Tot welke leeftijd in slaapzakje?

05-10-2008 23:18 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ons kindje is bijna 1 jaar en slaapt in een slaapzak, zonder dekentjes dus.

Een dekbedje of dekentje lijkt mij wel veel comfortabeler, maar daar blijven ze natuurlijk meestal niet lekker onder liggen. Of verdwijnen ze juist helemaal onder.

Ik vraag me dus af tot welke leeftijd het voor een kind het veiligst is om in een slaapzakje te slapen?
Mijn oudste heeft tot 3,5 jaar in de combisleeper gelegen. De jongste van net 2 ligt er nog in en ik ga ervan uit dat dat nog wel even zo blijft. Beiden zijn verschrikkelijke woelwaters die zich binnen no time onder lakentjes en dekentjes zouden uitwurmen.

Als jouw kleine ook zo'n woelwater is, is een dekentje (dekbedjes moet je zeker voor minimaal het 2e jaar niet aan beginnen) juist veel minder comfortabel.
Kruimel (14 maanden) hier ligt in een (dun) slaapzakje én onder de dekens. Meestal blijft hij redelijk liggen. Reden dat hij ook onder dekentjes ligt is dat hij het prettig vind om strak ingestopt te worden (in de zomer moest hij het dus even zonder doen, want toen ging dat extra dekentje me te ver). Aan de andere kant: ik vind hem ook wel eens achterstevoren in zijn bedje en dan is het toch wel erg prettig dat hij een slaapzakje heeft. Ik was van plan hem zeker nog wel een tijd een slaapzakje aan te doen, in ieder geval totdat hij 's nachts gewoon lekker onder zijn dekentjes blijft liggen.
Hier ook een woelwater (nu 9 maanden) en voorlopig blijft ze in een slaapzakje slapen. In 1 nacht ziet ze alle hoeken van haar bed .
zoontje van anderhalf heeft eigenlijk alleen de eerste paar maanden in een slaapzakje geslapen, zo ook zijn grote broer.

Hij slaapt gewoon onder een een lakentje met deken. Als hij eenmaal slaapt stop ik hem nogmaals in. Gaat prima. Wel een lekkere warm pyama aan!
In de warme zomerdagen (ja we hebben er een paar gehad) lag ze niet in een slaapzak,maar onder de lakentjes. Na de zomer is ze gaan slapen in haar peuterbed en nu ligt ze alleen in pyama onder een dekbedje. Ze is net 2. In de leeftijd tussen 1 en anderhalf heeft ze alleen in een slaapzak gelegen. Kamer was warm genoeg en inderdaad was ze toen ook zo'n woelwater dat ze dat heerlijk vond.
Dochterlief van 2,5 ligt in een slaapzak, onder een dekbed. Zij vraagt zelf om een slaapzak dus ik wacht totdat zij het genoeg vindt.
Mijn dochter van 18 maanden slaapt t liefst op iedere plek in haar bed behalve onder de dekens met haar hoofd richting hoofdeinde. Ik vind het dus wel erg fijn om haar nog steeds een slaapzak aan te doen, dan heeft ze t in ieder geval nog een béétje warm.

Iedere avond voor we gaan slapen stop ik haar nog even goed in, maar nooit vind ik haar de volgende ochtend terug op de manier waarop ik haar heb ingestopt. Sterker nog, voor ik de kamer weer uitben, is ze meestal alweer omgedraaid cq om haar as gedraaid.

dus zolang die slaapzakjes nog passen, blijft ik ze haar aandoen.
Mijn zoontje van 18 maanden slaapt ook in een slaapzak (een combisleeper, dus zonder dekentje). Hij gaat 's nachts zijn hele bed door, dus zolang die slaapzak past denk ik dat hij erin blijft liggen.
Mijn dochter wilde zelf niet meer in het slaapzakje toen ze net een paar maanden 2 was. (ik had net een maatje groter van slaapzakjes aangeschaft)

Ongeveer tegelijkertijd besloot ze dat rompers voor babies waren en ze ondergoed aan wilde.

Dus dekbedje en ondergoed gehaald en dochter zo blij als een euh...kind
Hier zoon in slaapzak tot ruim 2 jaar. Ook zo'n woelwater, dus eerder vond ik het niet verantwoord om hem ergens onder te leggen waar hij onder kon stikken. Hij lag al in zijn grote bed, maar nog wel in slaapzak. Hij riep 's morgens keurig dat hij wakker was en uit bed wilde.

Dochter is 1,5 en ziet alle kanten van haar (inmiddels grote) bed 's nachts dus die blijft er voorlopig ook nog wel in. Voor de winter heb ik slaapzakken met mouwen (geen combisleeper, maar de goedkopere van Prenatal).

Zoon is net 2 weken en die ligt nog onder een dekentje in zijn wieg. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij ook gaat woelen .
Mijn dochterje heeft nu sinds een paar maanden een dekbedje. Ze wordt in december 3 jaar. haar slaapzak was te klein en ik heb het gewoon geprobeert onder een dekentje en dat gaat nu hartstikke goed.
Zoonlief is bijna 19 maanden en slaapt nog altijd in zijn slaapzakje. Gewoon omdat hij graag woelt in bed. We gaan dit aanhouden tot de slaapzakjes te klein zijn.
Wij hebebn eergisteren een dekbedje gekocht voor onze dochter. (2.5) en daar ligt ze voorlopig nog even met een heel dun slaapzakje onder. Ze wil niet slapen zonder "zak aan".. Maar straks als ze wat meer gewend is aan het dekbedje gaan we het slaapzakje afbouwen.
En wat Athena al zegt, er wordt aangeraden (o.a door stichting wiegedood) om je kindje pas na twee jaar onder een dekbedje te leggen.
Ik denk dat die van ons (21 mnd) voorlopig ook nog wel in haar slaapzak blijft, ze wil gewoon niet zonder. Het is ook echt onderdeel van de slaaproutine, slaapzak en speen pakken, nog even op schoot knuffelen en dan naar bed. Haar huidige slaapzak is voor 18-36 maanden, dus voorlopig kan ie nog wel.

Het gekke is, op de creche slaapt ze zonder, maar in haar eigen bed dus echt niet.
Twee jaar pas? Oh dat wist ik niet.
Mijn 2e kindje mocht vanwege epilepsie niet onder een deken. Tijdens een aanval kon hij er in verstrikt raken. We hebben hem vanaf het begin af aan in een combisleeper gedaan. Echt super bevallen. Hij heeft hem aangehad tot hij 3 was. Hij ligt nu in een groot bed. De 3e hopelijk helemaal gezond gaat ook in een slaapzak. Het is ons super bevallen. Ze liggen nooit bloot meer. Mijn zoontje ligt nu regelmatig bloot met zijn dekens.
Wij hebben dochter (21 maanden) in de zomer zonder slaapzakje maar met een dekbedje laten slapen, maar nu blijkt dat ze toch weer liever een slaapzakje aan heeft. Het wordt ook weer wat kouder dus ik vindt het wel prima zo. Mevrouw is ook een eersteklas wriemelaar dus nu ligt ze toch wat warmer. Ik merk het wel wanneer ze zonder slaapzakje wil.
Zoon, 1 jr 10 maanden ook nog steeds in een slaapzak. Ook omdat er wordt geschreven om voor hun 2e jaar geen dekbedje te gebruiken.

En als zoonlief geen slaapzak aanheeft, heeft hij veel sneller door dat hij uit zijn ledikantje kan klimmen.

Ook ik ben nog meer gerustgesteld dat hij niet onder een dekbedje kan verdwijnen. Zolang hij de slaapzak nog prima vindt, ga ik daar gewoon mee door, ik wacht niet op een bepaalde leeftijd.

Het ledikantje houden we ook nog even aan. Omdat hij nogal woelt in zijn bedje en in alle hoeken van het bed terechtkomt als hij slaapt, ben ik bang dat hij er uitvalt.
Onze zoon kreeg toen hij net twee was geworden zijn slaapzakje van de creche mee naar huis. Daar is de regel dat na de tweede verjaardag een dekentje wordt gebruikt. Voor de continuiteit hebben we dat thuis meteen ook maar ingevoerd. Het gaat goed, maar ik heb wel het bed moeten verplaatsen omdat meneer anders het licht aan en uit ging doen (staand op het voeteiende) en aan de deur ging morrelen. Nu kan hij er niet meer bij en is de rust weergekeerd!
Weet iemand trouwens hoe het zit met de maten van de slaapzak, lopen die synchroom met de kledingmaten? Onze dochter van 17 maanden draagt nu maat 80 en slaapt in een slaapzak maat 90 cm, zou ze die dan tot en met maat 86 kunnen doordragen, en dan naar 110 cm?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven