Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:annavanandelle schreef op 18 november 2015 @ 19:45:

[...]

Je verzekerd je toch niet a 240 euro voor een risico van 250 euro?

Voor het risico van mogelijk 10 euro zou ik wel mogelijk 240 willen besparen.Ik denk dat ze bedoelt dat ze 240 euro voor 2 personen betaalt en dan per persoon ¤250 vergoed krijgt, maar misschien heb ik het mis...
quote:Bumba1985 schreef op 18 november 2015 @ 20:55:

[...]

Ik denk dat ze bedoelt dat ze 240 euro voor 2 personen betaalt en dan per persoon ¤250 vergoed krijgt, maar misschien heb ik het mis...

Ja sorry beetje onduidelijk. Iets te snel geplaatst maar dit dus.

En die e240 is niet alleen tandarts maar een aanvullende verzekering dus er wordt meer van verzekerd dan alleen mijn tanden.
quote:vlinder021 schreef op 18 november 2015 @ 20:55:

Sommigen van jullie hebben geen auto. Als kind hadden we dat thuis ook niet en nu kan ik me niet meer voorstellen dat we er geen meer hebben, we hebben er zelfs twee. Mijn afstand tot werk is veel te ver om te fietsen en ik heb ook regelmatig een auto nodig voor mijn werk. En ik woon ver van het centrum af, dat scheelt ook. Maar ik vind het vooral ook erg veel tijd kosten om alles met het ov te moeten doen of met de fiets of lopend. Daarnaast, ga je dan dagelijks naar de supermarkt voor een tas boodschappen? Wat we voor een week nodig hebben krijg ik niet mee op de fiets. En dan als de kids een nachtje logeren bij opa en oma, hoe krijg je in hemelsnaam een kinderwagen mee en de rest van de bagage of de fiets, ook al heb ik een fietskar (daar zit minimaal 1 kind in)? Of een feestje wat verder van huis? Dan moet je wel erg vroeg naar huis om het ov te kunnen gebruiken. Qua kosten zou ik uiteraard graag een auto minder hebben, maar dat lukt nu niet. Misschien als een van ons dichter bij huis komt te werken in de toekomst.Ik heb het makkelijk zonder auto. Ik heb geen kinderen en woon en werk in dezelfde stad. Ik schat dat ik in een straal van 1 km rondom mijn huis kan kiezen uit een stuk of 8 supermarkten en 2 biologische winkels. Ik heb een boodschappenmandje dat voorop mijn fiets past, boodschappen doe ik zo'n drie keer per week, vaak uit mijn werk op weg naar huis. Wat niet in het mandje voorop past, gaat in mijn rugzak. Het werk is 4 km fietsen. Andere afstanden (hobby's, cafés, vrienden) zijn allemaal zo tussen de 1 en 7 km fietsen. Als ik buiten de stad moet zijn, pak ik de trein. Als ik iets nodig heb dat groot, zwaar en niet in de stad te verkrijgen is, bestel ik het online en laat ik het thuisbezorgen. Als het echt een keer nodig is, pak ik een Greenwheels auto. Maar ik zit erover te denken om dat abonnement op te zeggen. Komt minder dan 1x per jaar voor dat ik een Greenwheels auto nodig vind.
Alle reacties Link kopieren

Daarnaast, ga je dan dagelijks naar de supermarkt voor een tas boodschappen? Wat we voor een week nodig hebben krijg ik niet mee op de fiets.Bij al je andere voorbeelden kunnen wij inderdaad ook niet zonder auto, maar boodschappen doen wij altijd lopend. Op zaterdag 2 volle tassen, op woensdag nog 1 volle tas erbij. En ongeveer 1x per maand ah.nl (oké, dat is wel een beetje smokkelen, maar een eigen auto is er niet voor nodig), zodanig uitgemikt qua interessante bonusaanbiedingen dat het opweegt tegen de bezorgkosten. Gaat prima zo voor een gezin van 4. Dus volgens mij hoef je zonder auto echt niet elke dag boodschappen te doen.

Sommigen van jullie hebben geen auto. Als kind hadden we dat thuis ook niet en nu kan ik me niet meer voorstellen dat we er geen meer hebben, we hebben er zelfs twee. Mijn afstand tot werk is veel te ver om te fietsen en ik heb ook regelmatig een auto nodig voor mijn werk. En ik woon ver van het centrum af, dat scheelt ook. Maar ik vind het vooral ook erg veel tijd kosten om alles met het ov te moeten doen of met de fiets of lopend. Daarnaast, ga je dan dagelijks naar de supermarkt voor een tas boodschappen? Wat we voor een week nodig hebben krijg ik niet mee op de fiets. En dan als de kids een nachtje logeren bij opa en oma, hoe krijg je in hemelsnaam een kinderwagen mee en de rest van de bagage of de fiets, ook al heb ik een fietskar (daar zit minimaal 1 kind in)? Of een feestje wat verder van huis? Dan moet je wel erg vroeg naar huis om het ov te kunnen gebruiken. Qua kosten zou ik uiteraard graag een auto minder hebben, maar dat lukt nu niet. Misschien als een van ons dichter bij huis komt te werken in de toekomst.

Ik denk dat heel veel dingen een kwestie van gewenning zijn. Wij zijn gewend om alles zondder auto te doen, dus hier is het niet zo´n groot probleem.

Als ons zoontje bijvoorbeeld bij oma en opa gaat logeren dan nemen we gewoon niet al teveel mee. Mijn ouders hebben zelf een campingbedje en wat speelgoed. En de buggy zou achterop de fiets passen.

Maar ik moet er wel bij zeggen: wij hebben wel het geluk dat we in een grote stad wonen met veel supermarkten in de buurt en ook het wekr is op de fiets goed te bereiken.... Overigens doe ik idd bijna dagelijks wat boodschappen. Vind k ook niet zo erg, want dan is alles wel leker vers altijd
Het ligt er ook aan waar je familie en vrienden wonen. Bij ons zijn die uitgewaaierd over een groot deel van het land. En wij wonen zelf heel goed wat betreft OV, maar veel familie en vrienden niet. Als wij geen auto zouden hebben zouden we sociaal behoorlijk geïsoleerd zijn.
Wij wonen zelf in Zuid Holland en hebben vrienden en familie in Friesland, Flevoland, Utrecht en Limburg. Maar ik heb hem echt nog nooit geïsoleerd gevoeld. Soms zijn we wel heel lang onderweg, maar er is eigenlijk altijd wel een mouw aan te passen gelukkig. En soms ook een prima reden om niet té vaak bij bepaalde mensen langs te gaan, wat ik soms ook helemaal niet zo erg vind
Ik ben ook opgegroeit zonder auto maar met is zoveel makkelijker. Nu werkt man ook door het hele land dus moet hij wel maar ook als we bv naar zijn ouders gaan dat is met de auto 45 minuten en met het ov 2 uur. Vanaf hier ben je nou eenmaal overal met de auto vaak sneller.
Oef, nadenken over wel of geen auto... Ik heb als single in een grote stad jaren lang geen auto gehad. Ging prima. Toen ik een kind kreeg - ook alleen - ging het ook nog prima. Een klein baby'tje is prima mee te nemen in het ov. Ik deed vaak de baby op de buik en de bagage in de kinderwagen. Maar met een peuter is het andere koek, dus toch een auto gekocht. Peuter kan nog niet lang lopen, dus er moet er eigenlijk wel een buggy mee. En soms ook een campingbedje en dat is loodzwaar. Ben nu ook in een forensendorp gaan wonen en kdv zit een flink end weg zonder ov-verbinding.

Maar het kost elke maand veel geld. Dus het is een goed idee om als kind straks naar school gaat de auto weer af te schaffen. Tegen die tijd ben ik ook verhuisd naar een woning op loopafstand van een station.

Overigens heb ik wel een knieperige auto gekocht. Een japanner van meer dan 10 jaar oud, voor iets meer dan 1000 euro.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik moet helaas iedere dag met de auto naar mijn werk, toch bijna 100km per dag. Ik doe het graag hoor, heb het naar mijn zin op mijn werk, maar ik vind het ergens toch een beetje jammer. Merk wel dat dit bijdraagt aan hoe ik met andere dingen omga, dus juist minder wil verspillen, misschien een beetje om te compenseren.

Ik rij overigens een Japanner uit 2000, rij ik mooi 500+ km mee op een tank en weegt heen hol, dus ik betaal het minimale aan wegenbelasting geloof ik.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Wij hebben geen auto (ik bewust geen rijbewijs) we gaan lopen, fietsen of met de ov.

Werk is met de ov 10 min. hier vandaan en lopend 40 min.

We wonen in Amsterdam.
Prrrr, mauw miawwwww.
Wij hebben allebei een auto. Als ik met het OV ga ben ik binnen 1 uur op het werk ( ipv een half uur met de auto) manlief carpoolt met een college dus die heeft al minder kosten.

Ik kan mijn auto gerust weg doen als ik niet zoveel naar het ziekenhuis had gemoeten ( vanaf huis 1.5 uur met het OV). Dat kost me ¤15,- per keer en aangezien er altijd iemand mee moet ben ik het dubbele kwijt.

Het is ook een beetje gemakszucht maar daarnaast heb ik een goedkope Japanner ( die me amper wat aan onderhoud heeft gekost) en doe ik op andere manieren weer zuinig aan.
Ik mijn auto. Die is helemaal niet consuminderig of bespaarderig, sorry. Het is een snelle auto die niet zuinig is en veel te duur. Maar zo leuk! We rijden allebei graag mooie auto's, een hobby die veel geld kost Dat wordt dan een beetje gecompenseerd doordat we niet met vakantie gaan. We vliegen niet en wat dat betreft consuminderen we wel weer goed.

Ik vind kleding altijd lastig. Aan de ene kant wil ik niet teveel geld uitgeven, aan de andere kant merk ik dat goedkopere kleding vaak toch van mindere kwaliteit is. Als ik het dan weg moet gooien omdat het stuk is (en niet gemaakt kan worden) vind ik dat toch zonde. Ik gooi bijna nooit kleding weg.
Draag kleding ook altijd op tot de gaten erin vallen. Laatst wel een veel te lange broek zelf ingekort met instrijkband. ( scheelt weer een bezoekje aan de klerenmaker .

Koop wel bewuster kleding. Moet makkelijk te combineren zijn met andere kleding stukken. Merk nu wel dat ik een beetje krap in mijn dikke truien zit ( heb er geen meer) dus moet binnenkort weer op pad. Van de week eindelijk geode stevige (goed afgeprijsde) knielaarzen gevonden voor onder mijn tunieken / rokjes. Zijn netjes dus kan ook op het werk gedragen worden.

Val ook weer veel (en snel) af dus veel kleding wordt mij al weer te groot. Deze bewaar ik wel voor iets dikkere tijden ;).
Kleding koop ik ook niet heel veel en draag het meeste af. En soms oude kleding voor in huis ofzo. Wat is strijkband? Ik laat mijj schoonmoeder altijd broeken inkorten .
instrijkband is een sort lint wat je in de zoom legt. Een natte theedoek erover en dan strijken. Dan kleven de 2 delen tegen elkaar aan.

Kost ¤ 4,- bij de supermarkt ( voor 10 meter) en dan je stoffen vast strijken. Ben momenteel ook bezig om op die manier kussenslopen voor de kussentjes te maken
Hier hebben wij 2 auto's staan zelfs. De ene grote van mijn man (ford mondeo station) die veel kilometers maakt ivm werk, en een kleine voor mij. Dit is een fiat panda. Ik had een suzuki alto, maar die is te klein om 2 kinderen in kwijt te kunnen met bagage. Toen deze stuk ging afgelopen januari was ik zwanger van nr2, dus gelijk een maatje groter uitgezocht. Gelijk getest, de kinderwagen past precies inde achterbak.

Helaas allebei werk wat niet te doen is met het ov, of ik zou zo vroeg weg moeten dat we altijd het extra los te betalen uurtje op het kdv ervoor en erna zouden moeten afnemen, daar wegen bijna de kosten van de auto al tegenop, zeker met 2 kinderen straks. Plus dat het ook wel fijn is om wat mobieler te zijn met een baby en een kind van 3. Op dit moment met verlof, nu neemt een vriendin die geen auto heeft mijn auto wel eens mee, en in ruil daarvoor heeft ze de auto een keer gewassen bv en vult ze netjes de benzinetank weer aan. Als ik mijn vorige auto nog gehad had had ik deze aan het begin van mijn verlof verkocht om aan het einde een iets grotere terug te kopen.
Wij zijn eigenlijk helemaal erg. We hebben een half wagenpark . Vriend heeft een grote auto waarmee hij naar werk gaat (zou ook prima met OV kunnen, maar dat weigert hij), maar die hij ook gebruikt om mee te gaan surfen. Doordat hij veel grote surfspullen mee wil kunnen nemen heeft hij een ruime auto nodig. Daarnaast heb ik sinds oktober een eigen auto omdat ik er 1 nodig heb voor mijn werk. Dit is (ook) een kleine japanner met relatief lage kosten. En dan hebben we óók nog beide een motor. Oef, ik schaam me er soms echt een beetje voor.

Kleding draag ik ook tot het op is. En ik kan echt heel wat maanden niks kopen. Maar soms heb ik ineens heel veel zin om kleren te kopen, en dan geef ik daar ook aan toe. Al met al geef ik denk ik zo'n ¤500,- per jaar uit aan kleding. Is dat veel vinden jullie?

Maiskip, klinkt handig dat instrijkband. Dan kun je dus je broek bijvoorbeeld 5 cm afknippen en het uiteinde vervolgens weer netjes afwerken met dat instrijkband?
@Moondancer: Inderdaad. Zou anders naar de klerenmaker gaan en dat zou mij ¤ 8,- per broek kosten. Nu niets ( nah ja ¤ 4 voor tig meter instrijkband)

¤ 500,- voor kleding is nog geen ¤ 42,- per maand dus is netjes toch?

Heb er maanden bij dat ik amper wat uitgeef en dan een maand wel. Denk dat ik rond de ¤ 400,- zit per jaar aan kleding.
Slim Maiskip! Ik vraag dat soort dingen altijd aan mijn moeder omdat zij handig is met een naaimachine, maar op deze manier zou ik het ook zelf kunnen.
Heeft er iemand nog tips over hoe je makkelijk bij kunt houden wat je waaraan uitgeeft? Ik heb wel een begroting en check af en toe wel eens of het zo'n beetje klopt, maar ik zou graag wat meer inzicht erin hebben. Ik heb zo'n 10 jaar geleden wel eens een computerprogramma gebruikt hiervoor, maar dat werkte helemaal niet. Veel met de hand invullen, dat kostte me veel teveel tijd. Alles zelf bijhouden in Excel gaat hem ook niet worden. Wat is wel handig? Een app? Gewoon het good old notitieboekje?
Goeie vraag, Nicole! Ik loop inderdaad met een eigen excel te prutsen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Nicole, waarom is Excel niet handig en een notitieboekje wel? Komt toch op hetzelfde neer?

Ik zet wel alles in Excel, zoveel werk is het niet, 1x per jaar maak ik een Excel bestand aan voor het nieuwe jaar, alle vaste lasten kan ik zo knippen en plakken (of er moet iets veranderen uiteraard) en de variabele lasten voeg ik toe wanneer ik tijd/zin heb, of als ik weet dat we wat hebben uitgegeven. (ik heb per maand een tabblad).
Ik heb het ook een tijdje geprobeerd met een Excelsheet, maar dat vond ik toch teveel gedoe. Vooral omdat ik elke keer mijn pc moest aanslingeren om een uitgave in te voeren. Dan vergat ik het weer, en vervolgens liep ik achter en klopte er weer niets van. Dat heb ik dus maar opgegeven. Tegenwoordig pin ik alles wat ik koop. In de app van de ASN-bank kan ik per betaling, incasso of pintransactie aangeven onder welke categorie een bepaalde uitgave hoort. Vergelijkbare uitgaven worden ook in diezelfde categorie geplaatst. Zo houd ik nu bijna automatisch bij wat ik waaraan uitgeef en hoef ik nog maar heel zelden een nieuw soort betaling onder een categorie te hangen.

Budgetteren doe ik in diezelfde app, maar dan alleen voor grotere uitgaven die op de spaarrekening staan. Het bedrag op de spaarrekeningen kun je namelijk verdelen in spaarpotten. Zo kun je sparen voor een bepaald doel.
@prik: heb hetzelfde bij de Sns. Werkt hartstikke goed en houd zo overzicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven