims die hun geloof mochten uitoefenen en zei nergens dat er godsdienstvrijheid was in Afghanistan voor andere gelovigen. Jij verdraait dus wederom de boel. Maar ook voor moslims is geen godsdienstvrijheid in Afghanistan. Daaruit maakte ik op dat je kennelijk niet weet wat godsdienstvrijheid inhoudt.
Am Yisrael Chai!
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 19:13:

[...]

Niet alleen. Maar feit is (ik weet dit van mijn broer die in het onderwijs zit, als directeur van een school) dat de eisen stelselmatig bijgesteld zijn om "ook de nieuwe Nederlanders een kwalificatie te kunnen geven". Ongetwijfeld zullen ook andere factoren een rol hebben gespeeld, maar het is gewoonweg niet te ontkennen dat men, om te voorkomen dat kinderen van allochtone Nederlanders buiten de boot zouden vallen, de eisen behoorlijk naar beneden heeft bijgesteld.

Bij ons op de middelbare school werd voor allochtonen een uitzondering gemaakt wat betreft hun kennis van de Nederlandse taal. Dat hadden ze nooit moeten doen, want nog steeds is het feit dat ze daar minder zwaar op getoetst werden onderwerp van menig discussie aan de koffietafel. Dat was toen.

Overigens - en dat ben ik met fashionvictim eens - moeten we ons op dit moment geen illusies maken. Inmiddels betekent "dyslectie" eveneens vrijstelling voor grammatica en spelling. Jongens en meisjes die ik help met Wiskunde vertellen daar vaak vol trots over, waarbij ik hen zachtjes uitleg dat dat in hun nadeel kan zijn op latere leeftijd. Op de HBO en TU - technische universiteit nota bene - werd je door menig docent keihard aangepakt als je taalgebruik ondermaats was.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 19:50:

[...]

Dat schreef ik helemaal niet, dat maak jij er van. Lees maar terug er staat: "mede door de instroom". Er zijn dus meer factoren die meespelen, maar het is er wel één van.Weleens van sarcasme gehoord?
Am Yisrael Chai!

Wel grappig, in mijn allochtone kringen wordt juist regelmatig afgegeven op de waardeloze algemene ontwikkeling van de meeste autochtonen en wordt me juist bezorgd gevraagd of ik wel zeker weet dat ik mijn kind op een van die "ondermaatse Hollandse middelbare scholen" wil doen.

Dat vind ik altijd wel ironisch als er weer eens riedeltjes over geen Nederlands sprekende allochtonen of analfabeten uit het Rifgebergte worden afgedraaid. Er zijn ook echt allochtonen die niet uit dergelijke milieus komen, hoor. Meer dan men denkt, klaarblijkelijk.Dat weten we hier allemaal wel. Ik begrijp niet waarom je zo overtrokken overal op reageert. Er klinkt een frustratie en agressie uit je reacties, waardoor je boodschap in ieder geval niet erg overkomt.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:52:

[...]

Weleens van sarcasme gehoord?Zo kwam het niet op mij over.
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 19:52:

[...]

Zo kwam het niet op mij over.

Zoals je hierboven kan zien, aan de voorbeelden die ik gaf, heeft Fashionvictim meerdere malen de woorden van mensen verdraaid.

Jammer, want ik denk dat zij het eigenlijk best goed meent. Probleem is dat zij elke mening die niet 100% de hare is, automatisch als het compleet tegenovergestelde ziet van wat zij zegt (wat het vaak niet is).
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 19:43:

[...]

Dat weet ik ook. Maar er zijn er ook veel waar het wél voor geldt.

Ik begeleid al 20 jaar stagiairs bij ons op het bedrijf, allemaal VMBO, en nogmaals, gezien de instelling van ons bedrijf, dat we openstaan voor iedereen, krijgen wij vaak allochtone jongeren. 90% van de tijd zelfs. En ja, veel goedwillenden, maar je moet gewoon constateren dat het Nederlands vaak ondermaats is (ik review de stageverslagen altijd) en de algemene ontwikkeling ook niet overhoudt. Af en toe een witte raaf, en dat vind ik dan echt geweldig. Maar voor velen geldt (zelfs 2e en 3e generatie) dat ze nog steeds opgesloten zitten in de eigen cultuur, geen ander sociaal leven hebben dan binnen de eigen cultuur, niet of nauwelijks in aanraking komen met de Nederlandse samenleving of daar zelf moeite voor doen, want zodra ze bij ons de deur dichttrekken, zitten ze weer bij pa en moe op de bank in huis en zien ze alleen maar andere Marokkaanse of Turkse mensen en zitten veel meisjes zelfs weer gelijk in het rollenpatroon van thee zetten en eten koken voor de mannelijke gezinsleden (zelfs hun broers moeten ze bedienen). En nogmaals, dan spreek ik over 3e generatie. Geen mensen die hier gisteren binnen zijn komen wandelen.Tja, misschien frustreert het me wel dat er steeds maar weer over Marokkanen en Turken gezeverd wordt. Ook jij maakt nu naadloos weer die overgang. Dit topic ging over een artikel over 4 zwarte vrouwen, white privilege en zwart vs. wit, maar 80% van de klachten, opmerkingen, voorbeelden, ervaringen en meningen van de witten in dit topic gaan over moslims of Marokkanen als ze allochtonen zeggen. Nu net de groep die ik persoonlijk niet met zwart zou aanduiden, en die ook totaal andere issues en achtergronden heeft dan daadwerkelijk zwarte Nederlanders.
Am Yisrael Chai!
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 19:52:

[...]

Dat weten we hier allemaal wel. Ik begrijp niet waarom je zo overtrokken overal op reageert. Er klinkt een frustratie en agressie uit je reacties, waardoor je boodschap in ieder geval niet erg overkomt.Dat lees je dan toch echt verkeerd, want ook de posting waarop je hier reageert was vooral luchtig en enigszins sarcastisch bedoeld.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:58:

[...]

Tja, misschien frustreert het me wel dat er steeds maar weer over Marokkanen en Turken gezeverd wordt. Ook jij maakt nu naadloos weer die overgang. Dit topic ging over een artikel over 4 zwarte vrouwen, white privilege en zwart vs. wit, maar 80% van de klachten, opmerkingen, voorbeelden, ervaringen en meningen van de witten in dit topic gaan over moslims of Marokkanen als ze allochtonen zeggen. Nu net de groep die ik persoonlijk niet met zwart zou aanduiden, en die ook totaal andere issues en achtergronden heeft dan daadwerkelijk zwarte Nederlanders.

Ik denk dat het voor de gemiddelde Nederlander ook verdomd moeilijk is om bij te houden welke nationaliteit iedere persoon van oorsprong heeft of had. In de grote steden wonen nu hoeveel? 150? 200? nationaliteiten?

Ik denk dat die gemiddelde Nederlander gewoon wil dat die mensen zich aanpassen hier. En dan is er voor de gemiddelde Nederlander ook niks aan de hand, als die mensen zich gewoon conform de Nederlandse omgangsvormen gedragen, Nederlands spreken en verder geen gedoe veroorzaken. Toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dat vind ik altijd wel ironisch als er weer eens riedeltjes over geen Nederlands sprekende allochtonen of analfabeten uit het Rifgebergte worden afgedraaid. Er zijn ook echt allochtonen die niet uit dergelijke milieus komen, hoor. Meer dan men denkt, klaarblijkelijk.

Reuze grappig, maar of dat soort stoerdoenerij onderling nou echt op feiten berust...?

"Na 'zwarte' basisschool vaker geen diploma

Autochtone kinderen die op een 'zwarte' basisschool zitten, hebben twee keer zoveel kans dat zij hun middelbare school niet afmaken. Dat blijkt uit onderzoek op Amsterdamse scholen.

De kans dat autochtone kinderen zonder diploma van de middelbare school komen, stijgt van 3,6 procent naar 8 procent als er meer dan 77,7 procent allochtone leerlingen op hun basisschool zitten. Dat komt niet door de kwaliteit van het onderwijs, blijkt uit analyses van promovenda Cheng Boon Ong, maar door de samenstelling van de klassen. „De dynamiek op zo'n school, de manier waarop kinderen met elkaar omgaan heeft dat effect”, stelt copromotor Kristof de Witte.

Kinderen die vier keer of vaker wisselen van basisschool hebben overigens ook meer kans om vroegtijdig van school te gaan.

Het onderzoek is gedaan onder ruim 47.000 leerlingen uit verschillende groepen van de 241 Amsterdamse basisscholen. De kinderen zijn vanaf 2000 acht jaar lang gevolgd. Van de 241 basisscholen in Amsterdam hadden 56 scholen meer dan 77,7 procent allochtone leerlingen.

Het is voor het eerst dat het effect van schoolsamenstellingen in het basisonderwijs op de middelbare schoolcarrière is onderzocht. Cheng Boon Ong promoveert vrijdag aan de Universiteit Maastricht op het onderzoek."
Ik ben het eigenlijk een beetje zat om mij overal voor te moeten excuseren. Sorry omdat ik blank ben, sorry omdat ik in Nederland geboren ben en de welvaart mij in de schoot geworpen is, sorry dat er gediscrimineerd wordt, sorry voor racisme, sorry voor de slavernij die ooit is geweest enz. enz.

Zo'n Anousha uit het artikel in de OP was vorige jaar regelmatig op TV n.a.v. de zwarte pietendiscussie. Tranen met tuiten op de buis (letterlijk, want ze zat te huilen) vanwege de slavernij waar Nederland ooit bij betrokken was en wat zij zich persoonlijk aantrok, terwijl zij niet eens een nazaat van slaven is. Haar afkomst is Kameroen/Russisch, dus haar familie is sowieso nooit slachtoffer van de Nederlandse slavernij geweest. Ze voelt zich blijkbaar erg racistisch bejegend, terwijl ze hier alle kansen heeft gekregen en nog steeds krijgt. Ik denk zelfs dat haar kleurtje in haar voordeel heeft gewerkt. Als je dan nog zo loopt te klagen, dan ben je wat mij betreft rijp voor therapie.

Door alleen al de titel van het stuk dat ik als wit mens moet luisteren en vervolgens mij nergens mee mag bemoeien en niets mag zeggen, zorgt ze ervoor dat ze wat mij betreft de pot op kan. Zo iemand neem ik niet serieus.
quote:Defietsboer schreef op 11 november 2015 @ 19:55:

[...]

Zoals je hierboven kan zien, aan de voorbeelden die ik gaf, heeft Fashionvictim meerdere malen de woorden van mensen verdraaid.

Jammer, want ik denk dat zij het eigenlijk best goed meent. Probleem is dat zij elke mening die niet 100% de hare is, automatisch als het compleet tegenovergestelde ziet van wat zij zegt (wat het vaak niet is).nou dat is een hele geruststelling
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:00:

[...]

Dat lees je dan toch echt verkeerd, want ook de posting waarop je hier reageert was vooral luchtig en enigszins sarcastisch bedoeld.Jouw postings vind ik helemaal niet luchtig. Ik vind ze zelfs behoorlijk agressief.
quote:operator_7 schreef op 11 november 2015 @ 19:51:

[...]

Bij ons op de middelbare school werd voor allochtonen een uitzondering gemaakt wat betreft hun kennis van de Nederlandse taal. Dat hadden ze nooit moeten doen, want nog steeds is het feit dat ze daar minder zwaar op getoetst werden onderwerp van menig discussie aan de koffietafel. Dat was toen.

Klopt. Dit met het idee dat deze allochtonen terug zouden gaan naar 'hun eigen land'. Dat was natuurlijk niet houdbaar omdat die kinderen hier opgroeiden en niet gewend waren aan 'hun eigen land' en het zou cru geweest zijn om die families opeens terug te sturen.

Het is daarom ook logisch dat deze nu opgegroeide kinderen soms nog wat moeite hebben met bv 'deze, die' en 'dit, dat'. Deze generatie is echter prima te verstaan en het lijkt me alleen een echt probleem als ze bv nederlandse les zouden geven.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 20:08:

[...]

nou dat is een hele geruststellingJa, ik denk dat dit zwart-wit denken uit frustratie voortkomt en niet uit achterbaksheid. Wellicht omdat ze voelt ook zo behandeld te worden.
quote:Defietsboer schreef op 11 november 2015 @ 19:44:

[...]

Het is inderdaad niet goed dat sommige autochtonen zo laatdunkend over allochtonen praten, maar jij en je vrienden tonen blijkbaar ook geen greintje respect voor 'de meeste autochtonen'.

Wat je in een ander laakt, moet je ook niet zelf doen.

Niet mijn vrienden, mijn familieleden. Zoals gezegd, ik herken het beeld van "allochtonen" dat hier, in de media, in de kroeg en op verjaardagen geschetst wordt niet. Misschien kan je begrijpen dat het zeer frustrerend is als je systematisch en categorisch op een hoop wordt gegooid met mensen die in achtergrond, opleiding, geschiedenis, cultuur, taal, etcetera totaal niet op je lijken maar je wel altijd behandeld wordt alsof je een van hen bent. Dan is het vaak lekker om als je met elkaar bent er in ieder geval maar om te lachen en foute grappen over te maken, dan heb je er tenminste ook nog wat lol van.

Ik denk persoonlijk dat autochtone Nederlanders daar ook niet goed van zouden worden. Voor mij is dat persoonlijk misschien wel het allerbeste voorbeeld van white privilege.
Am Yisrael Chai!
quote:Defietsboer schreef op 11 november 2015 @ 20:11:

[...]

Ja, ik denk dat dit zwart-wit denken uit frustratie voortkomt en niet uit achterbaksheid.ben jij psycholoog? waarom deze analyse?
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 20:03:

[...]

Ik denk dat het voor de gemiddelde Nederlander ook verdomd moeilijk is om bij te houden welke nationaliteit iedere persoon van oorsprong heeft of had. In de grote steden wonen nu hoeveel? 150? 200? nationaliteiten?

Je hoeft het ook niet bij te houden, je kan het toch wel gewoon zien? Als je een witte mevrouw in Pauwkleding en met een Gooische R tegenkomt wiens kinderen Sophie en Julius heten dan denk je toch ook niet automatisch dat ze uit hetzelfde milieu als Barbie van Oh oh Cherso komt? Waarom zou dat verschil in milieus, scholing of achtergrond dan bij allochtonen dan ineens niet meer zichtbaar zijn?

quote:Ik denk dat die gemiddelde Nederlander gewoon wil dat die mensen zich aanpassen hier. En dan is er voor de gemiddelde Nederlander ook niks aan de hand, als die mensen zich gewoon conform de Nederlandse omgangsvormen gedragen, Nederlands spreken en verder geen gedoe veroorzaken. Toch?Welnu, uit eigen ervaring bestrijd ik dat volmondig.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:11:

[...]

Niet mijn vrienden, mijn familieleden. Zoals gezegd, ik herken het beeld van "allochtonen" dat hier, in de media, in de kroeg en op verjaardagen geschetst wordt niet. Misschien kan je begrijpen dat het zeer frustrerend is als je systematisch en categorisch op een hoop wordt gegooid met mensen die in achtergrond, opleiding, geschiedenis, cultuur, taal, etcetera totaal niet op je lijken maar je wel altijd behandeld wordt alsof je een van hen bent. Dan is het vaak lekker om als je met elkaar bent er in ieder geval maar om te lachen en foute grappen over te maken, dan heb je er tenminste ook nog wat lol van.

Ik denk persoonlijk dat autochtone Nederlanders daar ook niet goed van zouden worden. Voor mij is dat persoonlijk misschien wel het allerbeste voorbeeld van white privilege.Niemand gooit je op één hoop met andere mensen. Dat zit echt tussen je oren en blijkbaar zit het je vreselijk dwars. Je kunt toch wel trots zijn op wat je bereikt hebt, zonder al die frustratie? Waarom ben je zo overgevoelig voor wat je denkt dat anderen van je denken? Je weet niet eens hoe ze over je denken, want je maakt er telkens zelf je verhaal van. Dan zit je toch alleen maar jezelf in de weg?
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 20:15:

[...]

Niemand gooit je op één hoop met andere mensen. Dat zit echt tussen je oren en blijkbaar zit het je vreselijk dwars. Je kunt toch wel trots zijn op wat je bereikt hebt, zonder al die frustratie? Waarom ben je zo overgevoelig voor wat je denkt dat anderen van je denken? Je weet niet eens hoe ze over je denken, want je maakt er telkens zelf je verhaal van. Dan zit je toch alleen maar jezelf in de weg?

Ehm.... loop jij de hele dag naast mij, ofzo, dat je weet wat ik wel en niet meemaak? En hoezo moet ik trots zijn op wat ik bereikt heb volgens jou? Juist in deze discussie waarin ik het graag over dit soort voorbeelden van white privilege ( wat eigenlijk het onderwerp van dit topic was) had willen hebben, irriteert het me enigszins dat juist jij zoiets zegt.

Maar goed, da's verder natuurlijk mijn probleem, ik wilde het alleen even gezegd hebben.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:23:

[...]

Ehm.... loop jij de hele dag naast mij, ofzo, dat je weet wat ik wel en niet meemaak? En hoezo moet ik trots zijn op wat ik bereikt heb volgens jou? Juist in deze discussie waarin ik het graag over dit soort voorbeelden van white privilege ( wat eigenlijk het onderwerp van dit topic was) irriteert het me enigszins dat juist jij zoiets zegt.

Maar goed, da's verder natuurlijk mijn probleem, ik wilde het alleen even gezegd hebben.Het is inderdaad jouw probleem. Ik kan mij echter wel voorstellen dat je dingen meemaakt die jij op je kleur gooit, maar misschien alles met jouw houding te maken hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven