Huis uit 1903 kopen

17-11-2015 14:54 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag!

Mijn verloofde en ik hebben een koophuis in Hilversum op 't oog. De huizen die wij tot nu toe bezichtigd hebben zijn allemaal uit 1930 of later. Het huis is van binnen geheel gerenoveerd, volledig voorzien van dubbel glas en het pannendak is recent vervangen. Uiteraard laten we, mochten we echt geïnteresseerd zijn, een bouwtechnische keuring uitvoeren. Ook ben ik me ervan bewust dat het per huis verschillend is. Het ene huis uit 1890 staat nog 100 jaar zonder problemen, het andere huis uit 1980 vertoont nu al serieuze problemen. Toch wil ik vast vragen naar ervaringen van anderen. Wel of niet doen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Wat je zelf al zegt, is zo niets zinnigs over te zeggen.

Gewoon de bouwtechnische keuring afwachten.

Is het asbest onder de kap e.d. ook gelijk verwijderd/vervangen met het pannendak?
Ligt denk aan het soort huis. En of je er tegen kunt in een oud huis te wonen. Sommige huizen uit die tijd zijn ondanks de isolatie erg tochtig en gehorig. Andere weer totaal niet. Zoals je in je OP al zegt de ene staat op instorten andere kan nog 100,jaar mee.

Let je wel.op dat sommige een monument kunnen zijn en je hier dus niks aan mag veranderen. Zelfs kleur van je voordeur niet bijvoorbeeld.
quote:groenebroek schreef op 17 november 2015 @ 14:57:

Wat je zelf al zegt, is zo niets zinnigs over te zeggen.

Gewoon de bouwtechnische keuring afwachten.

Is het asbest onder de kap e.d. ook gelijk verwijderd/vervangen met het pannendak?

Dat is een goede vraag. Die zullen we meteen neerleggen bij de makelaar, bedankt!

quote:gordijn87 schreef op 17 november 2015 @ 14:59:

Ligt denk aan het soort huis. En of je er tegen kunt in een oud huis te wonen. Sommige huizen uit die tijd zijn ondanks de isolatie erg tochtig en gehorig. Andere weer totaal niet. Zoals je in je OP al zegt de ene staat op instorten andere kan nog 100,jaar mee.

Let je wel.op dat sommige een monument kunnen zijn en je hier dus niks aan mag veranderen. Zelfs kleur van je voordeur niet bijvoorbeeld.

Ook een goed punt. In de beschrijving staat inderdaad "Gelegen binnen Beschermde Gezichten H’sum Zuid en Oost."

Nu denk ik niet dat dat een dealbreaker zal zijn bij ons, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Wij hebben ook zo'n oud huis gekocht. Houd rekening met extra onverwachte kosten buiten de bouwtechnische keuring. Zo zijn wij net de badkamer aan het vervangen maar bleek bij verwijderen van de oude badkamer dat de voorzetwanden niet meer goed waren. Was niet gezien voor slopen want je mag niet op de wanden slaan als het huis niet van jou is, maar geeft toch weer extra kosten. Wij hebben overigens na bouwtechnische keuring ook een aannemer offerte laten maken voor de koop (hadden last van vocht, houtrot, houtworm), dit geeft een nog beter beeld omdat die aannemer het ook daadwerkelijk voor het bedrag uitvoert.
zoals iss zegt, houd rekening met onverwachte kosten.

Mijn huis is ook rond 1900 gebouwd en later verbouwd door de vorige bewoner. Zag er in eerste instantie goed uit maar we komen hier en daar toch wel dingen tegen die vervangen moeten worden.

Ik weet niet in wat voor woning je nu woont maar houd er rekening mee dat oude huizen vaak minder goed geisoleerd zijn.

De muren zijn vaak scheef (heel lastig met plaatsen van keuken en badkamer) ook al zie dat op het oog niet.

Mijn vorige woning was vrij nieuw en ik moet zeggen dat de overgang naar een oud huis toch wel wat tegenvalt.

De grootste tegenvallers voor mij zijn hoe stoffig het huis is, ik heb het idee dat ik hier in een week meer stof verzamel dan in een jaar in mijn vorige woning. Verder is het een stuk kouder doordat de buitenmuren minder goed geisoleerd zijn dan een nieuwe(re) woning.

Er ligt een houten vloer met kieren waardoor ongedierte (vooral spinnen en slakken) via de kruipruimte naar binnenkomen.

Allemaal geen onoverkomelijke problemen maar ik had het wel fijn gevonden als ik dit van te voren in mijn overweging mee had kunnen nemen.

Ik ben trouwens wel heel blij met mijn bejaarde huis hoor;-)
Mijn huis is ook van 1900.

Ik heb het destijds gekocht met het idee, als het al 100 jaar staat, zal het nog wel 50 jaar staan.

Na mij de zondvloed.

Heb ook veel '' slechte'' huizen gezien die veeel jonger waren.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik had een huis uit 1930, wel dubbel glas etc. Nooit problemen mee gehad, onderhoud viel ook best mee (in 8 jaar alleen een gevelrenovatie). Maar eerlijk is eerlijk, mijn buren hebben wel twee keer flinke lekkage gehad.

Nu een huis uit 1920, wederom weinig last. Ik vind het ook niet gehoriger dan huizen uit de jaren 50-70. Uiteraard wel een keuring laten doen oa om te kijken of de dingen die gedaan zijn goed gedaan zijn. En of bv de electra ook vervangen is (vroeger allemaal zonder aarde en meestal maar twee groepen) en de leidingen (loden leidingen, standleiding gas).
Ons huis is uit 1907 en blijft nog wel wat jaren staan.

Wat al gezegd is, de muren zijn minder geïsoleerd dan bij een nieuw huis. De verdiepingsvloer is van hout dus iets gehoriger.

En wat Macaronnetje zegt, geen één muur is recht.

Maar een oud huis is ook zo leuk en mooi. Ik zou niet naar een nieuwer huis willen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Oh ja, die niet-rechte muren ken ik wel ja! Geen enkel probleem, maar wel even rekening mee houden als je een keuken laat plaatsen of een grote kast koopt.
Hier een huis uit 1929. Zo veel karakter. Ons huis had wel eea cosmetisch nodig. Het houtwerk moet natuurlijk goed bijgehouden worden (raamkozijnen etc). Ook vind ik dat je geluk moet hebben gehad met de vorige bewoners dat zij de renovatiewerkzaamheden in het verleden goed hebben uitgevoerd. Ik heb hier verliefd geworden op de oude details, maar nu ik hier een tijdje woon en iets kritischer ben geworden vind ik wel dat het hier gehoriger is en soms wat meer tocht dan ik had verwacht.
Ons huis is ook ongeveer uit 1903 (geen archiefgegevens meer beschikbaar). Het heeft geschiedenis, karakter, ik vind het veel mooier (en bijna altijd is dan ook de wijk mooier). Het is zo leuk om dingen uit het verleden te ontdekken bij het verbouwen, of van verhalen van je buren.

Ben ik in een nieuwbouwhuis dan merk ik wel hoe fijn betonnen verdiepingsvloeren zijn en dat de isolatie beter is. En de indeling is hier niet altijd even praktisch.

Maar koop alsjeblieft geen oud pand om er dan lelijke kunststof kozijnen of een 13-in-een-dozijn fabrieksvoordeur in te zetten.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 17 november 2015 @ 22:46:

Maar koop alsjeblieft geen oud pand om er dan lelijke kunststof kozijnen of een 13-in-een-dozijn fabrieksvoordeur in te zetten.

TO, over jouw huis is natuurlijk niets te zeggen. Ons huis komt uit 1931 en wij genieten van alle details die zo'n oud huis met zich meebrengt. Je hebt er meer werk aan, want meer onderhoud, daar hebben wij bewust voor gekozen. Het geeft ons genoeg terug

Een bouwkundige keuring is nodig, maar daar schrijf je al over. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven