Gezondheid alle pijlers

Hartinfarct vader

06-12-2015 19:01 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft een hartinfarct gehad. Hij is altijd goed gezond geweest, rookt niet, drinkt niet, heeft geen overgewicht en was ondanks zijn hoge leeftijd altijd bezig en in beweging. Het is geen klagerig type dus toen hij belde dat hij niet lekker was, pijn op de borst, zere armen, tintelende vingers, zijn we gelijk in de auto gesprongen en onderweg heb ik het alarmnummer gebeld. Gelukkig was de ambulance er snel en werd meteen duidelijk dat hij een hartinfarct had. Hij is met spoed naar het ziekenhuis gebracht waar hij gelijk gedotterd is. Na een paar dagen mocht hij weer naar huis maar wel met strenge leefregels want gezien de conditie van zijn aderen is de kans op een nieuw infarct reëel.

Nu hij weer thuis is, moet zijn leven drastisch veranderen en van een super zelfstandige man is hij in een klap veranderd in iemand die met alles geholpen moet worden en die zijn vrijheid eigenlijk gewoon kwijt is. Ook voor mij en mijn partner verandert er veel, mijn vader woont alleen dus we gaan meerdere keren per dag/avond langs om te kijken of alles goed is en om te helpen met de dagelijkse dingen. Verder merk ik aan mijzelf dat ik behoorlijk gestrest ben, 's nacht slaap ik slecht omdat ik bang ben dat ik de telefoon niet hoor en overdag schrik ik als de telefoon gaat. En ik vind het ontzettend moeilijk om weg te gaan, in de zin van buiten onze woonplaats gaan. Ik blijf het liefst in de buurt.

Zijn er hier mensen met een ouder die een hartinfarct heeft gehad of die zelf misschien een hartinfarct hebben doorgemaakt. Hoe ging dat bij jullie in de periode na het infarct?
quote:cijfernerd schreef op 06 december 2015 @ 19:49:

De beste man was na een paar dagen weer thuis?

Dat is vrij snel,dus waarschijnlijk een licht hartinfarct.

Dat hij zijn leefwijze moet veranderen,gaat niet in 1 week daar moet je minimaal een jaar voor uit trekken.

Definitieve schade aan de hartspier kan pas na 4 a 6 maanden worden vastgesteld.

Hij zal de hartrevalidatie ingaan,elk ziekenhuis heeft een eigen progamma.

Logisch dat hij eerst hulp krijgt met ADL.

Hij moet zijn conditie weer opbouwen.

Gun je vader tijd om te herstellen, en zie niet teveel beren op de weg.

Er is ondersteuning genoeg.

Ik moest bijna de hulpverleners van het erf jagen,na mijn hartinfarct. Hij heeft 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, 1,5 dag op de IC en daarna op de verpleegafdelong. Volgens zijn arts was het een redelijk zwaar infarct, er was een ader bijna afgesloten en daar is een stent in geplaatst. Er is schade maar hoe groot die is, is nog niet duidelijk.
quote:Poppedijn76 schreef op 06 december 2015 @ 20:11:

[...]

Het is inderdaad nog maar kort geleden gebeurd, de revalidatie start over twee weken. Bijhalve mijn partner en ik is er niet echt iemand die bij kan springen. Zelfstandig aankleden en douchen lukt maar er moet wel iemand in de buurt zijn als hij onder de douche gaat, hij durft niet alleen te zijn dan. Voor de warme maaltijd hebben we als proef vriesverse maaltijden besteld die in de magnetron kunnen.

Vraag bij welzijn of er een vrijwillger beschikbaar is,die jullie tijdelijk wil ondersteunen om met dingen te helpen die de huishoudelijke hulp of de thuiszorg niet doet.

Ik mocht zelfs niet alleen douchen, de eerste maand.
quote:Poppedijn76 schreef op 06 december 2015 @ 20:15:

[...]

Hij heeft 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, 1,5 dag op de IC en daarna op de verpleegafdelong. Volgens zijn arts was het een redelijk zwaar infarct, er was een ader bijna afgesloten en daar is een stent in geplaatst. Er is schade maar hoe groot die is, is nog niet duidelijk.Is hij gereanimeerd?
quote:gismo72 schreef op 06 december 2015 @ 20:08:

[...]

Dan hoort hij nog niet alleen thuis te zijn! Is er geen revalidatie opname besproken?Ik vond ook dat hij wel heel snel werd ontslagen uit het ziekenhuis en heb nog nadrukkelijk gevraagd of het niet te vroeg was, maar hij kon prima naar huis volgens de arts. De revalidatie start over twee weken maar over een opname is niet gesproken. Ik had in het begin ook begrepen dat tijdens de ziekenhuisopname de revalidatie al zou starten maar het enige wat er is gebeurd is dat hij trap heeft moeten lopen onder begeleiding van een fysiotherapeut en toen dat naar omstandigheden goed ging kreeg hij definitief groen licht om naar huis te mogen.
quote:cijfernerd schreef op 06 december 2015 @ 20:11:

[...]

Voor de thuiszorg moet een eigen bijdrage betaalt worden,afhankelijk van het inkomen.

Ook kan hij huishoudelijke hulp krijgen via de WMO.Dank voor de info.
quote:cijfernerd schreef op 06 december 2015 @ 20:18:

[...]

Vraag bij welzijn of er een vrijwillger beschikbaar is,die jullie tijdelijk wil ondersteunen om met dingen te helpen die de huishoudelijke hulp of de thuiszorg niet doet.

Ik mocht zelfs niet alleen douchen, de eerste maand.Goede tip, ga ik morgen gelijk uitzoeken.
quote:cijfernerd schreef op 06 december 2015 @ 20:19:

[...]

Is hij gereanimeerd?Nee, hij is niet gereanimeerd. Hij is ook steeds bij bewustzijn geweest.
We willen mijn vader eigenlijk ook in een andere woning proberen te krijgen, eventueel een aanleunwoning. Het huisje waar hij nu zit is klein en gelijkvloers en dat is fijn maar het is ook oud, tochtig en vochtig. Een vochtige woonomgeving lijkt me niet goed voor een hartpatient.
quote:Poppedijn76 schreef op 06 december 2015 @ 20:25:

[...]

Nee, hij is niet gereanimeerd. Hij is ook steeds bij bewustzijn geweest.Dan heeft hij echt geluk gehad,was hij er net op tijd bij.
quote:cijfernerd schreef op 06 december 2015 @ 20:30:

[...]

Dan heeft hij echt geluk gehad,was hij er net op tijd bij.Dat zeiden de medewerkers van de ambulance ook, je had geen vijf minuten later moeten bellen.
Ik snap dat je geschrokken bent en daarvoor . Maar ik denk dat je wel dat je doordraaft nu. Je vader is niet voor altijd zijn veijheid kwijt en moet niet met alles geholpen worden. Als een 81-jarige zo'n svhade opgelopen heeft, sturen ze hem niet na drie dagen opname als alleenstaande naar huis.

Wat nu te doen: ten eerste accepteren dat je vader 81 is en dat ouderdom met gebreken komt. Je schrijft alsof je het onbegrijpelijk vindt dat hij een infarct gehad heeft, maar de harde waarheid is dat we allemaal slijten, en ook als je niet rookt en gezond leeft kun je wat gaan mankeren. Ten tweede is het lief dat je je pa wilt helpen, maar vraag je af wat jouw bijdrage kan zijn. Niemand is erbij geholpen als je vader nu voor alles enorm op jou gaat leunen tot het punt dat jij het niet meer aankunt. Het is niet reëel om elk kopje koffie, elke maaltijd, elke douchebeurt te willen verzorgen en dat is ook niet nodig, zoals eerder gezegd zijn er mogelijkheden voor hulp.

Bel morgenochtend de huisarts van je pa en vraag om een huisbezoek, waarbij jullie samen met hem/haar bekijken wat er moet en kan.
3 dagen is inderdaad wel kort zeg! Hier 1 dag IC (dag van het infarct) toen naar de hartbewaking, had hij een kastje om zijn nek hangen zeg maar, en toen verpleeg afdeling; totale duur opname was hier 8 dagen.
quote:sassafras schreef op 06 december 2015 @ 20:32:

Ik snap dat je geschrokken bent en daarvoor . Maar ik denk dat je wel dat je doordraaft nu. Je vader is niet voor altijd zijn veijheid kwijt en moet niet met alles geholpen worden. Als een 81-jarige zo'n svhade opgelopen heeft, sturen ze hem niet na drie dagen opname als alleenstaande naar huis.

Wat nu te doen: ten eerste accepteren dat je vader 81 is en dat ouderdom met gebreken komt. Je schrijft alsof je het onbegrijpelijk vindt dat hij een infarct gehad heeft, maar de harde waarheid is dat we allemaal slijten, en ook als je niet rookt en gezond leeft kun je wat gaan mankeren. Ten tweede is het lief dat je je pa wilt helpen, maar vraag je af wat jouw bijdrage kan zijn. Niemand is erbij geholpen als je vader nu voor alles enorm op jou gaat leunen tot het punt dat jij het niet meer aankunt. Het is niet reëel om elk kopje koffie, elke maaltijd, elke douchebeurt te willen verzorgen en dat is ook niet nodig, zoals eerder gezegd zijn er mogelijkheden voor hulp.

Bel morgenochtend de huisarts van je pa en vraag om een huisbezoek, waarbij jullie samen met hem/haar bekijken wat er moet en kan.

Thuiszorg en huishoudelijke hulp kan buitenom de huisarts geregeld worden.

Thuiszorg kan binnen 24 uur geregeld zijn.

Morgen bellen,is dinsdagmorgen een dame op de stoep om je vader te helpen met douchen.
Is er in het ziekenhuis geen transferverpleegkundige bij je vader geweest? Grote kans dat hij naar een zorghotel had gekund zonder daarvoor een al te hoge eigen bijdrage te moeten betalen. Daar zijn artsen, verpleegkundigen, maatschappelijk werk, fysiotherapie, eigen kamer met alles erop en eraan, inclusief alarm.
verba volant, scripta manent.
Romany zo herkenbaar mijn pa is te zwaar (veel te zwaar) en drinkt best aardig. Ik zou hem zo mee slepen naar mijn personal trainer of een diëtist betalen maar hij is er niet voor te poren. Hij geeft zelf aan dat hij weet dat hij binnen een paar jaar dood gaat....Ik heb er geen vrede mee maar een ander kun je niet veranderen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb zelf in 2005 een hartinfarct gehad en daar geen noemenswaardige gevolgen aan over gehouden.

In 2014 is mijn hart een keer op hol geslagen maar ook daar geen noemenswaardige gevolgen van.

Mijn vader kreeg 1 juli 2015 een hartinfarct (ook altijd goed gezond geweest) en is 5 juli 2015 overleden. Bij hem waren er problemen tijdens het dotteren in verband met aderverkalking. Persoonlijk denk ik ook dat dee aderverkalking de oorzaak is geweest van zijn overlijden.

Er is dus werkelijk helemaal niets over te zeggen.
Niet geschoten is altijd mis
quote:MarianneDavids schreef op 06 december 2015 @ 20:44:

Is er in het ziekenhuis geen transferverpleegkundige bij je vader geweest? Grote kans dat hij naar een zorghotel had gekund zonder daarvoor een al te hoge eigen bijdrage te moeten betalen. Daar zijn artsen, verpleegkundigen, maatschappelijk werk, fysiotherapie, eigen kamer met alles erop en eraan, inclusief alarm.

Ja, die heb ik ook aan het bed gehad,een transferverpleegkundige.

Bij ouderen is het vaak moeilijk om hulp te bieden,zij hebben 70 of 80 jaar alles zelfstandig gedaan.

En als er dan hulp wordt geboden,grote kans dat zij het afwijzen.
quote:viva-amber schreef op 06 december 2015 @ 20:44:

Romany zo herkenbaar mijn pa is te zwaar (veel te zwaar) en drinkt best aardig. Ik zou hem zo mee slepen naar mijn personal trainer of een diëtist betalen maar hij is er niet voor te poren. Hij geeft zelf aan dat hij weet dat hij binnen een paar jaar dood gaat....Ik heb er geen vrede mee maar een ander kun je niet veranderen.

Nee je kan een ander niet veranderen, hier geen overgewicht, verre van zelfs, alleen dat ellendige roken, hier word er gezegd "ik ga liever sneller dood en mn sigaretje gerookt te hebben als 90 worden zonder sigaretje" , heb er ook geen vrede mee, heb het wel gelaten, kost me te veel energie om iemand te overtuigen waarvan ik weet dat het me niet lukt te overtuigen.

Overigens hier nog extra dubbel; in het verleden is hij al eens 3 jaar gestopt geweest (voor zn infarct dus)

En steeds beledigd als ik in het ziekenhuis kwam en geen sigaretten of shag bij me had
quote:Bitje93 schreef op 06 december 2015 @ 20:45:

Ik heb zelf in 2005 een hartinfarct gehad en daar geen noemenswaardige gevolgen aan over gehouden.

In 2014 is mijn hart een keer op hol geslagen maar ook daar geen noemenswaardige gevolgen van.

Mijn vader kreeg 1 juli 2015 een hartinfarct (ook altijd goed gezond geweest) en is 5 juli 2015 overleden. Bij hem waren er problemen tijdens het dotteren in verband met aderverkalking. Persoonlijk denk ik ook dat dee aderverkalking de oorzaak is geweest van zijn overlijden.

Er is dus werkelijk helemaal niets over te zeggen.Er is heel veel over te zeggen, alleen niet met wat wij hier lezen.
quote:Bitje93 schreef op 06 december 2015 @ 20:45:

Er is dus werkelijk helemaal niets over te zeggen.Hier schrik ik van, ook bij mijn vader is gesproken over aderverkalking en we zijn nu vijf dagen na het infarct. Problemen bij het dotteren dan weer niet, ik las in het verslag voor de huisarts dat de stent met fraai resultaat was geplaatst.
quote:Poppedijn76 schreef op 06 december 2015 @ 21:30:

[...]

Hier schrik ik van, ook bij mijn vader is gesproken over aderverkalking en we zijn nu vijf dagen na het infarct. Problemen bij het dotteren dan weer niet, ik las in het verslag voor de huisarts dat de stent met fraai resultaat was geplaatst.Niet schrikken. Een dotterprocedure heeft nu eenmaal risico's ,jouw vader is er goed doorheen gekomen.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 06-12-2015 21:34
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
Pff, het slaat nu ff toe, ben de laatste dagen constant bezig geweest en geen tijd genomen om de schrik te verwerken of verdrietig te zijn.
quote:Poppedijn76 schreef op 06 december 2015 @ 21:42:

Pff, het slaat nu ff toe, ben de laatste dagen constant bezig geweest en geen tijd genomen om de schrik te verwerken of verdrietig te zijn.Dat is heel normaal. Je bent eerst in de oplossingsmodus gesprongen, en nu wordt het wat rustiger in je hoofd. Neem de tijd om te voelen wat je voelt, dat is heel normaal.
Ik lees hier dat na 3 dagen het ziekenhuis verlaten snel is,

Ik werd rond 17.00 met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, lag rond 19.00 uur op de IC na gedotterd te zijn en een stent te hebben ontvangen en wandelde de volgende dag tussen 14 en 14.30 weer naar buiten.
Niet geschoten is altijd mis
quote:cijfernerd schreef op 06 december 2015 @ 19:49:

De beste man was na een paar dagen weer thuis?

Dat is vrij snel,dus waarschijnlijk een licht hartinfarct.

Hoe kom je daar bij? De beste man is gedotterd. Veel mensen die gedotterd worden, verlaten binnen 24 uur het ziekenhuis weer, tenzij er complicaties optreden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven