HSG???

09-10-2008 12:32 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik krijg over een paar weken een Hysteropingografie.

Wie kan mij hier meer over vertellen,doet 't zeer ????
Bedoel je niet hysterosonografie? Want op Hysteropingografie was er geen enkele hit op google
Mocht je hier niet zoveel reacties krijgen: kijk even in het 'Na een jaar niet zwanger en dan' topic......daar hebben een paar meiden het ook gehad. Als je de vraag daar stelt heb je snel antwoord, of je bladert effe terug, lees je ook veel ervaringen!

maar misschien is dit overbodig, dan alleen succes! Wat ik er van heb begrepen is dat het verschillende ervaren wordt. De één voelt er nauwelijks iets van, de ander doet het meer pijn. Krijg je ook pijnstilling van het ziekenhuis? Anders kun je zelf van te voren paracetamol oid nemen........

succes!

Sophy
En ik ga er vanuit dat je de baarmoederfoto bedoelt? Geen idee hoe dat officieel heet
Hoi!

Ik heb het 2,5 jaar geleden gehad. Bij mij deed het geen zeer, wat kwam doordat mijn eileiders goed doorgankelijk zijn.

Als je een verstopping/verkleving hebt kan het (erg) pijnlijk zijn (sorry hoor, zou liever iets anders vertellen maar het is zo), omdat de vloeistof die wordt ingespoten dan niet goed door kan lopen.

Van te voren kreeg ik een zetpil, volgens mij is dat wel de normale procedure en anders moet je er even om vragen. Je moet daarom ook eerder aanwezig zijn (zetpil moet inwerken). Verder ga je liggen op een bank en kun je meekijken op een scherm, zodat je heel mooi kunt zien hoe het er van binnen uitziet. Bij mij kwam de gyn kijken om te beoordelen (lijkt me vrij normaal trouwens ;) ).

Vind je het spannend? Ik vond dat wel, maar alles verliep heel goed gelukkig. Ik wens je veel sterkte en succes!

Groetjes,

Dogma
quote:dogma schreef op 09 oktober 2008 @ 12:39:

Van te voren kreeg ik een zetpil, volgens mij is dat wel de normale procedure en anders moet je er even om vragen. Je moet daarom ook eerder aanwezig zijn (zetpil moet inwerken). Helaas :( net als bij álle andere dingen in de mm is het per ziekenhuis verschillend. Sommige meiden van 'mijn' topic kregen niets, sommige meiden kregen pijnstilling mee om thuis in te nemen.........wel relaxt dat je een zetpil kreeg!
Ik heb het al een jaar of 5 geleden gehad. Maar dat deed ZEER! Echt, je moet vantevoren een paracetamol of zo nemen hoor. bij mij hadden ze gezegd dat je er niets van voelde. Nou, je baarmoeder is er niet op gemaakt om zoveel vloeistof ineens te verstouwen. Ook `tillen´ ze je baarmoeder op met een klemmetje, wat je ook heel goed voelt. Ik heb nog enkele dagen lopen krampen ook. Gelukkig was er niets aan de hand, dat helpt dan wel weer.

Maar ja, misschien is het bij jou beter geregeld en krijg je een verdoving of zo. Echt, neem die paracetamol. Sterkte!
Ook hier een helaas pijnlijk verhaal, wat door mijn spanning waarschijnlijk nog erger werd. Ik kreeg vantevoren een recept voor een pijnstiller die ik bij de apotheek moest halen, ik meen dyclofenac oid? De enige troost is dat de pijn maar heel kort duurt. Daarna is het idd wat krampen, ik vond het de dag erna al weer heel stuk minder. Neem wel iemand mee, want je weet niet hoe je je voelt. Ik was op de fiets, domme doos....
quote:-xxx- schreef op 09 oktober 2008 @ 12:36:

Bedoel je niet hysterosonografie? Want op Hysteropingografie was er geen enkele hit op google

Sorry ik bedoelde Hysterosalpingografie.

Maar het is indd een duur woord voor baarmoederfoto.

Ik ga nu wel degelijk aan de paracetamol van te voren.

Volgens mij krijg ik vanuit 't ziekenhuis alleen naproxen voor na de 'foto'.

Ik schijt zo in mijn broek,maar in ieder geval bedankt voor jullie reactie's!!
ja neem zeker even een pijnstiller! het deed wel echt pijn, maar dat was maar heel even (alleen tijdens het doorspuiten). de rest van de dag voelt het een beetje als een lichte ongesteldheid, dat valt dus wel mee.

succes! ik hoop dat je uitslag goed is.
Ik kreeg ook van te voren pijnstillers. Zag er erg tegen op, maar ik vond het meevallen. Het voelde als menstruatiepijn. De 'ingreep' zelf duurde niet zo lang, en daarna heb je nog wel wat nakrampen, maar die vielen bij mij mee.

Succes.
...nu ik lees over die menstruatiepijn herinner ik me weer dat ik dat ook had, ook de dag erna nog een beetje (is alweer even geleden voor mij dat ik het onderzoek had), dus moet je nagaan... ik was dat alweer vergeten dus het kan ook echt heel erg meevallen hoor!! En zoals iemand schreef... goeie tip!... neem iemand mee naar het onderzoek!

Succes!
quote:dogma schreef op 09 oktober 2008 @ 16:48:

En zoals iemand schreef... goeie tip!... neem iemand mee naar het onderzoek.Mijn vriend was mee, en hield de hele tijd mijn hand vast. Vond ik wel heel fijn.
mijn man was mee, was erg fijn want ik was erg zenuwachtig. En een hartstikke lieve radioloog (zo heet zo iemand toch? ;)) die erg lief reageerde toen ik daar jankend op die tafel lag, echt een schat!! (er kwam opeen heel veel spaning uit van de voorafgaande periode van onderzoeken enzo). Maar dat was het enige vervelende voor de rest viel t echt mee!
In mijn werk als röntgenlaborant heb ik bij heel wat HSG's geassisteerd. En vaak was het pijnlijk voor die vrouwen.

Toen ik op een gegeven moment zelf een HSG moest was ik dan ook stervens-nerveus. Ik had wel een pijnstiller gekregen die ik van te voren kon innemen.

En toen kreeg ik die HSG en heb ik er echt helemaal niets van gevoeld.

In het ziekenhuis waar ik werkte werd de baarmoedermond met een haak(je) naar beneden getrokken, dat kan behoorlijk pijnlijk zijn.

In het ziekenhuis waar ik een HSG kreeg zetten ze een vacuüm-cupje op de baarmoedermond voordat ze de vloeistof inspoten en dat was totaal niet pijnlijk.

Als je eileiders verstopt zijn kan het inspuiten van de vloeistof ook best pijnlijk zijn, omdat de vloeistof niet weg kan en de druk dus groot wordt. Bij mij waren de eileiders goed doorgankelijk, dus de vloeistof liep goed door.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
@ Partylover,

Ik heb afgelopen dinsdag een HSG gehad. Ik was wel bang/zenuwachtig... Dacht dat het heel erg pijn zou doen.

Maar dat viel reuze mee. Je voelt het wel een beetje in je onderbuik(krampen) maar daar blijft het bij.

Zoals de anderen het ook zeggen, als je eileiders goed doorgankelijk zijn voel je amper wat. (dat was bij mij zo).

In ieder geval... Succes!!!
quote:partylover schreef op 09 oktober 2008 @ 14:28:

[...]

Sorry ik bedoelde Hysterosalpingografie.

Maar het is indd een duur woord voor baarmoederfoto.

Ik ga nu wel degelijk aan de paracetamol van te voren.

Volgens mij krijg ik vanuit 't ziekenhuis alleen naproxen voor na de 'foto'.

Ik schijt zo in mijn broek,maar in ieder geval bedankt voor jullie reactie's!! k zou het even navragen want volgens mij krijg je de naproxen om vóór de foto in te nemen.

tip1 ga niet googlen en zoeken naar ervaringen van anderen ieder lijf is anders. maak je je zelf onnodig bang mee, mensen nmet een nare ervaring zijn eerder genegen hun ongenoegen op het internet te delen dan mensen die het een "appeltje-eitje procedure" vonden

tip 2 neem maand verband mee, de ziekenhuis maandverbanden zijn niet echt fijn ... "and what goes up must come down"

tip 3 zorg dat je iemand mee neemt, en niet zelf terug hoeft te rijden als je met de auto gaat, sommigen worden heel naar van het onderzoek.

tip 4 trek lekker makkelijke kleding aan. joggingbroek , jazzpants oid. lekker lang shirt die over je billen valt dan voel je je niet zo bloot als je nog even moet wachten voor je op de tafel moet .
Ik heb dit onderzoek 2 jaar geleden gehad. En was ook bang voor de pijn, want mijn schoonzus had er erg veel last van.

Ik niet. Ik had nog geen eens door dat het vloeistof er al doorheen liep.

Dus zo zie je maar, het ligt denk echt aan je pijngrens.

En ik ben echt een mietje met alles, maar hier heb ik dus niets van gevoeld.

Volgens mij moest ik van te voren 2 paracetamol innemen.

En daarna heb ik ook amper last gehad van krampen. Een heel klein beetje.

Suc6 ermee!
Ik heb het ook gehad, zo'n 2 jaar geleden, omdat ik na 2 jaar proberen niet zwanger raakte.

Vantevoren kreeg ik ook een receptje voor Naproxen. En die heb ik wel nodig gehad. Het deed nog steeds erg pijn (vergelijkbaar met héle hevige menstruatiepijn), maar dat kwam omdat ik in beide eileiders een verstopping bleek te hebben. De pijn duurt inderdaad maar kort (een paar minuten), dus het is wel te overzien.

En alles is het waard geweest, want een paar maanden erna ben ik zwanger geraakt.

Veel succes !
What matters most is how you see yourself
Hoi Nala, volgens mij ligt het niet alleen aan je pijngrens, maar heeft het voor een groot deel te maken met wel/geen verstopping(en). Ik kon nl. voelen dat de verstopping een soort van weggeblazen werd, want daarna zakte de pijn af. Juist de oplopende druk van de vloeistof -die bij verstopping dus niet goed weg kan- in je eileider doet erg pijn.

Als je geen verstoppingen hebt, doet het minder/geen pijn.
What matters most is how you see yourself
quote:Nala24 schreef op 12 oktober 2008 @ 09:43:

Ik heb dit onderzoek 2 jaar geleden gehad. En was ook bang voor de pijn, want mijn schoonzus had er erg veel last van.

Ik niet. Ik had nog geen eens door dat het vloeistof er al doorheen liep.

Dus zo zie je maar, het ligt denk echt aan je pijngrens.

En ik ben echt een mietje met alles, maar hier heb ik dus niets van gevoeld.

Volgens mij moest ik van te voren 2 paracetamol innemen.

En daarna heb ik ook amper last gehad van krampen. Een heel klein beetje.

Suc6 ermee!ehm pijngrens en of er verklevingen doorgespoten moeten worden.
Bij mij is het inmiddels alweer een paar jaar geleden dat ik een HSG heb gehad maar herinner het me helaas nog erg goed.

Het deed inderdaad best flink pijn maar bij mij lag dat ook aan een verstopte eileider ( en een onhandige gyn die het vacuum er niet op kreeg...). Op de terugweg kreeg ik enorme beenweeen....ook niet alles. Thuis lekker in bed gekropen en een flinke dosis pcm genomen. 's Avonds zat ik alweer bij een vergadering.

Het doet dus wel pijn maar het is ook snel weer over. Je komt op deze manier toch gemakkelijk te weten of en wat er mis is vanbinnen. Veel meiden raken na een HSG snel zwanger. Dus...het is de moeite wel waard.

Succes !!
[quote]KarendeGroot schreef op 12 oktober 2008 @ 10:36:

Veel meiden raken na een HSG snel zwanger. Dus...het is de moeite wel waard.

Dat is waar, maar dan wel alleen als er verder niks aan de hand is he... (voordat mensen hier te snel blij worden)...
Daar hebben jullie gelijk in, ze konden bij mij zo snel niets vinden qua verklevingen of zo.

Maar 2 maanden daarna (na nog een ander onderzoek) raakte ik wel zwanger, dus ws hebben ze toch iets weg gespoeld, wat ze niet hebben gezien. (gaven ze zelf ook aan)

Helaas eindigde die zwangerschap in een miskraam, maar das een ander verhaal.

Maar ieder lichaam is anders. Bij mij was er dus ws niets en ik had dus geen pijn, maar bij mijn schoonzus vonden ze ook niets en die verging van de pijn.

Iedere situatie is gewoon anders. En ieder mens ook.
Ik heb 2,5 jaar geleden een HSG gehad ( in een belgisch ziekenhuis) Ik hoorde een dag van te voren dat ik die zou krijgen, wist totaal niet wat het inhield dus ik was ook niet zenuwachtig ofzo. Ik had mijn werkspullen zelfs meegenomen omdat ik verwachtte na het onderzoek door te rijden naar mijn werk... niet dus. Ik vond het pijnlijk, maar de pijn duurt inderdaad maar kort. Eén flinke wee en dan steeds meer afnemende "weeënpijn". Ik schrok wel van de heftigheid van die pijn, maar bedacht me meteen dat als ik toch zwanger wilde worden, ik nu in ieder geval wist wat er aan het einde van me verwacht werd :-) Ik werd er wel naar van en sloeg later bijna tegen de vlakte; was iets te enthousiast van de onderzoekstafel afgegaan.

Ik baalde wel dat ik zelf met de auto was gegaan en dat er niemand mee was.

Ik kreeg overigens geen pijnstillers en heb ze thuis ook niet genomen, niet aan gedacht dat dat kon, hoezo dozig?!? Ben wel met een reep chocolade en een kruik op de bank gekropen.

Ik werd een maand later zwanger, na 2,5 jaar vruchteloos proberen. Op de HSG was niets duidelijk zichtbaar maar kennelijk hebben ze de boel goed doorgespoeld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven