Geld & Recht alle pijlers

Persoonswissel/identiteitsfraude

12-11-2015 08:07 107 berichten
Onlangs per toeval erachter gekomen dat een voor ons totaal onbekende tandarts aan de andere kant van het land al vanaf 2011 enorme tandarts gerelateerde bedragen declareerde op naam en bsn van mijn zoon. Heb dit gemeld bij zowel verzekeraar als tandarts als belastingdienst maar daar blijft het bij. Geen haan die er verder naar kraait!? Kan/mag dit zomaar? En wat kan ik zelf nog?
Alle reacties Link kopieren
quote:claire. schreef op 12 november 2015 @ 08:54:

Kan ook een administratieve fout zijn. Als je zoon en de ander praktisch dezelfde naam hebben enzo. Hoeft niet gelijk bewust fraude te zijn.

Precies.

Zo heb ik wel eens afschriften ontvangen van de bank met iemand met dezelfde naam, heel slordig, maar wel gebeurt.
Geen administratieve fout, is al uitgesloten. Dit is bewust, en duurt al 5 jaar!
quote:Yggdrasil- schreef op 12 november 2015 @ 09:00:

Geen administratieve fout, is al uitgesloten. Dit is bewust, en duurt al 5 jaar!Hoe weet je zo zeker dat het geen fout is?

Geen administratieve fout, is al uitgesloten. Dit is bewust, en duurt al 5 jaar!Dat lijkt mij sterk.
Eigenlijk best wel gek dat we daar geen inzage in hebben. Ik lees nu dit voorval, en een tijdje terug was in het nieuws dat sommige ziekenhuizen onnodige kosten declareren. Met de steeds hoger wordende eigen risico en premies vind ik eigenlijk wel dat wij zelf alles moeten mogen checken wat er op onze naam (ook dat wat niet onder ons eigen risico valt ) gedeclareerd wordt. Of is dit een brug te ver?

Geen administratieve fout, is al uitgesloten. Dit is bewust, en duurt al 5 jaar!

En waarom is dan jouw zoon 'uitgekozen'?

En hoe weet je dat het bewust is?
quote:clubmedfan schreef op 12 november 2015 @ 09:03:

Eigenlijk best wel gek dat we daar geen inzage in hebben. Ik lees nu dit voorval, en een tijdje terug was in het nieuws dat sommige ziekenhuizen onnodige kosten declareren. Met de steeds hoger wordende eigen risico en premies vind ik eigenlijk wel dat wij zelf alles moeten mogen checken wat er op onze naam (ook dat wat niet onder ons eigen risico valt ) gedeclareerd wordt. Of is dit een brug te ver?Dat kan op zich wel, via je zorgverzekeraar. Maar dan krijg je vaak alleen de meldcodes, en daar kan je nog niet zo heel veel mee omdat het heel veel speurwerk oplevert om te achterhalen waar de meldcodes voor staan.
TO claimt geen geld, ze wil alleen dat dit opgehelderd wordt en dat verdere fraude wordt voorkomen.
Love is the meaning of life
Ik zou bij de zorgverstrekker melden dat het niet klopt en dat jij de gegevens van de naam van je zoon wilt zien verdwijnen. Wie weet loopt er wel iemand rond die de identiteit van jouw zoon "leent" om de zorg gratis te krijgen.
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening
quote:elfjetwaalfje schreef op 12 november 2015 @ 09:11:

TO claimt geen geld, ze wil alleen dat dit opgehelderd wordt en dat verdere fraude wordt voorkomen.Jawel, dat grapje maakte ze maar heeft ze verwijderd.
Hoe kun je nou in vredesnaam 5 jaar lang niet doorhebben dat er declaraties plaatsvinden die niet kloppen? Kijk je nooit je administratie na?
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:elfjetwaalfje schreef op 12 november 2015 @ 09:11:

TO claimt geen geld, ze wil alleen dat dit opgehelderd wordt en dat verdere fraude wordt voorkomen.In het begin stond een soort grapje dat ze dat geld wel zelf wilde hebben. Maar dat is maar verwijderd.
Ik word hier zo verdrietig van. Lieve forummers, ik open een topic, tegen beter weten in, omdat ik ergens mee zit. Bij die gratie bestaat dit forum.

Maar het enige wat ik altijd zit te doen, is mij verdedigen.

-weet je het wel zeker?

-waarom jouw zoom

-heb je dit al gedaan, of dat?

-heb je die al gebeld of die ( staat in mijn openingspost en anders heb ik dat elders al gemeld)

En een geintje wordt 'serieus' opgepakt (om mij op de kast te krijgen, en ja dat weet ik zeker want dit is bepaald de eerste x niet) en dat wordt gequoot ipv dat het inhoudelijk over mijn probleem gaat.

Ik vind dit nml nogal wat. En ik bén overal al achteraan geweest. Behalve aangifte, dat vond nml de verzekeraar onzin.

Als je niks met het onderwerp hebt, dan kan dat natuurlijk, je hóeft niet mee te schrijven he

Nee dit is geen toeval meer. Als je 5 jaar lang om de zoveel weken, en soms x antal keren per maand, huge bedragen declareert is dat doelbewust, dat zegt mijn verzekering ook.

Toch doen ze er niks mee. Dit weet ik omdat ik meermaals opnieuw gebeld heb.

Waarom mijn zoon? Geen idee. Omdat hij minderjarig is, en je dus geen declaraties in de bus krijgt. Omdat hij aan de andere kant vh land woont. Of gewoon: omdat het kán. Het heeft iig niks met mijn zoon zelf te maken.

Er zijn bedragen voor ongevallen en schedelbasisfracturen geclaimt en meer van die gekkigheid. Een honderdtal foto's. Etc etc.

Nee daar hebben wij nooit eerder naar gekeken en nee dat is niet gek, je krijgt normaliter van je kinderen geen declaraties te zien.

Ik sta hier niet terecht om dit te moeten verantwoorden want daar gaat het niet om.

Feit is dat het er ligt en ik er wat mee moet. Ik ga nu bellen met nza. Thnx, die kende ik nml nog niet.

Iedereen die het goed bedoeld. Dank voor de tips. Voor de rest: mocht ik niet meer reageren op uit de tent lokkers, dan is dat omdat ik die van het viva mod team onder de negeer heb moeten zetten. Ik wil hier heel graag normaal mee forummen en niet telkens door dezelfde op de brandstapel worden gegooid.

Op die manier is het forummen echt niet leuk meer, en ik kom hier voor mijn lol. En nee ik ga er ook niet aan 'wennen' zoals sommigen soms zeggen.

Ps vorige topics erbij halen vind ik ook niet erg tof.

Voor de rest: thnx. Nu weer on topic graag
quote:GarciaCM schreef op 12 november 2015 @ 09:14:

Hoe kun je nou in vredesnaam 5 jaar lang niet doorhebben dat er declaraties plaatsvinden die niet kloppen? Kijk je nooit je administratie na?Blijkbaar zijn het declaraties waar ze niet voor bij hoeft te betalen. Ik heb wel eens zitten kijken op mijn pagina bij de verzekeraar. Elk kwartaal wordt er ongeveer 60 euro gedeclareert door huisarts en apotheek enkel omdat je daar ingeschreven staat als patient. (Zonder dat ik ooit langs ga.) Daar krijg ik verder ook geen berichten van, dus als ik het niet een keer had gezien, dan had ik het nog steeds niet geweten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:coravanmora schreef op 12 november 2015 @ 08:56:

[...]

Zou de zorgverzekeraar het niet interesseren dat ze dingen moeten uitkeren die niet plaatsgevonden hebben? Dat een zorgverlener fraudeert of op zijn minst fouten maakt bij declareren?

Als ik TO was wilde ik dat die declaraties niet op mijn naam stonden. Op die manier gaat ze misschien eerder over haar maximum verzekerde bedrag heen. Ik zou echt een hoop stampij maken, bij de zorgverzekeraar want daar heb ik een relatie mee, niet met die tandarts. Dit is het gevolg van onvoldoende controle en als verzekerde kun je daar niets aan doen.Dat zie je echt verkeerd, je zorgverzekeraar kan hier niets aan doen omdat zij nooit kunnen weten bij wie hun klant een behandeling heeft gehad. Dat kan alleen de klant zelf zeker weten en die dient dus ook actie te ondernemen. Een hoop stampij maken bij je zorgverzekeraar heeft dus helemaal geen zin. De klant heeft zelf de verantwoordelijkheid voor zijn (valse) declaraties, niet zijn verzekering.
Beste TO, sommige reacties over dingen waar het helemaal niet over gaat zijn net als de Nederlandse kranten. De Wereld staat in brand en het enige wat wij zien in de online kranten is Jolanthe, Sabia, Sylie en dat soort non nieuws.

Op een of andere manier denken sommige mensen hier dat het leuk is om iemand af te branden op punten en komma's en een grapje niet kunnen waarderen.

Ik denk dat jouw "zaak" een tipje van een ijsberg is van fraude met zorg in Nederland. Ook de "laten we gaan zeuren over een grapje" reageerders betalen veel te veel premie en eigen risico door dit soort gedrag van zorgverleners en zorgkrijgers
Nee enige die 'fout' is, is die tandarts

Gekke is dat mijn eigen tandarts dus zei toen hij de naam vd betrefende arts hoorde: oh die heeft dat eerder geflikt. Of: die naam komt me bekend voor. zoiets.

Verzekering zou er wel nu ze het weten paal en perk aan moeten stellen. Maar de prioriteit ligt er gewoon niet, snap jij het, snap ik het.
Als geen instantie meewerkt zou ik de media opzoeken. Schofterig zeg.
Kijk of je aangifte kunt doen. Ik denk dat dat niet zal lukken, maar dan heb je het maar geprobeerd. Daarna zou ik naar de pers stappen (FD, Trouw, Volkskrant, NRC). Laat ze maar uitzoeken waarom jouw zorgverzekeraar hier niets aan doet.

Goed dat je er achteraan gaat. Het zou treurig zijn als je zoon in zijn volwassen leven onverzekerbaar blijkt, onder wellicht dan geldende regelgeving, omdat hij in zijn jeugd een godsvermogen heeft gekost.
Goed dat je gaat bellen, hier moet je wat mee. En blijf gewoon schrijven. Gewoon er over heen lezen en reageren waar je wel op wilt reageren.
quote:Pantax schreef op 12 november 2015 @ 09:39:

Goed dat je er achteraan gaat. Het zou treurig zijn als je zoon in zijn volwassen leven onverzekerbaar blijkt, onder wellicht dan geldende regelgeving, omdat hij in zijn jeugd een godsvermogen heeft gekost.Dank je voor verwoorden wat ik niet wist hoe ik het moest zeggen Dit dus. Die rekeningen moeten verdwijnen uit het dossier van je zoon. Hij kan hier als volwassene last van krijgen.
quote:Pantax schreef op 12 november 2015 @ 09:39:

Kijk of je aangifte kunt doen. Ik denk dat dat niet zal lukken, maar dan heb je het maar geprobeerd. Daarna zou ik naar de pers stappen (FD, Trouw, Volkskrant, NRC). Laat ze maar uitzoeken waarom jouw zorgverzekeraar hier niets aan doet.

Goed dat je er achteraan gaat. Het zou treurig zijn als je zoon in zijn volwassen leven onverzekerbaar blijkt, onder wellicht dan geldende regelgeving, omdat hij in zijn jeugd een godsvermogen heeft gekost.Denk dat dat wel een goede is. Verzekeraars hebben namelijk niet zo'n belang bij het opsporen van fraude. Er staat genoeg reserve op de bank om dat te kunnen opvangen. Eventuele kortingen vanuit het Ministerie worden vervolgens gedekt door het laten stijgen van premie en het uitkleden van het pakket. De enige manier om dit soort praktijken aan de kaak te stellen is door als consument de media op te zoeken.
Nza pakt het op. Moment
.
anoniem_178730 wijzigde dit bericht op 12-11-2015 09:47
Reden: verkeerde knop
% gewijzigd
Nza pakt het goed op. Melding en bewijzen toevoegen. En klacht unive indienen, thnx voor de link.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven