40 plus en ongepland zwanger

12-11-2015 16:07 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
Ik ken een paar 40+ moeders, allemaal verminderd vruchtbaar en toch opeens zwanger. En bij allemaal gaat het hartstikke goed.
quote:redbuIIetje schreef op 12 november 2015 @ 16:27:

[...]

Als je een topinkomen hebt misschien, maar ze moeten door die oudste al in de duurste tijd van het jaar op vakantie, dus als daar nog 'n kind bijkomt zitten ze nog 8 jaar langer vast aan schoolvakanties. Bovendien is 'n kind extra dus ook 'n vliegticket en 'n helehoop andere dingen extra. Als ze het bij dit kind houden, kunnen ze het wellicht financieel opbrengen wat boeiendere reizen te maken dan naar de camping in Frankrijk.Ze hebben geen topinkomen hoor, je kunt ook in dat land budget reizen. Dat van de schoolvakanties klopt, maar daar zitten ze de komende jaren sowieso aan vast. Tja, dan is het prioriteiten he: of een 'boeiendere' reis of naar de camping in Frankrijk (wat ik overigens als kind geweldig vond).
quote:simbalabimba schreef op 12 november 2015 @ 16:27:

[...]

Grapjas.

Iemand die over 20 jaar 60 is, is veel jonger dan jouw oma.Ja, da's nog 'n puntje. Als iedereen anno nu op z'n 40e 'n kind neemt zullen de meesten hun grootouders niet eens kunnen leren kennen.
Shoot first, ask questions later!
Ik was met 40 ook ongepland zwanger van de tweede. Een verschil is, dat er tussen 2 en 1 maar 14 maanden zit.... Mij was ook gezegd dat ik moeilijk zwanger kon worden. Tja.

Ik kan je natuurlijk geen tip geven, of wat dan ook. Het is een heftige beslissing. Toch zijn er ook mensen die een dergelijke beslissing juist nemen. Eerst het ene kind op school en onder de pannen en dan het tweede. Tussen mijn man en zijn broer zit 12 jaar. Ze hebben een andere band dan ik met mijn zus, maar evenzogoed een band. Mijn zwager had "jonge" ouders, mijn man "oude". En allebei hadden ze hele lieve ouders.

Ga niet in onmogelijkheden denken, maar in mogelijkheden. Wat kan er nu met kind, wat kan er als het kind niet komt. Waar voel ik het meeste bij. Leeftijd speelt (mits het kindje in je buik natuurlijk wel gezond is) geen rol.
Zonder oorzaak geen gevolg
quote:Nickske schreef op 12 november 2015 @ 16:31:

[...]

Ze hebben geen topinkomen hoor, je kunt ook in dat land budget reizen. Dat van de schoolvakanties klopt, maar daar zitten ze de komende jaren sowieso aan vast. Tja, dan is het prioriteiten he: of een 'boeiendere' reis of naar de camping in Frankrijk (wat ik overigens als kind geweldig vond).Met ticketprijzen van tussen de 1000-1500 euro per persoon in het hoogseizoen zal dat nog niet echt budget zijn natuurlijk.
quote:redbuIIetje schreef op 12 november 2015 @ 16:32:

[...]

Ja, da's nog 'n puntje. Als iedereen anno nu op z'n 40e 'n kind neemt zullen de meesten hun grootouders niet eens kunnen leren kennen.Dat wordt dan minder geklaag over "schoonmoeder bemoeit zich teveel met mijn kind/schoonmoeder toont geen interesse in mijn kind"-topics.
quote:redbuIIetje schreef op 12 november 2015 @ 16:33:

[...]

Met ticketprijzen van tussen de 1000-1500 euro per persoon in het hoogseizoen zal dat nog niet echt budget zijn natuurlijk.

lekker boeiend allemaal, een gezond kind op de wereld zetten kan geen vliegreizen tegen op.

Sterkte met de keuze TO.
Life is what happens when you're busy making other plans. Je situatie is vergelijkbaar met die van mij. Na de geboorte van zoon (vlak voor ik 38 werd) vergeefs geprobeerd voor een tweede. Tot aan medische molen aan toe maar het lukte niet. En vlak voor we definitief zouden stoppen met 'proberen', terwijl ik al een aantal keer had bedacht ' het hoeft niet meer' bleek ik toch zwanger. Ik ben nu 44 en dochter is ruim anderhalf. Er zit uiteindelijk 4,5 jaar tussen onze kinderen en dat is heel leuk en gaat goed. Ja, ik ben een stuk ouder dan ik ooit had bedacht als het ging om kinderen maar dit is nu eenmaal zoals het is gelopen en ik ben er heel blij mee. Kleine kinderen houden je jong

Mijn punt: staar je niet blind op wat je ooit in je hoofd had. Het is even schakelen en natuurlijk schrik je je kapot maar het hoeft echt geen drama te zijn. Sterkte met jullie beslissing.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
quote:-RoseRed- schreef op 12 november 2015 @ 16:36:

[...]

lekker boeiend allemaal, een gezond kind op de wereld zetten kan geen vliegreizen tegen op.

Sterkte met de keuze TO.Tja, voor jou misschien...Maar TO heeft al 'n kind, dus nu kan ze wellicht nog én én doen en dat 2e kind zal op veel fronten beperkend gaan werken.
Heb geen reacties gelezen, alleen de OP.

Mijn moeder was 36 toen ze mij kreeg en 40 toen m'n zus (ook ongepland) kwam. Zus is nu 30 en mijn moeder wordt 70.

Onze moeder is een heel actieve vrouw, heeft een rijk leven en ze laat leeftijdgenoten ver achter zich.

Wat ik bedoel te zeggen: het kan dus ook heel goed gaan. Ja, ze had wat meer risico, maar alles kan getest worden tegenwoordig.

Laat er wat nachtjes slapen overheen gaan voor je een beslissing maakt wat je ermee wilt doen.

Sterkte!
Weet je wel hoe lang je al zwanger bent? Kan je überhaupt nog een beslissing nemen?

Ik vind overigens veertig nog niet te oud hoor. Ik heb een heleboel leerlingen met ouders die 60 zijn als zij twintig zijn. En genoeg collega's in die leeftijdscategorie, die zijn echt niet al bejaard en trekken er rustig op uit in de vakanties. Nu 60 zijn is heel anders dan dertig/veertig jaar geleden. Mensen zijn veel vitaler en leven langer. 84 is de levensverwachting van een vrouw momenteel. Dan heb je dus nog langer te leven dan je al leeft ;).

Maar goed, als het niet goed voelt, laat het gaan. Hoe denkt je man erover?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:redbuIIetje schreef op 12 november 2015 @ 16:19:

[...]

De generatiekloof is dan veel te groot. En als jong volwassene zit ze al met bejaarde ouders, als ze uberhaupt hun pensioenleeftijd halen...

Ik ben zelf 36 en mijn moeder is 76. Dus ook een oudere moeder. Heeft keurig netjes haar pensioenleeftijd gehaald. Daarnaast kan ook een jongere vrouw ziek worden en haar pensioenleeftijd niet halen. Mijn moeder voelt het helemaal niet als een generatiekloof. Het is nu eenmaal zo. Het enige is dat zij nu nog jonge kleinkinderen heeft en haar zussen al achterkleinkinderen hebben. Ik heb het zelf ook nooit als probleem ervaren dat mijn ouders al wat ouder zijn. Een leeftijdsverschil van 8 jaar tussen oudste en jongste vind ik dan ook wel meevallen. Zie er ook de voordelen van. Je oudste is al zo groot, dat ze waarschijnlijk al wel zelfstandig naar school kan. Dus je hoeft niet altijd meer mee. Dus kun je de aandacht aan de baby geven. Oudste maakt alles bewust mee. Hier 2 jaar verschil en oudste kan zich amper herinneren dat jongste een baby was.

Situatie van mijn ouders was vergelijkbaar met dat van TO. Zij hebben 14 jaar gewacht op een kind. Ook het medische circuit in geweest. 1 keer zwanger geweest, maar dat werd een miskraam. Toen zich erbij neergelegd dat ze zonder kinderen door het leven moesten en toen kwam ik toch nog. Zij hebben het bewust bij 1 kind gelaten ivm de leeftijd van mijn moeder en de kans op een ernstige afwijking (komt in de familie voor). Hier heb ik meer moeite mee dan met de leeftijd van mijn moeder.
..
quote:-RoseRed- schreef op 12 november 2015 @ 16:15:

sterkte met de beslissing, maar 60 jaar en een 20 jarig kind, bijna volwassen, wat dan misschien op kamers zit en aan het studeren is, ik vind het nog niet zo apart.

Hier sluit ik me bij aan.

Wat vind je partner?
Ik vind het leeftijdsverschil ook niet zo schokkend, mijn moeder kreeg mijn zusje toen ik 11 was, mijn broer 15 en mijn zus 17.. Mijn zusje is nu 12 en vind het geweldig dat wij ouder zijn, ze vind het super om bij ons te logeren of dingen met ons te doen.

Het is een moeilijke keuze, maar wel 1 waar je voor 100% achter moet staan. Sterkte met de keuze!
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
Tja, ik zou er zelf niet meer aan beginnen en terwijl ik best een tweede kind zou willen. Man overigens absoluut niet, dus dan houd het al snel op haha.

Als wij 40 zijn is spruit 10 , ik kan stiekem best uitkijken naar de rust die dan langzaam terug keert. Kind is zelfstandiger, geen poepluiers en gebroken nachten meer, meer met man alleen kunnen doen.

Dat verkies ik echt boven nog een baby, maar ik ben dan ook vreselijk ontaard

Uiteindelijk heb je niks aan ervaringen of adviezen van andere TO, de enige juiste beslissing is die van jou en je man.
Wat een lastige situatie!!!

Enige wat ik kan zeggen is dat ik ook relatieve oude ouders heb (op mijn twintigste ook eentje boven de 60, ander er net onder) en dat is nooit een bezwaar geweest. Dus over dat deel zou ik me geen zorgen maken.

Succes met deze moeilijke beslissing
Als ik de kern eruit haal wil je geen onverwachte 2e, omdat je dan je leven om moet gooien, minder comfort hebt en niet kunnen t doen wat je van plan was. Tja. Het is een keuze natuurlijk.
lastig.. maar je bent 40.. ik zou het wel aandurven..

Gezondheid ik zou wel alle onderzoeken laten doen die er zijn om een eventuele handicap of andere nare afwijking uit te sluiten.. Die mogelijkheden heb je en zal je ook aangeboden krijgen.

Leeftijdsverschil met je oudste zie ik niet als probleem... Ook het opgeven van vrijheid ook niet ..maar dat is persoonlijk.

Ik zou het zien als geschenk.. maar ja.. ik ben dan ook niet voor abortus in dit soort gevallen.. maar ook dat is weer persoonlijk..
Sterkte met het nemen van jullie beslissing!

quote:redbuIIetje schreef op 12 november 2015 @ 16:27:

[...]

Als je een topinkomen hebt misschien, maar ze moeten door die oudste al in de duurste tijd van het jaar op vakantie, dus als daar nog 'n kind bijkomt zitten ze nog 8 jaar langer vast aan schoolvakanties. Bovendien is 'n kind extra dus ook 'n vliegticket en 'n helehoop andere dingen extra. Als ze het bij dit kind houden, kunnen ze het wellicht financieel opbrengen wat boeiendere reizen te maken dan naar de camping in Frankrijk.

Dat is zó niet een issue bij dit soort beslissingen.. Dan zou je sowieso nooit aan kinderen moeten beginnen.. Die kosten bakken met geld, kost je je vrijheid (deels), verplicht je tot van alles waar je geen zin hebt soms.

Maar ja Bulletje.. dat wist jij al.. daarom heb jij goddank ook geen kinderen..
Mijn moeder was 41 toen ik geboren werd en ja, ze was altijd een van de oudere moeders als ik mijn moeder vergeleek met de moeders van klasgenoten. Maar als ik mijn moeder vergelijk met leeftijdsgenoten, lijkt ze veel jonger. Ze riep ook altijd dat wij (mijn broer en ik) haar jong hielden/houden.

Sterkte met de keuze maken to
Oh TO wat vreselijk lastig.

Mijn moeder is op haar 40ste nog moeder geworden van mijn broertje, die 12 jaar jonger is. Halfbroertje, vlak na de scheiding, en toch vonden mijn zusje (toen 9) en ik (toen 12) het geweldig nieuws! We vonden de zwangerschap heel spannend en ik ging altijd liedjes zingen voor de buik en dan ging m'n broertje trappelen. Ik heb het als erg positief ervaren, heb een goede band met mijn broertje en zie hem nog vaak.

Wel is het wat stil voor hem in huis, nu wij uit huis zijn. Merk dat mijn moeder ook met ons is meegegroeid en dus eigenlijk 'toe' is aan volwassen kinderen, en niet aan een jochie in de tweede. Dat vind ik soms wel heel moeilijk om te zien en maakt dat ik er zelf denk ik niet voor zou kiezen.

Daar staat echter wel tegenover dat hij uit logeren kan bij twee volwassen zusjes, we nemen hem mee op stap, ik maak huiswerk met hem, hij heeft eigenlijk 2 extra (en extra coole ) moeders, want wij voeden hem ook een beetje op maar wij gaan ook met hem Mariokarten enzo.

Hij is zeker niet ongelukkig en toen ik thuiswoonde was ik dolgelukkig met zo'n levende pop in huis ik vond het geweldig. En hij ook trouwens, hij liet zich uitgebreid, heeeeeerlijk knuffelen altijd

Dus wat ik wil zeggen: ik snap het nadeel. En daarom zou ik ook neigen naar weghalen. En dan komt m'n broertje weer logeren en dan vallen mijn man en ik op de bank in slaap terwijl hij nog klaarwakker film zit te kijken en dan legt 'ie een dekentje over ons heen en dan denk ik: wat ben ik blij dat mijn moeder dat toen niet heeft gekozen, ik zou 'm voor geen goud willen missen.

Dus ik snap je gevoel. Maar als er ruimte is in je hart voor dit kindje... Dan komt het echt wel goed.
Vrienden van mij hebben dit ook gehad. Zij hadden al twee kinderen van 12 en 8 en ongepland zwanger van de 3e. Zij hadden besloten dat als het kindje gezond was het welkom zou zijn,omdat anders de impact op de andere kinderen te groot zou zijn. Alles bleek goed en ze zijn allemaal dol op hun Benjamin, echt een heel leuk gezin.
Jeetje.. Alweer een topic over een ongeplande zwangerschap. Ik ga komend jaar beginnen met een ICSI behandeling, wat wil ik graag een kindje. Vind het echt vreselijk om dit soort topics te lezen. Als je écht geen kinderen meer wilt, waarom slik je dan de pil niet, of heeft je man zich dan niet laten steriliseren? Ik snap dat je het gezien de omstandigheden niet had verwacht, maar jullie dochter is toch ook een keer ergens vandaan gekomen...

In jouw bericht kan ik nergens echt een goede reden vinden waarom je dit kindje niet zo laten komen. Ik ken wel meer mensen die een zusje hebben die 10 jaar jonger is, en dat vinden ze eigenlijk alleen maar heel leuk.

En wat jouw leeftijd betreft... zoals je je titel hebt geformuleerd klinkt het alsof je richting de 50 gaat ofzo, maar je bent nog maar 40. Misschien dat 40 een beetje als een grens klinkt, maar het is echt niet zo dat dat half jaartje wat je erboven zit nou zo'n verschil maakt. En tegenwoordig is dat al helemaal niet te oud, ik ken een paar dames die recent op die leeftijd nog zwanger waren. Die waren 38 en 39 jaar, maar waar hebben we het nou helemaal over...

Die risico's daar kun je op laten testen als dat een issue voor je is.

En als jij 60 bent en je kind 20, is dat raar? Toen ik 20 was, was mijn vader 57 - ik zie het verschil echt niet.

Nogmaals, als je echt geen kinderen wilde had je deze situatie echt wel kunnen voorkomen. Ik snap dat het even schrikken is voor jullie, maar zit er diep van binnen dan niet toch een wens?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven