Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld en aflossen

30-11-2015 15:07 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk zijn mijn vriend en ik niet de enigen met een flinke studieschuld. Beide nooit in de problemen geweest met de afbetalingen. We betalen elke maand netjes een vast bedrag af. We willen graag gaan kopen en zijn van plan onze schulden (buiten studieschuld om geen andere schulden) eerst grotendeels versneld af te lossen zodat een eigen huis steeds meer binnen bereik komt.

Nu ben ik erg benieuwd hoe dit bij anderen in dezelfde sitauatie gaat. Los je versneld af? Heb je ondanks je schuld wel een huis kunnen kopen? Ons plan is, eerst een groot deel versneld aflossen en dan pas een huis gaan kopen. We zijn serieus met een huis bezig geweest maar kwamen tot de conclusie dat dit echt een financiele strop zou gaan worden.

Ik ben begin 30 en het lijkt soms wel alsof mijn leven on hold staat door mijn studieschuld. In mijn omgeving lijkt het wel alsof ik de enige ben die hiermee worstelt. Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van anderen die deze situatie herkennen. Hoe ga jij hiermee om?
Zolang je niet het max hypotheekbedrag leent, zorgt dat je vaste lasten zo zijn dat je alles kunt dragen en het risico met de nhg durft te nemen is er op zich ook niet zo heel veel op tegen hoor.
Waarom staat je leven on hold als je geen koopwoning hebt?

Woon je nu zo slecht dan?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 30 november 2015 @ 16:21:

Waarom staat je leven on hold als je geen koopwoning hebt?

Woon je nu zo slecht dan?Ik weet niet hoe het bij TO zit maar wij zijn ondertussen gewoon echt toe aan een andere woning. O.a. omdat deze woning 3 hoog zonder lift niet fijn is om kinderen in te krijgen en de woning gewoon in slechte staat verkeert. En door de overstap te maken naar een particuliere woning zouden we dief van onze eigen portemonnee zijn (en kom je ook nog eens sneller in de problemen mbt hoge huurprijzen. Daar heeft de bank geen boodschap aan, maar degene die moet wonen natuurlijk wel)
Is het nou zo moeilijk om ff te googlen?

https://www.nhg.nl/Over-N ... Voorwaarden-Normen-2016-1

En die adviseur die je zegt een studieschuld te verzwijgen mag van mij aan de hoogste boom!
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Ik had 10k studieschuld, mijn vriend niets. Gewoon aangegeven bij de bank, de adviseur daar gaf aan dat het netjes was dat we het meldden, maar dat gezien de hoogte van de studieschuld dit niet relevant was. We hebben dan ook geen tophypotheek, maar iets meer dan de helft dan wat we maximaal hadden kunnen krijgen.
Je studieschuld telt voor zo'n 1,5 x mee. Dus als je 50.000 schuld hebt, kan je 75.000 minder lenen.

Stel dat je maximaal op basis van je salaris 300.000 hypotheek kan krijgen en je wil een huis van 200.000 kopen, is er geen probleem.

Ik los mijn schuld wel deels af, omdat we op basis van ons salaris 250.000 kunnen krijgen, maar door mijn studieschuld maar ongeveer 205.000. We willen over een jaar of 3 kopen in het segment 200.000-225.000, dus dan moet ik wel!

Of we moeten totaal 40.000 euro kunnen inleggen (nodig eigen geld + verschil in koopprijs). Maar als ik dus 10.000 aflos, kunnen we 15.000 meer lenen..

En het is fijn om van de schuld af te zijn, het is stiekem best een maandbedrag wat je dat nog eens extra overhoud.

En volgens mij komt er een nieuwe regeling, waarin het openstaande bedrag wordt meegenomen van je studieschuld, ipv het oorspronkelijke bedrag.

Ik ga dus mijn schuld voor 50% aflossen komende 2 jaar, en de rest spaar ik, zodat we kunnen kiezen of ik dat inleg in het huis of in mijn studieschuld. Welke van de twee op dat moment voordeligste is.

De rente wordt voor mij in 2018 of 2019 opnieuw vastgesteld voor 5 jaar, stel dat die naar 0,5% gaat dan los ik niet extra af, gaat deze naar bijv 2,5%, dan wel, omdat het kan niet rendabel is om het te laten staan op mijn bankrekening.
Ik heb afgelopen zomer een huis gekocht. Of nou ja, feitelijk een lapje grond, want het huis moet nog gebouwd worden (nieuwbouw) Maar de afgesloten hypotheek geldt uiteraard voor grond + huis. Ik koop in mijn eentje en dat vind ik best spannend. Omdat ik dus een 'sparring partner' mis in deze grote, belangrijke beslissingen, ben ik in zee gegaan met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Open en eerlijk gesproken over mijn studieschuld (oorspronkelijk rond de 32.000 euro; nu zeven jaar aan het aflossen en nog acht jaar te gaan). Hij adviseerde mij inderdaad om deze niet op te geven bij de hypotheekverstrekker. Maar... we hebben samen wel heel goed gekeken naar de maandlasten en naar wat verstandig en haalbaar zou zijn. Op papier zou ik van de hypotheekverstrekker een hypotheek kunnen krijgen van 250.000. Maar dan zijn de maandlasten dus wel fors hoog en zeker in combinatie met die studieschuld zou het zorgen voor een financieel plaatje waar ik absoluut niet op zit te wachten. Uiteindelijk heb ik nu een hypotheek afgesloten voor 185.000 euro. Wanneer ik straks verhuisd ben stijgen mijn woonlasten met ongeveer 300 euro t.o.v. mijn huidige woonlasten (beetje afhankelijk van wat gas / water / licht straks gaan kosten).

Daarmee kom ik makkelijk uit, want ik spaar nu ruim meer dan 300 euro per maand en ik leef erg ruim. Ik wil straks natuurlijk ook blijven sparen en zal dus wat zuiniger moeten gaan leven. Dat neem ik voor lief, zeker omdat de periode te zien is (nog ca. zeven jaar). De voorwaarden om te kopen zijn nu zo gunstige (lage hypotheekrente en ik koop in een project speciaal voor starters met ook nog allerlei voordelen). Deze kans wilde ik niet laten lopen.

Kortom, mijn advies: laat je goed voorlichten en kijk niet alleen naar 'totale bedragen', maar juist ook (vooral) naar je maandlasten.
Ik weet dat To niet wil verzwijgen maar voor de rest: doe het niet.

Als je ooit in de moeilijkheden komt en een regeling nodig hebt bij de bank moet je bankafschriften overleggen. Als daar dan ineens een schuld uit naar voren komt, kan de bank wel eens een stuk minder willen meewerken.

Daarnaast zou ik een andere adviseur zoeken als je er een hebt die het wil verzwijgen. Als het gewoon haalbaar is op inkomen zou verzwijgen toch niet nodig moeten zijn. Het is al een jaar of 3/4 verplicht je studieschuld door te geven.
Wat vreemd dat mijn hypotheekadviseur dat advies heeft gegeven dan... Overigens heb ik mijn betaalrekening en mijn hypotheek nu bij dezelfde bank, dus mijn hypotheekverstrekker weet (of kan in ieder geval makkelijk weten) van mijn studieschuld. Lijkt toch geen probleem op te leveren. Misschien omdat mijn hypotheek vrij laag ligt in verhouding met de maximale hypotheek die ik kon krijgen?

Overigens geloof ik jullie allemaal wel hoor en ik vind het voor TO ook fijn dat jullie deze adviezen geven! Ik verbaas me er alleen over dat het bij mij zo anders gelopen is en dat daar blijkbaar geen haan naar kraait...
Momenteel rekenen ze je studieschuld als maandelijkse last van 0,75 procent van de studieschuld bij start. Bij start dus! Ook al heb je al zowat alles afgelost. Het maakt dus wel degelijk uit. Verzwijgen mag niet, maar kan wel. Maar is ook niet zo slim.

Ik heb recent een huis gekocht. Mijn startschuld was lager dan die van jullie samen en toch betekende het bij mij het verschil tussen niet kunnen kopen (tenzij ik in een garagebox wilde wonen ) en wel kunnen kopen als ik eerst volledig zou aflossen. Dat laatste heb ik dus gedaan.

Of deze regeling zo blijft, weet ik niet. Ik hoop voor jullie van niet. Ik vond het echt idioot. Ik had nauwelijks meer iets af te lossen. Kon aantonen dat ik in een aantal jaar zo'n 30,000 euro had kunnen aflossen, dat ik de maandelijkse lasten allemaal goed kon dragen met mijn inkomen en toch werd mijn mogelijke hypotheekbedrag zo achterlijk laag, vanwege het startbedrag van mijn schuld.
quote:mooiedromen schreef op 30 november 2015 @ 18:49:

Ik weet dat To niet wil verzwijgen maar voor de rest: doe het niet.

Als je ooit in de moeilijkheden komt en een regeling nodig hebt bij de bank moet je bankafschriften overleggen. Als daar dan ineens een schuld uit naar voren komt, kan de bank wel eens een stuk minder willen meewerken.

Daarnaast zou ik een andere adviseur zoeken als je er een hebt die het wil verzwijgen. Als het gewoon haalbaar is op inkomen zou verzwijgen toch niet nodig moeten zijn. Het is al een jaar of 3/4 verplicht je studieschuld door te geven.

Ja, dit dus.

En als je adviseur wéét van die schuld, móet hij hem meerekenen, anders kunnen er sancties voor hem volgen.
@Neliba, er kraait geen haan naar, zolang jij alles gewoon kunt betalen. Pas als je in de problemen komt, kan dit een rol gaan spelen.

Je hebt dan niet voldaan aan de voorwaarden van de NHG, dus die zullen niet uitkeren. En ook je hypotheekverstrekker kan dan besluiten minder mee te werken bij het vinden van een oplossing.
quote:matroesjka_ schreef op 30 november 2015 @ 16:08:

[...]

Hoe lang geleden heb je gekocht?

Bij hypotheekvisie is het eerste gesprek nog steeds gratis. Wat TO wil weten is wat je in het eerste gesprek bespreekt. (Hoeveel kan ik lenen en wat mag een huis dan kosten). TO geeft ook aan dat ze met hun salaris goed kunnen sparen. Wat ze dus ook kunnen doen is tzt 1 van de studieschulden met het spaargeld sowieso geheel af te lossen, dan drukt de helft nog maar op het maximale hypotheekbedrag.

kosten hypotheekadvies
Studieschuld verzwijgen kan echt niet meer!

2 jaar geleden een huis gekocht, had een schuld van 2.000euro waarvan op dat moment al 1.200euro was afgelost! Toch gingen ze uit van de begin schuld en konden we 10.000 minder hypotheek krijgen.. Stelt niet echt wat voor op een hypotheek, maar als het om grotere bedragen gaat zoals bij jou denk ik wel dat het flink mee gaat spelen..

Volgens mij wilden ze de regelgeving rondom studieschulden wel aanpassen zodat het er in ieder geval niet meer toe doet wat je begin schuld was..

Ik krijg nu uiteindelijk in jan. de 2.000euro nog terug ook, omdat ik binnen 10jaar mn HBO heb gehaald (had schuld omdat ik gestopt was na 1 jaar HBO)..
Studieschuld verzwijgen kan zeker nog wel, of het verstandig is...

Deze zomer een huis gekocht, er werd niet gevraagd naar studieschuld en wij hebben het niet gemeld. Toch gewoon een hypotheek gekregen.
Hoi Pinky,

Wij hebben afgelopen zomer een huis gekocht.

Ik had oorspronkelijk een studieschuld van 40k en nu (tijdens hypotheekaanvraag) nog 25k over.

Als je hypotheekadviseur je adviseert je schuld niet op te geven is het in mijn ogen een ordinaire verkoper en geen adviseur.

Wij hadden een onafhankelijke financieel adviseur en dat scheelt sowieso al vaak in het adviestraject.

Anyway; ik heb wel aan hem aangegeven dat ik een schuld heb. Ze zouden er in principe achter kunnen komen en als je later onverhoopt in de problemen komt dan hoef je bij NHG of bank niet meer aan te komen.

De bedoeling van het vooraf aangeven is dat je naast de bank en NHG vooral jezelf niet voorliegt. Wat kun je aan maandlasten dragen per maand? En welke hypotheeklast hoort daarbij? Pas dan kom je tot de hoogte van je hypotheek bedrag wat je zou kunnen lenen en welke huizen dan in je budget vallen.

Dat is de beste manier en niet andersom; welk huis vind ik mooi en hoe kan ik liegen en mezelf in bochten wringen en nooit meer een stap buiten de deur doen om vervolgens dat ene huis te kunnen 'kopen'. Als je realistisch bent en goed zoekt, kom je echt jouw huisje wel tegen.

Zoals hier al eerder is gezegd is het hebben van een studieschuld zeker van

Invloed op het maximaal te lenen bedrag.

Wij konden na aftrek studieschuld nog zo'n 290k lenen, maar onze netto maandlast hadden wij op 1000/1100 gezet bij een lineaire hypotheek. Meer wilden wij niet betalen omdat we ook nog de studieschuld versneld wilden kunnen afbetalen (last van schouders) en vooral lekker kunnen leven en op vakantie gaan. Uiteindelijk nu huis gekocht voor 236k die aan nagenoeg al onze wensen voldoet.

Wees verstandig en zet alles voor jezelf op een rijtje. En ga op zoek naar een andere adviseur als ze je adviseren om te liegen/verzwijgen bij je aanvraag.

NB; mensen zullen je wellicht ook adviseren om je schuld niet versneld af te lossen, omdat de rente een stuk lager is. Ik wil gewoon van die studieschuld af zijn.

Succes!!
Normaal gesproken zou ik altijd zeggen: schulden eerst afbetalen. Voor de studieschuld moet je een uitzondering maken, de rente is lager en ik zou het geld dat je zou gebruiken om af te lossen in dat geval gewoon op een spaarrekening plaatsen. Banken kijken vreemd genoeg naar de oorspronkelijke schuld, ik zou in dat geval eerder genegen zijn om alleen als het gehele bedrag ineens afbetaald kan worden dat eventueel te overwegen, maar ook in dat geval zou ik het niet zomaar doen, ook omdat DUO een heel prettige en gemakkelijke schuldeiser is zolang je maar aan het minimum voldoet en het bovendien prettig is om gewoon een paar maanden inkomen aan buffer achter de hand te hebben zodat in ieder geval de hypotheek en andere vaste lasten betaald kunnen blijven worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven