Tafel Ikea en white wash

22-11-2015 01:01 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Zojuist het geweldige idee gekregen dat het onderhand wel tijd is om wat dingen in mijn huiskamer te veranderen.

Ik heb een Bjursta bruinzwarte eettafel, deze: http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/30116264/

Materiaal tafelblad: spaanplaat, essenfineer, beits, blanke acryllak.

Materiaal onderstel: massief grenen, essenfineer, beits en blanke acryllak. Materiaal verstrekte zijkant: massief hout.

Nu ben ik een dummie wat betreft schilderen en verven, maar onlangs, toen ik zag hoe iemand (Melisa denk ik 😛) white wash even heel snel op een kast aanbracht, dacht ik: dat moet mij ook lukken!

Weet iemand hier hoe dit aan te pakken? Of het überhaupt kan met de simpele, goedkope tafel van de Ikea? En welke verf ik hiervoor kan gebruiken? Welke voorbereidingen ik moet treffen?

Ik heb gegoogled, maar daar ging het voornamelijk over massieve houten meubels en dat is mijn tafel niet echt....
Okay.
Gefeliciteerd
Geen nuttige bijdrage?
quote:noah88 schreef op 22 november 2015 @ 01:14:

Geen nuttige bijdrage?Kom op, net stond er 1 zin.
Klopt, te vroeg op verzend bericht gedrukt
Spaanplaat kan je niet whitewashen.
quote:noah88 schreef op 22 november 2015 @ 01:16:

Klopt, te vroeg op verzend bericht gedruktZeg dan gewoon dat er nu wel een OP staat ipv zo'n kattige opmerking
Haha, ik dacht dat jullie met dat reageerden nadat de OP was geplaatst. Hmmm, dus er is niet iets als whitewash mogelijk..... Daar was ik al bang voor
Fineer is een plastic laag, die kan je nooit mooi schilderen/white washen. Afschuren heeft geen zin. Spaanplaat is gewoon lelijk om te zien en met white wash wordt het er niet beter op.
Er witte stoelen bij kopen? Die zijn bij de Ikea niet zo duur.
Klopt, ten tijde van aanschaf had ik alle kosten tegelijk en was dit een goede oplossing. Maar nu, 3,5 jaar later ben ik eigenlijk zat. Wit verven zou wel een optie zijn toch?
Fineer kan je niet verven. Op MP zetten en wat nieuws kopen
Ach, kijk, nu staat er ineens een verhaaltje in de OP...

Volgens mij kun je dat plak fineer niet goed (duurzaam) verven.

Ik heb laatst een Billie boekenkast (ikea) in de annie sloan verf gezet. Dat is krijtverf.

Ziet er op zich prima uit, maar is wrs voor een tafelblad te krasgevoelig.
Heb zandkleurige stoelhoezen, daardoor is het geheel niet zo donker. Op tv leek het zo makkelijk 😛

Zijn wij de enigen op Viva die nog op zijn?
Het is ook makkelijk, als het een gewoon houten meubelstuk is
Krasgevoelig maakt niet zoveel uit, ik gebruik 'm eigenlijk nooit. Zoals nu ligt alleen m'n laptop erop, ik eet vaak aan een andere tafel. Is jouw boekenkast mooi geworden?
Schilderen met een kleurlak kan in theorie wel, maar dat zou ik alleen met een zeer goede kwaliteit primer en lak aandurven en dan nog is de vraag hoe stootvast de lak er op komt te zitten. Bovendien is goede verf dermate prijzig dat je dan beter gewoon een nieuwe tafel kunt kopen.
Beeldig, je bedoelt met goede witte verf, zodat het egaal dekt?
Ikbenik, had jij ook de bruinzwarte kleur? Ik heb namelijk ook nog een tv-meubel in dezelfde bruinzwarte kleur en zou bijv eerst van de eettafel de onderkant kunnen verven als test
Ik geef je echt weinig kans van slagen. Het gaat bladderen.

Je kan hem beter gewoon verkopen en er een (tweedehands) houten tafel voor terug kopen en die whitewashen.
Ik bedoel inderdaad dekkende kleurlak.

Maar hoewel ik echt niet vies ben van een uitdagende schilderklus, zou ik aan dit project niet beginnen. Het gaat gewoon nooit strak en mooi genoeg worden voor dit model tafel. En de vraag is hoe snel de verf er weer afbladdert, want zo'n fineerlaag hecht niet goed.
Ik bedoel inderdaad dekkende kleurlak.

Maar hoewel ik echt niet vies ben van een uitdagende schilderklus, zou ik aan dit project niet beginnen. Het gaat gewoon nooit strak en mooi genoeg worden voor dit model tafel. En de vraag is hoe snel de verf er weer afbladdert, want zo'n fineerlaag hecht niet goed.
Daar was ik al bang voor..... Ik ga er even een nachtje over slapen. Welterusten!
Ik heb vroeger ook wel eens mijn schuurmachine op een massief houten salontafel gezet. Bleek dus stiekem ook fineer te zijn. Ik wilde hem eigenlijk transparant lakken maar nu zat er een rare te-diep-geschuurd-vlek in het midden. Ik heb dit toen opgelost door een wit vierkant op de tafel te verven, over de vlek. Zag er nog best goed uit, voor een 'noodoplossing '. Tafeltje is nog jaren meegegaan.

Als je je eettafel echt beu bent, en het je niet veel uitmaakt of de verf er 2 of 10 jaar op blijft zitten, dan zou ik zeggen: probeer het gewoon. Een nieuwe tafel is zo gekocht.

Oh, en mijn Billie was berkenfineer. Dus een lichte kleur. Met een andere lichte kleur verf er over. Hoe groter het contrast v ondergrond met de verf, hoe beter je evt beschadigingen zult zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven