Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 18:41:

[...]

Een ander puntje wat heel erg onderbelicht blijft, is dat het niveau van het onderwijs op middelbaar en hoger niveau naar beneden is bijgesteld en dat komt mede door de instroom van allochtone leerlingen. Dat verzin ik niet zelf, maar het wordt geconstateerd door docenten aan die scholen. Het is een onderwerp waar nauwelijks over gesproken wordt. Ik had er pas nog een gesprek over met een docent aan een school met veel allochtone leerlingen. De man gaf al decennia lang les en hij uitte zijn bezorgdheid daarover.Dat is ook een feit. Proefwerken hoeven niet meer in correct Nederlands te worden beantwoord, want "daar gaat het niet om". Ik las laatst de proefexamens van een VWO-er en schrok me rot. Was op het niveau van wat ik destijds in de 4e klas Athenaeum had. Ik liet hem mijn proefexamens uit die tijd zien (1986/1987) en HIJ schrok zich rot, dacht dat hij met universitaire dingen om de oren gesmeten werd. Ik sprak een eindexamenkandidaat die specifiek Engelse literatuur in zijn pakket had. "Beowulf? Wat is dat? Chaucer? Nooit van gehoord. Tennyson? Kan je dat eten, is dat een koekjesmerk?" Echt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 18:44:

[...]

Die diploma's worden dus wel onder de deur geschoven. Het plan is (ik weet niet of het al ingevoerd) dat alle MBO-leerlingen de laagste niveau's met een diploma van school gaan. Ongeacht of ze de examens halen of niet. Hoezo diplomadevaluatie? Dan is er toch geen enkele stimulans om nog je best te doen als je weet dat je toch wel je papiertje

aan het eind van de rit krijgt?

Dat is niet waar.

Punt.
quote:vruchtgebruik schreef op 11 november 2015 @ 18:52:

[...]

Dat is niet waar.

Punt.

Het is wel degelijk voorgesteld.

Punt
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 18:53:

[...]

Het is wel degelijk voorgesteld.

Punt

Er wordt zoveel voorgesteld.

Ik werk op een mbo en hou me bezig met examinering. Dit is dus gewoon niet waar.
quote:vruchtgebruik schreef op 11 november 2015 @ 18:50:

Nederland is wel het enige land dat een woord heeft voor alle generaties nieuwkomers heb ik begrepen. Er zijn wel uitdrukkingen als immigrant oid maar het woord allochtoon schijnt iets typisch Nederlands te zijn.

Ik blijf het raar vinden dat tweede generatie Marokkanen en turken nog steeds allochtoon worden genoemd. En dat gezeur dat Men zichzelf zo ziet en over dubbele paspoorten neemt niet weg dat dat dus van 2 kanten komt.

Ik hoor van iedere tweede of derde generatie dat ze hun 'vaderland' leuk vinden voor vakantie of na hun pensioen maar dat men zich echt nederlander voelt.

Maar dan toch zo genoemd worden.

Zo lang mensen zich als allochtoon gedragen zullen ze zo bezien worden. Of niet?

In de straat achter mij woont een éérste generatie "allochtonen". Mensen uit Turkije, zijn al dertig of veertig jaar hier. Bezitten een restaurant, spreken vlekkeloos Nederlands, kleden zich modieus (die vrouw ziet er beter gekleed uit dan menig Nederlandse vrouw), en ja, in eigen kring houden ze bepaalde tradities in ere, maar verder zijn het gewoon volledige deelnemers aan onze maatschappij. Draaien mee in allerlei maatschappelijke organisaties, weten mee te praten over alles wat in Nederland speelt, hebben belangstelling voor de Nederlandse cultuur en zijn inmiddels volwaardig deelnemer aan onze samenleving. Niemand heeft problemen met ze., en dat is te danken aan het feit dat zij zélf vonden dat ze zich moesten aanpassen aan hun nieuwe land. Net zo goed als dat wij dat moeten als wij ergens anders gaan wonen.

Maar als je je afsluit van de Nederlandse samenleving, alleen maar met landgenoten omgaat, met je schotel gericht op TV Turkije of Marokko, tegen elke prijs in traditionele kleding wil blijven lopen en vooral geen Nederlands wil leren, tja, wat verwacht je dan?
quote:vruchtgebruik schreef op 11 november 2015 @ 18:50:

Nederland is wel het enige land dat een woord heeft voor alle generaties nieuwkomers heb ik begrepen. Er zijn wel uitdrukkingen als immigrant oid maar het woord allochtoon schijnt iets typisch Nederlands te zijn.

Ik blijf het raar vinden dat tweede generatie Marokkanen en turken nog steeds allochtoon worden genoemd. En dat gezeur dat Men zichzelf zo ziet en over dubbele paspoorten neemt niet weg dat dat dus van 2 kanten komt.

Ik hoor van iedere tweede of derde generatie dat ze hun 'vaderland' leuk vinden voor vakantie of na hun pensioen maar dat men zich echt nederlander voelt.

Maar dan toch zo genoemd worden.Dat is omdat mensen zichzelf soms in eerste instantie een Marokkaan, Turk of weetikwat noemen. Over het algemeen zijn ze dat in principe ook nog, omdat ze een meestal een Marokkaans of Turks paspoort hebben. Daarom ben ik een voorstander van één paspoort. Dan is het voor iedereen duidelijk dat je alleen maar een Nederlander bent.
quote:vruchtgebruik schreef op 11 november 2015 @ 18:56:

[...]

Er wordt zoveel voorgesteld.

Ik werk op een mbo en hou me bezig met examinering. Dit is dus gewoon niet waar.Dan zou ik zeggen: haal eens een MAVO-examen Nederlands (of Engels, of Geschiedenis) uit de kast uit pakweg 1983 en laat dat je leerlingen eens maken. Denk dat je je rotschrikt.
Niet dat onze ouders dat niet ook al zeiden..
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 11 november 2015 @ 19:00:

Niet dat onze ouders dat niet ook al zeiden.. JIJ zit in het vak. Neem de proef eens op de som met je leerlingen, zou ik zeggen. Meten is weten.
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 18:59:

[...]

Dan zou ik zeggen: haal eens een MAVO-examen Nederlands (of Engels, of Geschiedenis) uit de kast uit pakweg 1983 en laat dat je leerlingen eens maken. Denk dat je je rotschrikt.Ach, wie weet kunnen ze de toen afgestudeerde mavist nog eens wat leren op andere gebieden
quote:vruchtgebruik schreef op 11 november 2015 @ 19:03:

[...]

Ach, wie weet kunnen ze de toen afgestudeerde mavist nog eens wat leren op andere gebieden Vast wel. Maar ben bang dat dat weinig verheffende gebieden zijn.
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 18:59:

[...]

Dan zou ik zeggen: haal eens een MAVO-examen Nederlands (of Engels, of Geschiedenis) uit de kast uit pakweg 1983 en laat dat je leerlingen eens maken. Denk dat je je rotschrikt.Ach, voor examens Grieks en Latijn geldt hetzelfde. Maar de Nederlandse gymnasia zijn grotendeels nog witte bolwerken hoor (steeds minder gelukkig). Dus aan de allochtonen ligt het niet. Waar het wel aan ligt weet ik ook niet, maar de redenering 'het zullen die allochtonen wel zijn' is wel erg kort door de bocht.
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 18:31:

[...]

Die mensen vinden ook gewoon hun weg in de maatschappij. Die worden burgemeester van Rotterdam, of ergens wethouder in een grote plaats, of chirurg of tandarts, of kamerlid, of vinden hun weg elders in de maatschappij.

Dat de helaas nog (vele) jongeren die hun kont tegen de krib gooien, nog een correct geformuleerde Nederlandse zin kunnen uitbrengen, hun school voortijdig verlaten en alles hier als shit zien, niks bereiken, wiens schuld is dat nou helemaal? Ze hebben hier alle kansen op een goede opleiding, meer dan wanneer hun ouders in dat geitendorp in het Rifgebergte waren blijven zitten (en nee, dat bedoel ik niet denigrerend). Als hun ouders daar waren blijven wonen, hadden ze nu waarschijnlijk geitenhoeder geweest voor de rest van hun leven. Maar ze hebben hier álle kansen. Ze moeten ze alleen wel zélf benutten. We kunnen de diploma's niet onder de deur door schuiven. Inzet tonen, aanpakken. Meer mogelijkheden zijn er niet.

Nee, ze hebben hier dus niet alle kansen, je leest toch net dat artikel waar je nota bene op reageert? De werkloosheid onder allochtone jongeren met een HBO opleiding of WO opleiding is significant hoger dan de werkloosheid onder autochtone jongeren. Het is niet zo dat er 5 keer zoveel autochtone jongeren een HBO of WO opleiding doen, maar toch zijn er 5 keer zoveel allochtone jongeren met een dergelijke opleiding werkeloos. En van hen die niet werkeloos zijn, werken er veel meer onder hun niveau dan autochtonen met dezelfde opleiding of opleidingsniveau. En daarbovenop komt ook nog eens dat ze veel minder verdienen, voor WO-opgeleiden loopt dat percentage zelfs op tot 55% minder inkomen dan autochtone WO opgeleiden.

Ik snap ook niet zo goed waarom je er zo'n denigrerende Rifgebergte opmerking tegenaan moet gooien, want ten eerste gaat het in die groep nauwelijks over Marokkaanse jongeren (dat is nu namelijk net de laagst opgeleide groep van allochtone jongeren) maar veel eerder over tweede, derde of vierde-generatie allochtonen van bijvoorbeeld Surinaamse, Turkse en Antilliaanse afkomst. En zeker voor die eerste groep geldt dat er in die groep nauwelijks sprake is van taalachterstand, cultuurverschil of aanpassingsproblemen, en ook al niet van lagere arbeidsbereidheid. Surinaamse vrouwen hebben zelfs een hogere arbeidsparticipatie dan autochtonen, om maar wat te noemen.
Am Yisrael Chai!
quote:ibbeltje12 schreef op 11 november 2015 @ 19:10:

[...]

Ach, voor examens Grieks en Latijn geldt hetzelfde. Maar de Nederlandse gymnasia zijn grotendeels nog witte bolwerken hoor (steeds minder gelukkig). Dus aan de allochtonen ligt het niet. Waar het wel aan ligt weet ik ook niet, maar de redenering 'het zullen die allochtonen wel zijn' is wel erg kort door de bocht.Niet alleen. Maar feit is (ik weet dit van mijn broer die in het onderwijs zit, als directeur van een school) dat de eisen stelselmatig bijgesteld zijn om "ook de nieuwe Nederlanders een kwalificatie te kunnen geven". Ongetwijfeld zullen ook andere factoren een rol hebben gespeeld, maar het is gewoonweg niet te ontkennen dat men, om te voorkomen dat kinderen van allochtone Nederlanders buiten de boot zouden vallen, de eisen behoorlijk naar beneden heeft bijgesteld.
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 18:35:

[...]

Ik ken dat onderzoek niet. Ik weet niet of allochtonen hier vaker werkloos zijn dan in andere Europese landen. En ik denk dat ik dan eerst alle gegevens nodig zou hebben waarom dat zo zou kunnen zijn. Gemiddeld opleidingsniveau van de groep, bijvoorbeeld, aanwezigheid van banen die daarop aansluiten, integratieniveau, enz.

En natuurlijk speelt dat probleem ELDERS ook. Als je denkt dat Nederland wat dat betreft een probleemeiland is, denk je mijns inziens verkeerd.

De OESO heeft in mei van dit jaar toch echt anders geconcludeerd. Hier een artikel erover:

Allochtoon erg slecht af op Nederlandse arbeidsmarkt

Vrijwel nergens in Europa zijn de arbeidskansen van allochtonen zo slecht als in Nederland. Meer dan de helft van de migranten van buiten de EU zit thuis zonder betaald werk. Ook in landen als Frankrijk, Italië en Spanje, waar de werkloosheid veel hoger is, zitten minder allochtonen thuis dan in Nederland.

Dat blijkt uit een analyse van cijfers van Eurostat en de OESO. Van de autochtone beroepsbevolking heeft 77,1 procent betaald werk, terwijl van de allochtonen nog niet de helft (49,5 procent) werk heeft. Dit verschil van 27,6 procentpunt is het op een na hoogste van Europa, na Zweden, dat vergeleken met Nederland bijna drie keer zoveel asielzoekers opneemt, die doorgaans veel moeilijker aan een baan komen dan arbeidsmigranten. In een vergelijkbare ranglijst over arbeidsparticipatie van de OESO met iets andere definities, is de kloof tussen buitenlanders en autochtonen in Nederland zelfs het grootst van alle OESO-leden.

Sinds de crisis is de werkloosheid onder Marokkaanse Nederlanders het meest toegenomen van alle grote bevolkingsgroepen. 19,6 procent van de Marokkanen is werkloos, tegen 5,7 procent van de autochtonen. In september 2008, toen de crisis losbarstte, was de werkloosheid onder Marokkanen verbeterd tot 5,8 procent, tegen toen 2,8 procent onder autochtonen. Van de Antillianen is nu 19,3 procent werkloos, tegen 15,3 procent van de Turken en 13,9 procent van de Surinamers.

De hoge werkloosheid onder niet-westerse allochtonen - oftewel: mensen met ten minste één ouder van Marokkaanse, Surinaamse of andere niet-westerse afkomst - komt mede doordat zij vaker een flexibel contract hebben dan autochtonen, zegt sociologe Monique Kremer van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). 'De banengroei voor de crisis zat hem vooral in tijdelijke werk. Toen de economie instortte, vlogen bijvoorbeeld Marokkanen en Turken er als eerste uit. Dat viel erg tegen, omdat we dachten dat het met deze groepen veel beter ging op de arbeidsmarkt.'

Bijstand

Meer niet-westerse allochtonen dan ooit zitten in de bijstand: 234 duizend, 41 duizend meer dan autochtonen. Één op de zeven niet-westerse allochtonen tussen de 15 en 65 jaar heeft een bijstandsuitkering, onder autochtonen is dat één op de 44.

Kremer noemt het schokkend dat ook hoogopgeleide allochtonen veel vaker werkloos zijn dan autochtonen met hetzelfde opleidingsniveau. 'Dat is zorgwekkend; het ondergraaft onze pretentie dat het wel goed komt met je als je maar een goede opleiding hebt.'

Taalachterstand en lage scholing verlagen bij de eerste generatie allochtonen dikwijls de baankansen. Ook discriminatie speelt een rol. Daarover zei premier Rutte onlangs in Metro 'dat het in Nederland nog veel voorkomt en het echt uitmaakt of je Mohammed of Jan heet als je solliciteert'. Rutte zei dit probleem niet te kunnen oplossen. 'De paradox is dat de oplossing bij Mohammed ligt. Nieuwkomers hebben zich altijd moeten aanpassen, en altijd te maken gehad met vooroordelen en discriminatie. Je moet je invechten.'
Am Yisrael Chai!
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 18:41:

[...]

Een ander puntje wat heel erg onderbelicht blijft, is dat het niveau van het onderwijs op middelbaar en hoger niveau naar beneden is bijgesteld en dat komt mede door de instroom van allochtone leerlingen. Dat verzin ik niet zelf, maar het wordt geconstateerd door docenten aan die scholen. Het is een onderwerp waar nauwelijks over gesproken wordt. Ik had er pas nog een gesprek over met een docent aan een school met veel allochtone leerlingen. De man gaf al decennia lang les en hij uitte zijn bezorgdheid daarover.Oh mijn god, nu is het ook al de schuld van allochtonen dat het onderwijs hier kut is? Hou mij er in ieder geval lekker buiten, ik heb klassiek gymnasium gedaan in de jaren voor de basisvorming en voor de invoering van de Tweede Fase. Ik kwam bovendien vanuit Allochtonie op school met een onderwijsvóórsprong van 3 jaar. Deze allochtoon was het dus in ieder geval niet.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:11:

[...]

Nee, ze hebben hier dus niet alle kansen, je leest toch net dat artikel waar je nota bene op reageert? De werkloosheid onder allochtone jongeren met een HBO opleiding of WO opleiding is significant hoger dan de werkloosheid onder autochtone jongeren. Het is niet zo dat er 5 keer zoveel autochtone jongeren een HBO of WO opleiding doen, maar toch zijn er 5 keer zoveel allochtone jongeren met een dergelijke opleiding werkeloos. En van hen die niet werkeloos zijn, werken er veel meer onder hun niveau dan autochtonen met dezelfde opleiding of opleidingsniveau. En daarbovenop komt ook nog eens dat ze veel minder verdienen, voor WO-opgeleiden loopt dat percentage zelfs op tot 55% minder inkomen dan autochtone WO opgeleiden.

Ik snap ook niet zo goed waarom je er zo'n denigrerende Rifgebergte opmerking tegenaan moet gooien, want ten eerste gaat het in die groep nauwelijks over Marokkaanse jongeren (dat is nu namelijk net de laagst opgeleide groep van allochtone jongeren) maar veel eerder over tweede, derde of vierde-generatie allochtonen van bijvoorbeeld Surinaamse, Turkse en Antilliaanse afkomst. En zeker voor die eerste groep geldt dat er in die groep nauwelijks sprake is van taalachterstand, cultuurverschil of aanpassingsproblemen, en ook al niet van lagere arbeidsbereidheid. Surinaamse vrouwen hebben zelfs een hogere arbeidsparticipatie dan autochtonen, om maar wat te noemen.

Ik zei al eerder: de goeden lijden onder de slechten, en met jou betreur ik dat.

Nieuwkomers in een maatschappij beginnen altijd met een achterstand, ook als die objectief niet verklaarbaar is. Dat geldt voor elke maatschappij, dat is niet voorbehouden aan een blanke maatschappij. En het duurt even voor daar een evenwicht in is gevonden. Ook dat zei ik al eerder.

Is het dan rechtvaardig? Nee. Is het rechtvaardig als ik morgen naar Ghana afreis en daar niet aan de slag kan komen omdat ik blank ben en men liever een landgenoot heeft? Nee. Maar zo werkt het. Het heeft tijd nodig om van de hutspot van mensen die in Nederland is ontstaan in zéér korte tijd, weer een eenheid te maken. En ja, nieuwkomers moeten soms tegen de stroom inzwemmen. Soms wegens onterecht vooroordelen, maar vaak ook door een beeld dat door hun eigen landgenoten is gevestigd en waar ze nu onder lijden. En nogmaals, een naam is eerder verpest dan hersteld.

Bij ons op de zaak geven we mensen met een andere achtergrond graag de kans. We zijn erkend stagebedrijf en juist omdat de scholen de instelling bij ons weten, krijgen we vrijwel altijd stagiairs van allochtone komaf. Al 20 jaar. En ja, daar zijn hele fijne stagiairs onder, twee ervan hebben nu een vaste baan bij ons. Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat velen, heel velen, het niet gered hebben door hun instelling. Geen gezag willen aanvaarden van vrouwen, bijvoorbeeld. Vinden dat ze op elk gewenst moment moesten kunnen gaan bidden (ik zie onze katholieke medewerkers al zeggen: nee, nu even geen tijd, we moeten een kaarsje gaan opsteken...). Gedurende de Ramadan geen cent waard zijn. Want dat gebeurt ook.

Ik zeg altijd: integreren is een werkwoord. Dat moet je dus zelf doen. En heb je daar geen zin in, om welke reden dan ook, dan staat het je geheel vrij je heil elders te zoeken. Niemand die je hier vasthoudt tegen je zin.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:16:

[...]

De OESO heeft in mei van dit jaar toch echt anders geconcludeerd. Hier een artikel erover:

Allochtoon erg slecht af op Nederlandse arbeidsmarkt

Vrijwel nergens in Europa zijn de arbeidskansen van allochtonen zo slecht als in Nederland. Meer dan de helft van de migranten van buiten de EU zit thuis zonder betaald werk. Ook in landen als Frankrijk, Italië en Spanje, waar de werkloosheid veel hoger is, zitten minder allochtonen thuis dan in Nederland.

Dat blijkt uit een analyse van cijfers van Eurostat en de OESO. Van de autochtone beroepsbevolking heeft 77,1 procent betaald werk, terwijl van de allochtonen nog niet de helft (49,5 procent) werk heeft. Dit verschil van 27,6 procentpunt is het op een na hoogste van Europa, na Zweden, dat vergeleken met Nederland bijna drie keer zoveel asielzoekers opneemt, die doorgaans veel moeilijker aan een baan komen dan arbeidsmigranten. In een vergelijkbare ranglijst over arbeidsparticipatie van de OESO met iets andere definities, is de kloof tussen buitenlanders en autochtonen in Nederland zelfs het grootst van alle OESO-leden.

Sinds de crisis is de werkloosheid onder Marokkaanse Nederlanders het meest toegenomen van alle grote bevolkingsgroepen. 19,6 procent van de Marokkanen is werkloos, tegen 5,7 procent van de autochtonen. In september 2008, toen de crisis losbarstte, was de werkloosheid onder Marokkanen verbeterd tot 5,8 procent, tegen toen 2,8 procent onder autochtonen. Van de Antillianen is nu 19,3 procent werkloos, tegen 15,3 procent van de Turken en 13,9 procent van de Surinamers.

De hoge werkloosheid onder niet-westerse allochtonen - oftewel: mensen met ten minste één ouder van Marokkaanse, Surinaamse of andere niet-westerse afkomst - komt mede doordat zij vaker een flexibel contract hebben dan autochtonen, zegt sociologe Monique Kremer van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). 'De banengroei voor de crisis zat hem vooral in tijdelijke werk. Toen de economie instortte, vlogen bijvoorbeeld Marokkanen en Turken er als eerste uit. Dat viel erg tegen, omdat we dachten dat het met deze groepen veel beter ging op de arbeidsmarkt.'

Bijstand

Meer niet-westerse allochtonen dan ooit zitten in de bijstand: 234 duizend, 41 duizend meer dan autochtonen. Één op de zeven niet-westerse allochtonen tussen de 15 en 65 jaar heeft een bijstandsuitkering, onder autochtonen is dat één op de 44.

Kremer noemt het schokkend dat ook hoogopgeleide allochtonen veel vaker werkloos zijn dan autochtonen met hetzelfde opleidingsniveau. 'Dat is zorgwekkend; het ondergraaft onze pretentie dat het wel goed komt met je als je maar een goede opleiding hebt.'

Taalachterstand en lage scholing verlagen bij de eerste generatie allochtonen dikwijls de baankansen. Ook discriminatie speelt een rol. Daarover zei premier Rutte onlangs in Metro 'dat het in Nederland nog veel voorkomt en het echt uitmaakt of je Mohammed of Jan heet als je solliciteert'. Rutte zei dit probleem niet te kunnen oplossen. 'De paradox is dat de oplossing bij Mohammed ligt. Nieuwkomers hebben zich altijd moeten aanpassen, en altijd te maken gehad met vooroordelen en discriminatie. Je moet je invechten.'Ik zoek dan naar de oorzaken achter de cijfers. Trekken meer mensen hierheen omdat ze weten dat de sociale voorzieningen hier goed zijn? Waarom zijn ze niet aan het werk? Hebben ze wél kwalificaties, maar zijn er andere redenen? Enz.
Wel grappig, in mijn allochtone kringen wordt juist regelmatig afgegeven op de waardeloze algemene ontwikkeling van de meeste autochtonen en wordt me juist bezorgd gevraagd of ik wel zeker weet dat ik mijn kind op een van die "ondermaatse Hollandse middelbare scholen" wil doen.

Dat vind ik altijd wel ironisch als er weer eens riedeltjes over geen Nederlands sprekende allochtonen of analfabeten uit het Rifgebergte worden afgedraaid. Er zijn ook echt allochtonen die niet uit dergelijke milieus komen, hoor. Meer dan men denkt, klaarblijkelijk.
Am Yisrael Chai!
Jij zei:quote:fashionvictim schreef op 10 november 2015 @ 19:41:

[...]

Dus omdat jij er vrijwillig voor kiest om in een land zonder godsdienstvrijheid te gaan wonen, moet men hier maar de wet dusdanig aanpassen zodat Truus uit Staphorst die nog nooit een vlieg kwaad heeft gedaan, ineens geen lange rok meer aan mag? Je bent niet wijs.

Maar dat zei Liubi niet. Zij zei:

quote:liubi schreef op 10 november 2015 @ 19:36:

Ik woon in een van de landen uit je rijtje en hoe langer ik hier woon, hoe meer ik vind dat extreem religieuze uitingen die haaks op de Nederlandse wet staan geen plaats moeten hebben. En ook al zijn we vrijwillig hier heen gegaan, ik heb wel geleerd dat bepaalde uitingen moeilijk met de Nederlandse samenleving verenigbaar zijn.

Ze had het over extreem religieuze uitingen. Niet over het dragen van een lange rok. Jij verdraait de boel.

quote:fashionvictim schreef op 10 november 2015 @ 20:12:

[...]

Dat is al zo, dus dat argument was volledig overbodig. Je beweerde overigens ook dat in Afghanistan godsdienstvrijheid is, terwijl je duidelijk niet weet wat dat inhoudt.

Nee, dat zei ik niet. Ik zei:

quote:Defietsboer schreef op 10 november 2015 @ 19:35:

Sinds wanneer was het moslims in Afghanistan bv verboden om hun religie uit te oefenen? Mochten ze niet aan de ramadan meedoen of een baard groeien? Dus nee hoor. De gruweldaden van de IS en de Taliban komen niet voort uit het feit dat ze een verbod was op gelegd om hun religie uit te voeren, maar dat zij anderen willen dwingen om zich te schikken naar hoe zij vinden dat religie moet worden uitgeoefend. Dat is heel wat anders.

Daar hebben monotheistische godsdiensten (met name) trouwens wel vaker last van, want dit is niet alleen iets van de Islam.

Ik had het dus duidelijk over moslims die hun geloof mochten uitoefenen en zei nergens dat er godsdienstvrijheid was in Afghanistan voor andere gelovigen. Jij verdraait dus wederom de boel.

Dat waren niet de enige keren dat jij de woorden van andere mensen verdraaide.

Eerst dacht ik dat jij achterbaks zat te forummen, maar wellicht heb je een ander probleem. Voor jou lijken alleen twee mogelijke meningen te bestaan: A en Z. Zelfs als iemand mening B of C heeft, dan lees jij <geen A>=<dus Z> en reageer je er ook op alsof degene Z heeft gezegd.

Dit artikel klinkt als iets wat voortkomt uit iets wat Amerika voortkomt en daar Social Justice Warriors wordt genoemd. Volgens tegenstanders hiervan zouden deze mensen alleen zwart-wit kunnen denken en elke toon grijs meteen zwart of wit noemen, compleet met wat wij hier wel demonisering noemen. Dat lijk jij ook te doen. Meningen die niet van jou zijn, noem je 'ridicuul', 'vanlikmevesje' en 'je bent niet wijs' en nog een hele sloot andere denigrerende termen.

Ik dacht eigenlijk dat die tegenstanders van deze Social Justice Warriors overdreven en dat ze juist veel goede punten hebben, waar die tegenstanders gewoon liever niet naar luisterden. Door jouw gedrag heb ik toch wat meer argwaan gekregen en dat is denk ik alleen maar goed.
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 19:29:

[...]

Ik zoek dan naar de oorzaken achter de cijfers. Trekken meer mensen hierheen omdat ze weten dat de sociale voorzieningen hier goed zijn? Waarom zijn ze niet aan het werk? Hebben ze wél kwalificaties, maar zijn er andere redenen? Enz.Ik heb een uittreksel van dat onderzoek gelezen toen dit net in de media kwam, en de aanname dat het over mensen die "hierheen trekken" gaat klopt al niet. Het gaat veelal om zoveelste-generatie allochtonen dus die zijn hier gewoon geboren, naar school geweest en dus ook geïntegreerd. In de samenvatting van het rapport stond letterlijk dat de oorzaak racisme was. Ik heb het helaas niet bij de hand, het ligt op mijn werk.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:31:

Wel grappig, in mijn allochtone kringen wordt juist regelmatig afgegeven op de waardeloze algemene ontwikkeling van de meeste autochtonen en wordt me juist bezorgd gevraagd of ik wel zeker weet dat ik mijn kind op een van die "ondermaatse Hollandse middelbare scholen" wil doen.

Dat vind ik altijd wel ironisch als er weer eens riedeltjes over geen Nederlands sprekende allochtonen of analfabeten uit het Rifgebergte worden afgedraaid. Er zijn ook echt allochtonen die niet uit dergelijke milieus komen, hoor. Meer dan men denkt, klaarblijkelijk.

Die ervaring heb ik ook.

Er wordt aardig gegniffeld over de soms wat arrogante houding hier. Erg leuk als je bijv met het vluchtelingen topic hebt doorgeworsteld.
quote:Defietsboer schreef op 11 november 2015 @ 19:35:

Jij zei:

[...]

Maar dat zei Liubi niet. Zij zei:

[...]

Ze had het over extreem religieuze uitingen. Niet over het dragen van een lange rok. Jij verdraait de boel.

[...]

Nee, dat zei ik niet. Ik zei:

[...]

Ik had het dus duidelijk over moslims die hun geloof mochten uitoefenen en zei nergens dat er godsdienstvrijheid was in Afghanistan voor andere gelovigen. Jij verdraait dus wederom de boel.

Dat waren niet de enige keren dat jij de woorden van andere mensen verdraaide.

Eerst dacht ik dat jij achterbaks zat te forummen, maar wellicht heb je een ander probleem. Voor jou lijken alleen twee mogelijke meningen te bestaan: A en Z. Zelfs als iemand mening B of C heeft, dan lees jij <geen A>=<dus Z> en reageer je er ook op alsof degene Z heeft gezegd.

Dit artikel klinkt als iets wat voortkomt uit iets wat Amerika voortkomt en daar Social Justice Warriors wordt genoemd. Volgens tegenstanders hiervan zouden deze mensen alleen zwart-wit kunnen denken en elke toon grijs meteen zwart of wit noemen, compleet met wat wij hier wel demonisering noemen. Dat lijk jij ook te doen. Meningen die niet van jou zijn, noem je 'ridicuul', 'vanlikmevesje' en 'je bent niet wijs' en nog een hele sloot andere denigrerende termen.

Ik dacht eigenlijk dat die tegenstanders van deze Social Justice Warriors overdreven en dat ze juist veel goede punten hebben, waar die tegenstanders gewoon liever niet naar luisterden. Door jouw gedrag heb ik toch wat meer argwaan gekregen en dat is denk ik alleen maar goed.Ik lees een verdachtmaking maar ik begrijp de misdaad niet. Ik zie ook geen leugens of verdraaiing oid. Maar dat kan aan mij liggen.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 17:32:

[...]

Van de autochtone jongeren tussen 18-25 jaar doet 21% een HBO opleiding. Onder niet-westerse allochtone jongeren (tenminste 1 ouder niet in Nederland geboren) is dat percentage 17,4%.

Op het WO is het verschil ongeveer even groot 12,4% van de autochtone jongeren doet een WO-opleiding tegenover 8,5% niet-westerse allochtonen.

Hoeveel van die jongeren (zowel autochtoon als allochtoon) hun opleiding ook succesvol afronden kan ik zo snel niet vinden.

Ik kan de cijfers ook niet zo 1,2,3 vinden. Ze lijken vooral geënt op mensen die een studie beginnen en niet of ze die studie ook daadwerkelijk afronden. Ik las op deze website het volgende:

quote:Ondanks extra investeringen van het ministerie van Onderwijs zijn de verschillen in studieprestaties tussen autochtone studenten en studenten van niet-westerse afkomst toegenomen. Dat blijkt uit een evaluatie van het Expertisecentrum Diversiteit Echo die vorige week werd gepresenteerd. Het goede nieuws is dat het aantal allochtone studenten de afgelopen vijftien jaar meer dan verdubbeld is, het slechte nieuws dat zij hun studie helaas minder vaak met succes afronden dan autochtone studenten.http://www.republiekalloc ... denten-in-hoger-onderwijs

Daar kan ik verder deze berichten over vinden:

http://www.trajectum.hu.n ... aker_met_lerarenopleidingquote:Nog steeds kunnen veel allochtonen het hoger onderwijs niet aan. Bij studenten van Turkse, Antilliaanse, Marokkaanse en Surinaamse afkomst zijn de eerste twee jaar vaak een heikelpunt. Het wordt tijd om ook deze studenten binnen boord te houden bedacht inmiddels oud- Minister Plasterk. De nieuwe minister Marja van Bijsterveldt gaat deze plannen uitwerken.http://student2h.webklik.nl/page/stoppe ... Allochtone artsen ervaren tijdens hun vervolgopleiding tot verpleeghuisarts in Nederland drie keer zo veel opleidingsproblemen als hun autochtone studiegenoten. Dit schrijven de VU onderzoekers Hoek en Vermaas (e.a.) in het vaktijdschrift Medisch Contact. Allochtone studenten vragen vaker verlenging aan of stoppen voortijdig met hun studie. De problemen hangen samen met verschillen in taal en cultuur én met de psychische gesteldheid van de artsen in spé.

Klachten

Hoek en Vermaas onderzochten de dossiers van 626 aio's die tussen 1989 en 2004 zijn gestart met de opleiding tot verpleeghuisarts aan het VU Medisch Centrum. Bijna 1 op de 10 zijn allochtonen van de eerste generatie, waarvan één of beide ouders plus zijzelf in het buitenland zijn geboren. Ruim tweederde van deze groep bestaat uit niet-westerse allochtonen, in meerderheid afkomstig uit Aziatische landen. Marokkanen en Turken, de grootste groepen allochtonen in Nederland, waren sterk ondervertegenwoordigd in het onderzoek.http://www.mikadonet.nl/artikel.php?artikel_id=399

Vooral de vetgedrukte zin is belangrijk in het licht van mijn eerdere reactie. Door wie wordt die groep niet-westerse allochtonen gevormd.

quote:Bijna alle Chinezen van de tweede generatie gaan naar het hoger onderwijs. Ze overtreffen alle andere bevolkingsgroepen, meldt het Sociaal Cultureel Planbureau.

Maar liefst 85 procent van de Chinese jongeren tussen de achttien en twintig jaar in Nederland gaat naar het hoger onderwijs, aldus het SCP. Het gaat om de jongeren van de tweede generatie, die hier zijn geboren en minstens één Chinese ouder hebben. Cijfers over de eerste generatie zijn onbetrouwbaar doordat veel Chinezen hier speciaal voor de studie naartoe komen: die verstoren de data.http://www.dub.uu.nl/arti ... n-nederland-studeren.html

en

quote:Allochtone jongeren zijn lager opgeleid dan hun leeftijdgenoten. Dit geldt het sterkst voor Turkse en Marokkaanse jongeren die duidelijk ondervertegenwoordigd zijn op het havo en vwo. Ook verlaten zij school vaker zonder diploma dan autochtonen. Kinderen van Iraanse ouders doen het overigens uitzonderlijk goed, zij gaan veel vaker naar het hoger onderwijs dan autochtone jongeren.http://www.metronieuws.nl ... nog-steeds-op-achterstand

Dus... nog een hoop te doen op het gebied van (hoger) onderwijs.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:31:

Dat weet ik ook. Maar er zijn er ook veel waar het wél voor geldt.

Ik begeleid al 20 jaar stagiairs bij ons op het bedrijf, allemaal VMBO, en nogmaals, gezien de instelling van ons bedrijf, dat we openstaan voor iedereen, krijgen wij vaak allochtone jongeren. 90% van de tijd zelfs. En ja, veel goedwillenden, maar je moet gewoon constateren dat het Nederlands vaak ondermaats is (ik review de stageverslagen altijd) en de algemene ontwikkeling ook niet overhoudt. Af en toe een witte raaf, en dat vind ik dan echt geweldig. Maar voor velen geldt (zelfs 2e en 3e generatie) dat ze nog steeds opgesloten zitten in de eigen cultuur, geen ander sociaal leven hebben dan binnen de eigen cultuur, niet of nauwelijks in aanraking komen met de Nederlandse samenleving of daar zelf moeite voor doen, want zodra ze bij ons de deur dichttrekken, zitten ze weer bij pa en moe op de bank in huis en zien ze alleen maar andere Marokkaanse of Turkse mensen en zitten veel meisjes zelfs weer gelijk in het rollenpatroon van thee zetten en eten koken voor de mannelijke gezinsleden (zelfs hun broers moeten ze bedienen). En nogmaals, dan spreek ik over 3e generatie. Geen mensen die hier gisteren binnen zijn komen wandelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven