Pasta..!
zaterdag 3 november 2007 om 12:26
Hoi, ik ben zelf een fervent pasta-eter, en daarom lijkt het me leuk om hier je favoriete pastarecept neer te zetten. Dan kunnen we het allemaal uitproberen!
Zelf vind ik deze erg lekker:
Nodig:
een dunne prei
een teen knoflook
klein bakje slagroom
een ons gerookt ontbijtspek
een blik gepelde tomaten
een klein blikje tomatenpuree
een ons geraspte kaas
tijm
tagliatelle
Snijd de prei in kleine ringen, pers de knoflook. Fruit in een hapjespan. Daarna de gesneden ontbijtspek erbij. Aanbakken. Omroeren. Daarna: het blik gepelde tomaten erbij, mèt vocht. Roeren enzo.(Je kent dat wel).
Daarna: blikje tomatenpuree erbij. Roeren. Als laatste het potje slagroom erbij.
Weer even laten pruttelen. Daarna: een gedeelte van de geraspte kaas erbij. Weer even lekker laten pruttelen. Maak het gerecht af met wat tijm.
Kook ondertussen de tagliatelle.
Serveren met de rest van de kaas.
Het smaakt echt zalig.
Zelf vind ik deze erg lekker:
Nodig:
een dunne prei
een teen knoflook
klein bakje slagroom
een ons gerookt ontbijtspek
een blik gepelde tomaten
een klein blikje tomatenpuree
een ons geraspte kaas
tijm
tagliatelle
Snijd de prei in kleine ringen, pers de knoflook. Fruit in een hapjespan. Daarna de gesneden ontbijtspek erbij. Aanbakken. Omroeren. Daarna: het blik gepelde tomaten erbij, mèt vocht. Roeren enzo.(Je kent dat wel).
Daarna: blikje tomatenpuree erbij. Roeren. Als laatste het potje slagroom erbij.
Weer even laten pruttelen. Daarna: een gedeelte van de geraspte kaas erbij. Weer even lekker laten pruttelen. Maak het gerecht af met wat tijm.
Kook ondertussen de tagliatelle.
Serveren met de rest van de kaas.
Het smaakt echt zalig.
zondag 22 juni 2008 om 14:18
quote:fachat schreef op 04 november 2007 @ 00:52:
Spinazielasagne
300 gram gehakt
2 uien
2 teentjes knoflook
150 gram champigons
250 gram spinazie
4 e.l. kruidenkaas (boursin, paturain, etc.)
2 dl slagroom
200 gram geraspte belegen kaas
lasagnebladen
100 gram feta
1 e.l. italiaanse kruiden
Rul het gehakt. Snipper de ui en de knoflook en voeg toe aan het gehakt. Snij de champigons in plakjes en voeg toe. Laat even meebakken en voeg de spinazie toe. Regelmatig roeren!
Verwarm de oven voor op 200C.
Voeg de kruidenkaas toe en laat smelten. Snij de feta in blokjes en roer erdoorheen.
Vet een overschaal in en schep om en om het gehaktmengsel en de lasagnebladen toe. Begin met een laag gehakt en eindig met een laag lasagnebladen. Schenk de slagroom erover (zorg dat alle lasagnebladen bedekt zijn!), strooi de italiaanse kruiden en de kaas erover.
Laat de lasagne in ca. 35 minuten gaar worden
Ook erg lekker!Deze ga ik vanavond proberen, wel met vega gehakt.
Spinazielasagne
300 gram gehakt
2 uien
2 teentjes knoflook
150 gram champigons
250 gram spinazie
4 e.l. kruidenkaas (boursin, paturain, etc.)
2 dl slagroom
200 gram geraspte belegen kaas
lasagnebladen
100 gram feta
1 e.l. italiaanse kruiden
Rul het gehakt. Snipper de ui en de knoflook en voeg toe aan het gehakt. Snij de champigons in plakjes en voeg toe. Laat even meebakken en voeg de spinazie toe. Regelmatig roeren!
Verwarm de oven voor op 200C.
Voeg de kruidenkaas toe en laat smelten. Snij de feta in blokjes en roer erdoorheen.
Vet een overschaal in en schep om en om het gehaktmengsel en de lasagnebladen toe. Begin met een laag gehakt en eindig met een laag lasagnebladen. Schenk de slagroom erover (zorg dat alle lasagnebladen bedekt zijn!), strooi de italiaanse kruiden en de kaas erover.
Laat de lasagne in ca. 35 minuten gaar worden
Ook erg lekker!Deze ga ik vanavond proberen, wel met vega gehakt.
dinsdag 8 juli 2008 om 11:40
Maak deze citroenpasta van de AH vaak, heel snel en makkelijk.
Ingrediënten
1 bak verse perline met rauwe ham gevulde pastabuideltjes koelvak 250 g)
1 citroen schoongeboend
2 eetlepels Italiaanse olijfolie
1 zak rucolasla (75 g) gehalveerd
100 g parmezaanse kaas in krullen
Bereiden
Kook de perline volgens de aanwijzingen op de verpakking. Rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. Verwarm de olie samen met de citroenrasp. Laat de perline goed uitlekken, schep ze om met het citroensap en bak ze 1-2 minuten in de citroenolie. Schep de laatste 30 seconden de rucola erdoor, laat de blaadjes een klein beetje slinken en bestrooi het gerecht met de kaaskrullen. Breng op smaak met zout en peper.
Ingrediënten
1 bak verse perline met rauwe ham gevulde pastabuideltjes koelvak 250 g)
1 citroen schoongeboend
2 eetlepels Italiaanse olijfolie
1 zak rucolasla (75 g) gehalveerd
100 g parmezaanse kaas in krullen
Bereiden
Kook de perline volgens de aanwijzingen op de verpakking. Rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. Verwarm de olie samen met de citroenrasp. Laat de perline goed uitlekken, schep ze om met het citroensap en bak ze 1-2 minuten in de citroenolie. Schep de laatste 30 seconden de rucola erdoor, laat de blaadjes een klein beetje slinken en bestrooi het gerecht met de kaaskrullen. Breng op smaak met zout en peper.
Everytime you make a typo, the errorists win.
donderdag 10 juli 2008 om 15:25
Ik heb gisteren deze gemaakt voor mijn bezoek, heerlijk:
Lasagne met spinazie
Ingrediënten:
500 g lasagnevellen
100 g ontbijtspeksnippers (kan ook weggelaten worden bij de vegetarische variant)
1 ui
1 teentje knoflook
300 g kipfilet (heb ik vervangen door quorn)
500 g tomaten
1 bosje verse basilicum
1 kg verse spinazie
1 rode paprika
4 eetlepels crème fraîche
peper,zout
30 g boter of margarine
]30 g bloem
1/2 l melk
50 g geraspte belegen kaas
2 mozzarellakaasjes\
De lasagnevellen met 3 tegelijk in ruim water met zout en een paar druppels olie 5 minuten koken en laten uitlekken op bakpapier.
De speksnippers uitbakken, de olie toevoegen en de gesnipperde ui en de geperste knoflook 2 minuten meebakken.
De kipfilet in reepjes snijden en rondom bruin bakken. De tomaten ontvellen, in stukjes snijden en toevoegen.
Het geheel een 1/2 uur zachtjes laten koken, gladroeren en in ongeveer 10 minuten laten inkoken. De basilicum grof hakken, toevoegen en de saus warm houden. De spinazie uitzoeken en in een aparte pan met aanhangend water laten slinken.
Het vruchtvlees van de paprika in stukjes snijden en samen met de creme fraîche door de spinazie scheppen, de bloem ineens toevoegen, 1 minuut laten garen en met de geleidelijk toegevoegde melk en de kaas tot een gladde saus roeren. Op smaak brengen met zout en peper.
De mozzarellakaasjes in dunne plakken snijden. De bodem van een ingevette ovenschaal met lasagnevellen bedekken en er achtereenvolgens de helft van de tomaten-kipsaus, lasagnevellen, de helft van de spinazie, lasagnevellen, de helft van de kaassaus en de mozzarellaplakken over verdelen; dit herhalen. Met mozzarella eindigen en het geheel in een oven van 200 graden in ongeveer 20 minuten goudbruin laten kleuren.
Lasagne met spinazie
Ingrediënten:
500 g lasagnevellen
100 g ontbijtspeksnippers (kan ook weggelaten worden bij de vegetarische variant)
1 ui
1 teentje knoflook
300 g kipfilet (heb ik vervangen door quorn)
500 g tomaten
1 bosje verse basilicum
1 kg verse spinazie
1 rode paprika
4 eetlepels crème fraîche
peper,zout
30 g boter of margarine
]30 g bloem
1/2 l melk
50 g geraspte belegen kaas
2 mozzarellakaasjes\
De lasagnevellen met 3 tegelijk in ruim water met zout en een paar druppels olie 5 minuten koken en laten uitlekken op bakpapier.
De speksnippers uitbakken, de olie toevoegen en de gesnipperde ui en de geperste knoflook 2 minuten meebakken.
De kipfilet in reepjes snijden en rondom bruin bakken. De tomaten ontvellen, in stukjes snijden en toevoegen.
Het geheel een 1/2 uur zachtjes laten koken, gladroeren en in ongeveer 10 minuten laten inkoken. De basilicum grof hakken, toevoegen en de saus warm houden. De spinazie uitzoeken en in een aparte pan met aanhangend water laten slinken.
Het vruchtvlees van de paprika in stukjes snijden en samen met de creme fraîche door de spinazie scheppen, de bloem ineens toevoegen, 1 minuut laten garen en met de geleidelijk toegevoegde melk en de kaas tot een gladde saus roeren. Op smaak brengen met zout en peper.
De mozzarellakaasjes in dunne plakken snijden. De bodem van een ingevette ovenschaal met lasagnevellen bedekken en er achtereenvolgens de helft van de tomaten-kipsaus, lasagnevellen, de helft van de spinazie, lasagnevellen, de helft van de kaassaus en de mozzarellaplakken over verdelen; dit herhalen. Met mozzarella eindigen en het geheel in een oven van 200 graden in ongeveer 20 minuten goudbruin laten kleuren.
vrijdag 11 juli 2008 om 20:54
quote:lindy schreef op 10 juli 2008 @ 21:31:
Deze had ik in New York, in Little Italy dus échte Italiaan:
-verse pasta in een soort strikvorm
-grote gamba's, gemarineerd en gebakken in véél knoflook en olijfolie, en van die gepofte cherrytomaatjes
-op het laatste moment room en rucola er doorheen. Heel veel parmezaan erover.
Maak het nu thuis ook geregeld, echt superpasta.Ik ben van plan deze het weekend te gaan maken.
Deze had ik in New York, in Little Italy dus échte Italiaan:
-verse pasta in een soort strikvorm
-grote gamba's, gemarineerd en gebakken in véél knoflook en olijfolie, en van die gepofte cherrytomaatjes
-op het laatste moment room en rucola er doorheen. Heel veel parmezaan erover.
Maak het nu thuis ook geregeld, echt superpasta.Ik ben van plan deze het weekend te gaan maken.
woensdag 23 juli 2008 om 10:09
Mijn eigen pasta-recept:
Pasta koken en tijdens de kooktijd:
Saus van broccoli roosjes
een pakje kookroom 2dl
2 teentjes knoflook
een flinke (zelfde volume als de room ongeveer) kneep ketchup
Een pakje boursin
een 150 gr Gerookte zalm
In een gesloten pan op gematigd vuur laten gaar smoren voor de kooktijd van de pasta.
Op tafel in 20 minuten.
Pasta koken en tijdens de kooktijd:
Saus van broccoli roosjes
een pakje kookroom 2dl
2 teentjes knoflook
een flinke (zelfde volume als de room ongeveer) kneep ketchup
Een pakje boursin
een 150 gr Gerookte zalm
In een gesloten pan op gematigd vuur laten gaar smoren voor de kooktijd van de pasta.
Op tafel in 20 minuten.
woensdag 23 juli 2008 om 10:15
En een vegetarische (wel een machtige) topper:
Pakje Danish Blue schimmelkaas
2 handjes vol verbrokkelde walnoten (evt crushen in een vijzel)
een pakje room (2 dl)
Een teentje knoflook
Laat de kaas in stukjes smelten op laag vuur in de room. Noten en knoflook erdoor en klaar.
Smaakt met elke pasta (penne of tagliatella)
Niet te veel saus per persoon wegens erg vullend.
Pakje Danish Blue schimmelkaas
2 handjes vol verbrokkelde walnoten (evt crushen in een vijzel)
een pakje room (2 dl)
Een teentje knoflook
Laat de kaas in stukjes smelten op laag vuur in de room. Noten en knoflook erdoor en klaar.
Smaakt met elke pasta (penne of tagliatella)
Niet te veel saus per persoon wegens erg vullend.
woensdag 23 juli 2008 om 15:12
Pasta met gambas
stond beetje te koken en gewoon wat dingen bij elkaar gegooid, het werd dit en was erg smakelijk!
- lintpasta
- 500 gr gamba's
- 2 lepels pijnboompitjes ( of meer )
- witte wijn
- knoflook
- gedroogde tomaatjes
- italiaanse kruiden
- 2 eetl. kookroon
Pasta volgens gebruiksaanwijzing koken en besprenkelen met wta olie en kruiden.
Olie in pan verhitten; 2 teentjes knoflook erin doen en hierna de gamba's. gamba's af en toe omscheppen en steeds klein scheutje witte wijn ( droge ) erbij doen. wat peper, zout en italiaanse kruiden erbij mikken en de gedroogde tomaatjes. Als laatste de kookroom en de pijnboompitjes... en vuur wat zachter zetten en bij de pasta serveren.
Lekker met nog wat groenten zoals tomaten uit de oven of salade met mozarella
stond beetje te koken en gewoon wat dingen bij elkaar gegooid, het werd dit en was erg smakelijk!
- lintpasta
- 500 gr gamba's
- 2 lepels pijnboompitjes ( of meer )
- witte wijn
- knoflook
- gedroogde tomaatjes
- italiaanse kruiden
- 2 eetl. kookroon
Pasta volgens gebruiksaanwijzing koken en besprenkelen met wta olie en kruiden.
Olie in pan verhitten; 2 teentjes knoflook erin doen en hierna de gamba's. gamba's af en toe omscheppen en steeds klein scheutje witte wijn ( droge ) erbij doen. wat peper, zout en italiaanse kruiden erbij mikken en de gedroogde tomaatjes. Als laatste de kookroom en de pijnboompitjes... en vuur wat zachter zetten en bij de pasta serveren.
Lekker met nog wat groenten zoals tomaten uit de oven of salade met mozarella
zondag 31 augustus 2008 om 20:41
mijn receptje van een 'snel klaar pasta':
Broccoliroosjes koken, en ondertussen in een andere pot wat tagliatelli koken. Ontbijtspekjes (ik neem bijna altijd bacon) bakken, Als de broccoli gekookt is, afgieten, en bij de tagliatelli en spekjes voegen. Nog wat light room en geraspte kaas (of boursin) toevoegen.
Snel klaar én toch lekker.
Broccoliroosjes koken, en ondertussen in een andere pot wat tagliatelli koken. Ontbijtspekjes (ik neem bijna altijd bacon) bakken, Als de broccoli gekookt is, afgieten, en bij de tagliatelli en spekjes voegen. Nog wat light room en geraspte kaas (of boursin) toevoegen.
Snel klaar én toch lekker.
maandag 1 september 2008 om 09:20
maandag 1 september 2008 om 20:17
woensdag 3 september 2008 om 09:51
Dit recept is niet van mezelf, maar zoooooooooo lekker! Echt om je vingers bij op te eten.
Ingredienten:
- penne rigate
- 500 gr rijpe cherrytomaatjes
- 300 gr platgeslagen biefstuk
- verse rozemarijn
- verse oregano
- verse basilicum
- 2 teentjes knoflook
- gedroogde Spaanse pepertjes
- parmezaanse kaas
- goede olijfolie
- zout & peper
Zet een grote pan met water op en breng deze aan de kook. Halveer de tomaatjes en snij de knoflook in plakjes. Rits de rozemarijn en de oregano van het takje en hak deze fijn. Hak de Spaanse peper in kleine stukjes en snij de biefstuk in mooie gelijke reepjes. Breng vervolgens de biefstuk op smaak met wat peper en zout.
Gooi flink wat zout in het kokende water en vervolgens de pasta.
Doe wat olijfolie in een koekenpan en fruit de knoflook, de pepertjes en de kruiden op een zacht vuurtje. Als laatste doe je de tomaatjes in de pan. Schep er wat pastawater bij en laat het geheel vijf minuten zachtjes pruttelen op het vuur.
Als de pasta klaar is doe je deze in een schaal. Gooi er de tomaatjes bij, de rauwe biefstuk, wat verse basilicum en schep het geheel goed door elkaar. Rasp er wat parmezaan overheen, een scheut olijfolie en de heerlijke pasta is klaar.
Buon appetito!
Ingredienten:
- penne rigate
- 500 gr rijpe cherrytomaatjes
- 300 gr platgeslagen biefstuk
- verse rozemarijn
- verse oregano
- verse basilicum
- 2 teentjes knoflook
- gedroogde Spaanse pepertjes
- parmezaanse kaas
- goede olijfolie
- zout & peper
Zet een grote pan met water op en breng deze aan de kook. Halveer de tomaatjes en snij de knoflook in plakjes. Rits de rozemarijn en de oregano van het takje en hak deze fijn. Hak de Spaanse peper in kleine stukjes en snij de biefstuk in mooie gelijke reepjes. Breng vervolgens de biefstuk op smaak met wat peper en zout.
Gooi flink wat zout in het kokende water en vervolgens de pasta.
Doe wat olijfolie in een koekenpan en fruit de knoflook, de pepertjes en de kruiden op een zacht vuurtje. Als laatste doe je de tomaatjes in de pan. Schep er wat pastawater bij en laat het geheel vijf minuten zachtjes pruttelen op het vuur.
Als de pasta klaar is doe je deze in een schaal. Gooi er de tomaatjes bij, de rauwe biefstuk, wat verse basilicum en schep het geheel goed door elkaar. Rasp er wat parmezaan overheen, een scheut olijfolie en de heerlijke pasta is klaar.
Buon appetito!
vrijdag 5 september 2008 om 12:44
Ik had laatst een heeeele simpele, megasnelle pasta, maar wel erg lekker en mijn zoontje van 2 vond hem ook heerlijk. Met zijn drietjes gesmuld van:
krulpasta
250 gr magere spekreepjes
1 courgette
1 eetlepel pesto
125 ml kookroom of creme fraiche
ik had ook wat verse thijm erin gedaan maar dat hoeft niet.
eerst de pasta koken
het spek bakken, dan de courgette in stukjes snijden en meebakken. Dan de eetlepel pesto erin en als laatste de room. Pasta afgieten en alles door elkaar gooien.
Smullie! Hij stond op de AH tussen de eigen gerechten.
krulpasta
250 gr magere spekreepjes
1 courgette
1 eetlepel pesto
125 ml kookroom of creme fraiche
ik had ook wat verse thijm erin gedaan maar dat hoeft niet.
eerst de pasta koken
het spek bakken, dan de courgette in stukjes snijden en meebakken. Dan de eetlepel pesto erin en als laatste de room. Pasta afgieten en alles door elkaar gooien.
Smullie! Hij stond op de AH tussen de eigen gerechten.
Stressed is just desserts spelled backwards