Should I stay or should I go?
zondag 6 december 2015 om 22:54
Ik plaats dit bericht in Psyche, omdat de kwestie meer gaat over psychisch welzijn i.p.v. studiekeuze..
Ik woon nu een half jaar in Brussel, gekomen om hier te studeren, toegelaten op de uni via soort "21+" test. Maar.. Eigenlijk wil ik hier helemaal niet zijn.
Sinds ik hier woon, eigenlijk alleen maar drama en gedoe. Brussel zelf is op zich prima, maar voel mij hier niet thuis en vooral de mensen hier zijn niet "mijn type mensen".
Ook terugval gehad met een verslaving, nog andere dingen gebeurd... Niet een heel positief begin van mijn wonen in Brussel.
Maar mijn probleem is nu: blijf ik hier of ga ik weg? Ik ben opties aan het kijken om te vertrekken naar Antwerpen, maar dat is ook niet mijn meest favoriete stad. Daarnaast ben ik ook aan het overwegen om naar een ander land te vertrekken, om daar mijn studie voort te zetten. Ik verwacht wel dat dit een probleem gaat worden omdat ik geen echt VWO diploma heb, alleen een bewijs van toelating op Vlaamse universiteiten.
Aan de andere kant vind ik mijzelf aanstellen om te vertrekken en voelt dat als opgeven; ik ben hier nog maar een half jaar. Maar ik weet ook van mezelf dat, als ik het na een half jaar niks vind, dat ik het over een jaar nog niet leuk ga vinden.
Ik woon nu een half jaar in Brussel, gekomen om hier te studeren, toegelaten op de uni via soort "21+" test. Maar.. Eigenlijk wil ik hier helemaal niet zijn.
Sinds ik hier woon, eigenlijk alleen maar drama en gedoe. Brussel zelf is op zich prima, maar voel mij hier niet thuis en vooral de mensen hier zijn niet "mijn type mensen".
Ook terugval gehad met een verslaving, nog andere dingen gebeurd... Niet een heel positief begin van mijn wonen in Brussel.
Maar mijn probleem is nu: blijf ik hier of ga ik weg? Ik ben opties aan het kijken om te vertrekken naar Antwerpen, maar dat is ook niet mijn meest favoriete stad. Daarnaast ben ik ook aan het overwegen om naar een ander land te vertrekken, om daar mijn studie voort te zetten. Ik verwacht wel dat dit een probleem gaat worden omdat ik geen echt VWO diploma heb, alleen een bewijs van toelating op Vlaamse universiteiten.
Aan de andere kant vind ik mijzelf aanstellen om te vertrekken en voelt dat als opgeven; ik ben hier nog maar een half jaar. Maar ik weet ook van mezelf dat, als ik het na een half jaar niks vind, dat ik het over een jaar nog niet leuk ga vinden.
zondag 6 december 2015 om 23:00
zondag 6 december 2015 om 23:02
Ikzelf vind Leuven een gezelligere stad, of is dat niet jouw ding?
Ik zou vertrekken. Na een half jaar heb je wel door of het iets tijdelijks is en je moet aanpassen, of het je echt niet ligt.
Ikzelf ben na enkele fantastische studentenjaren naar een andere studentenstad vertrokken en voel me hier veel minder thuis, mensen zijn net zoals bij jou minder mijn ding, ongezelligere buurt, ... Maar na een paar maanden heb ik wel iets van 'ok, zal me hier nooit thuis voelen, wil hier no way blijven wonen later, maar voel me hier wel al beter. Het is doenbaar, ook leuke dingen ontdekt etc. Ik hou het hier nog wel een paar jaartjes uit zeg maar. Echter, was het gebleven zoals in het begin, was ik hier ook niet gebleven. Dus ik snap jou volkomen.
Ik zou je Antwerpen wel niet aanraden trouwens. Mensen zijn ook veel meer op zichzelf, minder sociaal, vriendelijk, ... (vind ik).
Ik zou vertrekken. Na een half jaar heb je wel door of het iets tijdelijks is en je moet aanpassen, of het je echt niet ligt.
Ikzelf ben na enkele fantastische studentenjaren naar een andere studentenstad vertrokken en voel me hier veel minder thuis, mensen zijn net zoals bij jou minder mijn ding, ongezelligere buurt, ... Maar na een paar maanden heb ik wel iets van 'ok, zal me hier nooit thuis voelen, wil hier no way blijven wonen later, maar voel me hier wel al beter. Het is doenbaar, ook leuke dingen ontdekt etc. Ik hou het hier nog wel een paar jaartjes uit zeg maar. Echter, was het gebleven zoals in het begin, was ik hier ook niet gebleven. Dus ik snap jou volkomen.
Ik zou je Antwerpen wel niet aanraden trouwens. Mensen zijn ook veel meer op zichzelf, minder sociaal, vriendelijk, ... (vind ik).
zondag 6 december 2015 om 23:04
Waarom zou het "leuk" moeten zijn? Waarom is leerzaam niet goed genoeg? Volgens mij kun jij hele waardevolle lessen leren door juist te blijven, zoals bijvoorbeeld je verslaving overwinnen, leren hoe je zelf meer waarde uit ervaringen kunt halen, leren doorzetten zonder terug te vallen op je verslaving enz.
zondag 6 december 2015 om 23:16
True, maar mensen leren kennen hier is lastig. Mijn klas zijn allemaal 18-19 jarigen die ieder weekend naar huis gaan, de mensen in de gayscene die ik hier ontmoet zijn echt allemaal seksgericht; geen koffie mee te drinken zonder seks te hebben. Bijbaantje is lastig te vinden hier zonder Frans te spreken en nog wat andere dinge die meespelen. Daarnaast dat ik mij hier absoluut totaal niet op mijn gemak voel Soms loop ik op straat en denk ik: mwoa best een prima stad om in te leven, maar 90% van de tijd wil ik hier gillend weg. En dan probeer ik tegen mijzelf te zeggen: blijf maar gewoon,komt vast goed.
Maar als ik dit iedere dag heb, zowat de hele dag door, is ook niet echt fijn.
Maar als ik dit iedere dag heb, zowat de hele dag door, is ook niet echt fijn.
zondag 6 december 2015 om 23:17
kreeg bij het lezen van jouw topic het gevoel dat je wegrent van jezelf. Al die verschillende steden, zelfs een ander land.. ik denk niet dat dat het geluk brengen wat je zoekt, integendeel, je raakt misschien steeds meer onthecht. wellicht een paar keer praten met een psycholoog om zodoende helderder inzicht te krijgen in wat jouw issues zijn?
zondag 6 december 2015 om 23:25
True, ik weet dat dat een probleem is en dat ben ik ook zeker van plan! Maar ik ben bijvoorbeeld uit het oosten van Nederland verhuisd naar Utrecht. En dat was echt prima, superleuke tijd gehad, leuke mensen leren kennen, nieuwe dingen ontdekt, etc... Als ik mijn verhuizing naar Utrecht vergelijk met mijn verhuizing naar Brussel en hoe ik mij daarover voel, denk ik echt bij mijzelf: waarom ben ik in godsnaam naar Brussel verhuisd..
maandag 7 december 2015 om 11:15