overdag moeilijk slapen

06-10-2008 10:13 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 12 weken en overdag wil/kan ze niet slapen. 's Avonds en 's nachts slaapt ze zonder moeite in, maar overdag is het brullen zodra ze haar bed ziet. We lopen nu overdag met haar tot ze in slaap valt en dan slaapt ze meestal een uur. Tot 2 weken geleden had ze erg last van verborgen reflux, maar dankzij de osteopaat is ze daar nu vanaf .

Als ik dit bij het cb voorleg, zeggen ze: gewoon in bed leggen en laten huilen, pas na een half uur gaan kijken of anders inbakeren. Maar dit lijkt me allebei niks (ook omdat ze dit al adviseerde toen ze reflux had en ze krijsde omdat ze pijn had).

Heeft iemand andere, vriendelijkere tips? Hoe werkt slaaptraining bijvoorbeeld?

Ik heb zelf al bedacht dat ze misschien bang is te gaan liggen, maar 's avonds en 's nachts dus geen problemen. 's Nachts slaapt ze 12 uur, met 1 voeding tussendoor. Overdag 3 a 4 keer een uurtje. Is dat misschien gewoon genoeg slaap?
Misschien heeft ze overdag minder behoefte aan slaap. Of merk je dat ze wel echt moe is?

Als je bang bent dat ze nog refluxachtige symptomen heeft zou je dat s'nachts ook moeten merken of andere vormen van pijn. Je zou haar bedje iets scheef aan het hoofdeinde kunnen zetten.

Als ze niet moe lijkt, vrolijk is en s'nachts prima slaapt lijkt me er geen probleem.
Als ze een poos wakker is, gaat ze wel jengelen en komt ze moeilijk in slaap. Dus dacht dat ze dan misschien te moe was. Tot ze gaat jengelen is ze vrolijk en actief.

Hoofdeind staat inderdaad al omhoog, maar is denk ik niet meer nodig. Reflux is echt over volgens mij:)
Zomaar wat ideetjes...

Kan het zijn dat je haar net te laat in bed legt?

Je zou op vaste tijden haar in bedje kunnen leggen zodat ze daar aan went. Ongeacht of ze slaapt of niet?
Hai, als ik het zo lees denk ik dat ze gewoon genoeg slaap krijgt. Baby's zijn op een gegeven moment steeds langer wakker he. Drie of vier keer een uur is volgens mij hartstikke netjes, ze gaat vanzelf minder keren per dag, maar wel langer, slapen. En dat huilen voor het slapen is misschien wel omdat ze gewoon niet zo'n zin heeft, het is natuurlijk ook veel leuker om wakker te zijn en te spelen. Je kunt haar best even laten huilen dan, sommige baby's huilen wel even voor ze gaan slapen (tien minuten of zo) maar langer laten huilen zou ik niet doen. Irritant he, dat het cb dan zegt, gewoon laten huilen! Lekker makkelijk gezegd is dat. Ik hoop voor je dat het snel weer over is, je hebt best kans dat dit ook weer een fase is?
Ik zou ook 10 minuutjes even laten huilen maar niet langer,

persoonlijk vind ik dat laten huilen een rotgevoel geeft aan beide kanten.

Wat hier goed hielp was naast het bedje zitten tot zoontje sliep, zo was hij niet alleen maar viel hij wel lekker in bed in slaap.
anoniem_11320 wijzigde dit bericht op 06-10-2008 10:39
Reden: beter lezen parel!
% gewijzigd
Ik heb haar net om 10 uur slapend weggelegd en om 10.25 wordt ze dan weer huilend en ontroostbaar wakker...
Mijn dochter werd en wordt na een half uur ook vaak weer wakker. Maar als ik wacht met naar haar toe gaan, dan slaapt ze ook vaak weer verder (na even=ong .5 minuten, te hebben gehuild). Volgens mij hebben veel baby's dat, dat ze na een half uur even wakker worden. Ik zou dus niet meteen naar haar toe gaan als je al zo snel weer hoort. Je hebt best kans dat ze weer in slaap valt.
Wat vervelend zeg, zo rust ze natuurlijk niet echt goed uit.

Is het wel donker genoeg op haar kamertje?

Ik liet mijn zoontje overdag trouwens ook vaak slapen in de bak van de kinderwagen, om 1 of andere reden sliep hij dan veel langer en rustte hij beter uit.
Ze gaat eerst mopperen als ze wakker wordt, dan huilen en dan krijsen en dat alles binnen een paar minuten. En met krijsen laat ik haar niet liggen.

Parel: Sliep hij in de bak in de woonkamer of in zijn eigen kamer? In de wagenbak slaapt zij ook beter maar wilhaar juist meer aan haar eigen bed wennen.

Het is op haar kamer niet helemaal donker: ze heeft een verduisterend rolgordijn maar de zon komt er langs. Zou dat uitmaken?
Ik had een 2e wagenbak op de kop getikt ergens en zette die overdag in zijn eigen bedje.

De kap kun je lekker halfdicht doen en dat voelde voor mijn zoontje heel veilig op 1 of andere manier.

Ik denk dat het gewoon donker genoeg is dan hoor, zó donker dat ze niets kan onderscheiden is ook niet echt goed.

Het kan idd zijn dat het diepe in slaap vallen haar ook moeilijk valt, helaas heeft mijn kindje daar nu nog last van.

Wat hier hielp was bij de eerste kik even over zijn rugje aaien

maarja is niet echt een aanrader denk ik.

Is ze een buik of rugslaper?
Trouwens als ze beter slaapt in de wagenbak doe je dat toch?

Alleen zou ik het dan niet beneden doen maar dat is mijn slechte ervaring en ik heb gewoon een hele slechte slaper.

Maar ik ken best veel mensen waarvan het kindje in de bak slaapt hoor.
Als Mini in mijn armen in slaap valt en ik leg haar dan in haar bedje wordt ze ook heel snel weer wakker en huilt dan hard. Als ze gewoon in haar bedje inslaapt dan kan ze altijd wel even lekker doorslapen, of niet, maar dan ligt ze gewoon rustig in haar bedje te liggen.

Misschien zou je inbakeren kunnen proberen? Wij hebben Mini ook een tijd ingebakerd, dat hielp wel. Nu merken we dat het eerder belemmert, dus bakeren we niet meer in.

Overigens merk ik wel dat als we te lang wachten dat het inslapen moeilijker gaat. Als we haar na het 2e geeuwtje rustig naar bed brengen dan gaat het heel soepel allemaal. Missen we de geeuwtjes en wordt ze al jengelig dan is het altijd nog eventjes huilen voor ze slaapt.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Dat si denk ik de kern van het probleem Supersmollie: inslapen. Hoe leer ik haar dat? Waar ze overdag ook slaapt, in slaapvallen kan ze niet en inderdaad na in slaap gewiegd te zijn wordt ze 9 van de 10 keer schreeuwend wakker:(

Helpt inbakeren bij het inslapen? Ons meisje is enorm beweeglijk.
Hier hielp het inbakeren zeker bij het inslapen. Volgens mij zijn alle baby's nogal wapperig met hun armen en dat houdt ze dan ook weer wakker. Door in te bakeren belemmer je die bewegingen, net zoals in de baarmoeder toen er niet zo veel ruimte was.

Verder zou je nog kunnen kijken naar een speentje of een pinkje. Hier hielp dat ook nog wel eens. Zuigen geeft ook een veilig gevoel voor zo'n kleintje.

En misschien rust? Als in een rustige omgeving om te slapen, stil, donker. En rustig naar bed brengen. Niet eerst nog een schone luier geven, maar gewoon heel kalmpjes naar bedje brengen. In je armen, zachtjes praten, kusje, knuffeltje. Het in bed leggen iets prettigs maken, maar vooral een soort kalm en rustig ritueel.

Je moet eigenlijk zorgen dat het bed een veilige en rustige plek is voor je kindje. Stil en donker, ook geen felle speeltjes in de buurt of felle dingen om naar te kijken.
Ik heb juist altijd begrepen dat baby's niets van stilte om zich heen moeten hebben. Dat hadden ze in de baarmoeder tenslotte ook niet. Juist een beetje rommelen en in de buurt blijven is prettiger lijkt me.

Rust en stilte is hier in huis ver te zoeken met een nog twee andere druktemakers in de buurt. Dus we moeten wel,...

Als je baby in slaap valt op je buik is dat natuurlijk lekker warm. Om dan weer in een koud bed te belanden is misschien wel onprettig.

Hoi Smollie,... ** altijd al willen doen,..zo'n knuf plaatsen!**
Ons mannetje sliep ook slecht in overdag, s avonds geen probleem. Hij wilde eigenlijk alleen maar in onze armen in slaap vallen.

Toen hebben we een Puckababy gekocht, een bakerzak, zit minder strak dan echt inbakeren maar geeft toch geborgenheid.

Hij sliep er meteen perfect in, ons buurmeisje precies hetzelfde.

Op de site www.pucakbaby.com staat veel informatie. Eerst dacht ik dat de gebruikerservaringen ( a la: ik kreeg er een ander kind van...) erg overdreven waren. Maar ons mannetje sliep ineens in zonder (of met erg weinig) huilen en was wakker weer veel vrolijker ( en wij zelf ook).
Heeeeee La India!!! Hier ook een knufje terug...

Beetje rommelen rondom baby hangt denk ik ook van de baby af. Hier toch echt een baby die geen oog dicht doet als er rumoer en licht is, maar als we haar in haar bedje leggen met de gordijnen dicht en stilletjes zijn... als een roosje!
Uit eigen ervaring kan ik melden: lekker zo laten, je kunt het slapen niet afdwingen. Mijn dochter was op die leeftijd ook veel wakker overdag, maar sliep 's avonds en 's nachts wel als een roosje. Wees maar blij dat ze 's nachts wel slaapt! Dan heeft ze haar dag en nachtritme in ieder geval te pakken! Zolang ze niet in de oogjes wrijft of jengelig is, lijkt de kans me klein dat ze slaperig is.

Huilen voor het slapengaan is heel normaal, zolang het niet ontaardt in een hysterisch krijsen. Ze huilt dan alle indrukken en prikkels even van zich af. Het huilen is nog wel hun enige manier om zich te uiten he.

En het slapen in ledikantje kun je ook niet afdwingen. Als ze er moeite mee heeft zou ik eerst proberen hoe het gaat met de kinderwagenbak in het ledikantje, paar nachtjes proberen en dan gewoon in het ledikantje.
quote:eendtje schreef op 06 oktober 2008 @ 10:13:

's Nachts slaapt ze 12 uur, met 1 voeding tussendoor. Overdag 3 a 4 keer een uurtje. Is dat misschien gewoon genoeg slaap?Volgens mij is 3 a 4 keer een uurtje slapen overdag keurig hoor. Ze zou dan aan ong. 15 tot 16 uur slaap per etmaal komen. Dat is voor 3 maanden toch voldoende, als ze er verder geen last van heeft zou ik me er niet te druk over maken. Op een gegeven moment zijn ze langer wakker. Zoals eerder gezegd. Slaap kun je niet afdwingen.
Mijn dochter sliep ook weinig en kwam vooral heel moeilijk in slaap overdag. Vanaf het moment dat ze geboren is, tot 5 maanden. Toen ontdekte ze haar duim. Daarvoor had ze een speen die ze met 4 maanden uit haar mond begon te halen en ermee ging spelen. We wisten echt niet wat we moesten. Na een maand kwam ze er dus achter dat ze haar duim wilde. Een maand later (toen ze 6 maanden was dus) bedacht ze dat ze op haar buik kon gaan slapen (de 2 maanden ervoor draaide ze zich wel om, maar vertikte haar hoofd neer te leggen). En sindsdien slaapt ze helemaal geweldig. Ze komt ook makkelijk in slaap (als ze niet telkens gaat staan en lopen in bed ), ze is nu 9 maanden en ik had nooit gedacht zo'n makkelijker slaper te krijgen! Ze slaapt 's ochtends meestal anderhalf uur, 's middags vaak nog zo'n 3 kwartier en 's nachts 12-13 uur en ze slaapt al maanden door (deed ze al heel snel). Het is gewoon een erg wakkere baby die liever druk bezig is (ze is ook heeeeel erg druk en actief). Ze is ook heel snel met alles en ik vond al vrij snel duidelijk dat ze ook heel snel alles wilde kunnen en overal bij wilde zijn. Al vanaf de geboorte kon ze bijvoorbeeld al haar hoofd goed rechtop houden en keek na 1 week (toen ze helemaal was bijgekomen) ook alleen maar druk om zich heen. Misschien herken je daar iets in?

Wij hebben er de eerste maanden niets aan gedaan, inbakeren stond ons tegen, we vonden dat ze er doorheen moest en eraan moest wennen. Nu nog is ze heel beweeglijk (ziet elke nacht alle hoeken van haar ledikant), maar ze heeft er geen last meer van. Maar de eerste maanden heeft ze zichzelf geregeld wakker gemept, of ze 'schrok' opeens wakker, van niets.

Laten huilen hebben wij nooit gedaan, ja, 1x geprobeerd, na 5 minuten krijsen viel ze in slaap, om 5 minuten later weer wakker te worden en dat herhaalde zich nog 2x achter elkaar en toen vond ik het genoeg, dit werkte dus niet en ik vond het heel zielig (ook voor mezelf). Ik ben blij dat ik de adviezen van anderen nooit heb opgevolgd, ik heb altijd mijn gevoel gevolgd en dat blijkt altijd het juiste te zijn geweest.

Ik heb dus zoiets van, je moet er even doorheen, waarschijnlijk gaat het straks een stuk makkelijker als je kindje ouder is.
We hebben nog een kindje van 2 en die is de hele dag aan het wachten tot mama klaar is met voeden of klaar met zusje in slaap te sussen, die dan weer wakker wordt, weer sussen etc. We willen het dus echt doorbereken. Voor onszelf, voor hem maar ook voor haar. Ze heeft geen regelmaat en daar voelt ze zichzelf ook niet prettig bij volgens mij.
Misschien is het dan toch het overwegen waard om ze in een bakerslaapzak, zoals de puckababy te leggen. Het kan zijn dat ze daardoor sneller haar slaap kan pakken, doordat ze minder onrustig is. Verder zeg je dat haar verborgen reflux over is. Maar kan het toch niet zijn dat ze misschien toch nog last heeft van voeding dat terugstroomt in de slokdarm, of een boertje dat dwars zit waardoor ze de slaapt niet kan vatten? Misschien dat ze er overdag meer last van heeft omdat de voedingen wat dichter op elkaar zitten? (mijn dochter heeft nl. ook verborgen reflux gehad) Ik weet het ook niet hoor, maar probeer met je mee te denken. Kan het me namelijk wel voorstellen dat je een oplossing wilt zeker met nog een kindje van 2 erbij.
Eendtje, ons meisje van nu 14 weken had ook veel moeite met slapen overdag, terwijl ze 's nachts gewoon doorsliep. Ze sliep elke keer maar een half uurtje, je kon de klok erop gelijk zeten, en werd dan huilend wakker.

Sinds vorige week maandag ben ik begonnen met Rust en Regelmaat. Ze krijgt na elk slaapje een voeding terwijl ik eerst wachtte tot ze kwam. Omdat ze zo kort sliep, zat ze de eerste dagen op 8 voedingen! Sinds dit weekend slaapt ze echter veel beter! Ze maakt soms wel 2,5 uur!

Ze huilt wel nog steeds als ik haar op bedje leg. Ik laat haar meestal even huilen (ligt aan het huiltje hoe lang, maar niet langer dan 5 min.), haal haar als het nodig is uit bedje, even troosten en er weer in.

Ik ben er dus nog niet zo lang mee bezig, maar het lijkt echt te werken. Dit alles trouwens wel in combinatie met speen (ook aangeleerd, wilde ze eerst ook niet) en puckababy. Eerst legde ik haar alleen 's nachts in de puckababy, nu doe ik bij elk slaapje hetzelfde ritueel en dus ook kleding.

Kijk ook eens op www.clubvanwakkereouders.nl en www.onrustigebaby.nl
Ik denk dat een draagdoek een goede oplossing voor je is. Dan gaat ze waarschijnlijk lekker slapen en heb je je handen en aandacht vrij voor je andere kindje. Regelmaat erin proberen te brengen is heel goed denk ik, maar persoonlijk vind ik niet dat dat met huilen gepaard moet gaan. Hier werkte het hele principe in ieder geval niet, want dochter werd erg onrustig aan de borst als ze moest drinken na het slapen, want ze had nog helemaal niet echt honger en ging dan 'klieren' aan de borst. Zo werd de borstvoeding ook nog eens minder leuk. Ik heb het toen maar losgelaten. En nu slaapt ze dus altijd heerlijk (maar nog niet echt veel overdag, maar dat hoort gewoon bij haar).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven